سی ان ان: رقبای عرب ایران به دنبال احیای روابط با تهران هستند

سی ان ان در گزارشی نوشت که در بحبوبه شبهه‌ها درخصوص احیای برجام، کشورهای عربی به دنبال احیای روابط خود با ایران هستند.

سی ان ان: رقبای عرب ایران به دنبال احیای روابط با تهران هستند

شبکه سی ان ان در گزارشی نوشت: اتفاقات زیادی از زمانی که کشورهای عربی حوزه خلیج در ژانویه 2016 - در پی حمله به سفارت عربستان در تهران - روابط خود با ایران را کاهش دادند، رخ داده است.

سی ان ان افزود: توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در همان ماه اجرا شد اما دولت ترامپ تنها دو سال بعد از برجام خارج شد و منجر به وقوع تحولاتی شد که بر روی صادرات نفت و ناوبری در خلیج فارس تاثیر گذاشت. با افزایش تنش‌ها کشورهای حوزه خلیج متوجه شدند که ایالات متحده تنها در حاشیه وقایع ایستاده است و قصد نجات آن‌ها را ندارد. در آن زمان تعاملات این کشورها به طور کامل با ایران قطع شده بود.

این شبکه ادامه داد: اما از آن زمان خیلی مسائل دستخوش تغییر شده است. امارات متحده عربی می‌خواهد روابط سطح بالای دیپلماتیک خود با ایران را ازسربگیرد و گفته که سفیر خود را به ایران بار می‌گرداند. کویت نیز سفیر خود را هفته گذشته به ایران بازگرداند و عربستان سعودی که مسئول کاهش روابط کشورهای حوزه خلیج با ایران بود، حال گفت‌وگوهای مستقیم با ایران را ازسرگفته است.

محمد باهارون، مدیرکل مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی به سی ان ان گفت: مشخص است که مسیر منطقه با تحرکات سعودی درهم آمیخته است.

دینا اسفندیاری، مشاور خاورمیانه اندیشکده گروه بحران بین‌الملل نیز در اینباره به سی ان ان گفت که کشورهای حوزه خلیج سیاستی "واقع‌بینانه" در قبال ایران اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند که در عین محدود کردن ایران، با تهران تعامل داشته باشند چراکه "می‌دانند هیچ‌کدام به تنهایی کافی نیست".

وی در ادامه گفت: زمانی که آمریکا برای دفاع از شرکای عربی اقدامی نکرد، برای امارات الزام‌آور شد تا بدون اتکا به باقی کشورها - علی‌الخصوص ایالات متحده - به حفاظت از خود بپردازد و تعامل با ایران بخشی از این نقشه است.

سی ان ان در این گزارش آورده است: روابط میان تهران و ابوظبی از آن زمان رو به بهبود است. رویترز گزارش داده که مبادلات دوجانبه ایران و امارات در چهار ماه گذشته به 21.4 میلیارد دلار رسیده است درحالی که این میزان در سال 2019 چیزی درحدود 7 میلیارد دلار بوده است.

یک پروفسور علوم سیاسی در امارات در این زمینه به سی ان ان گفت: امارات متحده عربی از لحاظ مالی و تجاری بیش از همه از کاهش تنش‌های منطقه‌ای منفعت می‌برد. حتی در بحبوبه بدترین تنش‌های سیاسی میان دو کشور، تجارت میان آن دو قطع نشد. تبادلات کاهش یافت اما هرگز تمام نشد.

سی ان ان ادامه داد: تلاش برای بهبود روابط در زمانی اتفاق می‌افتد که شبهه‌های در خصوص پیشرفت مذاکرات میان ایران آمریکا بر سر احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. اگر توافق جدیدی حاصل شود احتمال آغاز مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه کاهش خواهد یافت. اگر مذاکرات شکست بخورد، تنش‌ها می‌توانند همانند زمانی که دونالد ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شد، افزایش پیدا کنند.

این شبکه آمریکایی همچنین نوشت: بحرین و عربستان سعودی اکنون تنها کشورهای عربی هستند که در تهران هیچ سفیری ندارند. ایران روز دوشنبه گفت که مذاکرات با عربستان سعودی ارتباطی با مذاکرات بر سر احیای برجام ندارد و همکاری میان تهران و ریاض می‌تواند به برقراری ثبات و امنیت در خاورمیانه کمک کند.

باهارون در اینباره به سی ان ان می‌گوید: ازسرگیری روابط دیپلماتیک با ایران گامی مهم است. روابط دیپلماتیک خطوط ارتباطی هستند که به رسیدگی به تنش‌ها و کاهش آن‌ها کمک می‌کنند. اگر کشورها با یکدیگر به گفت‌وگو مشغول نباشند، نمی‌توانند همکاری داشته باشند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها