مذاکرات برجامی از بن بست خارج شد؛ قیمت دلار با شیب تند نزولی می‌شود؟

سفر دیروز بورل، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مصاحبه او مبنی بر حل شدن بن بست مذاکرات هسته ای، امروز بازار ارز و طلا را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

مذاکرات برجامی از بن بست خارج شد؛ قیمت دلار با شیب تند نزولی می‌شود؟

 رضا پرستار خرمی- او در پایان سفر یک روزه خود به تهران در حساب کاربری توییترش نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که ما بن بست اخیر را حل کردیم و مذاکرات برجام از سر گرفته خواهد شد.

البته سفر سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران می‌تواند در پازل سفر رافائل گروسی، رئیس آژانس انرژی اتمی و سفر انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا به تهران دانست که درنهایت در سفر بورل به نتیجه رسیده است.

جزئیات ابتکار شکل گرفته برای خروج از توافق دقیقا مشخص نیست اما بنا به اعلام‌ها، بناست مذاکرات نه در وین بلکه در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه پیدا کند.

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در این باره نوشت: پس از پایان سفر بورل به تهران نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد. اخبار رسیده حاکی از این است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرت آتی بیشتر است.

محمد مرندی، مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده نیز درباره آینده مذاکرات گفت: آمریکایی‌ها باید ایران را قانع کنند که از این پس توافق را به طور کامل اجرا کنند، این مساله برای ایران بسیار مهم است زیرا آن ها پیش از این به تعهداتشان پایبند نبودند.

از سوی دیگر این اخبار به شدت روی بازار ارز و طلا اثر گذاشته و پیگیری ها از بازار آزاد نشان می‌دهد، خبر حل بن بست در مذاکرات فشار فروش را در این بازارها افزایش داده است.

کارشناسان معتقدند مذاکرات اگرچه با به نتیجه رسیدن فاصله زیادی دارد اما باتوجه به سابقه ارز پاشی دولت‌ها در ایران در زمان گشایش ارزی، معامله‌گران با خبر گشایش ارزی هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و نهایتا منجر به سقوط ارزش دلار در بازار می‌شوند.

 در این راستا چندی پیش اکونومیست گزارشی منتشر کرد که در آن پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ به نتیجه می‌رسد و این توافق قیمت دلار را به ۱۸ هزار تومان هم می‌رساند. اما کارشناسان داخلی معتقدند در صورت کاهش قیمت دلار، قیمت به زیر ۲۵ و ۲۶ هزار تومان نخواهد رسید، چون اقتصاد ایران کشش دلار ارزانتر را ندارد.

 در عین حال باید صبر کرد و دید دور جدید مذاکرات هسته ای به چه ترتیب جلو خواهد رفت و آیا این روند منجر به کاهش بیشتر قیمت دلار خواهد شد یا خیر؟

این گزارش را ببینید.

حجم ویدیو: 10.34M | مدت زمان ویدیو: 00:02:53 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها