درخواست ۴۰ کشور از روسیه برای انتقال کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به اوکراین

بر اساس بیانیه‌ای که هیئت اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین منتشر کرد، بیش از ۴۰ کشور از روسیه خواسته‌اند تا نیروهای خود را از محدوده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا خارج کند و کنترل آن را به اوکراین بدهد.

درخواست ۴۰ کشور از روسیه برای انتقال کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا به اوکراین

به گزارش خبرگزاری تاس، در این بیانیه که یکشنبه شب توسط ۴۲ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، نروژ و ژاپن امضا شده، آمده است: استقرار نیروی نظامی و تسلیحات روسیه در تاسیسات هسته‌ای غیرقابل قبول است. 

این کشورها ادعا کردند که روسیه "اصول ایمنی، امنیت و پادمان‌هایی که همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد به رعایت آن‌ها هستند" را نقض می‌کند. 

این بیانیه از روسیه می‌خواهد که کنترل این نیروگاه هسته‌ای را به کی یف واگذار کند. بر اساس این بیانیه، تنها در این صورت کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قادر به بازرسی نیروگاه زاپوریژیا خواهند بود. 

امضاکنندگان این بیانیه همچنین از تلاش‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تضمین امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمایت کردند. 

به گزارش ایرنا، - آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در هفته گذاشته از دو طرف جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک "منطقه امن" در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند. 

همچنین «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست مجازی پنجشنبه گذشته نسبت به فعالیت نظامی "بسیار هشداردهنده" در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب شرق اوکراین ابراز نگرانی و تاکید کرد

ادامه این وضعیت می‌تواند به بروز پیامدهای خطرناک منطقه‌ای منجر شود. 

نیروگاه  زاپوریژیا در استانی با همین نام در شهر "انرهودار" در جنوب شرق اوکراین واقع شده که در اوایل ماه مارس (اوایل اسفند) بلافاصله پس از حمله به اوکراین توسط نیروهای روسیه به تصرف درآمد. 

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب شرقی شهر انرهودار که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود، در کنترل ارتش روسیه قرار دارد. نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هم که فعال نیست، در اختیار روس‌هاست. 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای اوکراین به قلمرو نیروگاه اتمی  زاپوریژیا اوکراین، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا حمله کرده‌اند. 

روسیه مدعی شد که این حملات توسط تیپ ۴۵ توپخانه نیروهای مسلح اوکراین انجام شده است. 

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که در نتیجه این حملات، یک خط لوله هیدروژن آسیب دید که منجر به آتش سوزی شد ولی آتش به سرعت مهار شد. 

از سوی دیگر اوکراین روسیه را متهم به حمله به این نیروگاه هسته‌ای کرده است. 

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها