کارشناس مسائل بین‌الملل:

پیش‌نویس اتحادیه اروپا ربطی به برجام ندارد و یک توافق جدید است/ پیش‌نویس امضا شود سند مرگ برجام امضا شده است

پیش‌نویسی که در حال حاضر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دو طرف اصلی ماجرا یعنی ایران و آمریکا ارائه کرده، هیچ ارتباطی به برجام ندارد و در واقع یک تواقق جدید است، به طوری که اگر این پیش‌نویس به امضا برسد، در واقع سند مرگ برجام امضا خواهد شد.

پیش‌نویس اتحادیه اروپا ربطی به برجام ندارد و یک توافق جدید است/ پیش‌نویس امضا شود سند مرگ برجام امضا شده است

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه اساسا پایان یک منازعه می‌تواند با مصالحه به اتمام برسد، اظهار داشت: توافقی که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و ۵ کشور قدرتمند جهان به علاوه آمریکا به عنوان ابر قدرت باقیمانده از فضای جنگ سرد، به امضا رسید، بیشتر یک امر سیاسی بود، تا یک امر حقوقی، در حالی که آمریکا و ایران هر کدام به ترتیب دیدگاهی موسع و مضیق نسبت به توافقی که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، داشتند.

وی افزود: بر این اساس آمریکا از این توافقنامه دیدگاهی موسع و گسترده داشت که بر اساس دکترین قدرت هوشمند آمریکایی، باید ایران انقلابی، در قالب پرونده هسته‌ای در دوران اوباما، تحت کدگذاری نرمش قهرمانانه از سوی ایران، کشورمان به یک عنصر خنثی در قالب دکترین آمریکا در می‌آمد، اما ایران به برجام نگاهی مضیق و محدود داشت که در قالب برنامه جامع اقدام مشترک تنها پرونده هسته‌ای مورد مذاکره قرار می‌گرفت و دیگر پرونده‌ای از سوی تهران در گفتگو‌های ۲۰۱۵ مطرح نمی‌شد.

مطهرنیا گفت: بعد از حصول توافق، اما دیدگاهی معکوس آنچه گفته شد، شکل گرفت، بدین معنی که ایران نسبت به نتایج به دست آمده از برجام دیدگاه موسع و وسیع داشت، به طوریکه رهبری برای اجرای برجام ۹ شرط را مطرح کردند، که تمامی آن‌ها باید اجرا می‌شد، اما در سوی مقابل آمریکا در این رابطه دیدگاهی مضیق و محدود داشت که تنها برجام را به محدود به پرونده هسته‌ای ایران می‌دانست، بعد از آن نیز با روی کار آمدن ترامپ و استفاده او از پارادیم آشوب و دکترین بازیگر دیوانه و با تکیه بر استراتژی جوجیتسو، همانطور که در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرده بود، آمریکا را از برجام خارج کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این درحالی است که پیش‌نویسی که در حال حاضر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دو طرف اصلی ماجرا یعنی ایران و آمریکا ارائه کرده، هیج ارتباطی به برجام ندارد و در واقع یک تواقق جدید است، به طوری که اگر این پیش‌نویس به امضا برسد، در واقع سند مرگ برجام امضا خواهد شد، اما این پیش‌نویس تاکنون آنچه که از آن روایت شده پر از تناقض است، در حالی که ایران اعلام کرده، تنها در شرایطی توافق خواهد کرد که تمامی تحریم‌ها برداشته شود و بعد از آن نیز باید راستی آزمایی صورت گیرد و تضمین‌های عملی برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق داده شود و همچنین مسئله پادمان نیز باید مختومه شود، اما این پیش‌نویس دربرگیرنده تمامی شروط ایران نیست.

وی ادامه داد: اما آمریکا اعلام کرده موضوعات فنی و فرابرجامی را در این پیش‌نویش نخواهد پذیرفت، این در حالی است که چنین وضعیتی در کنار موضوعات مطرح شده در باب ضارب سلمان رشدی و موضع‌گیری‌هایی که برخی از رسانه‌های کد دار در ایران پیرامون این موضوع بیان می‌کنند، همگی نشان از لغزندگی‌های زیادی است که پیرامون احیای برجام و یا رسیدن به یک توافق جدید است.

مطهرنیا بیان داشت: حال اگر همین پیش‌نویس نیز به امضا ایران برسد، این موضوع برای کسانی که در داخل ایران گفتمان انقلابی را برساخت کردند، یک شکست تمام عیار خواهد بود، همچنان که برخی از جوانان گفتمان انقلابی احیای برجام را یک فاجعه قلمداد می‌کنند، زیرا هیج کدام از شروطی که ایران برای بازگشت به برجام مطرح کرده بود، محقق نخواهد شد، اما با این وجود ایران دوباره توافق را امضا کرده است، از سوی دیگر با امضای این پیش‌نویس نیز همه چیز حل نخواهد شد، زیرا پرونده هسته‌ای ایران بسته نخواهد شد و تحریم‌هایی که در زمان ترامپ نیز وضع شدند همچنان باقی خواهند ماند، بنابراین بعد از امضای این پیش‌نویس هرچند جامعه از نظر روانی با تغییر مواجه خواهد شد و ممکن است دلار نیز برای چند ماهی چند هزار تومانی ارزان‌تر شود، اما ایران در یک بافت موقعیتی بسیار سخت همچنان باقی خواهد ماند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • نیری
    1

    مطهرنیا جان تو که اینقدر سرت میشه وبلد کار هستی من تعجب میکنم که چرا یکی از مذاکره کننده گان ارشد نشدی.مرد حسابی تودیگه تو دعوا نرخ تعیین نکن مردم کمرشون شکسته نه خوراک دارن نه پوشاک در درمان نه تفریح .موقت تو پشت گود نشستی میگی لنگش کن

  • ناشناس
    0

    عجیب مملکتی هست! از این همه اشخاص مسئول تا کارشناس، دارند درباره متن احیای برجام نظر میدهند، اما یک نفرشان متن برجام منتشر نمیکند بقیه مردم بدانند این متن چیست؟!

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      دوست عزیز همچین عجیب هم نیست این حضرات نقش .... دور قاب چین و ماست مال رو دارند که باید دستپخت روسا رو تزیین کرده و با افزودن کمی افزودنی در قالب تمجید و تحسین و .... به خورد ملت بدن!!!!

    • ناشناس
      0

      هیچ وقت اینها نمی گویند در جلسات مذاکره جه حرف هایی زده شده است. این همه سال مذاکره شد و هزینه رفت و آمد و اقامت و غذا و... از بیت المال هزینه شد اما هیچ کسی نفهمید واقعا در مذاکرات چه بده و بستانی انجام شده. نقش مردم فقط اینه که بریزند تو خیابون برقصند و بگن و نگاه نکن ظریفه 6 کشور رو حریفه. سالهاست ملت دارند فریب می خورند.

  • ناشناس
    0

    رانت اطلاعاتی یکی مهمترین رانتهای فساد اقتصادی است، کسانی از متن احیای برجام باخبرند یا عدم و موافت احیای برجام، میتوانند خود و اطرافیانشان بزرگترین سوءاستفاده بکننید، متاسفانه پشت تمام تصمیمات تورمزا و شوک آفرین این چند دهه، حجم عظیمی از رانت اطلاعاتی موجود بوده و هست....!
    در ضمن چنین دشمنی نظام ج ا با غرب میکند، میخواست با شرق کند، چه بسا شرقیها واکنش بدتری نشان میدادند

  • ناشناس
    2

    آقای باصطلاح کارشناس مسائل بین الملل لطفاً تشکیک ایجاد نکن! همینجوری مقامات تصمیم گیرنده برای احیای برجام دو دل هستند لطفاً دیگه شما اختلاف نیانداز!

  • ناشناس
    1

    ندارند!، بعد توقع دارند این مردم قضاوت کنند یا حرفشان قبول کنند! از چیزی خبر ندارند!
    فقط مردم میتوانند نظر بدهند از چیزی میدانند، مثلا از زمان ج ا تاکنون کشورشان دچار جنگ و تحریم و فساد عظیم افتصادی بوده، اینکه برجام سه سال بود وضع بهتر بود، از تحریم دوباره ترامپی تاکنون کشور بدترین دوران معیشتی میگذارند، این چیزیست که مردم اکثریت حس میکنند

  • ناشناس
    0

    "جوانان گفتمان انقلابی‌" را خوب اومده !!

  • ناشناس
    0

    وضعیت بازار دلار و بورس امروز گفت که توافقی نخواهد شد ، جنگ نخواهد شد

  • ناشناس
    0

    مگر شما پیش نویس را خوانده اید ؟؟ از هر چیزی برای مطرح کردن خودتون استفاده نکنید

  • ناشناس
    3

    البته ایشان بیراه هم نمی گوید اگر متن توافق خواسته های ایران را تامین نکند تازه نقطه سرخط می رویم یعنی یک برجام فلاکت بار دیگر که هیچ یک از مشکلات کشور را حل نکرد بلکه وضعیت را هم افتضاح کرد

  • 4

    ایران باید خیلی مراقب باشد اگر چه مردم مشکلات اقتصادی دارند با فشارهایک برجام دیگر را امضا نکند که نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه مانند گدشته صد برابر می شود

  • ناشناس
    3

    غرب به ویژه امریکا تا وقتی منافع مادی شان تامین نشود به هیچ قانونی پای بند نخواهند بود.تا وقتی شرکت های بزرگ امریکایی سرمایه و امکانات خود را وارد کشور نکنند و ناامنی ایران،نا امنی سرمایه ی امریکایی نشود،تا وقتی مشابه قرار داد بلند مدت مانند قرار داد با روسیه و چین با امریکا بسته نشود،صد تا برجام و پدر برجام هم امضا کنید،با یک امضا ترامپ و امثال ترامپ همیشه چیز به باد خواهد رفت.

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      جناب ناشناس باعث مشکلات خودتی ساندیس خور

    • ناشناس
      1

      تو هم عامل مشکلات هستی اب شنگولی خور!!!

    • به ناشناس
      0

      جناب ناشناس بسیجی ساندیس خور

  • ناشناس
    0

    کار مملکت به کجا رسیدتو رو قرآن نگاه کن ...بقال وچقال همه شدن سیاستمدار

  • امیر
    3

    امریکا بداند اگر این تحریم ها 100 سال دیگر هم ادامه داشته باشد ما امت حزب الله عاشقان روح الله ولایت مدار هستیم و خودمان گندم می کاریم و در محاصره اقتصادی امریکای جهان خوار هستیم و رهبر فرزانه عزیزمان را در صحرای کربلا تنها نمی گذاریم . ای مرگ بر امریکا و فرانسه و سایر کشور های دنیا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لطفا من یکی را قاطی امت حزب الله نکنید
      متشکرم

    • به امیر ساندیس خور
      0

      امیر جان بسیجی ساندیس خور

  • عارف
    0

    سلام
    تماما" چرت!! کلی گویی الکی!! فقط اولش که هنوز نمیدونم 5+1 یعنی چی!! 5 قدرت به اضافه آمریکا!!
    از اینجا بگیر برو تا آخر!!
    5 به اضافه آلمان استاد
    وای به حال دانشجویی که تو تربیت میکنی 😯

    نظرات شما -
    • به عارف
      0

      عارف خان حالا فهمیدی دولت خودش دزده ساعت خواب

  • ناشناس
    0

    دیگی ک برای ملت نجوشه کله سگ توش بجوشه درنهابت چ با برجام چ بی برجام، شرایط برای مردم جامعه تغییر چندانی نخواهد داشت

  • ناشناس
    0

    جمهوری اسلامی باید یکی از لین دو تا راه رو انتخاب کنه: یا توافق رو هرچی که هست امضا کنه و تمام کنه و یا بعدا مجبور به نوشیدن جام زهر خواهد شد

  • رضا
    0

    بیخیال برجام باشید فعلا اروپا مشکل سوخت دارد و میخواد از این بحران در بیاد و آمریکا هم مشکل انتخابات خودش را با ارزان شدن سوخت حل کند کدام برجام! ترامپ پاره کرد و ایران آتش زد ما ملت هم زیر فقر فقط همین

  • ناشناس
    0

    شما بخور هر اسمی رو که خواستی روی اون گه بزار برجام ،خرجام ،چند جام . فقط مملکت را از دست برادران دزد قاچاقچی نجات دهید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها