رابرت مالی درباره مذاکرات با ایران به مجلس نمایندگان آمریکا گزارش محرمانه می‌دهد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است درباره مذاکرات رفع تحریم‌ ها به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کشورش گزارش محرمانه ارائه دهد.

رابرت مالی درباره مذاکرات با ایران به مجلس نمایندگان آمریکا گزارش محرمانه می‌دهد

تارنمای آکسیوس روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در  امور ایران و دیگر مقامات دولت بایدن، روز پنجشنبه در یک نشست توجیهی محرمانه، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور درباره مذاکرات و وضعیت برنامه هسته‌ای ایران گزارش و توضیح خواهند داد.

رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران و برت مک گورک هماهنگ کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید ۲۵ خرداد ماه نیز در نشستی غیرعلنی با اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، سیاست های دولت جو بایدن در قبال جمهوری اسلامی ایران و نیز مذاکرات وین را تشریح کردند.

رابرت مالی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفته بود که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است.

سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا گفته بود: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

سناتور تندرو جمهوریخواه  تد کروز، این نشست را "بسیار نگران کننده" خوانده و درباره سیاست دولت بایدن در قبال ایران گفته بود: آنها طرح ب ندارند، طرح الف هم ندارند، هیچ برنامه ای ندارند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی پنجم مرداد ماه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد. بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

وی ادعا کرد: ما همچنان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام را دنبال خواهیم کرد و این تلاش تا زمانی ادامه خواهد داشت که بازگشت به برجام در راستای منافع آمریکا باشد.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند.

این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • ناشناس
    2

    امریکا باید لجاجتش را در مذاکرات کنار بگذارد تا مذاکرات به نتیجه برسد

  • ناشناس
    3

    حکومت ایران هیچ کار مفیدی انجام نمیده ، همش بلوف و حرف مفت میزنن . ۴۳ ساله اوضاع همینه

  • ناشناس
    0

    بازگشت آمریکا به برجام امکان پذیر نیست

  • 1

    تاکید ایران بر ادامه مذاکرات برجام باز هم غلط و اشتباه است.

  • ناشناس
    1

    تاکید ایران بر ادامه مذاکرات برجام، متاسفانه ایران هنوز هم از برجام درس عبرت نگرفته است.

  • 1

    مشکلات مردم و کشور باید بدون برجام و مذاکرات وین و دوحه حل شود.

  • ناشناس
    1

    برجام فقط دخالت و مداخله در امور داخلی ایران بوده است، نه لغو تحریم
    در برجام مشکلات مردم و کشور 1000 برابر افزایش یافته است چرا؟
    برجام در کشور یک فساد و یک فاجعه بزرگی ایجاد کرده است.

  • 1

    ترامپ در سال 1397 با دریافت رشوه از عربستان سعودی، امارات وبحرین برجام را که زنده به گور کرده است.

  • ناشناس
    1

    عملکرد ایران در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین و دوحه غلط و اشتباه است چون به خاطر مشکل مردم و کشور از طریق مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین و دوحه حل نخواهد شد و حل نمی شود و تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده است.

  • ناشناس
    1

    همکاری ایران با آژانس از ابتدا غلط بود چون به خاطر آژانس ثاکنون ثابت کرد که نوکر آمریکا، اروپا و اسرائیل بوده است.
    و این درحالی است که آژانس از سلاح هسته ای آمریکا، اروپا و اسرائیل تاکنون دفاع و حمایت کرده است.
    سوال اینجاست که آژانس خیانتکار چرا تاکنون از سلاح اتمی آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل دفاع و حمایت کرده است.
    رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد اعتماد ما نیست و تاکنون هم نبوده است.
    رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا، اروپا، اسرائیل تاکنون یک هدف را دنبال می کنند.

  • 1


    برجام جدید زمان خلع سلاح اتمی آمریکا، اروپا و اسرائیل فرا رسیده است.
    برجام جدید سلاح هسته ای آمریکا، اروپا و اسرائیل هم باید روی میز باشد.

  • 1

    رژیم کودک کش صهیونیستی دست از پا خطا کند نابود می‌شود

  • 1


    کاخ سفید بداند عضو برجام نیست و تاکنون هم نبوده است
    کاخ سفید دیگر عضو برجام نیست پس حق صلاحیت دخالت و مداخله در برجام و مذاکرات را ندارد.

  • 1

    برو گم بشو احمق. برجام جدید؟ میدان اکراین و زلنسکی ات را دودستی بچسب تا باد نبرد. پوتین مغز تو را خراب کرد. دست مریزاد جناب پوتین. تقدیم برای عرض تبریک.

  • 1


    و این در حالی است که آمریکا به همراه ناتو و اروپا در جنگ اوکراین و روسیه شکست خورده است.

  • ناشناس
    1

    روی پای خودمان بایستیم بهتر از توافق است

  • 1


    مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از ابتدا غلط و اشتباه بود و تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است که آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند.

  • ناشناس
    1

    برجام جدید یعنی چی ؟؟ واقعا عجب دنیایی است این دنیا .یکعده ساده لوح غرب پرست هم میگن برید با غرب مذاکره کنید و روابط بین المللی را قوی کنید .البته باید عرض کنم روابط بین المللی قوی فقط یک معنی دارد و آن هم داشتن قدرت و ثروت و نفوذ است . همه شاهدیم که کل جهان غرب و حتی چین و روسیه هم با همین سه مورد ذکر شده دارند کارهاشون را پیش میبرند. ولی غربیها واقعا نهایت زور گویی و فریب را بکار میبرند اونهم مثلا در قالب دیپلماسی. ای روزگار واقعا توی کل دنیا چه خبره ؟یعنی همه جا زر و زور باید غالب باشه ؟ اصلا تا تعهد اجرایی از کل 5+1نگرفته اید هیچ چیزی را نباید امضا کنید .البته امیدوارم این تیم هم مثل تیم قبلی نگه که درست متن را نخواندیم

  • 1

    روی پای خودمان بایستیم بهتر از توافق است
    روی پای خودمان بایستیم بهتر از برجام جدید است

  • آمریکایی ها فقط زبان آتش را می فهمند بهتر است صد درصد نیروگاه های اتمی راه اندازی شوند
    1


    آمریکایی ها فقط زبان آتش را می فهمند بهتر است صد درصد نیروگاه های اتمی راه اندازی شوند

  • 1


    مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی وغیره در باره صلح آمیز هسته ای از ابتدا غلط و اشتباه بود و تاکنون هم برای همه مردم دنیا ثابت شده است که آمریکا و اروپا قابل اعتماد نیستند.

  • ناشناس
    1


    برجام بی برجام. اینها دسیسه هست از سوی رژیم صهیونیستی.
    اگه آمریکا برجام را می خواست که اول تمامی تحریم‌ها را حذف می کرد.

  • ناشناس
    1


    در برجام جدید در باره جنایت های آمریکا و متحدانش در جنگ تحمیلی 8 ساله و حمایت همه جانبه از گروهک تروریستی ضد انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، صدام، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا و متحدانش باید روی میز باشد.

  • ناشناس
    1


    آمریکایی ها جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کردند که بویی از انسانیت نبرده اند ولی متاسفانه دولت، برخی مسئولان و برخی نمایندگان مجلس توجهی نمی کنند و باز هم به دنبال مذاکره و همکاری با آمریکایی ها جنایتکار هستند.

  • هیچ کس در ایران فرش قرمز زیر پای هیچ مقام آمریکایی پهن نکرده است
    1

    هیچ کس در ایران فرش قرمز زیر پای هیچ مقام آمریکایی پهن نکرده است

  • 1

    تورم ناشی از کمبود گاز هنوز مشکل اصلی آلمان و کشورهای اروپایی است

  • مردم آمریکا بایدن و ترامپ را به عنوان رئیس جمهور قبول ندارند
    1

    مردم آمریکا بایدن و ترامپ را به عنوان رئیس جمهور قبول ندارند

  • 1

    مذاکره نتیجه اهانت ها و خیانت های دولت ناتوان و عاجز حسن روحانی خیانتکار بوده است.

  • 1


    خیانت و دروغگویی؛ نتیجه گفتگو با آمریکایی‌ها در ۴ دهه گذشته
    ایران در دهه‌های شصت، هفتاد، هشتاد و نود به ندرت مذاکراتی با آمریکایی‌ها داشته که خیانت، دروغگویی و بی پروایی نتیجه آن بوده و باید خسارت وارده در برجام را جبران کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها