مرد شماره یک جنجال در عراق؛ یاغی‌گری مقتدی صدر/ امروز در عراق دقیقا چه خبر است؟

مقتدی صدر را می‌توان به عنوان یکی از فعال‌ترین عناصر در سپهر سیاسی عراق دانست. او که مدت‌ها به چهره جنجال برانگیز در عراق تبدیل شده، طی چند وقت اخیر تحرکاتی ضد ایرانی داشته که منجر به تسخیر پارلمان عراق توسط طرفدارانش شده است.

مرد شماره یک جنجال در عراق؛ یاغی‌گری مقتدی صدر/ امروز در عراق دقیقا چه خبر است؟

 رضا پرستار خرمی- کشور عراق، امروز با بن بست در تشکیل دولت مواجه است. تلاش دولتمردان جهت بدست آوردن قدرت بیشتر و منصب بالاتر که ماحصل آن ایجاد ائتلاف های متعدد و شکننده است، فرایند تشکیل دولت را با یک اختلال سیاسی همراه کرده است.

مقتدی صدر، این نماینده پرنفوذی در عراق است که هر از چندگاهی به ایران سفر می‌کند اما وقتی به عراق باز می‌گردد به محوریت آشوب و خشونت علیه نیروهای نزدیک به ایران تبدیل می‌شود.

جریان صدر یکی از جریان های شیعی در عراق است که خارج از ائتلاف احزاب شیعی، با حزب دموکرات کردستان تحت رهبری بارزانی و جریان اهل سنت به نام السیاده تحت رهبری الحلبوسی عمل می‌‎کند.

این جریان چندی پیش در اعتراض به تشکیل دولت پارلمانی جدید در عراق، این نظام را فاقد کارایی دانست و با استعفای اعضای فراکسیون صدر از مجلس، خواستار تشکیل دولت اکثریت ملی به شکل ریاستی و نه به شکل پارلمانی کنونی شد.

با کناره گیری جریان صدر از روند تشکیل دولت، کرسی های خالی شده مربوط به این جریان توسط نامزدهای چهارچوب نمایندگان شیعی به خصوص اعضای حزب دولت قانون وابسته به نوری مالکی پر شد.

این چهارچوب هماهنگی، السودانی که به عنوان یکی از حامیان حشد الشعبی و نیروهای حامی ایران شناخته می‌شود و رابطه حسنه‌ای با رهبران بسیج مردمی دارد را برای نخست وزیری عراق پیشنهاد کرده است. در حالی که صدر در خطی مشی های سیاسی خود، نخست وزیری را به صلاح کشور می داند که مستقل از نیروهای مسلح باشد.

همین موضوع در نهایت باعث شد که وضعیت عراق وارد نابسامانی داخلی شود و در واقع راه را برای کارشکنان سیاسی باز کرد که به دنبال تفرقه و ایجاد بی اعتمادی میان احزاب شیعی بودند.

این آشفتگی واکنش مسئولین در داخل کشور را هم به دنبال داشت و اسماعیل کوثری، نماینده تهران خطاب به مقتدی صدر گفت: آقای مقتدی صدر باید وضعیت خود را تعیین تکلیف کند که یک روز با عربستان سعودی و یک روز با این و یک روز با آن است. مردم عراق از این برخوردها خیلی راضی نیستند.

اما مقتدی صدر همچنان به دنبال تغییر رژیم حاکم بر عراق از پارلمانی به ریاستی است. او دو روز پیش در توییتی نوشت: این فرصت عظیمی است که بتوان تغییری ریشه‌ای را در ساختار سیاسی و قانون اساسی وانتخابات به وجود آورد.

با این حال بسیاری از کارشناسان تحقق ایده مقتدی صدر را دارای موانع متعدد حزبی و حقوقی می‌دانند و معتقدند این طرح به سادگی نمی‌تواند به وقوع بپیوندد و برای تحقق با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود.

جزئیات این در عراق و ربط آن به ایران را در این ویدیو دنبال کنید.

 

 

حجم ویدیو: 11.03M | مدت زمان ویدیو: 00:03:14 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    1

    چرا صد ایران چندوقت پیش که قم بود

  • ناشناس
    2

    به ایران چه که بخواد نخست وزیر دلخواهش رو به قدرت برسونه؟ کم تو کشور ایران ترزدید حالا نوبت عراقه

  • 1

    یاغی گری مقتدی صدر یا وطن پرستی مقتدی صدر؟

  • 2

    هرکس با ما نیست یاغی محسوب میشه حتی تو کشورهای دیگه

  • سعید1400
    1

    چن روز قبل مخالفین صدر هم تجمع کرده بودن که جمعیت زیادی بودن. تغییر نظام سیاسی یا قانون اساسی با توسط به آشوب و یکجانبه گرایی اصلا عقلانی نیست. این تغییرات در صورتی باید انجام بشه که خواست اکثریت مردم باشه نه فقط خواست یک حزب خاص. نتیجه توسط به زور و تحمیل خواست شخصی خود به اکثریت فقط باعث جنگ داخلی میشه. ایا مخالفان صدر دست بسته خواهند بود؟ ایا اونا تا همیشه ساکت خواهند بود؟ ایا اونا حمایت مردمی یا نیروی مسلح ندارن ؟ اقدامات صدر در نهایت باعث سقوط خودش میشه.

  • ناشناس
    0

    ایران باید از دخالت در کشور های منطقه خود داری کند امروز ایران شده اتش بیار منطقه ایران ۸۰ میلیون ملت خود را رها کرده و به دنبال فضولی در امور کشور ها است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عراقیهایی که در منزل خود خوابیدن و از ایران حفوق دلار دریافت میکنند فقط برای اینکه حامی ظاهری ایران باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها