صربستان از تحریم‌ های اتحادیه اروپا علیه ایران پیروی نمی‌کند

یک رسانه اروپایی اعلام کرد، صربستان تنها کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپا از غرب حوزه بالکان است که به اقدامات محدودکننده این اتحادیه علیه ایران نپیوسته است.

صربستان از تحریم‌ های اتحادیه اروپا علیه ایران پیروی نمی‌کند

پایگاه خبری "اگزیت" در گزارشی اعلام کرد، اتحادیه اروپا علاوه بر تحریم‌های سازمان ملل متحد که از سال ۲۰۰۶ میلادی علیه ایران برقرار است، تحریم‌هایی نیز از جانب خود علیه این کشور وضع کرده است که موضوع آن تجارت در حوزه برخی کالا‌ها با ایران و نیز بخش مالی این کشور و همچنین برخی محدودیت‌های مسافرتی علیه برخی افراد و شرکت‌های مشخص ایرانی است.

شورای اتحادیه اروپا در ۲۷ ژوئن تصمیمی برای اجرای مقررات اقدامات محدودکننده علیه ایران اتخاذ کرد و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۳ ژوئیه گفت، کشور‌های ایسلند، لیختنشتاین، نروژ، مقدونیه شمالی، مونته نگرو، آلبانی، اوکراین و مولداوی به آن پیوسته اند.

با این حال، صربستان که یکی از کشور‌های تابعه اتحادیه اروپاست، تصمیم گرفت به این تصمیم تحریمی نپیوندد.

تاجران صرب و ایرانی در ۱۱ ژوئیه در مجمعی با موضوع کسب و کار در بلگراد که در اتاق بازرگانی صربستان برگزار شد، با هم دیدار کردند.

اتاق بازرگانی صربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقتصاد صربستان و ایران می‌توانند به طور موفقیت آمیز با هم همکاری کنند و روابط اقتصادی خود را تقریباً در همه سطوح از صنعت غذا گرفته تا انرژی، گردشگری، بهداشت و سلامت، مخابرات و فناوری‌های روز، به سطح بالاتری برسانند.

در این مجمع بیش از ۸۰ تاجر و نماینده انجمن‌های کسب و کاری و دولتی از ایران و صربستان حضور داشتند.

همچنین در بیانیه‌ای که اخیراً منتشر شد عنوان شد: صربستان قرار است هنگامی که دولت جدید صربستان منصوب شد، ریاست مشترک کمیته ترکیبی همکاری اقتصادی میان دو کشور را به عهده گیرد.

تجارت خارجی صربستان و ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی بالغ بر ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۱۵ درصد افزایش نشان می‌داد.

ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی دومین کشور در جهان است و از نظر ذخایر نفتی در جایگاه چهارم است.

نفت و مشتقات آن حدود ۸۰ درصد از صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    3

    بعد از ۴۰ سال شعار خودکفایی پوچ،۸۰ درصد صادرات یا نفت و گاز است یا مشتقات ان،فقط به خلق الله دروغ تحویل میدن،تو این ۴۳ سال هر روز در خبرها می شنویم که ما در ساخت فلان چیز خودکفا شدیم و این قدر هم صرفه جویی ارزی می کنیم،اگر این اخبارها را بر روی هم جمع کنیم،ایران الان باید پیشرفته ترین کشور دنیا می بود.پس همش حرف و شعار است ،برای تداوم حکومت و سرگرم کردن مردم به اینکه امیدوار باشید و ما داریم براتون کار می کنیم!!!!!!

    نظرات شما -
    • 0

      مشکل کشور ما خود تحقیری است. اصلا فکر می کنید در عرض این ۴۳ سال این کشور روی آرامش دیده است مردم انقلاب کردند آمریکا با کودتا، جنگ، ترور ، تحربم مانع توسعه این کشور شده است. جان بولتن می گوید مدیریت چندین کودتا را در دنیا بر عهده داشته و کار سختی است.مگر همین بولتن نگفت ایران چهل سالگی انقلابش را نخواهد دبد. مگر اینه داعش را نساختند مگر از کومله ها حمایت نکردند کمی جنایات کومله ها را بخوان ولله داعش هزاران هزاربار از این کومله ها بهتر رفتار کرده است. اینهمه سلاح و موشک و جنگنده به کشورهای منطقه می فروشند برای جنگ با چه کسی است. بخش نظامی کشور که کمتر این وابستکی فکری و تکنولوژیکی را دارد پیشرفت زبادی کرده است حتما اینحضار دارید که تسلیحات هوافصا در مرز دانش است. راستی بکی از احتمالات ترور نخست وزیر سابق ژاپن در جند روز اخیر صحبتهای ضدآمریکایی او بود او‌ که تلاش می کرد مجدد به عرصه سیاست برگردد چگونه ترور شد این بهای استقلال است. لطفا ملاه خود را کج بذار ولی منصفانه قضاوت کند. من منکر بی تدبیری ها،سواستفاده ها، دزدی ها و فسادهای مسولان کشور نیستم اما اینکه اینها را سیاست نظام بدانیم اجحاف در حق فکر و اندیشه است.

    • ناشناس
      0

      دقیقاً

  • مهدی
    3

    صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست اصلا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کمی متن را با دقت خوانده بلودی اشاره مرده که نامنزد عضویت است نه عضو.آقا مهدی چیزهای مهمی است که می توان از این متن فهمید. مثلا می خواستی بگی این روابط زیاد مهم نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها