رئیس سابق سازمان حوزه‌ها:

گسل بسیار شدیدی میان روحانیت و مردم ایجاد شده، ظرف امروز و فردا هم قابل ترمیم نیست

رئیس سابق سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه به مسایل مهمی درباره رابطه فعلی مردم و روحانیت اشاره کرد و برخی چالش های اساسی امروز روحانیت را موردکنکاش و بررسی قرارداد.

گسل بسیار شدیدی میان روحانیت و مردم ایجاد شده، ظرف امروز و فردا هم قابل ترمیم نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نورالهیان ابتدا به مشی آزادمنشانه یکی از گوهرهای تابناک معاصر، درحوزه های علمی شیعی (علامه فقید محمدرضا حکیمی) اشاره و بیان کرد: من تقریباً از زمانی که 15 ساله بودم در محضر علامه محمدرضا حکیمی در مشهد حضور داشتم و با آثار ایشان آشنا شدم. این اواخر دو اتفاق در نجف اشرف افتاد. آقای حکیمی درباره اتفاق اول نکته ای را بیان کردند و سپس مکتوب و با تصویر آن را در کتابی به چاپ رساندند. بان کی مون آن زمان دبیرکل سازمان ملل بود و برای دیدار با حضرت آیت الله العظمی سیستانی به بغداد و آن کوچه های پر پیچ و خم و هوای گرم نجف آمده بود، و به محضر آیت‌الله رسید، علامه حکیمی تصویر این دیدار تاریخی را چاپ کردند و مقاله ای ذیل آن نوشتند که در دسترس است.

وی ادامه داد: علامه حکیمی به صورت خصوصی به من گفتند، درست است که امروز به پایگاه مرجعیت شیعه آسیب وارد شده، اما اگر اتفاقی عظیم در کشور یا خارج از کشور رخ دهد و مرجعیت صدایی بلند کند، هستند کسانی که زیر پرچم آن سینه بزنند یا به مانند گذشته احساسات عمیق و مثبتی را نشان دهند. علامه حکیمی خطاب به من فرمودند، خدا را شکر که با فتوای تاریخی حضرت آیت الله سیستانی، در نهایت عراق عزیز در چنگال ستم و ظلم و بی خردی داعش و همه حمایت کنندگان آنها گرفتار نشد؛ البته نقش بسیار استثنایی شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) بسیار پر رنگ بود.

نوراللهیان افزود: بان کی مون با ورود به بغداد و عبور از آن کوچه ها وارد آن خانه ساده قدیمی شد و ادب و احترام کرد، مذاکره اش که تمام شد از نجف بیرون نیامده، بیانیه‌ای صادر کرد و این بیانیه برای حکیمی شخصیت دردمند و عدالت خواه که در فکر و اندیشه مردم است، خیلی شگفتی داشت، یعنی عالم دین شب و روز در فکر جامعه و مردم و نا به سامانی های آنان باید باشد آن هم نه افراد یک مکتب و مذهب و ملیت، بلکه همه بندگان خداوند.

آقای نورالهیان با اشاره به وقوع اتفاق دوم در دوران کسالت و بیماری مرحوم علامه حکیمی گفت: وقتی رهبر کاتولیک های جهان از واتیکان برای دیدن یک مرجع شیعی با آن عزت و احترام که به نظر من در تاریخ ادیان بسیار کم نظیر و نادر است، به نجف آمد. و با نگاه به تاریخ این رویداد را بی نظیر می بینم، زیرا اینگونه نبود که هیئتی از ایران به دیدن پاپ برود و پاپ نشسته و هیئت ایستاده باشد بلکه پاپ از ایتالیا برای دیدار با مرجعی در یک گوشه از جهان و در شهر و فضای بسیار قدیمی و عتیق شارع الرسول آمده بود که در ادیان ابراهیمی یک دیدار تاریخی رقم خورد.

وی اظهار داشت: از مرجعیت انتظار نداریم که در برابر تمام اتفاقاتی که در دنیا می افتد اعلام موضع کند، گرچه در جای خود امری با اهمیت و مورد انتظار است، لااقل در خصوص کشورمان در زمینه مسایل اسلامی و غیر اسلامی که روی می‌دهد، بی تفاوت و ساکت نباشند.

امروز شاهدیم مرجعیت شیعه برای برخی مراسم حکومتی و دولتی بیانیه می دهد، اما در مقابل بسیاری از جور و ستم و نا برابری‌ها و تصمیمات اشتباه و برخوردهای بسیار خشن با مردمی که بسیاری‌شان مقلدین همین مراجع هستند کمتر صدایی بلند می شود، و مردم ما به درستی این را می فهمند. در حقیقت اتفاقی افتاده که در تاریخ تشیع بسیار ناگوار است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • دانا
    0

    علتش را بگوییدچون روحانیون ما مادی شده اند دنبال مال دنیا رفته اند از مردم دفاع نمی کنند و...

  • ناشناس
    0

    مطلب د ستی فرمو ید ولی مراجعی بودند که اعتراض کردند ولی حبس شدندند و در غربت به دیا ر باقی رفتند مثل شریعتمدا ری طالقانی منتظری

  • فردين
    0

    حاج اقا،، اصلا قابل تعميم نيست ،چون روحانيت دين مردم وايمان انها را گرفته وهمچنين معيشت مردم ،حتي خدا راهم از مردم گرفته اند

  • مهدی
    0

    حاج آقاشماهم اگه امروزسریکاری بودی ومسولیتی داشتی انتقادنمیکردی ومیگفتی همه چی گل وبلبله
    این خصوصیت انسانه (جاه طلبی)
    بهتره جای قرقرکردن ونق زدن بشینی ببینی زمان مسئولیتت چه کارهایی بایدمیکردی ونکردی!

  • ناشناس
    0

    بادیدن اعمال شماها وعقلانیت بیشتر مردم نسبت به گذشته .انشاالله هرگز ترمیم نشود.

  • ناشناس
    0

    دادا شرمنده دیر شده دیگه _آب از سر گذشت و تمام

  • ناشناس
    0

    یه آیت الله نام ببرید که درتجارت کلان درکشور نباشد مثلا تجارت قند وشکر بدست کی هست وقتی شیخ درویلا وپول غرق شود معلومه مردم ازش فاصله میگیرند امروز مردم ایران متنفر از این وضع زندگی آخوندهای اصلی حکومت هستند

  • ناشناس
    0

    یک شماالان کاره ای نیستی و به نفعت هست انتقاد کنی که میکنی
    دو بدون اینکه دنبال ردپای امریکا و غرب بگردی تو رفتار اخوندها و نتایج اعمالشون که انزوا و ویرانی و فقر ایران شده تحقیق کن
    سه مردم سال 57فریب خوردند و غلط اضافه کردند که برای ما سرنوشت تعیین کردن

  • ناشناس
    0

    گسل نیست تنفره!
    هم دینمون رو گرفتید هم دنیامون با دروغها و ریاکاری هاتون و..!
    نون به نرخ روز خور شدید! البته شایدم بودید!

  • عقق
    0

    عراق ایران نمی شود مردم عاقلی دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها