پس‌لرزه‌های تهدیدات نصرالله در محافل صهیونیستی/ اسرائیل دست به دامن غرب شد

بعد از هشدارها و پیام‌های تهدیدآمیز سید حسن نصرالله به صهیونیست‌ها در خصوص تجاوز به حقوق دریایی لبنان، اسرائیلی‌ها سعی دارند غرب را متقاعد کنند که حزب‌الله نه تنها اسرائیل بلکه منافع کل کشورهای اروپایی در زمینه انرژی نفت و گاز را هدف قرار داده است.

پس‌لرزه‌های تهدیدات نصرالله در محافل صهیونیستی/ اسرائیل دست به دامن غرب شد

منابع لبنانی گزارش دادند که در میان تلاش‌های آمریکا برای متقاعد کردن مقامات لبنانی جهت رد تهدیدات و هشدارهای سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله علیه اسرائیل، در چند روز آینده شاهد سلسله تماس‌های سیاسی و دیپلماتیک گسترده‌ای در رابطه با پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی خواهیم بود. منابع رسمی تایید می‌کنند که لبنان هنوز از تاریخ سفر «آموس هوکستاین» فرستاده آمریکایی به بیروت که نقش میانجی در پرونده ترسیم مرزها را ایفا می‌کند مطلع نشده است، اما سیگنال‌های مثبتی در این زمینه دیده می‌شود.

عقب‌نشینی تل‌آویو و واشنگتن

منابع مذکور تاکید کردند که سخنان اخیر سید حسن نصرالله، آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را تحت فشار قرار داده و موجب شده که گام‌های رو به جلویی در پرونده مناقشه مرزی با لبنان بردارند. همچنین «یاسر العلوی« سفیر مصر در بیروت که کشورش به دلیل نقش مرکزی آن در فروش گاز استخراج شده از دریای مدیترانه، خواهان تنش در این حوزه دریایی نیست، با برخی مقامات لبنانی تماس گرفته و اعلام کرده که همه طرف‌های درگیر در پرونده گازی دریای مدیترانه به دنبال دوری از تنش در این منطقه هستند و همه می‌خواهند که یک راهکار عادلانه از طریق مذاکرات پیدا شود.

اما در این میان سفرای کشورهای خارجی از منابع لبنانی شنیدند که موضع سید حسن نصرالله تلویحاً منعکس کننده موضع بسیاری از رهبران رسمی لبنان است که معتقدند اسرائیل با حمایت آمریکا مانور می‌دهد تا لبنان را از دستیابی به حقوق خود نه تنها در پرونده مرزبندی، بلکه از آغاز عملیات اکتشاف و حفاری نیز باز دارد.

در همین زمینه، «آن گریو» سفیر فرانسه در لبنان به «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور اطلاع داد که به محض اعلام توافق لبنان و اسرائیل در پرونده مرزبندی دریایی، شرکت فرانسوی توتال آماده کار برای لبنان است. سفیر فرانسه تصریح کرد که شرکت توتال نمی‌خواهد در منطقه مورد مناقشه یا اختلاف کار کند و مانند سایر شرکت‌های بین‌المللی می‌خواهد امنیت و ثبات سیاسی را در حوزه کاری خود تضمین کند.

روزنامه الاخبار در این زمینه گزارش داد که طرف فرانسوی می‌خواهد به لبنان اطمینان دهد که همه کشورها تلاش دارند که لبنان به ثروت‌های دریایی خود دست یابد و شرکت‌های بین‌المللی به این کشور پشنهاد داده‌اند که قبل از آغاز عملیات اکتشاف و حفاری مقادیری از گاز خود را پیش‌فروش کرده و به این ترتیب در انعقاد قراردادهای وام با موسسات جهانی دست بازتری داشته باشد.

در این میان، نهادهای بین‌المللی همچنان به تلاش برای پیش‌بینی واکنش‌های حزب‌الله و پشت پرده و ابعاد موضع سید حسن نصرالله در پرونده ترسیم مرزها ادامه می‌دهند. به ویژه اینکه آنها صراحتا از سخنان دبیر کل حزب‌الله فهمیدند که این حزب معادله «میدان کاریش در برابر میدان قانا» را مطرح نکرده بلکه به دنبال احیای کل حقوق لبنان در دریای مدیترانه است. برای این طرف‌ها مشخص شد که معادله جدید سید حسن نصرالله با عنوان «کاریش و فراتر از آن» موجب توقف مانورهای رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه مورد مناقشه شد.

منابع لبنانی در این زمینه گزارش دادند، اگر معادلات و هشدارهای سید حسن نصرالله نبود لبنان تا 10 سال دیگر نیز نمی‌توانست حقوق دریایی خود را به رسمیت بشناساند و مقاومت تاکید کرد که حقوق لبنان صرفا محدود به میدان کاریش نیست بلکه این کشور در همه میادین گازی در سواحل خود و فلسطین اشغالی سهم دارد.

منابع آگاه تاکید کردند، طرف‌های خارجی که حوادث مربوط به پرونده مناقشه مرزی لبنان و اسرائیل را دنبال می‌کنند به شدت نگران این تهدیدهای سید حسن نصرالله هستند که گفته بود اگر اسرائیل تجاوزات خود را متوقف نکند این بار تنها میدان کاریش مورد هدف قرار نمی‌گیرد بلکه کل فلسطین اشغالی در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار خواهد گرفت.

مجامع بین‌المللی نیز سخنان واضحی شنیدند مبنی بر اینکه مقاومت مقدمات عملی برای اجرای طرح مقابله با تجاوز به حقوق لبنان را تکمیل کرده است و جهان تنها چند هفته فرصت دارد تا رژیم صهیونیستی را از تجاوز به حقوق دریایی لبنان بازدارد.

اسرائیل دست به دامن غرب شد

هم‌زمان با آن «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تلاش است تا کشورهای غربی را برای تحت فشار قرار دادن لبنان و مقاومت تحریک کند. وی با بیان اینکه میدان‌های گازی اسرائیل منبع بالقوه‌ای برای حل بحران جهانی انرژی است، به کشورهای غربی این پیام را داد که چالش حزب‌الله تنها محدود به اسرائیل نیست، بلکه اروپا را نیز در بر می‌گیرد؛ جایی که گاز اکنون تبدیل به یک مسئله سرنوشت‌ساز برای اروپایی‌ها شده است.

این مقام صهیونیست میدان کاریش را آینده انرژی اسرائیل و یک فرصت اقتصادی که شامل صادرات گاز به مصر و اروپا نیز می‌شود توصیف کرد. به عبارت دیگر، لاپید می خواهد مشکل را به یک مشکل جهانی تبدیل کند، به این امید که این امر به افزایش فشارها بر لبنان و افزایش بازتاب آن در داخل لبنان کمک کند.

به هر حال، مسلماً این مواضع پس از ارزیابی‌ها و رایزنی‌های فشرده نهادهای سیاسی و امنیتی و پس از آخرین سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله طی چند روز گذشته صورت گرفت. بنابراین کاملا واضح است که تکرار یاوه‌گویی‌ها و پیام‌های تهدیدآمیز نخست‌وزیر یا «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای تحت فشار قرار دادن حزب‌الله، از موضع ضعف صادر شده است. درواقع صهیونیست‌ها که خودشان را قادر به رویارویی با حزب‌الله نمی‌بینند دست به دامن غرب شده‌اند و از اروپایی‌ها می‌خواهند که موضعی در برابر مقاومت لبنان اتخاذ کنند.

از سویی عامل دیگری که وضعیت سردرگمی و آشفتگی میان مقامات و محافل صهیونیست را آشکار می‌کند این است که رسانه‌های این رژیم اخیرا اخباری منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه سرویس‌های امنیتی اسرائیل از ترس حملات حزب‌الله در حال بررسی امکان جابجایی سکوهای گازی میدان کاریش هستند. اما با این وجود همچنان این نگرانی وجود دارد که سکوهای گازی در هر منطقه که مستقر شوند نمی‌توانند از خطر موشک و پهپادهای حزب‌الله در امان بمانند؛ به ویژه اینکه سید حسن نصرالله صراحتا تهدیداتی در این زمینه ارائه کرده است.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • تلاویو
    1

    اسراییل از دست سید نصرالله میخواهد فرار کند .

  • ناشناس
    0

    بیخیال همه یکی هستید گوشمون پره از
    این اراجیف

  • خون جیگر
    0

    اخوند دو زاری ان ور آب..

  • ناشناس
    0

    این کرگدن عرب چی می خوا بوی دلار امده اوضاع داخلیشون به ما ربط میدن اسراییل دولت یهود هیچ مشکلی با ما نداره الکی شلوغش نکید همین فلسطینها در زمان جنگ از صدام حمایت میکردند

  • ناشناس
    0

    این کرگدن اگه ایرانو.وارد بازی خودش نکرد و.دلارهای نفتی ایرانو نابود نکرد فقط دنبال تنش در دنیا هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها