وزیر امورخارجه عراق:

به دخالت ایران نیازی نداریم/ تهران حرف‌های جدیدی از بغداد خواهد شنید

وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی مصری، در اظهاراتی غیر دوستانه، گفت که تهران حرف‌های جدیدی از بغداد خواهد شنید.

 به دخالت ایران نیازی نداریم/ تهران حرف‌های جدیدی از بغداد خواهد شنید

فؤاد حسین، در ادامه اظهارات غیردوستانه چند روز پیش خود، در یک مصاحبه تلویزیونی بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرد.

تغییر لحن بغداد در قبال ایران

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الغد مصر، که بخش اول آن، شب گذشته پخش شد، ادعا کرد: «تهران حرفهای جدیدی از بغداد  می‌شنود که پیش از این وجود نداشت.

به ایرانی‌ها گفتیم که ما نیازمند همکاری مشترک هستیم و به دخالت ایران نیازی نداریم».

وی تاکید کرد که روابط با ایران از «مرحله سکوت» به «مرحله صراحت» رسیده و «روابط با کشورهای حوزه خلیج [فارس] در حال حاضر عالی است و بین عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج [فارس] و ایران ارتباط وجود دارد».

فؤاد حسین در ادامه مدعی دخالت ایران در امور عراق چه سیاسی و چه غیر سیاسی شد و گفت: « گفت‌وگو و مناقشه با طرف ایرانی را به شکل دیگری آغاز کرده‌ایم، سیاست خارجی عراق، امروز، سیاست وابسته به کشور دیگری نیست.

ما همچنین تاکید کردیم که سیاست خارجی عراق بر اساس تامین منافع این کشور است. با دوستانمان گفت‌وگو می‌کنیم اما با دشمنان‌مان، با ابزارهای دیگری غیر از خشونت مقابله می‌کنیم».

نیاز بغداد به همکاری مشترک با تهران

وی افزود: «ما به تهران گفتیم که دارای مشترکات دینی، تجاری، اقتصادی و ... هستیم و نیاز به همکاری مشترک داریم نه دخالت از جانب ایران.

ما به یک ائتلاف نیاز داریم. دخالت در امور عراق، قابل قبول نیست. طرف ایرانی باید این مسئله را درک کند. ما با یکدیگر دوست و همسایه باقی خواهیم ماند و با یکدیگر کار می‌کنیم اما مسئله دخالت‌های ایران، غیر قابل قبول است».

دخالت نظامی ترکیه در عراق غیرقانونی است

وزیر خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش به دخالت نظامی ارتش ترکیه و نفوذ آن به خاک عراق اشاره کرد و گفت: هیچ توافقی میان بغداد و آنکارا وجود ندارد که به ارتش ترکیه اجازه عملیات نظامی در داخل اراضی عراق را بدهد. ترکیه نباید بدون موافقت دولت بغداد، در داخل اراضی عراق حرکت کند.

بحران کم‌آبی و ضرورت اقدام مشترک قدرت‌های منطقه‌ای

وی درباره مسئله کم‌آبی در عراق گفت: «این مسئله حساس و خطرناک شده است و به همین دلیل است که همه دولت ها شروع به طرح سوال در مورد چگونگی مقابله با این چالش‌ها کردند».

وزیر خارجه عراق، افزود: دولت عراق برای مقابله با بیابان زایی و مدیریت آب اقداماتی را انجام داده است اما این موضوع در سطح داخلی قابل حل نیست و نیازمند اقدام مشترک با کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای است. از نخستین گام‌های اتخاذی عراقف میزبانی از معاون رئیس جمهور و مسئول محیط زیست ایران بود که طی آن جلسه‌ای در مورد مدیریت آب به ویژه رودخانه‌هایی که از ایران سرچشمه می‌گیرند، بحث و تبادل نظر شد.

وی با اشاره به این‌که با همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده و پیشنهاد داده است که این مذاکرات با کشورهای همسایه برای بحث در مورد مسائل زیست‌محیطی و نه فقط مسائل امنیتی و سیاسی گسترش یابد، افزود: «ما برنامه‌ای برای دعوت از کشورهای همسایه داریم.. ترکیه، کویت، اردن و سوریه، اگر شرایط سیاسی اجازه دهد، برای بحث در مورد مسائل محیط زیست و مدیریت آب نشست ترتیب می‌دهیم».

حسین افزود: «رودخانه‌های اصلی عراق عمدتاً از ترکیه و برخی از آن‌ها از ایران سرچشمه می‌گیرند، بنابراین باید در چارچوب منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم و این مسائل فقط به صورت مشترک قابل رسیدگی است. با توجه به این‌که موضوع خشکسالی عمومیت دارد و در ایران، ترکیه و عراق وجود دارد، نمی توان با اقدامات دیگری به این موضوع رسیدگی کرد، بنابراین باید با هم همکاری کنیم».

وی با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام یکجانبه از سوی عراق مشکلی را حل نمی‌کند، با اشاره به ترکیه و ایران، تصریح کرد: مشکل مشترک است اما ما با این دو کشور مشکل داریم.

وزیر خارجه عراق  با اشاره به این‌که احداث سدهای ترکیه اتفاق جدیدی نیست، بلکه به دهه‌های گذشته برمی گردد، ادامه داد: «ترک‌ها با ما صحبت می‌کردند و می‌گفتند شما آب بیاورید و سپس به دریا بروید. چرا آب را مدیریت نمی کنید؟».

وی افزود: «ما مسئله سدسازی و مدیریت آب را داشتیم اما مشکلات داخلی داریم، این یک واقعیت است، نباید همه مشکلات به ویژه آب را به گردن دیگران بیندازیم.

اما در این‌جا مشکلاتی هم با دیگران وجود دارد مثل تغییر مسیر آب رودخانه‌ها در ایران. این مشکل است، بحث بر سر موضوع جلوگیری از آب یا کاهش آب نیست، بلکه تغییر مسیر است. باید صریح در این خصوص با ایران گفت‌وگو شود و ما آن را عملا آغاز کردیم».

هیچ توافق امنیتی میان آنکارا و بغداد برای دخالت نظامی ترکیه در عراق وجود ندارد

وی درباره دخالت‌های ترکیه در امور عراق گفت: «ما مشکل داریم، ترک‌ها مشکل حضور حزب کارگران کردستان را مطرح می‌کنند و حضور عناصر پ‌ک‌ک در اراضی عراق به منزله مشکل برای عراق و ترکیه است. پایگاه‌های نظامی حزب کارگران کردستان در منطقه کردستان عراق و مرزهای ایران و ترکیه قرار دارد».

وزیر خارجه عراق با اشاره به این‌که این مناطق دورافتاده و کنترل نظامی آن دشوار است و طرف ترکیه‌ای برای هدف قرار دادن عناصر این حزب در عراق مداخله می‌کند، تاکید کرد که این مداخله قانونی نیست.

حسین توضیح داد: «هیچ توافق امنیتی بین دو طرف وجود ندارد. کسانی هستند که می گویند توافق نظامی بین دولت عراق در زمان صدام حسین و دولت ترکیه وجود داشته است و به صورتجلسه  نشست قبلی که در سال ۱۹۸۴ امضا شده بود، یعنی زمانی که طارق عزیز وزیر خارجه بود برمی‌گردند.

اجرای این توافق فقط یک ساله بود و در صورتجلسه مذکور اشاره شد که نیروهای ترکیه حق ورود به خاک عراق در عمق پنج کیلومتری را دارند، مشروط بر این‌که قبل از آن با دولت عراق برای گرفتن چراغ سبز برای ورود در ارتباط باشند و  ظرف ۷۲ ساعت نیز عقب‌نشینی کنند».

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق وجود هرگونه توافق امنیتی با ترکیه را تکذیب کرد و گفت: «ترک‌ها با تکیه بر قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد می‌گویند که اگر "تعدی" صورت بگیرد، می‌تواند برای دفاع از خود پاسخ دهد، اما حتی در این مورد، لازم است به شورای امنیت برگردد و رأی آن را برای دفاع از خود بگیرد».

دلیل عدم بستن مرزهای عراق به روی ترکیه

وی افزود: مشکلی وجود دارد، چگونه می توانیم با ترک ها به تفاهم برسیم؟ وقتی روابط اقتصادی و تجاری به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است، چگونه می توان در خصوص ترکیه اقدامی کرد؟ و این به نفع ترکیه و همچنین به نفع ایران است، آیا عراق آماده است تا با بسته شدن مرزها به روی روابط تجاری مواجه شود؟ من می‌گویم نه. باید با کشورهای همسایه از زبان گفت‌وگو استفاده کنیم. ما هیچ جایگزینی جز زبان گفت‌وگو نداریم».

فؤاد حسین تصریح کرد: ما به همکاری مشترک بویژه بین عراق، ایران و ترکیه نیاز داریم و دیپلماسی عراق همچنان به طرح ایده‌ها ادامه می‌دهد، اما این مسائل میراث دهه‌های پیش است و وضعیت فعلی در حال تغییر است.

تایید پیشرفت در روابط تهران و ریاض با ابتکار بغداد

وزیر خارجه عراق در خصوص نشست‌های عربستان سعودی و ایران تاکید کرد که نشست‌ها با ابتکار عراق صورت گرفت و دور پنجم آن نیز به پایان رسیده است و طی نشست اخیر،  ایده برگزاری این نشست‌ها به صورت علنی و خروج آن از حالت سری مطرح شد، همچنین در این نشست درباره برگزاری نشست‌های آتی در سطح وزرای خارجه دو کشور نیز صحبت‌هایی مطرح شد و گام‌های ملموسی در این زمینه برداشته شد و پیشرفت‌هایی در روابط سعودی و ایرانی حاصل شد.

حسین در خصوص احتمال نامزدی برای تصدی پست ریاست‌جمهوری گفت: من نامزد ریاست جمهوری بود و اکنون تحرکاتی بین احزاب کردی بر سر این موضوع وجود دارد و دو حزب اصلی  نامزدهایی دارند. موضوع تشکیل دولت پیچیدگی های زیادی دارد.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    3

    کسانی که خسارات جنگ را بخشیدند ، آب و برق مفت میدهند و حتی ادارات کشور را برای تامین برق عراق به بازی گرفتند و کشته ها برای داعش روی دست ملت ایران گذاشتند لحضه ای به وجدان نداشته خود رجوع کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      داعش کجایی که بیا این زبونش دراز شده؟
      حالا هی بچسبید به عربها ؟
      تا کی خفت!!؟

    • ناشناس
      1

      عراق هم بعد از دوشیدن ایران و حالا که خرش از پل گذشته انگشت شصتشو به مسئولین عزیز تحویل میده

    • عباس بوعذار
      1

      رضاشاه روحت شاد

  • ناشناس
    3

    اگر خسارت جنگ از این پرو ها بگیرید برای سال ها خفه می شوند و مثل آدم زندگی می کنند تا بهشان فشار می آید ما می شویم برادر و دوست. آرامش که پیدا می کنند حرفهای مفت می زنند

  • باز نشسته
    1

    لطفا برای کمک به عراق بیشتر آستین ها را بالا بزنید برای سفر به عتبات و سرازیر شدن پول به جیب عراقی ها قشنگ برنامه ریزی کنید از هیچ کمکی دریغ نفرمایید!

  • نیری
    1

    نتیجه این همه خوبی ودادن این شهید براشون آخرشم شده این

    نظرات شما -
    • یاسین
      0

      اخه برادر مگه بچه های خودشون تو جنگ کشته شدن بچه های مردم بیچاره بدبخت کشته شدن بچه های خودشون تو امریکا وکانادا حال میکنن

  • یاور
    0

    حالا علاوه گاز و برق مفت سالیانه ملیارد دلار به عراق بدهید . عراقی که هنوز خسارت چند صد هزار ملیاردی جنگ را به مابدهکار است .

  • یکی از مردم
    2

    نوش جونتون! هرچی به اونها باج دادید حالا دارند بهتون یه جور دیگه پس میدن لیاقتتون همینه که قدر مردم ایرانو ندونستید از گلوشون بریدید دادید به این نامردها...گوارای وجودتون!

  • ناشناس
    1

    آورین آورین بر مسئولان عراقی آورین

  • ناشناس
    0

    خدا رو شکر قصد کردند روی پای خودشون بایستند
    دیگه پول ما اونجا نمیره
    هرچی هم تا حالا سرمایه گذاری کردیم پرید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شاید هم دارند ناز میکنن اینور بیشتر سر کیسه رو شل کنند!

  • ناشناس
    1

    عجب وزیر خارجه خوش تیپی،هست این وزیر عراقی،مردک غروم دنگ،نظریات وحرفاش هم مثل قیافه اش، زاقارته.!!!!!

  • ناشناس
    0

    اعراب منطقه ما را فقط برای دوشیدن میخواهند ودفاع از آنها در برابر طالبان وداعش والقاعده ووقتی شر آنهارا از سرشان کم کردیم مثل آدامس تف میکنند بیرون ولی ما با التماس به آنها وباج دادن میخواهیم نگهشون داریم وما وجوانان مان را فدایشان کنیم مومن از یه سوراخ چند بارگزیده نمیشه ولی افسوس که ما ایرانیها چنان کردیم که دوست ودشمن نیش میزنند

  • Saba
    1

    متاسفانه برای امنیت خودمون مجبوریم برای عراقیها فداکاری کنیم وگرنه حقشون بود ولشون می کردیم دست داعشیها. البته از کساییکه اجدادشون نه به امام علی و نه به امام حسین وفادار موندند چیز بیشتری نمیشه توقع داشت

  • علی
    0

    بیزحمت به همین صراحت که هستید پول غرامت جنگ تحمیلی را پرداخت کنید

  • ناشناس
    1

    این بدبختها هم از دخالت‌های میدان کارد به استخوانشان رسیده...البته از چمدان‌های پول ایران خوششان میاد...فقط بدون تفنگ و گروه مزدور...

  • 0

    به اینها چه ایران اونجا بیمارستان و مدرسه و جاده رایگان می‌سازه...تازه میلیاردها دلار هم خرج بتکده های شیعه می کنه...ما احمقیم و اینها هم از حماقت ما سواستفاده می کنند...بقیه کشورها هم همین هستند...هوگو چاوز ایران به مرقد امام رضا می رفت...می رفت کشورش با دخترهای اونجا رقص سالسا می کرد و شراب می خورد و به حماقت ما می خندید...

  • حجت
    0

    غلط کردند که بخشیدند آنها که فرزندانشان در غرب با پول بیت‌المال خوش گذرانی می‌کنند حق اظهار نظری در این مورد ندارند.اگردولت اینکار راندند خود خانواده شهدا از ظریف دادگاه لاهه پیگیری خواهند کرد ..وقتی پول مردم ایران که باید خرج محرمان ایران بشود باهاش صحن وسرا می‌سازند اونجا را آباد می‌کنند بت ید منتظر چنین اظهار نظرها ویستای باشیم

  • ناشناس
    0

    خاک بر سرتان اگر معنی این حرفها را می دانید وباز هم می گذرید خائن هستید

  • رضا
    0

    جناب آقای ریس جمهور و وزیر خارجه ودبیر شورای عالی امنیت ملی لطفا طبق قطعنامه ۵۹۸ غرامت وخسارت وارده به‌ما خانواده های شهداوایثارگران را ازدولت عراق مطالبه نمایید..دیگر بس است سیاست بازی ومصلحت بازی حقوق وحق مردم ایران را از دولت عراق البه کنید.

  • امید
    3

    سیاستمداران عراقی اگه عرضه دارن برن جلوی حملات ترکیه رو بگیرن ،برن جلوی سیستمی که امریکا تو کشورشون پیاده کردن و بگیرن که اون زمانی که داعش روزی چند تا بمب منفجر میکرد دست به دامان همین امریکا شدندو اون هم دست رد به سینه شون زد چون آشی بود که خودش پخته بود و دست آخر همین ایران بود که مسئله رو جم کرد،البته فراموش نشه اینا مزدور آمریکاین واز اینا تو مملکت خودمونم زیادن

  • ناشناس
    3

    از یک دست نشانده آمریکایی انتظاری بیش از این نیست .

  • ناشناس
    0

    جالبه که هشتاد درصد آب عراق از ترکیه میاد و فقط شش درصدش از ایران ازون طرف ترکیه کشورشون رو اشغال کرده و ایران اونارو از دست داعش نجات داد وقتی که همه کشورها عراق رو واگذار کرده بودن داعش ولی لحنشون برای ترکیه در حد انتقاده و برای ایران شاخو شونه میکشن. درحالی وقتی که داعش به دروازه های داعش رسیده بود و عراق با نابودی یه قدم بیشتر فاصله نداشت این ایران بود که به دادشون رسید. هر کشور دیگری می‌بود تا ابد خودشو مدیون ایران میدونست ولی عراقیا.....
    البته خون ما از خون امیرالمومنین و امام حسین رنگینتر نیست

  • علی
    0

    البته که هرکشوری حق داره مستقل باشه کاره هم نداریم منظوراین وزیرعراقی چیه امادل منه ایرانی ازاین میسوزه که غرامت جنگ رابخشیدیم باتمام قدرت ازعراق دفاع کردیم ومهمترازهمه حساب صدام وبعث راجدادونستیم که توفیلمهاهمیشه میگن بعثی ها ومواردزیادی که مهربونی ماراثابت میکنه امامیخوام بدونم الان که ماتحریم هستیم وعراق دا ه بدون مشکل نفت حتی تاصدوپنجاه دلاری واحتمالاتاپنج میلیون بشکه رامیفروشه ایامعرفت دارن کمی ازمحبت ایران راجبران کنن!!!مسول محترم ازکیسه خلیفه بخشیدی اجازه گرفتی ازمردم چراکویت تادیناراخرغرامتشوگرفت!!همین اعمال باعث پسرفت وفلاکت ایران شده وحالاهم داریم میبینیم محترمانه میگن به سلامت وهری دوروزدیگه لشگرکشی هم میکنن!!!

  • ناشناس
    0

    کار دژمن هست

  • ناشناس
    0

    آفرین به آدم چیز فهم مطمعنا با این کار می تونید کشوری آرام ورو به ترقی تری داشته باشید

  • ناشناس
    0

    وقتی به ابر قدرتها دهن کجی کنی و شاخ و شانه برایشان بکشی و بچسبی به این کشورهایی که خودشون اویزون کشورهای دیگه هستن خوب معلومه این بی سر و پاها هم به ما دهن کجی میکنند چون ما به دلیل اینکه در دنیا منزوی شده ایم اینها نیز برای ما ناز میکنند

  • محمد
    4

    اون موقع که داعش داشت با زنان ودخترانتون آمپول بازی می‌کرد نباید ایران میومد کمکتون بدون هیچ خواسته ای این برای بار اول ودوم نیست که شما اینقدر بی وفد وزارت صفت هستید ،دیری نمی پاید که دوباره سر پل گیرمی کنید و...‌

  • ناشناس
    0

    حشدالشعبی رو جمع کنید اوضاع کمی بهتر می شه براتون. تو رو خدا نذارید کشور شما هم مثل کشور ما دست غارتگران بیوفته

  • ناشناس
    0

    رنج گل را بلبل کشید و برگ گل را گاو خورد

  • متین
    0

    حالا کمیته امداد بره حقوق برای کشته های جنگ ایران وعراق به عراقیها بده ....این حرف بنده خدا به معنی نشان دادن یکی از انگشتان دستش به سوی ایرانه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها