دبیرکل عصائب اهل حق:

ایران در معرفی نامزد نخست‌وزیری عراق دخالت نکرد

دبیرکل عصائب اهل حق اظهار داشت «محمد شیاع السودانی» نامزد همه چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق است.

ایران در معرفی نامزد نخست‌وزیری عراق دخالت نکرد

به گزارش المسله، «قیس الخزعلی» اظهار داشت: رهبران تراز اول هیات هماهنگی نظیر «نوری المالکی»، «هادی العامری»، «فالح الفیاض» و «حیدر العبادی» از نامزدی خود برای منصب نخست‌وزیری انصراف دادند تا میدان برای قبول مسئولیت از سوی رهبران تراز دوم فراهم شود.

وی گفت: العامری حتی فراتر از این را انجام داد و «قاسم الاعرجی»، نامزد سازمان بدر را برای کاستن از زمینه اختلافات از عرصه رقابت کنار گذاشت.

الخزعلی با بیان اینکه انتخاب السودانی به عنوان نامزد نخست‌وزیری تصمیمی کاملا ملی و عراقی و در درون چهارچوب هماهنگی بوده است، اظهار داشت: هیچ دخالت بین‌المللی نه از سوی ایران و نه دیگر کشورها در این انتخاب وجود نداشته است و ایرانی‌ها گفتند که ما از انتخاب و توافق چهارچوب هماهنگی حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سودانی نامزد مورد اجماع همه چهارچوب هماهنگی و نه فراکسیون و گروه خاصی است، درباره موضع جریان صدر گفت: برخی از دوستان تلاش کردند تا با رهبران این جریان تماس گرفته و موضع آنها را جویا شوند و صدری‌ها در جواب گفتند: ما نظری خواه مثبت یا منفی درباره این توافق نداریم.

دبیرکل عصائب اهل حق تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد تا هیچ گروهی نامزد چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی را رد کند زیرا این تصمیم مربوط به شیعیان است همانطور که گروه‌های اهل سنت بدون دخالت ما تصمیم به انتخاب الحلبوسی گرفتند.

الخزعلی درباره نامزد رئیس جمهوری عراق گفت: اگر حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان هر کدام با نامزدهای خود وارد جلسه پارلمان شوند، ما ملزم به رای دادن به نامزد اتحادیه میهنی هستیم، این موضعی اخلاقی است.

وی در پایان گفت: این مرحله، مرحله پذیرش بار مسئولیت دولت است و چهارچوب هماهنگی متعهد به حمایت از نخست‌وزیر است و همانطور که در انتخاب نخست‌وزیر ضوابط وجود دارد، در انتخاب وزرا هم این ضوابط وجود خواهد داشت.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها