قصه مضحک حقوق بشر آمریکایی؛ وقتی تروریست‌ها خودشان درباره جنایتشان تحقیق می‌کنند!

وزارت دفاع ایالات متحده روز 17 مه (27 اردیبهشت) گزارش تحقیقی درباره تلفات غیرنظامی ناشی از حملات هوایی 2019 در سوریه منتشر کرد و مدعی شد که حملات هوایی آمریکا «قوانین جنگ را نقض و ارتش عمداً تلفات این حملات را پنهان نکرده است، بنابراین نیازی به مجازات پرسنل نظامی ایالات متحده نیست.»

قصه مضحک حقوق بشر آمریکایی؛ وقتی تروریست‌ها خودشان درباره جنایتشان تحقیق می‌کنند!

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده در کنفرانس خبری همان روز از ارتش آمریکا دفاع کرد و گفت که فرماندهان زمینی ایالات متحده با استفاده از اطلاعاتی که در آن زمان داشتند بهترین تصمیم را گرفتند و هیچ کس شخصاً مسئول اتفاقات آن روز نبود.

به گفته وی «ما برخی از غیرنظامیان بیگناه، زنان و کودکان را کشتیم، اما آن اتفاق در جنگ افتاد.»

به زعم ارتش آمریکا، به نظر می‌رسد تا زمانی که به نام جنگ باشد، می‌توان غیرنظامیان بیگناه را کشت و تا زمانی که عمدا تلفات کتمان نشود، نیازی به برعهده گرفتن هیچ مسئولیتی نیست! البته چیزی که طرف آمریکایی نمی‌گوید یا اعتراف نمی‌کند این است که فقط ارتش ایالات متحده حق دارد از این امتیاز برخوردار شود. همه به خاطر دارند که در ماه آوریل، ایالات متحده روسیه را به شدت متهم کرد که  در شهر «بوچا» در اوکراین غیر نظامیان را کشتار کرده، اما گویا پس از آن نتوانست اتهامات وارد مبنی بر جعل واقعیت و جوسازی را رد کند و به همین دلیل جوسازی در این موضوع به تدریج فرو نشست.

بر اساس گزارش وزارت دفاع آمریکا، در 18 مارس 2019، ارتش آمریکا در حمله هوایی به روستای «الباغوز» در شرق دیرالزور سوریه 4 غیرنظامی از جمله 3 زن و یک کودک کشته شدند. البته 15 غیرنظامی دیگر هم مجروح شدند، از جمله 11 زن و 4 کودک.

اگرچه گزارش فاش شده توسط ایالات متحده تکان دهنده است، اما به احتمال زیاد داده‌ها کوچک‌نمایی شده‌اند. در واقع جهان خارج برای اولین بار نه از زبان ارتش آمریکا، بلکه از طریق گزارش نیویورک تایمز از وجود این حمله هوایی مطلع شد. «دیو پلیپس»، خبرنگار «نیویورک تایمز» پس از انجام تحقیقات فاش کرد که حملات هوایی مذکور در مجموع جان 64 غیرنظامی را گرفته، در حالی که ارتش آمریکا عمداً حقیقت را پنهان کرد بود. مرگ غیرنظامیان کوچک‌نمایی شد، انجام گزارش‌های تحقیقاتی به تعویق افتاد، ویرایش و رمزگذاری شد و نیروی ائتلاف چندملیتی به رهبری ایالات متحده با بولدوزر سایت حمله هوایی را پاک کرد و این حادثه را به نهادهای بالا گزارش نداد.

هنگامی که نیویورک تایمز یافته‌های خود را برای فرماندهی مرکزی ایالات متحده ارسال کرد، ارتش آمریکا برای اولین بار به طور علنی حمله هوایی را تایید و تحقیقاتی را آغاز کرد. اما مضحک اینجاست که  تحقیقات ارتش ایالات متحده در آن زمان توسط همان واحد نظامی که حمله هوایی را برپا کرده بود، انجام شد.

دیو پلیپس صریحا خاطرنشان کرد: «شاید آنها به این موضوع عادت کرده‌اند و چیزی که آنها فکر می‌کنند این است که این فقط یک اشتباه کوچک است و مشکل بزرگی نیست.»

اولین گزارش تحقیقاتی پس از انتشار، هیاهوی افکار عمومی و مطالبه جمعی را به دنبال داشت؛ «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده تحت این فشارها ناگزیر شد در نوامبر سال گذشته از انجام تحقیقات مستقل خبر دهد. با این حال، طبق گزارش جدید پنتاگون، هیچ کس مسئولیت مرگ و مجروح شدن غیرنظامیان بیگناه را برعهده نمی گیرد، بدیهی است که یافته‌های به اصطلاح مستقل وزارت دفاع  بازهم  قانع کننده نیست.

برخی از کاربران اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی با کنایه نوشتند: «تروریست‌ها از خودشان تحقیق کردند و متوجه شدند که تروریست نیستند. وای، چه عالیه!».

یک کاربر هم  خاطرنشان کرد: «جنگی که ایالات متحده در سوریه به راه انداخته است غیرقانونی است و هر گونه مرگی که توسط ایالات متحده ایجاد شود، جنایت جنگی است.»

ارتش آمریکا بی‌رویه مردم بیگناه را بدون مجازات می‌کشد، این اتفاق نه تنها در سوریه، بلکه در عراق، افغانستان و دیگر کشورهای خاورمیانه نیز رخ داده است. در 29 اوت سال گذشته، ارتش ایالات متحده هنگام خروج از کابل با پهپاد یک خودرو را مورد حمله قرار داد و 10 غیرنظامی افغان از جمله هفت کودک را کشت. ارتش ایالات متحده بعداً تحت فشار نیز تحقیقاتی را در مورد این حمله هوایی انجام داد، اما نتیجه تفاوتی نداشت و مشخص شد «هیچ تخلفی مشاهده نشده است». لوید آستین وزیر دفاع آمریکا شخصا اعلام کرد که هیچ یک از پرسنل نظامی آمریکا به دلیل شرکت در این حادثه مجازات نمی‌شوند.

ایالات متحده همیشه آماده تحقیق و بازجویی از سایر کشورهاست و البته که بسیاری از اتهامات آمریکا بی‌اساس است. وقتی ایالات متحده از «دموکراسی» و «حقوق بشر» صحبت می‌کند، جان‌ انسان‌های بیگناه کشته شده در حملات نظامی آمریکا نادیده گرفته می‌شوند و صدای خانواده‌های آنها به جایی نمی‌رسد؛ این یکی از بزرگترین بی‌عدالتی‌های جهان امروز است. هر فرد و گروهی که وجدان داشته باشد، صلاحیت دارد که برای غیرنظامیان بیگناهی که زیر موشک‌های ارتش آمریکا جان باخته‌اند، از ایالات متحده درخواست عدالت کند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • مردم
    0

    هیچ حقوق بشری در دنیا وجود ندارد، متاسفانه قانون وحش در دنیا حاکنه، نمونه اش هم همین ترورها وکشت وکشتارها وجوگها و... که باعث شده بچه بی پدر ومادربشه، پدرومادر در داغ فرزندشون بنشینند یه سرا در به در وآواره بشن هرکی میتونه ازسران کشورها زور میگه ومیگیره ومیکشه مردم هم شدن بازیچه اینها.

  • نظرگو
    0

    همه کشورها برای پول هرکاری میکنند، و نمایشی همدیگرو به نقض حقوق بشر متهم میکنند در حالی که درپشت پرده همه دست در دست هم منافع یکدیگر و جیب شان را پر میکنند غرب و شرق هم ندارد

  • ناشناس
    1

    بعضی افراد نا اگاه در ایران آمریکائیها را سر آمد حقوق بشر می دانند و چهره کثیف آن را می خواهند به هر نحو بپوشانند ولی گاهی خودشان اعتراف می کنند انسانهای بیگناه را کشته اند اگرچه تعداد را بسیار اندک نشان می دهند به جای محاکمه قاتلان حق را به جانب خودشان می دهند!!!این است حقوق بشر به سبک غربیها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها