عضو هیأت رئیسه مجلس:

دولت یارانه پرداخت کرد و موجب رشد نقدینگی و تورم شد/ اجرای طرح صیانت بر عهده شورای عالی مجازی است و ربطی به دولت ندارد

عضو هیأت رئیسه مجلس به جماران گفت: در موضوع ارز ۴۲۰۰ مجلس به صورت جدی در ایام تلفیق لایحه بودجه در نظر مجلس این بود که حتما ما تأمین سفره مردم را داشته باشیم و سپس ارز را آزاد کنیم، اما متأسفانه دولت آن را انجام نداد.

دولت یارانه پرداخت کرد و موجب رشد نقدینگی و تورم شد/  اجرای طرح صیانت بر عهده شورای عالی مجازی است و ربطی به دولت ندارد

طرح صیانت که موجب نگرانی کاربران در کسب و کار است و دیگری، حذف ارز ترجیحی که باعث تورم و مشکلاتی در سفره مردم شده، دو نگرانی عمده افکارعمومی در ماههای اخیر است.

در همین باره با محمد رشیدی نماینده کرمانشاه در مجلس گفت و گویی انجام دادیم.

مشروح گفت و گو با وی در پی می‌آید:

امروز در کنار مشکلات اقتصادی، دیگر دغدغه مردم طرح صیانت است. این طرح هم کنون در کجا دنبال می‌شود و در کدام مرحله است؟

طرح صیانت طبق ماده ۸۵ داخلی مجلس به کمیسیون رفت و در آنجا نماینده‌ها رأی دادند و پس گرفته شد. ریاست مجلس طرح را به شورای عالی مجازی ارجاع دادند چون تصمیم گیرنده بحث فضای مجازی در کشور طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری شورای عالی فضای مجازی است و آنجا مورد بررسی است امیدوارم مصوبات خوبی برای مردم داشته باشد و در عین حال آزادی کاربران و منافع اقتصادی آنان حفظ شود تا مشکلاتی در فضای کسب و کار و تعاملات فرهنگی و اجتماعی به وجود نیاید؛ ولی در عین حال صیانتی هم از کاربران ایجاد شود که مشخص شود هر کسی مسئول اعمال خودش در فضای مجازی باشد.

امروز نشر اکاذیب در فضای مجازی زیاد شده و سایت‌هایی که برای جوانان ما مشکل ایجاد کرده و فضای فرهنگی جامعه ما را آلوده می‌کنند، فراوان هستند. این‌ها در تمام دنیا توسط کشورها اعمال می شود که کاربران فضای مجازی باید پاسخگو باشند و پلتفرم‌ها نیز در همه دنیا دفتر و قوانین خاص خود را دارند. ولی این امر نباید مانع آزادی برای مردم در انجام کارهای اجتماعی، فرهنگی و خصوصا در مسایل اقتصادی باشد؛ ما به هیچ موافق محدودیت‌های اقتصادی فضای کسب و کار در فضای مجازی برای مردم نیستیم.

اجرای طرح صیانت برعهده شورای عالی مجازی است و ربطی به دولت ندارد

در اجرای حذف ارز ترجیحی مشاهده کردیم دولت هیچ برنامه‌ای برای اجرای آن ندارد. آیا قرار در اجرای طرح صیانت هم این را شاهد باشیم؟

اجرای طرح صیانت برعهده شورای عالی مجازی است و ربطی به دولت ندارد. در موضوع ارز ۴۲۰۰ مجلس به صورت جدی در ایام تلفیق لایحه بودجه در نظر مجلس این بود که حتما ما تأمین سفره مردم را داشته باشیم و سپس ارز را آزاد کنیم، اما متأسفانه دولت آن را انجام نداد. حتی در قانون هم آورده شده بود که قیمت‌ها نسبت به سال قبل تغییر نکند. اگر دولت زیر ساخت‌ها را ایجاد می کرد و کالا برگ‌های الکترونیکی به مردم می‌داد، مایحتاج اصلی مردم تأمین و ارز هم آزاد می شد، ولی متاسفانه این طرح اجرا نشد و دولت یارانه پرداخت کرد و موجب رشد نقدینگی و تورم شد. ما با پرداخت یارانه نقدی مخالفیم و با پرداخت کالا برگ موافقیم و در حال حاضر در دولت در حال پیگیری این موضوع است.

قرار نیست مجلس هر آنچه که دولت دنبال می کند را دنبال کند

این نشان از این دارد که دولت مجلس همسو نیستند؟

ما یک وظیفه و آن‌ها وظایف دیگر دارند و قرار نیست مجلس هر آنچه  که دولت دنبال می کند را دنبال کند. مجلس نظر خود را دارد. وضع اقتصادی و معیشتی مردم برای مجلس اهمیت ویژه‌ای دارد و مصر هستیم مایحتاج مردم در سفره روزانه تامین شود.

برنامه‌ریزی و آمادگی برای برداشتن ارز ۴۲۰۰ جراحی اقتصادی کامل نبود. ما تاکید کردیم دولت این آمادگی را پیدا کند به این شرط ما می‌پذیریم که ارز ترجیحی آزاد شود تا حداقل مایحتاج مردم تأمین شود و مردم دغدغه غذای روزانه خود را نداشته باشند، اما دولت در این قضیه مقداری کُند پیش رفت و هیأت وزیران و وزرای اقتصادی دولت برای این کار آمادگی کاملی نداشتند.

دولت باید برای جراحی اقتصادی آماده می شد

در نگاه بسیاری از کارشناسان این جراحی اقتصادی دولت به خونریزی تبدیل شده است؟

ما امروز از دولت حمایت کرده و با یکدیگر تعامل و همکاری داریم؛ برای اینکه مشکلات مردم کمتر شود. اما نکته این است که دولت باید برای جراحی اقتصادی آماده می شد و پس از انجام هر کاری باید حداقل معیشت مردم را تامین می کردیم. این آن چیزی بود که مجلس به آن تاکید داشت. در صحن و کمیسیون تلفیق این موضوع مورد بحث واقع شد که حذف ارز ۴۲۰۰ در صورتی پذیرفته شود که این ظرفیت از قبل ایجاد شود تا مردم آسیب نبیند و حداقل مایحتاج آنان تأمین شود. امیدواریم دولت بتواند به این مشکلات پایان دهد.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    عملا دولت و مجلس هیچ کاره هستن پس
    راجب هر مساله ای که نظر رهبر هست و مردم مخالفن میفرستن جایی که نه بخواد جوابگو باشه نه نظر مردم توش پرسیده بشه

    نظرات شما -
    • نفرین مظلومان و ستمدیدگان دامن همه را خواهد گرفت
      0

      واقعا عجب مملکتی داریم !!

      دولت قبل امده تمام کالاهای ایران را ۵۰برابر گران میکند و بعد تحویل دولت جدید دوباره تمام اقلام چه خوراکی وغیر خوراکی را دوباره همین دولت بیش از ۵۰برابر گرانتر !!
      در ادامه به حساب خودشان با قطع ارز ۴۲۰۰ مبلغی را بابت حذف به مردم خود پرداخت میکنند و میگویند ما به اذای حذف ان نفری ۳۰۰تومان میدهیم ،خوب تا اینجا مشکلی نیست و مردم قبول کرده اند،
      حالا مجلسیان دوباره فیلشون یاد هندوستان کرده که یارانه نقدی باعث تورم است و باید ان راقطع کنیم و در اذای ان به مردم چند تا کالا بدهیم به قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ با این تواصیف که مردم ۷عدد کالا را به قیمت سال گفته شده خریداری و مافی التفاوت ان را دولت میدهد!
      معنی این حرکت مسوولان خیانت به مردم خصوصا اقشار ضعیف جامعه میباشد!!!

      مسوولان با این کارشان تمام یارانه های نقدی را قطع میکنند و مردم از همه چی بی خبر بایستی از جیب مبارک خود ۷کالای گران شده سال پیش را دوباره بخرند!!!!
      و الباقی کالاهای موجود در تمام ایران چه خوراکی ،انرژی و غیره با همان نرخ ۱۰۰برابری گران شده در اختیار مردم !!!
      اگر این خیانت نیست پس این حرکت را مسوولان چگونه توجیح میکنند؟!!!
      شما یا مردم را بلانسبت نفهم دانسته اید یا اینکه خود را زرنگ روزگار؟!!

      شما مسوولان یا انصاف ندارید یا هنوز به ایات الهی شک و تردید؟!!!
      شما با این کارتان به قشر ضعیف جامعه از پشت خنجر زده اید!!!
      و با این کارتان خشم و غضب الهی را به جان میخرید!!!!
      به مسوولان گوشزد و تاکید میکنیم که تامل جدی داشته باشند!!!
      اه و نفرین مظلومان دامن شما را خواهد گرفت اگر بر حرفهای خود مسر و پافشاری کنید!!



  • ناشناس
    0

    وقتی نمایندگان مردمی بر خلاف خواسته های مردم خود عمل کنند،دیگر ان نماینده واقعا نماینده میباشد؟!!!!!
    شما نماینده گان باید به نماینده بودن خود شک کنید!!!!

  • حق
    1

    اکثریت مردم با طرح کالا برگ الکترونیک مخالف هستند و خواهان پرداخت نقدی یارانه ها هستند !!!!!

  • 0

    وقتی نمایندگان منتخب مردمی علنا با مردم خود دشمنی و بر خلاف خواسته انها عمل کند ،دیگر اعتمادی برای مردم باقی میماند؟!!!

  • 0

    این کرسی قدرت موقت است ،جنابان نمایندگان مردمی!!!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    جناب نمایندگان مجلسی ،لطف میکنید و برای مردم خود وظیفه یک نماینده در قبال مردم خود را شرح دهد؟!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    شما نمایندگان فقط و فقط دنبال همین چند غاز یارانه نقدی مردم هست ،که چگونه ان را از مردم خود بستانید!!!!

    لعنت خدا بر ظالمان و ستمکاران.

    جواب شما را خدا خواهد داد.

  • ناشناس
    0

    لعنت خدا و پیامبرش بر دروغگویان ،ظالمان ،ستمگران ،اختلاصگران ،احتکار کنندگان ،ربا خواران ،مفسدان و خورندگان حق مردم و مظلومان و ستمدیدگان وووو

  • ناشناس
    0

    جای تعجب است وقتی مساله انتخابات و یا هر مراسم دیگری باشد که به نفع خودشان باشد ،نظر مردم را میپرسند ولی وقتی به کرسی قدرت رسیدند مردم را در کل فراموش میکنند و وظیفه اصلی یک نماینده بودن را!!!!!

  • 0

    طرف سخنم با نمایندگان :
    وقتی توی نماینده در حریم خانه خودت ودر قبال خانواده خود :اگر موضوعی مطرح شود که خانواده بر ان موضوع مخالفت میکنند و شما اسرار به ان عمل ایا کانون ان خانواده روی خوشی را خواهد دید؟!!!

    پس ما در یک جامعه واحداجتماعی زندگی میکنیم و شما بایستی برای اکثریت مردم احترام قاعل باشید!!!!
    نه اینکه جبرا تحمیل کنید!!!!

  • احمد
    0

    تمام گند کاری این دولت مربوط رییس برنامه وبودجه است واقعا ملت ایران را بخاک سیاه نشاند ومتاسفانه هیچ بازخواستی هم ازش نمیشود قرار بود ۱۰درصد تورم داشته باشیم اقای میر کاظمی کجایی حالا چرا جواب نمیدهی مفسد اقتصادی در وجود ایشان صدق میکند که با حرفهای پوچ وعوامفریبی باعث بی سابقه ترین تورم شده اقلام خوراکی نسبت به سال گذشته ۸۶ درصد حتما اقای مخبر فردا بهش مدال هم میدهد اگر این ادمها را هزار بار اعدام کنند بازهم کم است باید جنازه شان اویزان در انظار بماند بامید انروز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها