ادعای اوکراین علیه ایران، استفاده روس‌ها از سلاح‌های ایرانی

در حالی که جنگ اوکراین به ششمین ماه خود نزدیک می‌شود، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مدعی شد که روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را آغاز کرده است.

ادعای اوکراین علیه ایران، استفاده روس‌ها از سلاح‌های ایرانی

اولکسی آرستویچ، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه در گزارشی از وضعیت جنگ اوکراین مدعی شد که که ایران ۴۶ فروند پهپاد به روسیه تحویل داده است.

«موسسه مطالعات جنگ» با اعلام این خبر از قول مشاور زلنسکی اضافه کرده که هنوز مشخص نیست که آیا این تعداد کل پهپادهایی است که قرار بوده ایران به روسیه تحویل بدهد یا تعداد بیشتری از پهپادها در راه است.

گفته می‌شود دست کم برخی از پهپادها از نسل قدیمی‌تر پهپادهای ضربتی سنگین «شاهد ۱۲۹» هستند، و روسیه احتمالا از آن‌ها برای حمله به سامانه راکت اندازی «هیمارس» که آمریکا به تازگی در اختیار اوکراین قرار داده است استفاده خواهد کرد.

نخستین بار اوایل ماه ژوئیه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، مدعی شد که روسیه قصد دارد صدها پهپاد از ایران بگیرد و از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده کند. این ادعا از سوی مقامات کشورمان، از جمله در گفتگوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، با همتای اوکراینی خود تکذیب شد، اما مقامات و تحلیلگران غربی همچنان بر تکرار آن پافشاری می‌کنند.

مشاور زلنسکی : روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده می‌کند

اواسط خرداد ماه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از اعطای یک بسته کمکی ۷۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داده و گفته بود که شامل «سامانه‌های موشکی پیشرفته تری» است. ساعاتی بعد، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که منظور بایدن سامانه موشکی هیمارس بوده است.

هیمارس مخفف عبارت «سامانه راکت انداز توپخانه‌ای با تحرک بالا» است قادر است به طور همزمان ۶ موشک هدایت شونده ۲۲۷ میلیمتری را شلیک کند. در آن زمان کارشناسان نظامی می‌گفتند که این سامانه موشکی می‌تواند وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر دهد.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    4

    فروش سلاح به کشورهای متجاوز حرام است. فروش سلاح فقط در قالب دفاع مجاز است نه در قالب تهاجم!

    نظرات شما -
    • حامد
      7

      حضرت ناشناس، الان حکم مسله فروش سلاح های آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی، آلمانی به عربستان که به یمن تجاوز کرده چیست؟ لطفا حکم فروش سلاح به اسراییل برای تجاوز به فلسطین را هم بفرمایید؟

    • 3

      یادتان است ترامپ در دست خود یک کاتالوگ گرفته بود و نشان می داد که چه سلاحهایی به عربستان برای تجاوز به یمن فروخته، این فروش در قالب دفاع بود یا تهاجم؟

    • ناشناس
      9

      تجاوز گر خود اوکراین هست و روسیه دارد دفاع می کند از خودش تا تجزیه نشود

  • ناشناس
    3

    بر روی برادران و خواهران اوکراینی آزمایش می شود.

    نظرات شما -
    • 2

      همانگونه که سلاح های آمریکایی، انگلیسی بر روی مردم بی دفاع یمن آزمایش می شود.

  • ناشناس
    12

    آفرین، کار درستی که باید می شد.

  • فرهادی
    8

    تا دیروز که در دنیای فروش سلاح اصل بر تجارت ان بود ، چطور اوکراین از انواع سلاح امریکایی و اروپایی وترکیه ای استفاده می کند اشکالی ندارد اما اگر روس ها ازسلاح ایرانی استفاده کنند دنیا به اخر رسیده !؟ امریکا در قبال جنگ یمن در یک قلم ۴۰۰ میلیارد دلار اسلحه به عربستان فروخت !؟ وحقوق بشر و امثال زیبا کلام ها خفه خون گرفتند !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اصل هجوم روس‌ها به اکراین که یک تجاوز هست را نمی توان پذیرفت بر همین مبنا کمک به کشور متجاوز قاعدتاً نباید با دکترین نظامی ایران و سیاست خارجی ایران همخوانی داشته باشد.
      قطعا روسیه لنگ پهپادهای ایرانی نیست و اگر بود ترکیه زودتر از هر کسی آن را تامین میکرد... پشت این کار احتمالا همان کشیدن پای ایران به این بحران و خط کشیدن دور اکراین برای همکاری های بعدی ایران و اکراین است یعنی وابستگی ایران به روسیه برای تامین غلات

    • یه بنده خدایی
      1

      شما چقدر ساده هستین
      بحث آمریکا و روسیه نیست
      درظاهر خود را دشمن یکدیگر نشان میدهند
      پشت پرده با هماهنگی جنگ راه میندازند تا بتوانند این وسط جیب هایشان را پر کنند
      حقوق بشر و این چیزا هم الکیه
      پیشنهاد میکنم کمی تاریخ معاصر مطالعه کنید

  • ناشناس
    4

    نوش جانتان تا شما باشید دشمن ما را نزدیک ما نیاورید

  • سواد کوه
    3

    اوکراین یعنی ناتو ،

  • پیشگو
    0

    ادعا نیست، واقعیته

  • بهروز
    2

    اوکراین غلط کرد و به گور پدرش خندید کشتی کشتی و هواپیما هواپیما از کشورهای اروپایی و امریکا براش اساحه و تجهیزات میاد معلوم نیست خجالتم نمی کشه این چوب زیادی خواهی تو بود که اوکراین را به این روز انداخت

  • ناشناس
    0

    اولا که روسیه متجاوز هست و فروختن سلاح به کشور متجاوز اشتباه محض است.
    دوم آنکه روسیه کمونیست و کافر هست و طبق آیه صریح قرآن تجارت با کافران حرام است.
    ایران مسخره پوتین شده واقعا خجالت بکشید . قرار بود نه شرقی نه غربی باشه .اگه قرار به اینهمه فلاکت باشه حداقل با آمریکا رابطه داشتیم بهتر از روسیه بود حداقل از بند تحریم آزاد میشدیم

  • ناکام
    0

    الگوی ساخت پهباد و اقتدار امنیتی که بهمراه داشت هدیه اوباما بوده 😂خبر نشاندن پرنده امریکایی اون هم سالم بر زمین یک تبلیغات بود 😃
    الان هم اگر این پرنده ها پیروزی کسب بکنند افتخارش مال غربی ها هست 😉چون کپی شده سلاح های غربی هست
    ما بازیچه دست ابر قدرتها و کمونیستها و غربیها هستیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها