یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

دادگاه سپیده رشنو را علنی برگزار کنید/ فساد و فحشا در اتهام او دقیقا چه مصداقی دارد؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: فساد و فحشا در اتهام سپیده رشنو دقیقا چه مصداقی دارد؟ اگر منظور فقدان روسری است، آیا ملتزم به نتایج این اتهام هستید؟ در این صورت باید همه زنانی را که واجد این وضع هستند به این اتهام محاکمه کرد؟

دادگاه سپیده رشنو را علنی برگزار کنید/ فساد و فحشا در اتهام  او دقیقا چه مصداقی دارد؟

عباس عبدی در اعتماد نوشت: بالاخره پس از حدود یک ماه بی‌خبری از خانم رشنو، وی را با کیفرخواستی روانه دادگاه کردند. کیفرخواستی شامل اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با افراد خارج‌نشین، فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی و تشویق مردم به فساد و فحشا. این اقدامات پس از آن انجام شد که وی را در یک برنامه تلویزیونی پرانتقاد حاضر کردند و متاسفانه تاکنون حتی به یک مورد از انتقادات علیه چنین برنامه‌ای پاسخی داده نشده است.

رویکرد انتقادی بنده در مواجهه با بازداشت‌های اینچنینی قدری متفاوت از نقد‌های دیگران است. به نظر من بازداشت و محاکمه وظیفه و حق دستگاه قضایی است...

ولی دستگاه متقابلا در برابر این حق تکلیف هم دارد. برخلاف دستگاه اجرایی که دست‌شان در مواردی در اعمال سلیقه باز است قوه قضاییه موظف است که تمامی اقدامات خود را براساس و مُرِّ قانون انجام دهد و برای هر اقدامش باید مستندات قانونی روشنی ارایه کند.

همچنین معتقدم که اصل علنی بودن دادگاه‌ها نه تنها برای حفظ حقوق متهم ضروری است، بلکه در جرایم عمومی علنی بودن امری ضروری است، زیرا چند نتیجه مهم دارد؛ اول اینکه مردم نیز باید درباره متهم داوری کنند.

هم در مورد اصل محکومیت یا تبرئه متهم و هم درباره میزان مجازات محکوم. همچنین احساس مردم نسبت به کیفیت وجود عدالت در جامعه از طریق مشاهده دادرسی‌های گوناگون و عادلانه بودن احکام صادره شکل می‌گیرد.

نتیجه دیگر این محاکمات عینی شدن درک مردم از رفتار مجرمانه است. مردم باید بدانند چه اقدامی و چرا جرم است به ویژه در مواد قانونی کشدار مثل فعالیت تبلیغی علیه کشور یا ارتباط با دیگران.

این‌ها عناوینی کشدار هستند که درک بین‌الاذهانی روشنی از آن‌ها وجود ندارد. در حقیقت دادگاه‌های علنی عامل مهمی در تنظیم رفتار افراد هستند. با این ملاحظات به طور قطع باید دادگاه این خانم علنی و با حضور وکیل انتخابی و مطابق قواعد دادرسی عادلانه برگزار شود.

هیچ توجیهی برای غیرعلنی کردن آن وجود ندارد. اصولا اعتبار احکام صادره با آشکار بودن دادگاه است (جز موارد بسیار استثنایی) هیچ منطقی برای غیرعلنی کردن وجود ندارد. مردم باید بدانند چه کار‌هایی مصداق تبلیغ علیه ج. ا. ا. است؟ چه اقدامی امنیت کشور را به خطر می‌اندازد؟ چه اقدامی معرف تشویق به فساد و فحشاست؟

اگر دادگاه به قانونی و عادلانه بودن رسیدگی خود اعتقاد و اطمینان دارد، باید مردم را هم به این اعتقاد و اطمینان برساند. دادگاه غیرعلنی خلاف این معنا را می‌رساند. باید دادگاه ابتدا توضیح دهد که چرا از این خانم فیلم تهیه و منتشر کردند؟ چه اقداماتی در پرونده بود که منجر به ضرورت بازداشت و زندان انفرادی شده است؟

فساد و فحشا در این اتهام دقیقا چه مصداقی دارد؟ اگر منظور فقدان روسری است، آیا ملتزم به نتایج این اتهام هستید؟ در این صورت باید همه زنانی را که واجد این وضع هستند به این اتهام محاکمه کرد؟ واقعیت این است که چگونه درباره این پرونده به سرعت همه امور به سرانجام می‌رسد، ولی دریغ از یک پرونده قضایی درباره انواع و اقسام تخلفات گسترده که سال‌های متمادی در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فولاد مبارکه نوشته شده است؟

گمان نمی‌کنید که یکی از مهم‌ترین علل ایراد چنین اتهاماتی به شهروندان (در صورت وارد بودن) وجود چنین مفاسد و تخلفات کلان مالی است که رسیدگی نمی‌شود؟ امام علی (ع) چند نفر را به اتهامات مشابه این خانم محاکمه کرد و با چند نفر به اتهامات مالی یا حتی کمتر از آن به دلیل تقاضا‌های مادی اندک‌تر از این ارقام این تخلفات فرانجومی برخورد کرد؟

آیا گمان نمی‌کنید که همین تفاوت آشکار گویای خیلی از امور است. در هر حال حالا که کیفرخواست این خانم را نوشته‌اید، لازم است با قرار وثیقه آزاد کنید تا حداقل پیش از دادگاه بتوان فهمید که ماجرای او در اصل و در این مدت یک ماه چه بوده است. امیدوارم که حداقل به این خواسته قانونی عمل شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    0

    فعلا قلدری وزور گویی قانون مملکت شده بقیه اش قصه است .

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      نظام و دولت منصوب و قوه قضائیه وابسته هیچ وقت شجاعت و صداقت تشکیل دادگاه علنی را نداشتن که مردم خود قضاوت کنند!!
      هیچگاه با مردم صادق و شفاف نبودند

  • عباس بوعذار
    2

    ننگ بر حکومت ضعیف کش

  • ناشناس
    0

    دمت گرم عبدی

  • کارگر
    2

    92 هزار میلیارد تومان تخلف در شرکت فولاد مبارکه اصفهان

  • طاهری
    1

    ابر اختلاس فولاد چی شد؟؟؟ از رشنو برای پوشش گندکاریهایتان استفاده نکنید ملت بیدار است

  • شیخ الریس
    0

    اگر ما هم روش ساواک را در پیش بگیریم و کوچکترین انتقاد را اقدام علیه امنیت ملی بدانیم پس چه فرقی با ساواک داریم .

  • ناشناس
    27

    همین که امثال اولا آن سابقه جاسوسی برای دشمن به حکم دادگاه سپیده رشنواعتراض می کنی نشانه فسادآن خانم وحقانیت نظام ج ا وقوع قضاییه است بنا براین به توهیچ ربطی ندارد که دادگاه چگونه برگزارمی شود

    نظرات شما -
    • سمی
      0

      همه کسانی که حرف حق بزنند یا جاسوس هستند یا آلبانی یا ضد ولایت فقیه ، بدبختهای ساندیس خور از پیله هاتان بیایید بیرون ایران عوض شده

    • به ناشناس بسیجی
      0

      جناب ناشناس بسیجی ساندیس خور

  • ناشناس
    1

    ما از ساواک بدتریم

  • علی
    1

    دادگاه آنهم در ولایت اسلامی ؟؟ در مورد همه پرونده های امثال ر شنو رای نهایی قبلآ صادر شده و دادگاه تتاتری بیش نیست .

  • ناشناس
    0

    حکومت شاه دادگاه زنده یاد گلسرخی و بسیاری دیگر را علنی برگزار کرد اما شما ما را با دادگاه کرباسچی و تکبعلی زاده کلی مسرور کردید.دادگاه پوران دخت ایران را هم علنی کنید تا باز از شجاعت دختر ایران مردم به شعف برسند.

  • ناشناس
    0

    سلام . من اینجا در ملاعام اعلام میکنم که من به رئیسی رای دادم اما غلط اضافه کردم . من یک خطاکار هستم چون به دولتی رای دادم که در تبلیغات انتخاباتی گفته بود که برای مسئولان گشت ارشاد داریم نه برای زنان ! اما امروز میبینیم که دروغ بوده است و مردم را فریب دادند !
    من یک احمق بودم که به این متحجر های غارنشین رای دادم . دیگر حماقت نمیکنم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      خاک بر سرت . آخه چرا رو چه حسابی ؟ تو وامثال تو مار ا به این روز انداخته . شماره تماس بزار خسارت های مالی من را کارت به کارت کن . بی شعور

  • عاطی
    0

    ظالم رفتنی است

  • ناشناس
    0

    دادگاه!!!! جمهوری اسلامی!!! حکم از قبل صادر شده

  • الف
    1

    ایشون یک دانشجوی دوره لیسانس رشته نقاشی دانشگاه الزهرا هست. بد حجاب بوده، ولی اصلا سیاسی و برانداز و ضد و .... نبوده.
    می خوان با ترساندن ایشون، بقیه حساب شون را بکنند و بقیه را خفه کنند.
    یک سند وابستگی ایشون به ضد انقلاب را فاش کنند لطفا

  • ت س
    1

    واقعا زشته اینکارها به دختر مردم تهمت میزنن فقط بخاطر اینکه زیر بار حرف زور نرفت.مثلا مسلمانیم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها