پشت پرده سفر پوتین به تهران/ ائتلاف پهپادی ایران و روسیه/ تهدیدی که اسرائیل و غرب حس می کنند

روسیه و ایران توافق کرده اند که ایران از سویی به روسیه پهپادهای پیشرفته خود را بدهد و از سویی دیگر، روسیه از مواضع ایران و متحدانش در سوریه در مقابل اسرائیل دفاع کند.

پشت پرده سفر پوتین به تهران/ ائتلاف پهپادی ایران و روسیه/ تهدیدی که اسرائیل و غرب حس می کنند

به گزارش خبر فوری، سفر ولادیمیر پوتین به ایران باعث جلب توجه بسیاری از رسانه های دنیا به این سفر و تهران شد. درباره پشت پرده این سفر، که نخستین سفر رئیس جمهور روسیه به یک کشور خارجی بعد از آغاز جنگ اوکراین بود، رسانه های خارجی مختلف نظرات و تحلیل های متفاوتی داده اند.

 کمک ایران به روسیه در اوکراین و کمک روسیه به ایران در سوریه

چند رسانه خارجی در تحلیل های اخیرشان مدعی شده اند که  سفر پوتین به ایران به علت مساله جنگ اوکراین رخ داده است. در واقع، بر اساس تحلیل ها، ولادیمیر پوتین که در جنگ اوکراین تا حدی به بن بست خورده است، به ایران آمده تا بتواند از ایران پهپاد بگیرد. روسیه بر آن است که از پهپادهای پیشرفته ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کند.

اگرچه این تحلیل هیچگاه رسما توسط ایران تایید نشده اما پیش از این سفر نیز برخی مدعی کمک پهپادی ایران به روسیه شدند و حتی نهادهای امنیتی و وزارت امور خارجه ایالات متحده این ادعا را تکرار کردند.

پایگاه Breaking defence در گزارشی مدعی شده روسیه و ایران توافق کرده اند که ایران از سویی به روسیه پهپادهای پیشرفته خود را بدهد و از سویی دیگر، روسیه از مواضع ایران و متحدانش در سوریه در مقابل اسرائیل دفاع کند.

 پیشرفت پهپادی، نقطه اتکای روسیه به ایران

به جز ادعای پایگاه فوق الذکر در رابطه با ائتلاف در اوکراین و سوریه، پایگاه AJC نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و بخشی از این ادعا را تکرار کرده است. این پایگاه ضمن تایید پیشرفت گسترده پهپادی ایران در یک سال اخیر می نویسد: "یکی از روش های کلیدی ایران برای نفوذ در منطقه، توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین بوده است. بر اساس ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در سال 2019 از قابلیت‌های نظامی ایران، پهپادها که سریع‌ ترین و پیشرفته ترین قابلیت هوایی ایران هستند، در حال پیشرفت روزافزون اند. ایران به طور پیوسته تعداد پهپاد داخلی خود را بیشتر کرده و با توسعه و تولید طیف وسیعی از این پرنده ها به دستاوردهای مهمی رسیده است. ایران بسیاری از هواپیماهای بدون سرنشین را بر اساس پهپادهای غربی طراحی کرده و  از آنها الگوبرداری کرده است."

طبق ادعای AJC، ارتش روسیه در زمینه پهپاد ضعیف است و به همین دلیل، به کشورهای دیگر من جمله ایران وابسته است. در گزارش وزارت دفاع بریتانیا آمده است که میزان فرسایش بالایی در پهپادهای روسیه به ویژه پهپادهای شناسایی اش وجود دارد. حالا روسیه به دنبال این است که با واردات پهپاد ها بتواند این ضعف را جبران کرده و کفه ترازو را در جنگ اوکراین به نفع خود تغییر دهد.

پهپادهای ایران و خطری که اروپا، آمریکا و اسرائیل حس می کنند

پایگاه AJC تاکید دارد که ایران توان پهپادی خود را به شدت افزایش داده و این امر، موقعیت استراتژیک آن را بسیار خاص کرده است.

پایگاه خبری فوق الذکر معتقد است ائتلاف پهپادی ایران و روسیه باعث ترس اروپا، اسرائیل و آمریکا می شود و می تواند این مناطق را دچار نوعی نگرانی استراتژیک کند.

دنیل شوامنتال، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مسائل اروپا  در این رابطه می گوید: "همانطور که فروش پهپاد (به روسیه) نشان می دهد، ایران می تواند خطری برای اروپا و غرب نیز باشد. این تحول بر نیاز اروپا، آمریکا، اسرائیل و دیگر متحدان منطقه ای به ائتلاف تاکید می‌ کند تا در برابر خطر فزاینده ایران به یکدیگر نزدیک شده و آماده گردند."

پایگاه AJC تاکید دارد که خطر حضور ولادیمیر پوتین در خاورمیانه تحولات این منطقه را نیز تغییر داده است و سفر بایدن به اسرائیل نشان می دهد که آمریکا و روسیه و متحدانشان در این منطقه، در مقابل هم قرار خواهند گرفت. ائتلاف ایران و روسیه خود را در سوریه نیز نشان می دهد. روسیه اخیرا از حملات هوایی اسرائیل به سوریه انتقاد کرده است و این نشان می دهد که ممکن است تقابل اسرائیل و ایران خود را در اشِل بزرگتر و در قالب درگیری آمریکا و روسیه خود را نشان دهد.

*خوف و رجای غرب در رابطه با ائتلاف ایران و روسیه

البته غرب مدعی است که‌ ائتلاف روسیه و ایران نمی تواند همیشگی باشد. رئیس سازمان سیا در این رابطه گفته است: ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند اما واقعاً به یکدیگر اعتماد ندارند چرا که آنها رقبای انرژی و رقبای تاریخی هستند.  غرب مدعی است که وضعیت دفاعی روسیه در حال بدتر شدن است و ائتلاف اخیر با ایران، بازتابی از این شرایط است.

با این حال، شواهد دیگر چیز دیگری را نشان می دهد. به نظر می رسد، ائتلاف روسیه و ایران در خاورمیانه و شرق اروپا جدی تر از همیشه دنبال می گردد و غرب فقط به دنبال رد شواهد موجود و انکار آنها است. 

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 65
  • ناشناس
    27

    اگه البته عمر پوتین وکشورش قدبده خودشم خبرنداره غرب چه نقشه ای واسش کشیدن بچم فهمید چه خبره والا میخان به عنوان ابر قدرت مثلا دوم جهان انقدر ضعیفش کنن تا از صحنه بره کنار کلن بعد روسیه نوبت چین هست بواسطه قربانی بنام تایوان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      خخخخخ

    • امید
      32

      اینقدر غرب و آمریکا به عراق و افغانستان و ...حمله نظامی کردند و مردم رو به خاک خون کشیدند.زبون نداشتی برای بوش و ...حرف بزنی مزدور؟؟

    • علی
      7

      به همین خیال باش مزدور

    • ناشناس
      12

      امید آقا همین آمریکا بود که صدام حسین و حزب بعث را نابود کرد ، همان آنهایی که ۸ سال سر مردم ایران بمب انداختند و چه جنایتی که نکردند .

    • ایمان
      35

      شماها یه عمره همش از غرب بت ساختین
      بزودی هم ما و هم شما بیینیم نابودی اسرائیل احمق رو
      این وعده فلان شخص وفلان کس نیست
      وعده کسی است که زمین وادماشو آفریده
      حالا یه عده مثل تو عجولن وکم صبرن وجوجه رو اخر پاییز خزون صهیونیست بشمارید

    • به ایمان
      12

      آقا ایمان با همت مردم ریشت داره کنده میشه مزدور

    • مهدی
      20

      جناب ناشناس عزیز
      اگه آمریکا صدام رو از بین برد چون مهره سوخته بود.
      اگه راست میگفت تو زمان جنگ کمکش نمیکرد
      بعد از جنگ که دیگه با ما کاری نداشت

    • به ایمان
      12

      آقا ایمان خودت تو این ۴۴ سال دزدی کردی خوردی بردی طلبکارم هستی مزدور

    • رضا.. به مهدی
      4

      جناب مهدی به جای آمریکا شوروی به صدام کمک می‌کرد و در عوض دریغ از فروختن یک گلوله کلاش به ایران. این خیلی درد داره

    • ناشناس
      3

      مهدی جان خودت دست آورد پوتین هستی

    • علی
      18

      تو هم مثل آمریکا زر زیادی میزنی

  • ناشناس
    4

    خخخخخخخخ

  • مش جمعه
    16

    کشور روسیه در عرصه ی هوا و فضا اگر اول نباشد دوم هست.هدف روسیه از خرید پهپاد از ایران ،شریک جرم پیدا کردن برای خودش (روسیه) در مقابل غرب هست .روسیه هیچگاه اسرائیل را قربانی ایران نخواهد کرد. چرا که روس تباران زیادی در اسرائیل هست.

    نظرات شما -
    • علی
      31

      روی باد معده حرف نزن و نظر نده ..تمام دنیا برای امنیت خودشون سلاح میخرند .این همه عربستان از غرب سلاح خرید سر مردم یمن خالی کرد خواب بودبد؟؟

    • Ali
      6

      و همچنین دوشیدن بیشتر ایران
      تحمیل بخشی از هزینه‌های جنگ به ایران

    • از جمعه به علی
      5

      فرزندم بهداشتی حرف بزن.روسیه صادر کننده انواع سلاح را با عربستان مصرف کننده مقایسه کردن اشتباهی بزرگ هست.روسیه سومین صادرکننده سلاح در دنیا هست.حتما تکنولوژی،ساخت پهباد را بهتر از ایران میداند.یادت رفته روسیه در کرج خط تولید واکسن کرونا راه اندازی کرد اما هرگز یک واکسن به ایران نداد.یادت رفته که اس ۳۰۰. را چگونه به ایران دادند؟یادت رفته که ۲۰درصد نیروگاه بوشهر را به چه قیمتی درست کردند؟ یادت رفته که ۵۰درصد دریای خزر را چگونه به ۱۳درصد تقلیل دادند؟ علی آقا در چنگ عراق و ایران شوروی سابق ( روسیه )حاضر نشد که سیم خاردار به ایران بدهد اما انواع سلاح را به عراق داد از نارنجک دستی گرفته تا هواپیما.علی آقا،برو خیانت ها و جنایت های ۱۸۰ساله گذشته روسیه علیه ایران را مطالعه کن. تو از روی ...معده و منم از روی باد فتق حرف نزنیم. حقیقت تلخ را وارونه جلوه ندهیم.

  • ناشناس
    5

    روسیه ای که حرف اول را درهوا فضا میزنه درتولید پهپاد عاجز هست این یه نقشه هست برای کشاندن ایران درجنگ اکراین مسولین ما هم هوشیارباشید

  • ایرانی
    0

    معمولا درج این خبرها شاید تاحدودی درست باشد ولی موضوعات بسیار مهمتری می‌تواند به موضوع پهباد بچربد که پوتین را به ایران فرستاده. چراکه اولا روسیه خود یک صاحب سبک تکنولوژیست واکنون نیز موشک‌های فضایی آمریکا را تامین می‌کند. لذا درج این خبرها بیشتر تهیج به ایجاد ائتلاف غرب برعلیه ایران است که از اسرائیل آب می‌خورد. موضوع بسیار مهمتراز این موضوع صادرات و واردات روسیه است که مسیر دریایی اروپایی آن به دلیل تحریم متقابل کشورهای غربی با روسیه شکننده وپر مانع خواهد شد وحتی بعضا باعث ممنوعیت تردد کشتی های روسی می‌شود. لذا چون حیات یک کشور به صادرات و واردات است وبرای شکست تحریم غرب این موضوع یعنی ترانزیت کالا از میانبر ایران وغیر قابل دسترس غربی ها یک رگ حیاتی جدید برای روسیه گشوده می‌شود تا فارغ از نگرانی تحریم به حیات اقتصادی خود ادامه دهد. توجه کنید زمان جنگ جهانی دوم، آلمان به منظور ارسال سلاح وسرباز به روسیه وگشودن جبهه جنوبی برعلیه روسیه، راه آهن ایران را ساخت. راه آهنی که حداقل دو پادشاه اواخر قاجار ورضا شاه با وجود التماس به روسیه وانگلیس با توجه به رقابت این دوکشور قبل از جنگ جهانی دوم بر سر تقسیم ایران حاضر به اجرای آن نبودند ویا نمی‌گذاشتند دیگری آنرا اجرا کند. ولی ضرورت جنگ ایجاب می‌کرد که هیتلر به عنوان کشور ثالث ورفع نیاز ترابری جنگی این کار عظیم را در ایران اجرا کند که هنوز بعد از گذشت 80 سال ما از آن بهره می‌بریم. واگر نبود هیتلر معلوم نبود ایران کی صاحب راه آهن به این گستردگی میشد. حال همین اتفاق از طرف پوتین درحال شکل‌گیری ست به هر شکل گاهی آبادانی یک کشور از بابت جنگ کشورهای دیگر با هم است. همانگونه که ترکیه وامارات ویا ژاپن وچین وکره از جنگهای خاور میانه بهره های فراوان بردند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      احسنت

    • ناشناس
      4

      این فرمایش شما درست هست اما آخوند که بیسواد وکشورداری بلد نیست فقط روسیه نفع میبره

    • علی
      11

      روسیه و چین و آمریکا و آلمان و ... درسته که تو تکنولوژی سابقه زیادی دارن
      ولی هیچکدوم تو پهپاد و موشک نقطه زن به گرد ایران نمیرسن

    • به علی
      4

      علی جان خودت تو این ۴۴ سال دزدی کردی خوردی بردی طلبکارم هستی مزدور

    • 1

      چرا اینقدر خود تخریبی ؟ واقعا ایرانی هستین ؟

  • افشین
    0

    روسیه همیشه در مواقع حساس خائن بوده .امیدوارم دولتمردان تاریخ را فراموش نکنند و کاملا از روی وطن پرستی و احترام به خون شهدا سیاست را پیش ببرند

  • ولادیمیر خوروش
    2

    قرار شده ایران سرمایه نظامی خودش رو تقدیم روسیه کنه به رایگان در عوضش روسیه برای اسرائیل و حتی ترکیه در کشور سوریه شاخ بشه...زهی خیال باطل. کلا طرز فکر اینچنینی سطحی و ساده لوحانه باعث این بحران های پی در پی برای مردم ستمکشیده ایران است .

  • م
    1

    هدف روسیه انزوای ایران و نرسیدن خط لوله گاز ایران به اروپاست

  • ناشناس
    1

    جالبه هنوز این رفیق شفیق حاضر نشده جنگنده به ایران بده؟!اگر یک دهم این هزینه که برای روسیه کرده بودیم رو به آمریکا داده بودیم الان وضعیت به مراتب بهتری تو تمام زمینه ها داشتیم

    نظرات شما -
    • بهنام
      12

      ای مزدور خود فروخته غربگدا پاچه‌خوار

    • به بهنام
      1

      بهنام جان خودت مزدوری دزدی کردی طلبکارم هستی مزدور

    • 2

      بهنام ساندیس خور مزدور

    • بهنام
      4

      واقعاً مزدوری و خیانت و غربگدایی از پیامها و تائید آنها توسط عده‌ای کاسه لیس بی‌نوا پیداست از دید شما مزدوران پادو فقط غرب و آمریکا خوب است.

  • ناشناس
    15

    ،،،، ما مانده ایم. که چرا برخی از مخاطبان و مشتریان اخبار ثابت و معلوم الحال" خبر فوری." که ناز نوشته ها و موضع گیری ها و حرفهایشان این فرض به اثبات می رسد.‌ که ظاهرااز ایرانی بودن(مسلمان بودنشان هیچ) فقط نام و فامیلی و سیم کارتشان ایرانی است. چرا که متاسفانه اینها( هر بار با یک نا م و عنوان... پیام می دهند.‌در تمام پیامها و مطالبی که به هر مناسبتی به این رسانه ارسا ل می ‌کنند.متاسفانه هیچ‌علامت و نشانه ای از تعصب و غیرت و همت .... ایرانی بودن از خود نشان نمی دهند! اینها فقط و فقط به بهانه های بنی اسرائلی و...(داشتن موشک و و وجود مدافعان حرم و... برای ایران خطر و ًدارد! و حزب ا... لبنان و سوری و افغانی فلان و شرق بد است .و سابقه فلان و بهمان دارد.‌و ...) و با روشهای مختلف ( مثلا انتقاد و دلسوزی برای مردم و...) هر جوری که دلشان می خواهد. به تمام و یا اکثر اعتقادات دینی و ملی و ارزشهای انقلابی و.... و داشته های کشور و ارکان مملکت می تازند.؟؟؟؟؟!!!! و‌متاسفانه هیچ نهاد نظارتی و قضائی هم به این حرافی ها و قلم فرسایی های اینان رسیدگی نمی کند. لذا ما مجبور یم.‌مزید اطلاع این زنها و مردها این جمله گوتاه را عرض کنیم: ای دختر و زن و یا پسد و... مورد نظر همین قدر بدانید: که اگر همین نیروهای اعتقادی و ارزشی سپاهی و ارتشی( متخصص هوا و فضا و‌موشکی... ) نبودند. الان که نه. بلکه دهها سال پیش همین کشورهای نوکر کدخدا و نوچه های غربی و شرقی... الان در شهرها و خیانها و‌ کوچه های محل زندگی‌ ما حضور داشتند و هر آنچه به فکر تان برسه‌ انجام می دادند.... گر در خانه کس است. یک حرف بس است. افتاد........

  • ایرانی
    1

    چرا این همه بی مغزید . نصف جمعیت اسرائیل روسی تبارند و شک نکنید روسیه یک تار موی پوسیده یهودی ها را با همه اخوندها معاوضه نمی کند .

  • ناشناس
    1

    این روباه باز هم واسه ایران خوابهای نه چندان خوش دیده.آخه کی مسولین میخوان بفهمن که روسیه فقط به منفعت خودش فکرمیکنه وایران فقط یه طعمه س.

  • ناشناس
    9

    به زودی استانهای آذری زبان ایران به جمهوری آذربایجان خواهند پیوست.البته با کمک روسیه و ترکیه

  • ایمان
    10

    خدا عمری به من بده۲۵سال اینده رو ببینم
    همه چی داره محقق میشه
    حالا اونور ابی ها با ترسوهای داخلی زورشونو بزنن

    نظرات شما -
    • به ایمان
      5

      آقا ایمان انشاالله تا ۳۰ سال دیگه بری بفهمی اینا همشون دزدن خودتم سریکشون بودی اونوقع پشیمانی هیچ سودی ندارد

    • ایمان
      7

      بین این همه دزدی که میگی یک نفر هم توش خوب باشه همون بهانه میشه واسه پیروزی حق علیه باطل

    • به ایمان
      0

      آقا ایمان پیروزی یعنی دختر میرسلیم تو آمریکاست مزدور

    • به ایمان
      2

      آقا ایمان خودت تو این ۴۴ سال دزدی کردی خوردی بردی طلبکارم هستی مزدور

  • ناشناس
    4

    همه به فکر منافع خودشان هست کشور ما هم در دوران پهلوی بسر نمبیره هرچه بگن عمل کنه

  • ناشناس
    1

    می گم تو روسیه هم گشت ارشاد دارن؟

  • ناشناس
    3

    سفر ده دقیقه ای دکتر سید پوتین چه برکاتی داشت!!!!

  • ۱
    15

    سفر پوتین آمریکا پرستان و بی بندوبار ها رو بد جوری سوزونده فکر کنم از حسدشون چند شبی نخوابیدن و هزیان میگن.الحسود لا یسود. آمریکا به مثابه ی گرگیست که هیچ گوسفندی بهش اعتماد نداره جز مزدورانش .ایرانیان ،دلیران و تیزهوشان جهانند الکی خودتونو نکشین بیچاره ها با پول های کثیف آنها هم هیچوقت سیر نخواهید شد چون هیچ خیری توش نیست و حکم آتش دارد والسلام

    نظرات شما -
    • به ۱
      5

      جناب یک خودت آخوند پرستی مزدور

  • رضا..
    3

    روابط ایران با اکراین روابطی دوستانه و معتدل بود و این سیاست ایران یعنی حمایت سیاسی و نظامی از روسیه از طرفی باعث دلخوری اکراین و همچنین موضعگیری جهانی برای ما که از یک کشور متجاوز حمایت کردیم می‌شود و دوم روسیه با استفاده از پهباد یا لجستیک یا کمک ایران گوشه ایی از هزینه های جنگ را پوشش می‌دهد و به نوعی ما را شریک جنایاتش میکندو حتما هم مثل سوریه که هزینه های وحشتناک ایران در آخر صلواتی شد اینجا هم روسیه همه را میکشه بالا یه آب هم روش.

  • قوقولی قوقو
    5

    رییسی چرا میخنده معلومه فکر میکنه خاله بازی ها

  • ممد
    2

    روسیه در لجن گیر کرده میخاد ایرانم بکشه داخل لجن که یه موقع نره به غرب گازی، چیزی بفروشه..

  • دانیال
    0

    آقای رئیسی آب رو بریزید اونجایی که داره میسوزه چرا جای دیگه؟ چرا همش از مردم طلبکار هستید؟ شام ندادن بهتون؟

  • ایرانی
    1

    در رابطه با این خبر و خیمه شب بازی های اخیر باید گفت :

    کوری عصا کِش کور دِگر شد .

  • علی
    7

    پوتییین عاشقتم مرد روزگاره. به والا تو قلب همه جا داره

  • ناشناس
    3

    به امید خدا اسرائيل چیزی نمومده برای همیشه نفع نابود بشه بشتاب سپاه الان هر چی میخوای داری ارتش قویتر از همیشه آماده ایم برای نابودی کودک کشای اجبی مرگ بر امریگای خیانتکار و حامیانش کودک کش ها درود بر نطام جمعوری اسلامي ایران🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷❤❤❤❤❤❤

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      3

      جناب ناشناس دیگه چیزی نمونده ریشت کنده بشه مزدور

  • خبر خوان
    1

    مخ همه تون کار گرفته شده . اصلا این خبر کانت گذاشتن داره ؟

  • ناشناس
    0

    سه دلیل وجود دارد که چرا رهبر دانا امام خامنه ای در ملاقات پوتین فرمودند : طرح گازی 4میلیاردی روی کاغذ نباشد طراحی اجرا و استفاده شود/ چون مگان می دانند شو روسی بیشتر نبود علت : 1- روسیه حتی قبل از تحریم خودش پول ارزک افی ندارد تا بتواند سرمای گذاری در ایران کند 2- شرکت های خصوصی روسیه و بزرگ و ثروتمند روس بدلیل تحریم ایران هرگز به ایران نیامند در پروژ های بزرگ شرکت کنند /3- ایران روسیه فقط سنتی تجارت دارند چند کیلو کشمش ببرند چند تا کود شیمیایی یا چوب راش و غیر از روسیه بیارند / پس کاملاً حضرت آقا درست فرمودند که پوتین فکر نکند از ایران استفاده سیاسی کند / و یادمان رفته ما رقیب هم هستیم در گاز و نفت و تحریم لذا آب ما با روسیه در اقتصاد در یک جوب نمی رود و الان روسیه دلخوش پهباد موشک و غیر و ذالک بگیرد پولش را تا ده سال ندهد چون روسیه تا یک سال دیگر یا باید بگوید غلط کردن به اکراین حمله کردم یا باید با سنگ در برابر غرب بایستاد چون تورمی وحشناک روسیه با 700میلیون نفر گرفته و دارند از 20 خودروسازی روسیه 18 تا کامل تعطیل و هر ماه 100 هزار نخبه و تاجر و ثروتمند دارند روسیه ترک می کنند روس ها توان نداشتند بدون کمک غرب شکمشان سیر کنند روسیه وضعیت بسیار بدی تا سال بعد پیدا می کند پوتین کمونیست نه خدا دارد نه مهر به ملت خود و جهان فقط فکر این هست در راس قدرت بماند

  • ناشناس
    1

    میخواید پهباد به روسیه بدهید تا با آن مردم اوکراین را بزند پس شعار دفاع از مظلومان جهان چی شد

  • 0

    چرا تاریخ را تحریف می کنید ارتش عراق تماما" به سلاحهای روسی تجهیز بود از میگ و سوخو گرفته تا تانک T52 و ارتش ایران با سلاح های آمریکایی مثل اف۱۴ ۱ف هلی کوپرها و ناوهای آمریکایی جلوی ارتش عراق را گرفت حالا میخواهید به روسیه جنایتکار کمک کنید دیگه تاریخ را تحریف نکنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      عراق سلاح هاش بیشتر ماله شوروی سابق و فرانسه بوده .آمریکا هم پول سلاح هاشو گرفته اون موقعی که ایران کامل نوکرش بوده .سوال اینجاست چرا ایران اون موقع موشک نداشته ؟

  • ناشناس
    0

    مدارا با جهان و جهان بینی و دیپلماسی روز دنیا راه نجات کشور و راه پیشرفت مسلمانان جهان با مدیریت ایران اسلامی است ولی باز داریم کم کاری می کنیم باز نمی توانیم با صحبت و مذاکره مشکل تحریم حل کنیم داریم می ریم سمت باتلاق تا شاید غرب امتیاز بیشتر از برجام بدهد / مسئول مسلمانی ک نتواند با مذاکره برد برد مشکل تحریم حل کند حتماً مشکل فکری دارد چون فقط ایران در 50 سال گذشته تحریم اتمی شده و 182 کشور جهان دارند بدون تحریم کشور سازی می کنند هر سال تحریم 300 الی 800میلیارد دلار ضرر می رساند در این بازار عالی قیمت نفت و گاز از ایران می گیرد و پول یک سال فروش در این بازار ن بیکاری می ماند ن مجرد نه مدارس ویران ن جاده خراب نه گرانی نه تورم... و شروع استارد هست تا ما هم کشورمان جلو برود کشوری که ابر فقیر بالای 50میلیون و سوپر ثروتمند 10درصدی دارد و40میلیون قشر متوسط یا تضعیف یا به ابر فقیر طبقه عوض کردن وضعیت نه اقتصاد نه ملت پایدار نیست و هر لحظه شکننده است روسیه حتی توان ندارد یک دلار در صنعت نفت و گاز ما سرمایه گذاری کند / کارهای قرارداد رئیسی با روسیه مثل ساخت 4میلیون مسکن ک یک واحد هم نساخت مثل ایجاد شغل تا یک میلیون نفر تا الان 10هزار تا شغل نساخته مثل تورم 20درصدی فقط خودش 85درصد اجناس گران کرد هنوز رئیسی فکر می کند بدون پول می شود کشور ساخت / بدون پول که نه ایران دارد ن روسیه همه چیز فقط شو و خوراک داخلی است و الان هر کسی می بینی به عدم کارایی وبی سواد تیم رئیسی اذعان دارد حتی میلیون ها رای دهند رئیسی پشیمانند ک چرا رئیسی کشور را از فقر به ابر فقر و از لاکچری ثروت به سوپر لاکچری ثروتمندان رساند همه ی کاسبان تحریم و تورم دعا به جان دولت رئیسی می کنند و اه و نفرین 89درصد ملت هم رئیسی دارد تا دیر نشده رئیسی با عقل تدبیر از کار بلدهای خبره جهان دیده چون عراقچی و ظریف و زنگنه و غیره سود ببر / رفیق بازی رئیسی داره کار دست ایران جان میاره / از چی می ترسی برجام احیا نمی کنی تنها برنده و سود برجام ایران است دیدیم تورم تک رقمی کاهش 25درصدی قیمت مسکن و ساخت خودروهای روز دنیا تا دو میلیون خودرو اکثر ادارات یک نو سازی کردن اگر برجام در این دو سال روحانی نبود اکثرت ادرات دولتی سقفش سر مردم خراب شده بود همان دو سال برجام ایران ده سال بیمه کرد. بشتاب رئیسی نه فقط بازی است وقت احیای برجام است و سرفرای است / سپاه با تحریم یا بی تحریم کارش می کند ولی نفت و گاز صادرات با تحریم یعنی حمالی الکی و سود ناچیز که فقط چرخه حقوق و پول توی جیبی است

  • ناشناس
    1

    خحخخخخخخخخخخخ
    تشکر تشکر

  • ناشناس
    0

    رفتم دفتر برای مدرسه بچه بخرم گفت ۱۰۰ هزارتومان حالا اینها اجبار میکنند بچه بیاورید. کاری کردید که نسل ایرانی از بین برود، برای هر سوراخ خودتان بودجه تصویب کردید نمیتوانستید برای نوشت افزار مدرسه سوبسید بدید

  • ناشناس
    4

    موقع منافع دست روسیه و اسرائیل و آمریکا توی یک کاسه است روس ها هزاران بار ایران را فروخته اند

    نظرات شما -
    • 0

      نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی

  • کارگر
    0

    جدا از همه دیدگاه های سیاسی، بهتر نبود نتیجه این معامله به خود مردم ایران می رسید، تا قدری از این کم و کاستی ها و فقر و بدبختی ها کاسته می شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها