«ریشی سوناک» پیروز دور اول انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس شد

وزیر دارایی مستعفی انگلیس در دور اول رأی‌گیری پارلمان برای تعیین رهبری حزب محافظه‌کار این کشور پیروز شد.

«ریشی سوناک» پیروز دور اول انتخابات رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس شد

«ریشی سوناک» وزیر خزانه‌داری سابق انگلیس در دور اول رأی‌گیری رهبری حزب محافظه‌کار برای آن که جانشین «بوریس جانسون» نخست‌وزیر مستعفی انگلیس شود، پیروز شد.

شبکه «بی بی سی» در این خصوص گزارش کرد، سوناک 88 رأی به دست آورد و «پنی موردانت» وزیر مشاور در امور تجارت انگلیس با 67 رأی در جایگاه سوم قرار گرفت و «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس با 50 رأی در جایگاه سوم قرار گرفت.

طبق این گزارش، «ناظم زهاوی» وزیر فعلی آموزش و پرورش بریتانیا و و جانشین سوناک در دولت جانسون «جرمی هانت» وزیر سابق بهداشت بریتانیا از دور رقابت‌ها برای رهبری حزب محافظه‌کار حذف شدند و آن طور که بی بی سی گزارش کرده است، آن افرادی که همچنان در رقابت برای به دست آوردن جانشینی «بوریس جانسون» باقی مانده‌اند، امروز (پنجشنبه)، با دور دیگری از رأی‌گیری روبرو خواهند بود و نتایج آن پنجم سپتامبر (14 شهریور ماه) اعلام خواهد شد.

بی بی سی گزارش کرد، شش نماینده باقی مانده در دور رقابت‌ها برای به احراز رهبری حزب محافظه‌کار انگلیس در حال تلاش برای جلب حمایت نمایندگان حامی هانت و زهاوی هستند. جرمی هانت به بی بی سی گفته است که از سوناک در رقابت‌ها حمایت خواهد کرد.

سوناک که هفته گذشته در اعتراض به نحوه مدیریت بوریس جانسون از سمت خود به عنوان وزیر دارایی انگلیس استعفا داد به بی بی سی گفت که از نتایج دور اول حس بسیار عالی دارد. موردانت نیز در هنگام ترک مجلس عوام گفت که به عملکرد خود بسیار افتخار می‌کند.

سخنگوی تراس نیز گفت: «هم‌اکنون زمان آن رسیده است که همکاران ما پشت نامزدی متحد شوند که مالیات‌ها را کاهش دهد، تغییرات اقتصادی واقعی که از همان روز اول به آن نیاز داریم ایجاد کند و شکست پوتین در اوکراین را تضمین کند».

روند تعیین رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بعدی انگلیس

بی بی سی در خصوص روند انتخابات برای تعیین رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس نوشت که نامزدها هرکدام به حمایت 20 نماینده پارلمان نیاز دارند تا بتوانند وارد دور رقابت‌ها شوند. در مرحله اول، نامزدهایی که کمتر از 30 رأی به دست آورند، حذف خواهند شد.

این گزارش ادامه می‌دهد، در مرحله دوم رأی‌گیری در پارلمان، نامزدهایی که کم‌ترین رأی را بیاورند حذف می‌شوند و به همین ترتیب تا زمانی‌که تنها دو نامزد باقی بماند، رأی‌گیری ادامه خواهد داشت با رأی‌گیری پستی حزب بزرگ‌تر محافظه‌کار نتیجه مشخص می‌شود و رهبر حزب محافظه‌کار تعیین می‌ود و فرد پیروز رهبر حزب و نخست‌وزیر بعدی انگلیس خواهد شد.

رسانه‌های محلی می‌گویند که احتمال می‌رود میدان رقابت‌ها تا پایان هفته آینده به دو نفر کاهش یابد و سپس 160 هزار عضو محافظه‌کار تصمیم می‌گیرند که کدام نامزد رهبر حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر بعدی انگلیس باشد.

 بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در پی استعفای دست‌کم ۵۰ قانونگذار و مقام دولتی از سمت‌هایشان استعفای خود را اعلام کرد. دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشت. پینچر بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد.

این اتفاقات جدیدترین رسوایی‌ای بود که جانسون را گرفتار کرد. چند ماه پیش هم انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی برای مردم اقدام به برگزاری جشن‌های می‌گساری کرده بود جانسون را تا مرز عدم رأی‌اعتماد از پارلمان پیش برد اما دولت او توانست از آن مهلکه جان سالم به در ببرد. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها