واکنش های روزنامه نگاران آمربکایی به سفر بایدن به عربستان

سفر اخیر رییس جمهور آمریکا به عربستان با واکنش تند جمعی از روزنامه نگاران آمریکایی همراه بوده است و همچنان هم واکنش های رسانه ای به این عملکرد در قالب تحلیل ادامه دارد.

واکنش های روزنامه نگاران آمربکایی به سفر بایدن به عربستان

جو بایدن در جریان سفرش به منطقه غرب آسیا، در نشست جده حاضر شد؛ سفری که به اذعان خود رسانه های غربی «بدون تحقق اهدافش در زمینه تامین انرژی و ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با حضور اسرائیل» (رویترز) به پایان رسید.

رییس جمهور امریکا در جریان این سفر که با استقبال نه چندان محترمانه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی همراه شد، از سوی اغلب روزنامه نگاران و رسانه های کشورش مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین ارتباط واشنگتن پست طی روزهای اخیر کاریکاتوری را منتشر کرد که جو بایدن را در میان مقامات سعودی، شمشیر به دست در حال رقص سنتی این کشور نشان می دهد و این در حالی است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان (MBS) در این کارتون با یک اره تصویر شده است که به قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت ریاض در سال ۲۰۱۸ اشاره دارد.

واکنش های روزنامه نگاران آمربکایی به سفر بایدن به عربستان

همچنین در جریان سفر رییس جمهور امریکا، در دیدار دو هیات سعودی و امریکایی به ریاست بن سلمان و بایدن، خبرنگاران حاضر شدند و سوالاتی را مطرح کردند که به روایت یکی از روزنامه های عربی (رای الیوم) این سوالات باعث «لبخند شماتت» بن سلمان و دیگر مسوولان سعودی به رییس جمهور امریکا شد؛ یکی از خبرنگاران به کنایه از جو بایدن پرسید آیا عربستان همچنان کشور طرد شده است؟ و این امر باعث شد که خبرنگاران را از اتاق دیدار خارج کنند.

اما از دیگر واکنش های رسانه ای، در حاشیه دیدار بایدن و بن سلمان از سوی یک روزنامه نگار آمریکایی شکل گرفت که فریاد زد و از جو بایدن در حالی که پشت میز کنفرانس در جده روبه روی محمد بن سلمان، نشسته بود، پرسید: پرزیدنت بایدن ... آیا پادشاهی هنوز هم منفور است؟!

زمانی، بایدن قول منزوی کردن عربستان صعودی به دلیل قتل خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت ریاض را داده بود و سفر اخیرش به عربستان از این منظر هم به شدت از سوی رسانه های خود این کشور زیر سوال رفت. هرچند بایدن مدعی شده است که موضوع قتل این روزنامه نگار را در نشست جده مطرح کرده است.

پس از دیدار نخست بایدن و بن سلمان، عکسی از این دو در حالی که مشت‌هایشان را به هم می‌زدند منتشر شد که صدای «خدیجه جنگیز» ـ نامزد جمال خاشقجی را درآورد.

او شنبه، ۲۵ تیر ماه بایدن را بابت دیدارش با ولیعهد عربستان مورد انتقاد قرار داده و گفته بود: «هی آقای رئیس جمهوری آمریکا! این همان مسئولیت‌پذیری‌ای بود که بابت قتل جمال به من وعده داده بودی؟ دست تو به خون قربانی بعدی ولیعهد عربستان آلوده است.»

واکنش های روزنامه نگاران آمربکایی به سفر بایدن به عربستان

بایدن از سوی روزنامه واشنگتن پست که جمال خاشقجی ستون نویس آن بود، نیز مورد انتقاد قرار گرفت و فرد ریان، مدیر مسوول این روزنامه نوشت: این مشت زدن بین بایدن و محمد بن سلمان بدتر از دست دادن است؛ این واقعا شرم‌آور بود. این مشت زدن سطحی از صمیمیت و راحتی را نشان می‌دهد که به محمد بن سلمان رستگاری بی‌دلیلی را ارائه می‌دهد که او به شدت به دنبال آن بوده است.

طی روزهای اخیر همچنین وال ستریت جورنال دیگر روزنامه امریکایی با نگاهی انتقادی به سفر بایدن به عربستان پرداخت و نوشت: روزنامه‌های آمریکا، سفر جو بایدن را به خاورمیانه، بهانه عنوان یک خود ساخته‌اند و البته با نگاهی از گوشه چشم به وضعیت دموکرات ها در آن کشور. دموکرات ها، جنگی بی تناسب و تقارن را به بیهودگی می‌گذرانند.

آن ها باید بیدار شوند و جنگ تمام عیار را برای به دست آوردن اعتبار خود، آغاز کنند. نامحبوب بودن جو بایدن بحرانی در اعتماد آمریکا به حزب، پدید آورده است.

بایدن هم اکنون نیاز به اقدام‌ دارد. بنیادهای حزب دموکرات ویرانند. اکنون شصت و ‌چهار درصد دموکرات‌ها می‌گویند جو بایدن نباید در انتخابات ۲۰۲۴ حضور داشته باشد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها