آمریکا در افغانستان شکست خورد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: بدون شک آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند.

آمریکا در افغانستان شکست خورد

حسن کاظمی قمی، با اشاره به جنایات آمریکا در طول دو دهه گذشته در افغانستان، گفت: امروز تولید برق در افغانستان ۳۰۰ مگاوات است و توزیع برق نیز بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاوات است که از کشورهای همسایه تأمین می‌شود، لذا با این شرایط این کشور صنعت و خدماتی نخواهد داشت. این اقدامی است که آمریکایی‌ها انجام دادند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: بدون شک آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند و این شکست ناشی از چند علت است؛ در ابتدا مبارزاتی است که مجاهدین از جمله طالبان علیه آنها انجام دادند، بود، این یک واقعیت است.

وی افزود: مسئله دوم که مسئله مهم‌تری بود، مسئله بی اعتمادی مردم به آمریکایی‌ها بود و مسئله سوم بی‌توجهی آمریکایی‌ها به هنجارهای جامعه از جمله مسائل فرهنگی و منافع ملی افغانستان بود.

قمی افزود: آمریکایی‌ها و نیروهای متحد از جمله ناتو، بالای ۱۵۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتند اما آمریکایی‌ها حاضر نیستند منافع دیگران را تأمین کنند، که در افغانستان این موضوع اتفاق افتاد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها اجازه شکل‌گیری ارتش حرفه‌ای در برابر تروریست‌ها را ندادند و همچنین جلوی مقاومت مردمی که در برابر ارتش سرخ ایستادگی کرده بود را گرفتند.

 

وی افزود: آمریکا به دنبال ایجاد هرج‌ومرج بعد از خروجشان از افغانستان بودند. در حالی که شعار مذاکرات افغانی _ افغانی می‌دادند، اما وقتی نگاه می‌کنید آنچه که برای آمریکایی‌ها مهم نبود، این نوع مذاکره بود.

کاظمی قمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها شکست خوردند و فرار کردند، اما مفهومش این نیست که افغانستان را رها کردند.

وی افزود: آمریکایی‌ها در حالت دورایستا، شرارتشان را بعد از خروج ادامه دادند. ادعای که آمریکایی‌ها مبارزه با تروریسم می‌کنند یک ادعای کذب است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها مولد تروریسم بودند. بنا به اعتراف آمریکایی‌ها، داعش را آن‌ها ایجاد کردند.

وی افزود: در سوریه نزدیک به ۱۷۰۰ گروه کوچک تروریستی بودند که همه متحد آمریکایی‌ها بودند. آمریکایی‌ها در هیچ کجا با تروریسم نجنگیدند.

کاظمی‌قمی تصریح کرد: بعد از فرار آمریکایی‌ها از داخل افغانستان، شاهد پدیده ظهور داعش هستیم و اکنون نیز با کمک آمریکایی‌ها، بخشی از مدیران و فرماندهان داعش از مناطق دیگر به داخل افغانستان آورده می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه بخشی از عناصر سازمان امنیتی دولت سابق در بخشی از انفجارهای بزرگ نقش همکاری داشتند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: امروز همچنان افغانستان برای آمریکا مهم است و به همین دلیل آمریکایی‌ها نمی‌گذارند که افغانستان به سمت ثبات و امنیت پایدار برود.

وی افزود: آمریکایی‌ها حرکت افغانستان به سمت سازندگی را به معنی حضور کشورهای رقیب آمریکا از جمله چین و ایران می‌دانند.

کاظمی قمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز بزرگترین حامی داعش هستند. داعشی که در درون خودش مجموعه‌های تروریستی دیگر را خلق می‌کند و مورد حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها است.

وی افزود: در طول یکسال اخیر ما شاهد گسترش ساختاری و تنوع عملیاتی داعش هستیم و حرکت به سمت مرزها هستیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان جبهه مقاومت سازماندهی می‌کند که دروغ است؛ یعنی به اسم مقاومت به دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی هستند.

وی افزود: اقدام دیگر آمریکایی‌ها آموزش و سازماندهی بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی رژیم گذشته است و حدود ۷ هزار نفر از این افراد را در داخل آمریکا برای بکارگیری در برنامه‌های آتی ساماندهی می‌کنند.

کاظمی قمی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در تلاش برای ایجاد جنگ‌های مذهبی بین شیعه و سنی و همچنین بین قومیت‌ها هستند.

وی افزود: همچنین آمریکایی‌ها تلاش کردند طالبان و جمهوری اسلامی ایران را با یکدیگر درگیر کنند و یکی از مسائلی که جز سیاست‌های محوری ما این بود که در این طراحی آمریکایی‌ها حرکت نکنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: در دوران حضور آمریکا در افغانستان ۵۰۰۰ لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی شکل گرفت و در تشکیل این مراکز آمریکایی‌ها و مافیاهایی که به آمریکا وابسته هستند نقش اساسی را دارند.

وی افزود: مدل خشخاشی که در افغانستان تولید می‌شود، انگلیسی است که سه بار در سال قابلیت کشت را دارد لذا بیشترین درآمد را نیز مافیای انگلیسی و آمریکایی و وابستگان آنها از مواد مخدر دارند و همین امر باعث شد که امروز ۱۰ درصد از جمعیت افغانستان معتاد شود که یکی از معضلات اجتماعی اقتصادی برای مردم افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان تاکید کرد: امنیت پایدار در گرو دولت مشارکتی است و نقش کشورهای همسایه و در کمک به ساخت افغانستان جدید است. نباید اشغالگر دیروز، امروز در قالب بازسازی و سازندگی وارد افغانستان شود.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ر@@
    0

    کثافت طالبان شدن مجاهدین یک هفته قبل سرباز ایرانی را شهید کردن

  • ناشناس
    0


    مجاهدین از جمله طالبان !!

  • ناشناس
    0

    آمریکا نرفته بود که برای افعانستان نیروگاه برق بسازه آمریکا برای مبارزه با القاعده رفته بود ودر نهایت نیز قصد داشت ارتش افغانستان را بازسازی کنه تا با گروه های تندرو مثل داعش و القاعده و طالبان مقابله کنند اما دید فاید های نداره با دادن ۲۳۰۰ کشته و ۲۰۰۰۰ زخمی از آن خارج شد اگه به منابع افعانستان چشم داشت هیچوقت از آنجا خارج نمیشد.

  • ناشناس
    1

    ایمن ابظواهری را در کابل ترور کردند ، بعد چه جوری شکست خوردند؟

  • ناشناس
    1

    امریکا در افغانستان شکست نخورد.خروج امریکا از افغانستان ذیل اهداف کلی امریکا در منطقه و جهان بود.برای تمرکز بیشتر برای مهار روسیه و چین و ایجاد ناامنی در مرزهای ایران و تحت فشار به قرار دادن آن برای عدم حمایت از حوثی ها و حزب ا...

  • محمد رضا
    1

    اگر شکستی وجودداشت تمام عالم با خبر می شدن و نیازی به تکرار شما نیست

  • ناشناس
    0

    تقصیر نداری فهمت بیشتراز این نمیرسد .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها