ناگفته‌های سیدحسن نصرالله درباره نقش حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه لبنان

دبیر کل حزب‌الله لبنان طی سخنانی، ناگفته‌هایی را از نقش حاج قاسم در جنگ 33 روزه لبنان مطرح کرد.

ناگفته‌های سیدحسن نصرالله درباره نقش حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه لبنان

«سید حسن نصرالله»‌ ناگفته‌هایی را از نقش «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ 33 روزه مطرح کرد.

وی در این سخنرانی گفت: «بعد از آزادی جنوب لبنان در 5 خرداد 1379 دیداری داشتیم در این دیدار در شورای جهادی و با حضور حاج قاسم بود در این دیدار برآوردی مطرح بود که پیروزی در سال 2000 یک پیروزی تاریخی محسوب می شد و سران رژیم صهیونیستی  از این دستاورد مقاومت لبنان و حزب الله چشم پوشی نخواهند کرد و یک روز به حزب الله حمله خواهند کرد تا حزب الله را نابود کنند زمان این جنگ معلوم نبود ایا در سال 2000 بوده یا چند سال دیگر، مشخص نبود اما همیشه در حال آماده باش بودیم».

از طرف دیگر، وظیفه بسیار مهمی داشتیم که آزادی تمامی اسرا در زندان های رژیم صهیونیستی بوده است و ما در حال برنامه ریزی برای اجرای عملیات اسیرگیری از صهیونیست ها برای آزادی اسرایمان بود. 

موضوع سوم،‌ آزادسازی دیگر بخش های اشغالی لبنان بود. اسرائیل به لبنان یعنی در واقع به زمین و آب لبنان طمع داشت و این نیاز به قدرتی بیش از آنکه در سال 2000 یا پیش از آن بوده است،‌داشت. تا با ایجاد بازدارندگی به دشمن بفهمانیم که هرگونه تجاوز با پاسخ مواجه خواهد شد.

بنابراین با موارد مطرح شده باید به زیرساخت‌های قدرتمندی نسبت به قبل برسیم باید به سلاح های جدید و امکانات جدید دست یابیم. همه این مسائل با حضور حاج قاسم مطرح شده بود و در خلق این چشم انداز سهیم بوده و باور و اعتقاد ایشان به این چشم انداز بسیار مهم بود . اگر حمایت ایران و تلاش های حاج قاسم نبود تمامی اینها نوشته ای بر روی کاغذ باقی می ماند. حاج قاسم این موارد را به گوش مقامات جمهوری اسلامی رساند. این مسائل نیاز به امکانات زیادی داشت و به صورت دقیق این موضوعات را پیگیری می کرد. می بایست تحولی در قدرت موشکی، پهپادی و تسلیحاتی حزب الله صورت می گرفت. اقدام ویژه‌ای که حاج قاسم انجام داد این بود که از برادران و حاج عماد مغنیه خواست که برنامه ای سالیانه داشته باشند. تا پیش از 2000 برنامه سالیانه نداشتیم اما پس از این تاریخ برنامه سالیانه داشتیم و حاج قاسم  گفت من امکانات را فراهم می کنم اما باید برنامه ریزی روزانه را کنار گذاشته و برنامه سالانه داشته باشیم و بگوییم در این یک سال چه کاری بکنیم. دوره‌های آموزشی، تاسیس پادگان و ... برنامه ریزی شود. سال دوم هم یک برنامه سالانه داشتیم و بعد از آن حاج قاسم گفت که یک برنامه سه ساله داشته باشیم و این برای نخستین بار بود که برنامه سه ساله داشتیم.بعد از آن برنامه سه ساله داشتیم. 

نقش حاج قاسم اول مشارکت در ایده پردازی، همفکری و طراحی بود، دوم با دستور کار جدید موافقت کرد و سوم متعهد شد که تمامی پشتیبانی‌های لجستیکی را تامین کند و مهم تر از همه پیگیری‌های پیاپی وی بوده است. حاج قاسم هم در سطح تصمیم گیری مشارکت داشت و می رفت امکانات و مقدمات را فراهم می کرد و به صورت روزانه پیگیری می کرد. ایشان هر دو سه هفته یک بار به لبنان می آمد ایشان برای پیگیری موضوعات می آمد  ایشان کارها را از نیروهای قدس پیگیری می کرد و به صورت همزمان از حزب الله پیگیری می کرد. تا جایی که برخی برادران خسته می شدند و از وی می خواستند که به آنها فرصت بدهند. این ویژگی بعد ها در حوادث سوریه و در حوادث عراق بسیار بروز یافت.

حاج قاسم در تعیین حاج عماد مغنیه نقش داشت. در مرحله پیش از عماد مغنیه سه مسئول داشتیم یک یکی در زمینه نظامی وظیفه داشت و یکی مسئول بسیج کردن و یکی نیز مسئولیت امنیت را بر عهده داشت و به یک نتیجه رسیدیم که یک فرد تمامی مسئولیت‌های نظامی و امنیتی را مدیریت کند. من با ایشان درباره حاج عماد برای تعیین به عنوان معاون جهادی مشورت کردم و حاج عماد و حاج قاسم از ابتدا رابطه عاطفی با یکدیگر داشتند اما تعصب و قاطعیت حاج عماد سبب شده بود تا حاج قاسم وی را مورد تایید قرار دهد و تایید حاج قاسم عامل مهمی در انتخاب حاج عماد تا زمان شهادت وی داشته است. 

بنابراین ما وارد مرحله جدیدی شدیم و این موضوع مطرح شد که ما نیازمند توان موشکی هستیم .دیگر به کاتیوشا با برد 20 کیلومتری نمی‌توان اکتفا کرد. باید موشک هایی با برد و قدرت بیشتری داشته باشیم. باید این موشک‌ها ارسال می شد و برای استفاده از آنها آموزش داده می شد. پس تحول مهم اول شروع در ایجاد توانمندی موشکی واقعی بود و این نیازمند تلاش زیادی بود. ما نیازمند انتقال این موشک ها از کشوری به کشوری دیگری به صورت محرمانه بوده است. انتقال این موشک ها به لبنان کار بسیار سختی بود و پنهان کردن و انبار کردن آنها و استفاده از آنها در زمان جنگ نیز مهم بود. همه این ها نیازمند دقت، بردباری، صبر و آرامش بود و این هنر حاج قاسم و حاج عماد بوده است. در مرحله نخست ما باید پنهان می کردیم که توان موشکی داریم تا بتوانیم دشمن را غافلگیر کنیم. برای این کار شما به نیروی محرمانه نیاز داشتید. 

شبکه مخابرات حزب الله در جنگ 33 روزه آسیب نبود و این یکی از غافلگیری‌ها بود. در مورد این شبکه باید بگوییم که نمی دانیم این ایده حاج قاسم یا حاج عماد یا حاج فلان بوده است. تمامی دوستان به صورت گروهی کار میکردند و کار را در نهایت پیشنهاد می دادند. اهمیت حاج قاسم این بود که برادران را تشویق می کرد که ایده جدید مطرح کنند و سپس این ایده را قبول می کرد. تمام هم و غم حاج قاسم قدرتمند شدن مقاومت بوده است. تواضع حاج قاسم سبب شد تا بسیاری از ایده ها و فکرها را قبول کند از جمله آنها شبکه مخابرات سیمی بوده است. حاج قاسم امکانات را فراهم کرد و حاج عماد آن را اجرا کرد. 

پهپادهای حزب الله قبل از جنگ 2006 بوده و بین سال 2000 تا 2006 توسعه یافته و پس از 2006 نیز توسعه بیشتری یافت. توانایی جمع آوری اطلاعاتی ما نیز بهبود یافت. جبهه دیگری در حوزه تقابل دریایی بود. ما در حوزه دریایی تجهیزات متنوعی داشتیم.به موشک های دریایی دست یافتیم که برد آن 150 کیلومتر بوده است. تمامی این موضوعات نیازمند نیروی انسانی بود یعنی افرادی که تمام وقت در خدمت باشند. ما منابع انسانی را هم توسعه و ارتقا دادیم و البته تمایل به عضویت در بسیج حزب الله بین 2000 تا 2006 نیز گسترده بود. تشکیل گردان ها و گروه‌ها پس از سال 2000 بود و در تمامی این تصمیم گیری‌ها حاج قاسم نقش داشته است. در فاصله 2000 تا 2006 نیاز بود که نیروهایی به ایران اعزام شده تا آموزش ببینند.

در زمینه موشک زمینی، موشک کورنت وارد شد که در این باره حاج قاسم و حاج عماد نقش بسزایی داشتند. این موشک‌ها به تمامی بخش های جبهه ارسال نشد بلکه 50 نفر انتخاب شده و به آنها آموزش استفاده از آن داده شد. کسی نمی دانست که حزب الله دارای موشک کورنت است و اسرائیل در جنگ 33 روزه زمانی که با موشک کورنت مواجه شد، غافلگیر گردید. 

تصمیم برای اسیر گرفتن نظامیان اسرائیلی تصمیمی کاملا لبنانی بوده و ایران نقشی در آن نداشته و هیچ دیکته‌ای از سوی ایران نبوده است. سبک عملیات مشخص بود و آموزش‌ها و رزمایش‌های آن نیز انجام شده بود. برادران ماه‌ها قبل در منطقه عملیاتی حاضر شده بودند. بنابراین حاح قاسم و حاج عماد و سید ذوالفقار می دانستیم که هر روز یا هر لحظه امکان انجام عملیات وجود دارد. حاج قاسم در جریان عملیات بود و جزئیات مکان عملیات را می دانست و پیش بینی می کرد که هر لحظه امکان انجام عملیات وجود دارد. چند روز قبل از عملیات ایشان در اینجا بود و پرسید که چه شده و گفتیم که هنوز منتظریم. 

در جنگ ما به مغز متفکر حاج قاسم نیاز داشتیم بنابراین هر روز جلسه داشتیم و همیشه در حال بحث و بررسی بودیم چون در یک مکان بودیم و هر تحول جدید روی می داد و تصمیم می گرفتیم و به برادران در جبهه ابلاغ می کردیم. هفته اول با هم بودیم اما بعد به چند گروه تقسیم شدیم. صحبت من درباره فرماندهان نظامی بود. در مرحله اول که با هم بودیم مدام با هم رایزنی می کردیم. در تمامی این دیدارها حاج قاسم حاضر بود و پیشنهادات را بررسی میکرد. مسئله دیگر حلقه وصل وی با مسئولان جمهوری اسلامی بود. بنابراین ایشان ارتباط با نیروی قدس در ایران را از لبنان انجام می داد. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 69
  • 🐜
    15

    بانقشه کشی وچاپیدن 💰 ایران و ایرانی حرف میزنی پولی که ازایران باج میگیری حرام است و بزودی باید تاوان حرام خوری هاتوپس بدی تواگرب شهیدشدن اعتقاد داری چرامیان مردم لبنان حضورنداری وبصورت ویدیوادم هاراب شهیدشدن دعوت میکنی از امروز دیگه خبری نیست حتی یک دونه ارزن بایدازجیب بخوری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      18

      این مثل گوساله سامریست

    • کدخدا
      18

      از کسی که تو هزار تا سوراخ قائم شده رجز خونی جالبه

    • ناشناس
      7

      شما در مقابل آمریکا و اینکه پول های ایران را مسدود کرده حرفی برای گفتن دارید ؟

    • ناشناس
      7

      اون نخود مغزی که پول بلوکه شده توسط آمریکا را در جواب همه کامنتها نوشتی '
      خودتا برا یه عرب نکشی بی غیرت اجنبی پرست
      ضمنا جنای طوطی تلاش کن دوتا جمله جدیدتر باد بگیری '.طوووووطی

    • حاج طوسی
      5

      حسن چون بچگیات کوجا بودی ناقلا
      چرا از کلاس قرآن من فراری بودی؟؟

    • ایران
      11

      درود خدا بر سیدحسن نصرالله

    • ایرانی آباد و آزاد
      0

      این برای حکومت مدعی اسلامی واقعا زشت و قبیح است که در خصوص حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۵ ماهه تصمیم اصولی و قانونی نتوانسته بگیرد و اینان چندین ماه است کف خیابون فریادشان به جائی نرسیده است!!!!! دولت ترکیه را ببینید بر اثر تورم دوبار حقوق کارگران و کارکنان خودش را بدون سر و صدا طی یک سال افزایش داد.. !!

  • ناشناس
    16

    آی مفت خور خوب رگ خواب مسولین مارا بدست آورده ای و پاچه خوار قهاری هم هستی و خوب میدونی چه و از چه کسی حرف بزنی

    نظرات شما -
    • 9

      تو وضع موجود نظرت در مورد میلیاردها دلار پول نفت ایران که آمریکا ضبط کرده را بگو

    • ناشناس
      0

      حرص نخور

    • ناشناس
      15

      آمریکا هم یک حیوانی مثل این مردک است

    • 12

      شمایی که میگی امریکا پول را آزاد کنه!!!
      حالا فرض کن پول را آزاد کرد و نصرالله مفت خور خورد
      حداقل جا پول محفوظه و کسی نمبخوردش

    • 11

      آخی طفلکی کمی لپهاش لاغر شده
      شاید زیر زمینشون نمناکه و اذیت شده
      طوری نیست داره توافق میشه پول قلمبه مییرسه دستش

    • 1

      شماها که مفت خور نیستید بروید مستقیم با تروریست ها و اسرائیلی ها بجنگید .

  • ناشناس
    16

    قبلا از نقشش یعد از جنگ هم گفته بودی. بخشیدن میلیاردها دلار بیت المال ایرانیان برای باز سازی لبنان با خاک یکسان شده.

    نظرات شما -
    • 3

      تو چی میگی ؟

  • هموطن
    17

    به روباه گفتن شاهدت کیه گفت دمم، مفت خور

    نظرات شما -
    • 22

      مفت خور تو و ارباب آمریکایی که پول های ایران را بلوکه کردند هستی.

    • ناشناس
      11

      اونجا جاش امن تراست غارت درداخل ایران بس نیست حالادنبال پولهای بلوکه شده هستید

    • 0

      خاک بر سرت

  • ناشناس
    17

    بله بله قاسم نقش بی بدیل داشتند !!!!

  • ناشناس
    16

    بجای این کارها اگه به کشور ایران رسیده بودن الاین یکی از ابر قدرت های جهان بودیم و مثلا الان تو سری خور دنیا نبودیم که هواپیماهامن برن مالزی سوخت بهشون ندن.اینا بازد بدتر از اینم سرشون بیاد تا حق ملت ازران خرج شکم عربها و عیش نوش خودشون نکنن

    نظرات شما -
    • 3

      واسه آمریکایی ها موش شدی حرفی واسه گفتن نداری غرب زده ؟

  • دروگر
    17

    بنازم ،،،، دكتر نصرالله شما هم رَآه دوشيدن ايران را خيلي بهتر از روسيه بلد شده ايد

    نظرات شما -
    • 3

      سخت نگیر ،به آمریکا هم بناز که دارایی های ایران را گرفته .

  • ناشناس
    16

    برای شما خوب بود روحش شاد تمام پولای ایران به سمت شما رفت بایدم افتخار کنی هر وقت پول کم میاری زینب جان هست کمکت کنه کاش برای دخترم یه ایرانی بگیری که نسل عرب زیاد نشه ایرانی زیاد شه هرچه زودتر دختران عرب رو بفرست قم ومشهد آماده هستن

    نظرات شما -
    • 2

      به ارباب بگو پول های ایران را آزاد کنه

  • 🐜
    17

    حرفهات بوی دلارمیده نصرالله

  • کلاغ پر
    15

    لجستیک خوب اومدی .....پول یا مفت نفت ایرانو دل بیرحم وعیاش وستیزه جوی حسنک و......

    نظرات شما -
    • 1

      حالت خوبه ؟

    • امیر
      1

      با این حرفا ارباب آمریکا بهت افتخار میکنه .تقاضای مهاجرت دادی ؟

  • عادل از قطب شمال
    16

    بله. از دلارهای چمدونی مردم ایران آگاه هستنند

    نظرات شما -
    • 5

      به ارباب بگو پول های ایران را آزاد کنه

  • مردم
    16

    حسن نصراله کردن کلف از پول ایران و حق مردم ایران انقدر کردنت کلف شده و نیشت بازه حرام زاده خون خوار مردم ایران و جوانان ایران از تو کثافت خون ریز متنفرن متنفرن متنفرن متنفرن متنفرن

    نظرات شما -
    • 5

      به ارباب آمریکایی التماس کن تحریم را بردارد .

    • 0

      کاش همه مثل ارباب تو آمریکا ، پاک بودند .

  • ناشناس
    16

    دشمن آمریکایی و اسرائیلی تک تک فرماندهان عالی رتبه نیروهای مقاومت را ترور کرد شما در مقابل چه کاری جز حرف زدن و غلو کردن توانستید بکنید؟!!!

    نظرات شما -
    • 4

      به ارباب بگو پول های ایران را آزاد کنه

  • ناشناس
    0

    درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت و بی عرضگی را صبر و لبخندی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می دانند. گاندی

  • ناشناس
    5

    چقدر اینجا عشق اسرائیل داریم .

  • سعید
    18

    عزیزانی که مخالف حاج قاسم هستند بروید کشور خودتان اسرائیل ، اینجا چیکار میکنید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      عشق اسرائیل نداریم نادان
      ضد اخوند و مرده خوری ملاها هستیم

    • ناشناس
      0

      از عشق گذشته ، ظاهرا نوکر و فدایی اسرائیل داریم .

  • ارش
    1

    یه جوری نظر می نویسید انگار مشکل اقتصادی از جانب رانت خوار ، فساد بانکی و مدیران بی عرضه و تحریم ها نداریم . دیواری کوتاهتر از این بنده خدا پیدا نکردید . ایشان هر جا ظاهر بشوند با موشک و جنگنده و سلاح های دیگه و ... اون منطقه با خاک یکسان میشود .

  • ناشناس
    16

    به سعید اینجا ایرانه ماهم ایرانی نه مثل تو نوکر عربهای گردن کلفت چه ربطی به اسراییل داشت حرف نزنی هوشت مشخص نمیشه ادم به نظر میایی خبر فوری سانسور توش نباشه بدرج

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو برو آمریکا ، نخواستی برو انگلیس ، فرانسه هم بد نیست ، کانادا خوبه ؟ برو پیش خاوری .

  • ایرانی
    1

    بانک های خصوصی از عوامل اصلی تورم و فساد هستند .بروید جلوی آنها را بگیرید.

  • رضا
    13

    60تن طلای ونزوئلابه ایران راهاپولی کردیم ازناگفته های حسن خطر.

  • ناشناس
    11

    بنده خدا به 4 تا توت حساس بود ولی به میلیون ها دلار پول چمدانی و میلیاردها دلار پول بازسازی لبنان و میلیارد ها دلار پولی که برای حفظ عمو بشار کرد، حساس نبود. بمیرم برای مظلومیتت.

    نظرات شما -
    • سعید
      3

      شما نظری درباره میلیارد ها دلاری که توسط آمریکا بلوکه شده نداری ؟؟؟

    • 1

      به اسرائیل بگو خراب نکنه ، تا اینهمه کشور های خاورمیانه آسیب نبینند ، و نخوان هزینه بازسازی بدهند.

    • 0

      از خوبی های ارباب بگو .

    • کوروش
      0

      چرا کسی به آمریکا اعتراض نمی کنه .اکثرا گرین کارت دارند ؟ خودشون رو بخواب زدند ؟ خیلی ها قاطی کردند . این تحریم ها تمامی نداره ؟ تحریم دارو چی ؟ چون آمریکا تحریم کرده اشکال نداره؟

  • ناشناس
    10

    بوی دلار به مشامش رسیده.بوی بنزین و نفت رایگان.

    نظرات شما -
    • 3

      بوی گرین کارت میدی

  • شرمنده ملت
    9

    جناب دختر از ما گرفتی، پول و ثروت و نفت و بنزین و جان و خون هم دادیم ، ولمون کن دیگه تا کی؟

    نظرات شما -
    • سعید
      0

      چه جالب من همش فکر میکردم این بنده خدا اول خط مقدم برای خدا و دین اسلام و ضد استکبار جهانی و به نفع ایران داره مبارزه میکنه و یکی از اهرم های قدرت ما می باشد .

    • 0

      تو هم برو از اسرائیل بگیر

  • ناشناس
    1

    لطفا از نقش این بزرگان در آرام کردن اعتراضات ۸۸ و ۹۸ هم بفرمایید

  • اهل ایران
    3

    نظرات را خواندم اکثرا بروید کشور خودتون امریکا ، که حتی دارو واسه بیماران خاص رو هم تحریم میکنه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      پاسپورتمون رو با فاضلاب یکی کردید، پول مون رو با کود حیوانی. عاشق چشم و ابرو و ریش پر پشت شما نیستیم. حق مون رو از نفت بدید، به ساعت نکشیده این خراب شده رو برای خودتون باقی میزاریم.

    • ناشناس
      0

      پول های نفت ایران را میخواهید بدید ارباب ؟

    • ناشناس
      1

      اقایی که منتظری پول نفت و بدهند و بروی ، یک باره برو آمریکا از خودشون بگیر .

  • ناشناس
    6

    حتی یک قطره از نفت ایران مجانی برای لبنان ارسال شود حرام هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      میخوای همشو بدی به آمریکا ؟

  • ناشناس
    0

    شرف و انسانیت به قوم و کشور نیست .باید خدا را در نظر گرفت . باید موانع ظهور منجی بشریت برداشته شود ، حالا از هر جایی میخواد باشه و با هر زبانی که صحبت میکنه ، اسرائیل یکی از موانع هست ، خائنین داخلی هم هستند .

    نظرات شما -
    • 2

      قراره این جمعه بیاد. بشین و منتظر باش. البته این جمعه هم مثل جمعه های 1400 سال گذشته است. ظاهرا یادش رفته بیاد سر قرار. یه دنیایی رو ویلان خودش کرده.

    • ناشناس
      0

      اجباری نیست وقتی مردم نخوان و شرایط محیا نباشه نمیاد دیگه .از امام اول تا یازدهم اومدن ، مردم بی لیاقت و حکومتهای فاسد همه را کشتند ، معلومه دیگه تا مردم آماده نباشند ، اجازه ظهور از جانب خداوند صادر نمیشود .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها