همرمان با سفر نانسی پلوسی به تایوان

جدال چین و تایوان بالا گرفت/ پکن هشدار داد/ تایوان تدابیر امنیتی را شدت داد/ ورود پلوسی به تایپه/ بیانیه پلوسی درباره سفر به تایوان/ ویدئو

در آستانه سفر جنجالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مقام‌های تایوان اعلام کردند که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ پناهگاه بمب را برای وقوع شرایط بحرانی آماده‌ کرده‌اند.

جدال چین و تایوان بالا گرفت/ پکن هشدار داد/ تایوان تدابیر امنیتی را شدت داد/ ورود پلوسی به تایپه/ بیانیه پلوسی درباره سفر به تایوان/ ویدئو

تایوان تدابیر امنیتی را در آستانه سفر پلوسی افزایش داد

پس از آن که امروز (سه شنبه) رسانه‌های تایوانی مدعی شدند که سه وسیله انفجاری در فرودگاه بین‌المللی «تائویوان» در شهر تایپه پایتخت تایوان جاسازی شده است، مقام‌های این جزیره در آستانه ورود «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا گفتند که در حال آماده‌سازی بیش از چهار هزار و 600 پناهگاه بمب هستند که می‌تواند 12 میلیون نفر را در خود جای دهد که ظرفیت آن چهار برابر بیشتر از جمعیت تایوان است.

بنا بر گزارش مقام های محلی تایوان، این پناهگاهها در مکان‌های مختلف از جمله ایستگاههای مترو و فروشگاههای خرید قرار دارد.

این اقدامات در آستانه سفر جنجالی پلوسی به تایوان صورت می‌گیرد که قرار است احتمالاً 16:20 به وقت مسکو (17:50 به وقت تهران روز چهارشنبه) صورت گیرد و تا ساعت 17:00 به وقت محلی روز چهارشنبه ادامه داشته باشد.

در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سفر پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای جدی مقام‌های چین درباره احتمال تقابل نظامی مطرح شده است. در عین هشدارهای پی در پی چین، گفته شده که پلوسی قصد دارد عصر فردا چهارشنبه وارد این جزیره شود.

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

نماینده چین در سازمان ملل هم با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان امنیت و ثبات منطقه را تهدید می‌کند، هشدار داده پکن اقدامات قاطعی را برای حفظ حاکمیت ملی خود انجام خواهد داد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

خوش‌آمدگویی به پلوسی در بلندترین برج تایوان

پلیس تایوان گفته هواپیمای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حدود ۳۰ دقیقه دیگر در تایوان فرود می‌آید. اسپوتنیک هم نوشته که ارتش چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در نزدیکی تایوان مستقر کرده است.

پرواز جنگنده‌های چین از شهر جانگجو چین

منابع خبری گزارش داده‌اند در حالی که هواپیمای حامل نانسی پلوسی احتمالا تا دقایقی دیگر در فرودگاه تایپه به زمین خواهد نشست، تعداد زیادی جنگنده چینی از شهر جانگجو برخاسته و در حال حرکت به سمت استان فوجیان در نزدیکی تایوان هستند. 

بیانیه وزارت خارجه تایوان درباره ورود پلوسی 

وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد یک «میهمان مهم» بعد از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت محلی وارد فرودگاه تایپه خواهد شد.

پرواز جنگنده‌های سوخو-35 چین در تنگه تایوان؛ تنش در حریم هوایی چین و تایوان

پرواز جنگنده‌های سوخو-35 چین در تنگه تایوان؛ تنش در حریم هوایی چین و تایوان

منابع خبری عصر سه شنبه به وقت تهران از پرواز شمار بسیاری از جنگنده‌های چین  از نوع سوخو-۳۵ در تنگه تایوان همزمان با عزیمت «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان خبر دادند.

 به گزارش منابع خبری، تعداد زیادی از هواپیمای جنگی از شهر «ژانگژو» در چین به پرواز درآمدند. این جنگنده‌های چینی به پروازهای خود به نزدیک‌ترین استان  چین به تایوان فوجیان ادامه می‌دهند.

برخی منابع خبری گزارش کردند که چین حریم هوایی نزدیک به تایوان را به روی همه هواپیماهای غیرنظامی قبل از فرود پلوسی می‌بندد.

گفته می‌شود که جنگنده‌‌های نیروی هوایی آمریکا حاضر در منطقه  اجازه دارند در صورت هرگونه مداخله جت‌های چین در  سفر هواپیمای حامل پلوسی  به اهداف مورد نظر حمله کنند.

هشدار پکن: بازی با آتش درخصوص تایوان پایان خوشی ندارد

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور سه‌شنبه (دوم اوت) گفت آن دسته از سیاستمداران آمریکایی که در موضوع تایوان «با آتش بازی می‌کنند» به پایان خوبی نخواهند رسید.

به گزارش رویترز، وی از هیچ یک از سیاستمداران آمریکایی نام نبرد. چین مخالفت خود را با سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام کرده است. با این حال، گفته می‌شود پلوسی در انجام این سفر جدی است و قرار است امروز وارد جزیره تایوان شود. 

پیش‌تر، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این سفر احتمالی گفت موضع طرف چینی روشن است و پکن اعتراضات جدی خود را به آمریکا ابلاغ کرده است. وی افزود: ما از نزدیک برنامه سفر نانسی پلوسی را دنبال می‌کنیم. اگر ایالات متحده در مسیر اشتباه بایستد، اقدامات محکم و قاطعانه‌ای برای تضمین حاکمیت و امنیت خود انجام خواهیم داد.

 «هوا چونینگ» همچنین در پاسخ به این سوال که اگر پلوسی بر سفر به تایوان پافشاری کند، چین چه اقدامات متقابلی را انجام خواهد داد، ضمن «غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز» خواندن این سفر، گفت: آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که ایالات متحده مسئول خواهد بود و بهای آسیب رساندن به حاکمیت و منافع امنیتی چین را پرداخت خواهد کرد. 

در روزهای اخیر احتمال سفر پلوسی به تایوان، هشدارهای جدی مقام‌های چین را در پی داشته و تنش‌ها بین واشنگتن و پکن که روابطشان در سطح پایینی قرار دارد را تشدید کرده است. «هو شیجین» مفسر روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در توییتی در خصوص واکنش چین به سفر احتمالی پلوسی به تایوان نوشت: بر اساس آنچه می‌دانم، در واکنش، پکن مجموعه‌ای از اقدامات متقابل از جمله اقدامات نظامی را تنظیم کرده است.

در صورت حضور پلوسی در تایوان، این اولین توقف یک رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۵ سال گذشته در این جزیره است و در زمانی انجام می‌شود که روابط ایالات متحده و چین در سطح پایینی قرار دارد.

چین تایوان را یک استان می‌داند و همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف است. پکن همواره با سفر مقامات خارجی به این جزیره مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل «چین واحد» را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

پرواز‌های تاکتیکی جت‌های نظامی چین؛ آماده باش جنگنده‌های تایوان

همزمان با بالا گرفتن تنش بین چین و جزیره تایوان بابت سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، منابع آگاه از پرواز‌ه‌ای تاکتیکی جت‌های نظامی چین  بر فراز مناطق حساس آبراه بین چین و جزیره تایوان خبر دادند.

یک منبع آگاه روز سه شنبه به خبرگزاری «رویترز» گفت: علاوه بر هواپیماهای نظامی  چین که صبح روز سه‌شنبه نزدیک خط میانی تقسیم‌ کننده آبراه حساس پرواز می‌کردند، چندین کشتی جنگی چینی از روز دوشنبه در نزدیکی خط تقسیم غیررسمی باقی مانده‌اند.»

وزارت دفاع و امور خارجه چین تاکنون واکنشی در این زمینه از خود نشان نداده‌اند.

این منبع آگاه  افزود که کشتی‌های جنگی و هواپیماهای چینی صبح روز سه‌شنبه حضور تحریک آمیز در خط میانه آبراه  موجود در منطقه داشتند.

این منبع آگاه که به ملیت وی اشاره‌ای نشده، گفت که هواپیمای چینی بارها و بارها حرکات تاکتیکی انجام داده است و در تایوان نیز جنگنده‌های تایوانی در حالت آماده باش هستند. هواپیماهای هیچ یک از طرفین از خط میانه عبور نمی‌کنند.

وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنها از فعالیت‌های نظامی در نزدیکی تایوان آگاهی کامل دارند و با افزایش تنش‌ها با چین، نیروهای خود را در واکنش به تهدیدها به طور مناسب  به منطقه اعزام خواهند کرد.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که سطح آمادگی رزمی خود را از صبح سه شنبه تقویت کرده است.

در شهر «شیامن» در جنوب شرقی چین که مقابل تایوان قرار دارد ساکنان از مشاهده خودروهای زرهی در حال حرکت خبر دادند.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراَ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

در آستانه سفر نانسی پلوسی به جزیره تایوان، منابع خبری روز دوشنبه از پرواز ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین به منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر دادند.

به گزارش منابع خبری به نقل از وزارت دفاع تایوان، ۱۸ فروند هواپیمای نظامی چین از جمله انواع بمب افکن و هواپیمای تجسسی، ضد زیر دریایی و جنگنده‌های «جی-۱۶» وارد منطقه شناسایی هوایی در جنوب غربی جزیره تایوان شدند.

هواپیمای پلوسی در فرودگاه تایپه به زمین نشست

منابع خبری اعلام کردند که هواپیمای «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در فرودگاه تایپه، مرکز جزیره تایوان به زمین نشست.

سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در حالی صورت می‌گیرد که پکن پیش از این هشدار شدیدی درباره این سفر صادر کرده بود.

واکنش چین به سفر پلوسی به تایوان 

سخنگوی وزارت خارجه چین در پی ورود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایون اعلام کرد «اگر واشنگتن به پافشاری بر رویکرد اشتباه خود ادامه دهد، باید مسئول عواقب خطرناک آن باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین سفر پلوسی به تایوان را قویا محکوم و اعلام کرد که «این سفر یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ سیاسی است.»

او تصریح کرد: «ما با اتخاذ تمام تدابیر لازم برای حفاظت از حاکمیت خود به سفر پلوسی به تایوان پاسخ خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «سفر پلوسی به تایوان صلح و ثبات در منطقه را تضعیف می‌کند.»

بیانیه پلوسی درباره سفر به تایوان

همزمان، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، پس از ورود به تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سفر ما به تایوان نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر واشنگتن به حمایت از دموکراسی در تایوان است.»

او تأکید کرد که «سفر ما به تایوان با سیاست چین واحد و بیانیه‌های مشترک واشنگتن و پکن مغایرتی ندارد.»

پلوسی افزود: «ما نمی‌توانیم تا زمانی که حزب کمونیست چین تایوان را تهدید می‌کند، دست‌بسته عمل کنیم. سفر ما مهر تأییدی بر تعهد ما به دموکراسی و احترام به حقوق بشر در تایوان است.»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بحبوحه تنش میان پکن و واشنگتن و با وجود هشدارهای مکرر دولت چین، شامگاه سه‌شنبه وارد تایوان شد.

کاخ سفید: ترسی از تهدیدات چین نداریم

کاخ سفید: ترسی از تهدیدات چین نداریم

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در واکنش به مواضع چین در قبال سفر نانسی پلوسی به تایوان اعلام کرد که این سفر به معنای نقض حاکمیت چین نیست و هیچگونه تعارضی با سیاست چین واحد ندارد.

او که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، تأکید کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایون حاکمیت چین را تهدید نمی‌کند و تهدیدات این کشور موجب ترس و نگرانی واشینگتن نمی‌شود.

آژیرهای حمله هوایی در جنوب شرقی چین بر اساس گزارش های رسانه های اجتماعی

‌در رکوردی بی سابقه بیش از ۲۸۰ هزار نفر پرواز نانسی پلوسی (رییس مجلس نمایندگان آمریکا) رو دنبال می‌کردند تا ببینند وارد تایوان خواهد شد یا نه!

photo_2022-08-02_19-39-50

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حقیقت
    9

    این هست قدرت ایالت متحد
    خدا آمریکا را حفظ کند

  • ناشناس
    7

    هر وجدان پاکی از مالیدن پوزه این کمونیست های چینی و روسی به خاک،خوشحال میشه،پس چین اگه جرات دارد یک اقدام عملی کند،همش بلوف و رجزخوانی است،ولی آمریکا بیدی نیست که به با این نسیم ها بلرزد

  • ناشناس
    3

    قلدری و قدرنمایی آمریکا با نقض حاکمیت چین و دامن زدن به اختلافات داخلی چین و تایوان که ممکن است آتش جنگ را بین آنان شعله ور نماید، اقدامی کاملا تحریک آمیز و هدفمند است.
    آمریکا می خواهد چین را نیز همانند روسیه درگیر جنگ کند. چین نیز اگر می خواهد در برابر قدرتنمایی آشکار آمریکا کم نیاورد چاره ای جز رویارویی فوریِ نظامی با تایوان و در حقیقت با آمریکا ندارد.
    اگر چین به تهدیدات نظامی خود جامه عمل نپوشاند یک شکست بزرگ و تعیین کننده در نبرد سیاسی با آمریکا و تایوان پذیرفته است. تایوان نیز بدون درگیری نظامی و هزینه حکم استقلال خود را از چین دریافت خواهد کرد.

  • ناشناس
    0

    دست وپای پوتینا که تو پوست گردو گذاشتند حالا نوبت چینه که روشا زیاد نکند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها