مقام اوکراینی: حمله به پایگاه روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بود

یک مقام دولت کی‌یف در گفت‌ وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» ادعا کرد که انفجارهای دیروز در پایگاه هوایی روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بوده است.

مقام اوکراینی: حمله به پایگاه روسیه در کریمه کار نیروهای ویژه اوکراین بود

 این مقام که خواست نامش فاش نشود، جزئیاتی از نحوه انجام حمله روز سه‌شنبه را فاش نکرد. با این حال، به تحلیل واشنگتن پست، این حمله نشان‌دهنده تشدید شگرف در جنگ تقریباً شش ماهه است و توانایی نیروهای اوکراینی برای حمله به پشت خطوط روسیه را بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد، نشان می‌دهد.

به گزارش این رسانه، حداقل سه انفجار پایگاه هوایی متعلق به روسیه در کریمه را لرزاند. شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط مسکو ضمیمه شد و یک مقصد تعطیلات محبوب برای روس‌هاست.

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای ادعا کرد که نُه هواپیمای نظامی روسیه در این پایگاه منهدم شد که به ادعای مقامات اوکراینی، روسیه از آن‌ها برای حمله موشکی به مناطق تحت کنترل کی‌یف استفاده کرده است.

کی‌یف از تایید یا تکذیب رسمی دست داشتن اوکراینی‌ها در این حمله خودداری کرده است. اما روز سه‌شنبه، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین سخنرانی شبانه‌اش را بر کریمه متمرکز کرد و وعده داد که این سرزمین را پس بگیرد. او بدون اشاره به پایگاه هوایی روسیه یا حمله مذکور گفت: کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید.

به نوشته واشنگتن پست، گفته می‌شود که نیروهای عملیات ویژه اوکراین در یک کارزار برای نفوذ به قلمرو تحت کنترل روسیه و هماهنگی با مردم محلی برای انجام حملات مشارکت دارند. طبق این گزارش، فعالیت‌های چریکی به ویژه در منطقه اشغالی جنوبی خرسون، درست در شمال کریمه، از جمله ترور مقامات نصب شده از سوی روسیه، رایج بوده است.

روسیه اعلام کرده که انفجار سه‌شنبه ناشی از انفجار مهمات بوده و مقامات گزارش داده‌اند که حداقل یک نفر کشته و ۱۳ نفر از جمله دو کودک زخمی شده‌اند. روزنامه واشنگتن پست نوشت نمی‌تواند به طور مستقل ادعاهای طرفین را در خصوص انفجارها تأیید کند.

یک مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه به واشنگتن پست گفت که در این حمله از سلاح آمریکایی استفاده نشده بود.

به ادعای این گزارش، سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای آمریکا «هیمارس» که اخیراً به اوکراین داده شد، آن را قادر می‌سازد تا به عمق پشت خطوط روسیه حمله کند، اما سامانه‌هایی که پیش‌تر عرضه شده بود، حداکثر برد ۵۰ مایل دارند. پایگاه هوایی کریمه حداقل ۱۴۰ مایل از نزدیکترین خط مقدم فاصله دارد.

مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته بودند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شد. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار دهد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در واکنش، هشدار داد که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه با پاسخ قاطع و کوبنده مسکو مواجه خواهد داشت. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چطور روسیه اجازه داده که اوکراین چنین کاری بکنه یک ابر قدرت جهان چرا روسیه اینقدر این جنگ طولانی کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟