اتحادیه اروپا:

ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، ثبات منطقه را تهدید می‌کند/ تصویب سند مشارکت راهبردی اروپا با کشورهای حاشیه خلیج فارس

اتحادیه اروپا با تصویب سند مشارکت راهبردی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، مدعی شد ایران از طریق گروه‌های نیابتی یا مستقیماً ثبات منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

 ایران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، ثبات منطقه را تهدید می‌کند/ تصویب سند مشارکت راهبردی اروپا با کشورهای حاشیه خلیج فارس

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) سند مشارکت راهبردی با کشورهای حاشیه خلیج فارس را تصویب کردند.

اتحادیه اروپا در این سند گفت: «کشورهای خلیج [فارس] شریک‌های قابل اعتمادی برای تامین انرژی و تضمین تعادل بازار جهانی هستند».

به نوشته رسانه‌های اروپایی، در این بیانیه ادعا شده است: «ایران به‌صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود، ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

این بیانیه که رنگ و بوی ادعاهای ضد ایرانی برخی کشورهای عربی منطقه غرب آسیا دیده می‌شود، مدعی است: «ارائه موشک توسط ایران به گروه‌های مسلح، نگران‌کننده است».

ماه گذشته، اتحادیه اروپا سند جدیدی را برای تقویت همکاری با کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های انرژی، تحول سبز، تجارت، تنوع اقتصادی، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی و چالش‌های بشردوستانه و توسعه معرفی کرد.

پیش از این نیز منابع عبری‌زبان خبر داده بودند که تماس‌های بسیاری برای ایجاد یک مجمع رسمی امنیتی بین رژیم موقت صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی علیه ایران صورت گرفته است. 

وبگاه شبکه «العربیه» نیز در این‌باره نوشت: «سند موسوم به "مشارکت رفاه" امروز توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا به تصویب رسید و مورد تأیید وزرای خارجه اتحادیه نیز قرار گرفت. این سند مربوط به مشارکت راهبردی با کشورهای حوزه خلیج فارس است و هدف آن گسترش و تعمیق همکاری‌های مشترک است».

در این سند با اشاره به توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس که مذاکرات آن در سال ۲۰۰۸ به حالت تعلیق درآمد، نوشته شده است: «چارچوب اتحادیه اروپا برای موافقتنامه‌های تجارت آزاد توسعه‌یافته است و در حال حاضر شامل مفاد بلندپروازانه‌ای در مورد توسعه پایدار، لغو تدریجی عوارض صادرات و غیره است».

بر این اساس، مشارکت بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی، ۱۷.۵ درصد از تجارت جهانی و بیش از نیمی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی را پوشش می‌دهد.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    5

    مگه غیر از اینه

  • iraj soltani
    5

    آمریکا دوشید خسته شد، حالا نوبت اروپاست. البته قبل از تحریم گاز و نفت روسیه، برای اتحادیه اروپا، کشورهای عربی، بی اهمیت بودند، آنچه شیران را کند روبه مزاج، احتیاج است، ....‌

  • iraj soltani
    1

    مسئله نفته، ناموس نیست که براحتی ازش بگذرند.

  • رییسی
    2

    آقای دکتر رییسی ،،،،کاری بکنید .که دنیا را بر علیه ایران بشورانید

  • ناشناس
    2

    به جای این حرفها که خودمان بهتر از شما می دانیم مسیر مهاجرت ايرانيهای تحصیلکرده رو به اروپا راحت تر کنید...

  • نظرگو
    3

    و شماهم هیچ کار عملی نمیکنین
    باو این چیزی که انداختین تو دامن دنیا بیاین و خودتونم جمعش کنین!!!

  • ناشناس
    2

    شمام موقت هستید یا دیگران؟؟؟

  • ناشناس
    3

    همینکه دنیا بر علیه ما شده بس است و ما در دنیا تک افتادیم و کشورهای به ظاهر دوست فقط بفکر غارت ما هستند مثل روسیه و سوریه و لبنان و فلسطین و ونزوئلا و چین و.....

  • ناشناس
    6

    ازکدام کشورهای منطقه حرف میزنیدباکدام تاریخ وپیشینه باکدام ساختاراجتماعی ودینی باکدام تداوم پیشینه ی ساختاری اقتصادی ؟؟مثل اینکه تاریخ رافراموش کرده اید؟؟؟این کشورهای حاشیه ای همشون جزئ استانهای لاینفک ایرانندمن به فرزندانم توصیه کرده ام تاهروقتی که زنده هستندجزسربازبودن برای بازپس گیری عرصه های عرضی کشورم به چیز دیگری اندیشه نکنند....

    نظرات شما -
    • iraj soltani
      6

      امارات و بحرین باید به خاک ایران برگردند.

  • ناشناس
    1

    شماها ایران را منزوی وبی اعتماد و..کردید هیچ کس به ایران اعتماد ندارد

  • ناشناس
    2

    هیچ کشور و دولتی در جهان نیست که از اقدامات حکومت ایران در سطح منطقه و جهان راضی باشد ولی کاری از دستشان بر نمی آید جز حرص و جوش خوردن و قطعنامه گذراندن!

  • ناشناس
    1

    شعار ایران به غرب یا مارا توی بازیتون در جهان و منطقه راه بدید یا بازیتون را خراب می کنیم همینه که هست .

  • ناشناس
    1

    شما بجزو تحریم چیزی بلد نیست فقط فشار به ملت بیارین

  • سید حسن
    1

    عجب خوب شد گفتی ایران ثبات منطقه رو بهم میزنه پس بگو چرا اینقدر زلزله میاد /اقا نلرزون یه کم اروپا رو هم تکون بده گناه داره روسیه بازی نمیده اونا رو

  • ناشناس
    0

    ایران مانند بره کم عقلی است که به اقا گرگه میگه اگه میتونی بیا منو بخور

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها