۱۰ نکته که شاید درباره امام‌خمینی ندانید

به مناسبت سالروز ارتحال امام‌خمینی(ره) ده نکته جالب از زندگی این چهره تاریخ‌ساز را مرور می‌کنیم. نکاتی که شاید تا حالا به گوش‌تان نخورده باشد.

۱۰ نکته که شاید درباره امام‌خمینی ندانید

نکته دهم / مخالفت امام خمینی با اعدام هویدا

توکلی‌بینا گفته است: «دستگیری و انتقال هویدا [نخست‌وزیر دوران پهلوی] مردمی بود و امام دستور داد هر چه می‌خواهد برای او فراهم کنند. ابتدا در یک اتاق مستقل و اختصاصی در طبقه دوم مدرسه رفاه نگهداری می‌شد اما چند روز بعد به زندان قصر منتقلش کردند و بعد هم [با حکم صادق خلخالی] اعدام شد. البته دولت موقت [به ریاست مهندس بازرگان] تلاش کرد هویدا اعدام نشود و دستور آن را هم از امام گرفته بودند اما قبل از اینکه پیام امام را برسانند او را اعدام کردند.

نکته نهم/ دستگیری نوه امام خمینی 

در سال ۱۳۵۹ آقای سید حسین خمینی که نوه امام بود در زمانی که اختلافات بین بنی صدر و شهید رجایی تشدید شده بود آقای سید حسین خمینی می‌رود در مشهد به نفع بنی صدر سخنرانی می‌کند. مردم به او حمله می‌آورند و می‌خواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمری اش می‌برد، بچه‌های کمیته او را بازداشت می‌کنند و از همان‌جا مسئولین کمیته تماس می‌گیرند با دفتر امام. پیغام به امام داده می‌شود که آقای سید حسین خمینی نوه شما در مشهد از بنی صدر دفاع کرده مردم به او هجوم آوردند دست به اسلحه برده ما چه کار کنیم. امام به مرحوم آیت‌الله اشراقی گفت که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت‌الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند

نکته هشتم/ پر جمعیت ترین تشیع جنازه تاریخ

مراسم تشییع پیکر امام خمینی با حضور بیش از ده میلیون نفر در سال ۱۳۶۸ و مشارکت ۲۰ درصدی کل جمعیت ایران به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین مراسم‌های تشییع‌جنازه دنیا ثبت‌شده است. جمعیت ایران در آن سال حدود ۵۰ میلیون نفر به ثبت رسیده بود.

نکته هفتم/ واکنش امام خمینی به تعریف های آیت الله مشکینی

در یکی از دیدارهای امام خمینی با ائمه جمعه در سال 66 اتفاقی جالب رخ می دهد. آیت الله مشکینی در ابتدا پشت بلندگو می رود و به تعریف و تمجید از امام می پردازد. اما این رفتار آیت اللله مشکینی مورد رضایت امام قرار نمی گیرد!

نکته ششم / امام خمینی و جنگ جهانی اول

امام خمینی در جریان جنگ جهانی اول نوجوان بود. منطقه کمره  زادگاه سید روح‌الله، از آتش این جنگ بی‌نصیب نماند. قوای روس در سال ۱۳۳۶ ق/۱۲۹۴ ش، وارد منطقه سلطان‌آباد و خمین شدند.  قشون روس در اطراف خمین خیمه زده بود و هر از چندی به شهر حمله می کرد و نیز برای مقابله با اشرار، گروههایی برای دفاع از شهر تشکیل شده بود و خمینی  در حدود 12 تا 16 سالگی در یکی از این گروهها عضو بود و تیراندازی را آموخته بود.  آورده شده است که جمعیت ۴۰۰ نفره ای در نزدیکی ساوه با قوای روس به نبرد پرداختند.

نکته پنجم / امام خمینی و آب و گاز و برق مجانی

امام خمینی در مجموع ۳ بار پیرامون آب و برق رایگان آن هم برای مستضعفان و اقشار کم‌درآمد سخنرانی کردند که هر سه آن‌ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود . البته امام همیشه تاکید داشتند که هدف اصلی انقلاب اسلامی این مسائل مادی نبوده و آنچه مهم است رشد و کمال انسان‌هاست. نکته جالب این است عباس امیرانتظام بود که در هشتم اسفند ۱۳۵۷ و قبل از سفر امام به قم وعده آب و برق مجانی با قید کم‌درآمدها را مطرح کرد.

جالب است بدانید که آب و برق رایگان از وعده های امام خمینی نبوده است. عباس امیر انتظام  در تاریخ هشتم اسفند 1357 ،سخنگوی دولت وعده ای در مورد آب و برق رایگان برای کم درآمد ها می دهد. امام خمینی دو روز بعد از اظهارات امیرانتظام در اجتماع مدرسه فیضیه در پاسخ به این صحبت ها می گوید: ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می‌خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را هم می‌خواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند اینها. دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، اتوبوس را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید. 

جالب تر اینکه این صحبت ها مربوط به اسفند 57 است که آن را به 12 بهمن  و قبل از انقلاب در پاریس نسبت می دهند.

نکته چهارم/ نامه امام به گورباچف

وقتی امام خمینی به گورباچف نامه می نویسند در هنگام خواندن این نامه برای گورباچف، رنگ چهره گورباچف، "سرخ" می شود.

یک مورد آن در قسمتی از پیام بود که امام می فرماید: دیگر کمونیست را باید در موزه های تاریخی جهان بنگریم و …  گورباچف در خلال قرائت پیام نیز بعضی از مطالب را یادداشت می کرد و برخی از مطالب را نیز معاونان و دستیارانش یادداشت می کردند.

نکته سوم/ جمله انقلاب ما انفجار نور بود از امام نیست

این جمله از یاسر عرفات رئیس سابق جنبش فتح  است و این‌گونه ذکر شده است که در اوایل  انقلاب به ایران آمد و به محضرامام خمینی رسید و در دیدار با امام درباره انقلاب گفته است: (دشمنان انقلاب اسلامی ایران) می‌گویند زلزله‌ای رخ داده، ما می‌گوییم که انفجار نور روی داده است .

نکته دوم / واکنش امام خمینی به خبر مرگ شاه

زهرا مصطفوی دختر امام در خاطراتش اینچنین آورده که وقتی با خوشحالی خبر فوت محمدرضا پهلوی را به امام داده است. ایشان توجهی نکرده و فرمودند: "هیچگاه از مرگ کسی خوشحال نشو!"

نکته اول/ فرزندان امام خمینی در جبهه

جالب است بدانید خانواده امام خمینی در هشت سال جنگ تحمیلی علیه مردم ایران در خط مقدم بودند . یکی از تاثیر گذار ترین چهره های جنگ سید احمد خمینی بود. 

یک روز امام به آقا مسیح، نوه شان که از جبهه برگشته و به خدمت امام رسیده بود، گفت: تو شهید نشدی که بنیاد شهید ما را یک سفر به سوریه بفرستد.

حجم ویدیو: 15.90M | مدت زمان ویدیو: 00:09:28 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • Ali
    1

    بنده زمان انقلاب یازده ساله بودم این سخنرانی که امام گفت آب و برق را مجانی میکنیم اتوبوس را مجانی میکنیم و دلخوش به این مقدار نباشید و...
    خودم از تلویزیون دیدم و شنیدم اینکه مکانش کجا بود رو نمی‌دونم ولی بعد از پیروزی انقلاب بود
    البته الان پر واضح است که چه نتایجی برای مردم حاصل شده
    قضاوت با مردم
    البته برای عده قلیلی خیلی هم خوب شده

  • ناشناس
    0

    نکته اول برق مجانی گازمجانی اتوبوس مجانی
    نکته دوم رسیدن به بالاترین درجه انسانیت دربین مردم سایر کشورهای منطقه
    نکته سوم ۳۶ میلیون مردم درسال ۵۷ باور مند شدند واعتمادشان جلب شد
    سایر نکته هابماند برای بعد

  • ناشناس
    0

    اصل حرف ها که نتیجه اش شده دلار ۳۱ هزار تومان و دوشیدن چین و روسیه پستان ایران رو
    حالا ۱۰ نکته جدید زیر خاکی میخواد ایران رو نجات بده
    امام خمینی انجا که گفتند من توی دهن این دولت میزنم دولت جا خالی داد خورد توی دهن ما ملت بعد به همین ملت فرمودند نگویید انقلاب برای شما چه کرد شما برای انقلاب چه کردید که دیگه عمرشون کفاف نداد و ادامه ماجرا که هنوز ملت دارن سهمشون رو میدن شاید روزی برسه که گفته بشه خب الان میشه گفت برای انقلاب یه کاری کردید یعنی ملت ایران کلا تا اخر عمرشون نسل اندر نسل تاوان یک بله بی موقع را بدهند یاد حکایت خروس و روباه به خیر که روباه گفت لعنت بر دهانی که بی موقع باز شود پدران ما اگه میدونستند چه بلایی سر ما خواهد امد عمرا بله نمیگفتند ولی باور نمیکردند دروعی در کار باشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها