گزارش رسانه شورای عالی امنیت ملی از فضای مذاکرات وین

اطمینان از باقی نماندن هیچ موضوعی برای تبدیل شدن به اهرم فشار بر ایران در آینده از جمله مهمترین مواردی است که هیأت ایرانی بر آن تأکید داشته است.

گزارش رسانه شورای عالی امنیت ملی از فضای مذاکرات وین

در دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که از روز چهارشنبه در وین آغاز شده، بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌های غربی عنوان شده، هیچ‌یک از موضوعات باقی‌مانده قبلی که مانع انتفاع ایران از برجام شده از دستور کار هیأت ایرانی خارج نشده و ایده‌های ارائه شده از سوی کشورمان نیز با هدف پیگیری و به نتیجه رساندن انتظارات ایران مطرح شده است‌.

اطمینان از باقی نماندن هیچ موضوعی برای تبدیل شدن به اهرم فشار بر ایران در آینده از جمله مهمترین مواردی است که هیأت ایرانی بر آن تأکید داشته است.

رفتار غربی‌ها در عهدشکنی، صراحتا این گمانه را تقویت می‌کند که آنها در ادعای خود مبنی بر دستیابی به یک توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء جدیت و حسن نیت نداشته و سعی می‌کنند ایران را زیر فشار روانی قرار داده و امتیازات بیشتری را کسب کنند.

طرف غربی در حالی در فضای رسانه‌ای سعی در القاء زیاده‌خواهی طرف ایرانی دارد که موضوعات پادمانی اساسا امری جدا از برجام یا خواسته‌ای اضافی از سوی ایران نیست و آنها در سال ۲۰۱۵ در متن برجام نیز تعهدی سیاسی برای مختومه کردن ادعاها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس ارائه کرده‌اند.

طرف غربی با انواع ترفندها تلاش می‌کند با ابزارهای فرامذاکراتی، ایران را به پذیرش توافقی وادار کند که در آن موضوع انتفاع کامل کشورمان از برجام همچنان مبهم بوده و هیچ تضمینی نیز برای باز نشدن پرونده‌های ادعایی علیه ایران از سوی نهادهایی چون آژانس نیز وجود ندارد.

منطق ایران در این خصوص نیز کاملا روشن و مبتنی بر اصول مذاکره حرفه‌ای با بده بستان‌های متوازن است که طبیعتا توافقی مطلوب را به‌دنبال خواهد داشت.

ضلع غربی مذاکرات نمی‌تواند ضمن ادعای حل موضوعات و اجبار ایران به پذیرش توافق، موضوعات دیگری را به عنوان گروگان در اختیار گرفته و از آن به مثابه چماق استفاده کند، چه، تجربه نشان داده در چنین شرایطی، آنها به مجرد عبور از این مرحله در اولین فرصت، ساز جدیدی را کوک خواهند کرد و از همه ابزارهای خود برای کاهش اثرگذاری رفع تحریم‌ها استفاده خواهند کرد.

بدیهی است توافق احتمالی در مذاکرات جاری اگر منجر به دو اتفاق یعنی؛ «حذف هرگونه اهرم فشار علیه ایران در آینده» و «رفع پایدار و با ثبات تحریم‌ها برای اطمینان‌بخشی به شرکای تجاری» نشود، به دلیل اینکه منافع ملت ایران را تضمین نمی‌کند، هیچ دلیلی برای تن دادن به آن از سوی تهران وجود ندارد.

منبع: نورنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    1

    بله ما مارگزیده هستیم دیگه نباید از یک سوراخ دوباره همان مار بیاید سراغمون باید خیلی مراقب باشیم!

  • ناشناس
    0

    همه از اول میدانستیم و میدانستید که این ره به ترکستان است پس چرا منابع مملکت را بی جهت هدر میدهید ؟ تا چند سال این ملت باید لنگ در هوا باشد و خسارات برزخی تعلیق را تجربه کند و عده ای با شل کن سفت کن منافع نامشروع حاصل از دلالی را ببرند به قول معروف یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی پایان است لطفا تکلیف مردم را خودتان روشن کنید قبل از آنکه بیگانگان آن را رقم بزنند.....

  • ناشناس
    2

    ما شروع اتمم بودیم هستیم و از 190 کشور جهان فقط ایران کره شمالی خارج ام پی تی اقدام کردن و برجام 2015 برد ایران بود الکی دلخوش به یک میلیون بشکه نفت اضافی نکنیم جهان نیازمند یک میلیون نفت ما نیست این قیمنت نفت زمان بدون تحریم احمدی نزاد 130دلار بوده پس قیمت نفت هنوز 25درصد کمتر از 12 سال قبل هست پس ما باید توافق را امضا کنیم برجام 2015 ب زیاد خواهی دیگر خارج از برجام فقط برد ایران بود ک اگر اینچنین نبود ترامپ خارج نمی شد الکی وقت کشی نکن رئیسی برای خوراک داخلی بخواهی امتیاز بالاتر از برجام 2015 بگیر ممکن است بریتانیا یا فرانسه ماشه را بکشن و تحریم جهانی شروع بشه که وای ویلا دارد پس قبل از نشست ازانس اتمی برای پرونده تخطی ایران مبنی بر غنی سازی خارج ام پی تی 60درصد و بازگشت قطعنامه شورای سازمان جهانی و تورم دو برابری و بی ارزشترین پول جهان شدن رئیسی عزیزم برجام را احیا و برگرد به برجام زیادخواهی ایران یعنی خودکشی اقتصاد و عقبماندگی 5قرن و گاری سوا شدن

  • ناشناس
    1

    هسته ای جز بدبختی و فقر چه ارمغانی برای ما داشته
    توافق کنید و خودتان و ملت را نجات دهید

  • م
    1

    سه شنبه پرواز طلا دلار

  • ناشناس
    0

    بعید میدونم در دُوَل اصولگرا توافقی صورت بگیره، ما همیشه تحریمیم حتی اگه توافق بشه یعنی چندان تغییری در اقتصاد کشور بوجود نمیاد و تغییر احساسی و کوتاه مدت هست چون ما به شیوه های دیگه همیشه تحریم میمونیم و این توافق فعلی رفع تحریمها یه بازی سیاسی هست برای فرسایشی کردن جریان و اینطوری باعث میشه ایران بتواند برای سالهای طولانی آمریکا و دُوَل اروپایی را بازی بدهد که این بیشتر برایش منفعت دارد، از طرف دیگر ایران رو به شرق آورده

  • ناشناس
    0

    سلام دوستان ناشناس شما ها حالتون سرجاشه؟؟؟؟؟ با غرب مهاجم و دیو صفت قرارداد امضاء کنند مگر قرارداد قبلی چه مرگی داشت که به راحتی جلوی تمام جهان از آن خارج شدند اینا اصلا مشکل نیست اینا دوستان ناشناس خوب و گاهی بدتر از دشمن؟؟؟؟؟ اینا دوست دارن با ما مثل لیبی و اوکران بازی کنند و ما باید قربانی مطامع اونا بشیم. پس اگر تاریخ نمی خونید بهتر ببینید و .... شاه مگر غیر از حرف های شما با اونا رفتار می کرد اینا اصلا اتفاقا شما ناشناس را بیشتر از بقیه نمی خوان ببینند به هرحال هرچه که هست حماقت های ما و شما است اونا این همه مشکلات پی در پی را به سراغمون میفرستند

  • 🐜
    0

    مذاکره نمیشه

  • ناشناس
    0

    خوی زیاده خواهی امریکا در برابر ملت ایران نمی گذارد توافق خوب و پایداری امضا شود

  • 0

    زمانه همین طور باقی نمی ماند یک وقت اتحاد جماهیرکمونیستی شوروی داشتیم و مضمحل شد !!!ایالات متحده امریکا را هم به چشمان خودمان می بینیم نابود خواهد شد !!!

  • 0

    این راهی را که امریکائیها و اروپائیها می روند به ترکستان است ملتها بیدار شده اند و زیر بار زور گوئیهای اینها نمی روند !!ببینید من حقیفت را گفتم

  • 0

    صنعت هسته ای اختصاص به چند کشور ندارد و کشورهای دیگر هم حقشان هست داشته باشند زیرا اینده جهان نیازمندبه این صنعت هست انرژیهای فسیلی به زودی تمام می شود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها