سرطان خون یا کودتا؛ وضعیت پوتین همانند شاه است یا صدام؟

ولادیمیر پوتین در حالیکه با سخت ترین شرایط سیاسی خود از ابتدای به دست آوردن قدرت تاکنون مواجه است، اخبار بدی از مسکو و کیف به گوش می رسد.

سرطان خون یا کودتا؛ وضعیت پوتین همانند شاه است یا صدام؟

به گزارش خبر فوری، با شکست سنگین ارتش روسیه در محاصره لوهانسک و نیز شکست در جبهه خارکیف حالا بسیاری از احتمال کودتا یا برکناری رئیس جمهور روسیه در صورت شکست احتمالی در اوکراین خبر داده اند.

هر چند به نظر می رسد این‌ احتمال بیشتر گمانه زنی رسانه های غربی و ارتش اوکراین باشد اما نباید احتمال عزل یا حداقل کاهش قدرت پوتین در صورت عدم پیروزی در اوکراین را نادیده گرفت.

ماجرای بیماری خطرناک پوتین چیست؟

چند روز قبل، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد؛ کودتا برای سرنگونی ولادیمیر پوتین در جریان بوده و نمی‌توان آن را متوقف کرد. کریلو بودانف در این رابطه گفت: این اقدام (کودتا) در جریان است و غیرممکن است که متوقف شود.

این خبر در حالی منتشر شد که برخی رسانه های عمدتا غربی از وضعیت بد جسمانی ولادیمیر پوتین خبر داده و مدعی شده اند او به بیماری سرطان دچار شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اسپکتیتور، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه پوتین بارها توسط متخصص ارشد سرطان مورد معاینه قرار گرفته و این شواهد گمانه زنی ها درباره سرطان تیروئید را افزایش داده است. ظاهراً برخی از «الیگارش ها» مدعی شده اند که او «به شدت مبتلا به سرطان خون است».

این گزارش ها اگرچه تا حدی جهت دار و ضد روسی هستند اما با افزایش ناکامی در اوکراین ممکن است چهره واقعیت به خود بگیرند. منتشرکنندگان این گزارش ها معتقدند رئیس جمهور روسیه همانند  محمدرضا پهلوی یا حسنی مبارک با بیماری مواجه است و سختی‌ بیماری مانع از تصمیم گیری درست و سنجیده او می گردد، همانطور که مانع از تصمیم گیری درست و سنجیده شاه و مبارک در روزهای پایانی زندگی سیاسی آنها گردید.

ولادیمیر پوتین در ماه های اخیر نشان داده که قادر به تصمیم درست در رابطه با جنگ نیست. پوتین در یک ماه اخیر، اکثر مقامات ارشد اطلاعاتی و نظامی روسیه را تغییر داده است. سایمون مایلز، استادیار دانشکده سیاست عمومی سنفورد دانشگاه دوک و مورخ حوزه اتحاد جماهیر شوروی و روابط آمریکا-شوروی می‌گوید: من فکر می‌کنم او افرادی را که فکر می‌کند احتمالاً او را گمراه کرده‌اند، مورد هجمه قرار داده و قربانی می‌کند.

این اقدام پوتین نشان از نارضایتی و خشمی دارد که او را به تصمیم گیری عجولانه واداشته است. البته تاریخ نشان داده روسای کشورها معمولا در شرایط سخت، به علت کنار زدن اطرافیانشان قادر به تصمیم گیری درستی نیستند. بیزنس اینسایدر در گزارش خود درباره وضعیت پوتین نوشته که اگر پوتین از بابت اطلاعات و مشاوره‌های دریافتی از سمت مشاورانش ناراضی است، خودش از بابت "ایجاد یک فرهنگ مستبدانه با محوریت ترس" که اجازه می‌دهد "اطلاعات غلط مستقیما به او برسد" مسئول است.

بر این وضعیت، باید بیماری احتمالی و عدم تمرکز سیاسی و فکری پوتین را هم باید افزود. همه این شرایط نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه در شرایط سختی است و نمی تواند وضعیت جنگ را کنترل کند.

احتمال کودتا یا انقلاب در روسیه چقدر است؟

با این حال، احتمال کودتا علیه پوتین همچنان پایین است. در ساختار سیاسی روسیه، هیچ فردی به اندازه پوتین قدرت ندارد. قدرت او از اسلاف خود در اتحاد جماهیر شوروی نیز بیشتر است. او از خروشچف و برژنف قدرت بیشتری دارد و اقتدار او را می توان با استالین مقایسه کرد. در داخل حزب پوتین، هیچ شخصی حتی به گرد پای او هم نمی رسد. او همانند استالین حزب خود را تصفیه کرده و به همین دلیل، در راس ساختار حزبی روسیه قرار دارد و اصولا روسیه فعلی بدون او قابل تصور نیست.

ممکن است برخی روی اپوزیسیون غرب گرای روسیه حساب باز کنند. اگر شرایط داخلی روسیه بر اثر جنگ اوکراین به هم بریزد، اپوزیسیون غرب گرای داخل روسیه که بیشتر اعضایشان هم در زندان‌ و تبعید هستند، فقط با یک انقلاب طولانی و خونین می توانند پوتین را از قدرت به زیر بکشند اما این امکان نیز احتمالا منتفی است. آنطور که بیزینس اینسایدر نوشته، پوتین در سال‌های اخیر راه سرکوب انقلاب ها و کودتاها را یاد گرفته و احتمال هرگونه انقلاب رنگی علیه او منتفی است. در صورت ایجاد هر جنبش اجتماعی و سیاسی خارج از چارچوبی علیه رئیس جمهور روسیه، احتمالا تیم های اطلاعاتی و امنیتی قوی او، آن جنبش را به سرعت در نطفه خفه می کنند.

 آیا سرنوشت پوتین شبیه صدام‌می شود؟

شواهد فوق نشان می دهد که احتمالا ولادیمیر پوتین در صورت شکست در جنگ به همان سرنوشتی دچار شود که صدام حسین دچارش شد. این مطلبی است که ایندیپندنت نیز در گزارشی به آن اشاره کرده است. در حقیقت، وجه شبه احتمالی پوتین و صدام می تواند این باشد که صدام بعد از گذر از چارچوب های غرب و حمله به کویت، به آمریکا و متحدانش ثابت کرد که دیگر قابل اعتماد نیست. غرب به همین دلیل، او را کنار گذاشت و دیگر با او کار نکرد. عراق تحت سلطه صدام البته حدود یک دهه بعد از جنگ خلیج فارس باقی‌ ماند اما مانند درختی ‌که از ریشه خشک شده باشد، آنقدر در خود فرو رفت‌ که آرام آرام از درون پوسید.

برخی برآنند که این سرنوشت می تواند نصیب پوتین هم شود. البته شکی نیست که پوتین از هر جهت قدرتمندتر از صدام است و احتمالا آمریکا هرگز به فکر جنگ یا سرشاخ شدن با پوتین نیفتد، اما کنار گذاشتن پوتین از معادلات غرب می تواند آسیب زیادی به روسیه زده و در طولانی مدت، قدرت پوتین را در حوزه جهانی یا منطقه ای کم کند.

شاید اگر پوتین هر چه سریعتر ارتش خود را به سمت مناطق استقلال طلب شرقی سوق داده و به اصطلاح، یک عقب‌ نشینی استراتژیک داشته باشد، بتواند خود را از سقوط برهاند. او با این کار هم می تواند اعتبار خود را حفظ کند و هم به نوعی به اهدافش برسد. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • ناشناس
    3

    اين عادت همه مستبدان است كه با ايجاد ترس اطرافيان مجبور ميشوند اطلا عات دروغ به آنها منتقل كنند ووضع مملكت را گل وبلبل قلمداد ميكنند البته اطرافيان بادمجان دور قابجين هم بسيار زيادند كه از ته دل دروغ ميگويند مانند زمان شاه

    نظرات شما -
    • احسان
      2

      هیتلر را اطلاعات غلط نابود کرد

  • ناشناس
    8

    درپیشگویی ابوعلی شیبانی دراینستاگرام گفته شده ،چه برسرپوتین خواهدامد

  • ت -ه
    2

    فقط هرچه زوتراین جنگ تمام بشه درجنگ هیچکس پیروزنیست هردوطرف بازنده هستندهم ازنظرسیاسی هم اقتصادی پوتین جنایتکاراست حتی اگراکراین راتصرف کنداین مهرجنایت برپیشانی اوخورد

  • ناشناس
    0

    قدرت خداوند از همه ی دیکتاتورها بیشتر و بالاتر است!
    به امید نابودی همه ی آنها بزودی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      الهی آمین

  • سید حسن
    1

    الحمدلله ، منبعد شاید ایرانم آرام بگیرد

  • سخن
    2

    نه خداوند و نه الله پر زوز هیچکدام کاری به کار دیکتار و غیر دیکتاتور ندارند و ملت های مفلوک و بیچاره فقط به امید مرگ دیکتاتورها می نشینند ولی ملتی زنده میتواند هر دیکتاتوری را به زیر می کشاند همچو نمونه های بسیار در تاریخ.به امید صلح و ازادی و برابری نشستن امید بیهوده هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تجربه ثابت کرده تا وقتی ابرقدرت ها پشت یک حکومت باشند و سیاستمداران آن کشور در جهت منافع ابر قدرتها حرکت کنند ،(کما اینکه در ظاهر خودشان رو مخالف ابر قدرت ها بدونن) حتی اگه همه ی مردم اون کشور برای آزادی کشورشان بمیرند آن حکومت رفتنی نیست!

    • ناشناس
      1

      به خواست خداوند گاهی ظالمان به دست هم نابود می شن !
      همینطور که آمریکا، روسیه رو در تله ی اوکراین گرفتار کرد

  • خسرو
    36

    پوتین برای ملت خود بسیار کارهای ارزنده کرده و روسیه را به قدرت شوری و بالاتر هم رسانده.هرچند حمله به اکراین مخالفان بسیاری دارد ولی کمتر کسی میتوانست روسیه را به این جایگاه برساند از تسلط انرژی بر خاورمیانه و اروپا تا تسلط بر سوریه و اکراین و کشورهای شوروی قدیم و هسایه ها.در ضمن پوتین قرار نیست برای اهداف ما تلاش کند او خدمتگزار ملت خویش و در جایگاه یک پادشاه وطن پرست هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      واقعا نمیدونم چی بگم. یعنی هنوز هستند کسانی که به کشورگشایی و تسلط به این کشور و اون کشور بگن کار ارزنده؟ کی قراره بفهمید دوره جنگ کلاسیک تموم شده و حتی اگه روسیه باشی، دنیا بهت اجازه کشورگشایی نمیده و در جامعه جهانی کشوری مثل سنگاپور از هزار تا روسیه جایگاه بالاتری پیدا میکنه. کی میخواید بفهمید این اقتصاد و صنعته که قدرت یک کشور رو نشون میده نه حجم ارتش فرسوده و ادوات فرسوده تر. کی میخواید بفهمید این قدرت پول و پاسپورت یه کشوره که باعث احترام سایر کشورها میشه.

    • طرفدار حق و حقیقت
      7

      پوتین کشور روسیه را به فنا داده و مسبب ویرانی و تحریم های سنگین و فلج کننده غرب و نابودی کمونیست ها و خیلی از کشورهای خاورمیانه است. الان هم که مثه خر تو گل گیر کرده و اگر دست از پا خطا کنه آمریکای جنایتکار دودمانش را بر باد میده. به امید شکست روسیه به همین زودی و پیروزی اوکراین مظلوم قهرمان.

    • 1

      وقتی بعضی ها از متجاوز مدح و ثنا می گویند ، نشانه خودفروختگی یا نادانی است . پوتین یه مامور اطلاعاتی کا گ ب بود با خیانت و پست فطرتی و قتل و کثافت کاری به قدرت رسید ، او منفورترین چهره تاریخ است .

  • ناشناس
    6

    اینکه خبر خوبی است برای مسلمانان و خبر بد برای توده ای ها و آنهای که دارند اربابشان را از دست می‌دهند .

  • ناشناس
    1

    ما ایرانی ها ضرب المثلی داریم که میگه چوب خدا صدا نداره اه و ناله و نفرین هشتاد و سه میلیون ایرانی دنبال این شخص است دنیا بزن و برو نداره طبیعت بالاخره انتقام میگیرد باید مجازات فریبکاریهای خودش را بدهد ایشان از سادگی و ناواردی مسئولین ما کمال سوء استفاده را نمود و مملکت ایران را به این روز انداخته . سیاستمداریست که با دستان خود خودش را نابود کرد نفس های اخر را ایشان تجربه میکند . حضرت مولانا میفرمایند نردبان این جهان ما و منیست . عاقبت این نردبان افتادنیست

    نظرات شما -
    • مصطفی
      3

      سه چهار سال بعد از انقلاب ایشان مملکت ما و مسئولین مارا با فریبکاری هایش به گروگان گرفته اجازه نفس کشیدن به مسئولین را نمیدهد درست نوشتید طبیعت انتقام ملت ایران را از او میگیرد

    • سیدعلی
      1

      حق باشماست

    • 0

      به امید خدا هر چه زودتر پوتین و نوکران حلقه بگوش او نابود خواهند شد . این وعده خدااست .
      ظالمین نابود خواهند شد .

  • ناشناس
    0

    هیچی نمیشه .تا مردم نخواهند دیکتاتورها تا هزاران سال بر ملت ها حکومت می کنند و اموال آنها را به یغما خواهند داد.

  • آله قلی خان
    4

    خوشبختانه پوتین مثه خر تو گل گیر کرده و راهی جز پایان تجاوز به خاک اوکراین قهرمان و پایان نسل کشی زنان و کودکان مظلوم اوکراین ندارد.وجدان های بشری هر لحظه آرزوی نابودی و شکست روسیه تزاری و پیروزی مردم اوکراین قهرمان را دارند.بالاخره خداوند شاهد و ناظر اعمال ماست و چوب خدا هم صدا ندارد.

    نظرات شما -
    • نسرین
      18

      فقط روسیه شد متجاوز،، عربستان سعودی که داره هرروز خون مردم یمن و کودکان یمنی و همچنین اسراییل لعنتی که نزدیک به ۸٠ ساله هر روز آدم های بیگناه رو میکشه و به شهادت میرسند،، همه وجدان هاتون خواب تشریف داشتن،،
      حالا فقط برای اوکراین وجدان هاتون بیدار شده،،
      خودتون با این نوع رفتار گول نزنید..

    • نسرین
      13

      فقط روسیه شد متجاوز،، عربستان سعودی که داره هرروز خون مردم یمن و کودکان یمنی و همچنین اسراییل لعنتی که نزدیک به ۸٠ ساله هر روز آدم های بیگناه رو میکشه و به شهادت میرسند،، همه وجدان هاتون خواب تشریف داشتن،،
      حالا فقط برای اوکراین وجدان هاتون بیدار شده،،
      خودتون با این نوع رفتار گول نزنید..

    • نسرین
      14

      فقط روسیه شد متجاوز،، عربستان سعودی که داره هرروز خون مردم یمن و کودکان یمنی و همچنین اسراییل لعنتی که نزدیک به ۸٠ ساله هر روز آدم های بیگناه رو میکشه و به شهادت میرسند،، همه وجدان هاتون خواب تشریف داشتن،،
      حالا فقط برای اوکراین وجدان هاتون بیدار شده،،
      خودتون با این نوع رفتار گول نزنید..

  • ناشناس
    21

    این وهم وخیال اصلاح طلبان است البته زلنسکی یهودی مسلک هم وضعیت بهتری از پوتین ندارد چون خودش اعتراف کرد که غربی ها او راتنها گذاشتند

  • ناشناس
    2

    دنیا دار مکافاته .ظلم پایدار نیست

  • ناشناس
    1

    نگران نباش سگ روسی ایران پشته البته مسولین

  • ناشناس
    0

    حال که روسیه در یک بازی خطرناکی که آمریکا و غرب برای بهم پاشیدگی روسیه دیده اند بهترین حالت برای روسیه خاتمه درگیری با ناتو و اوکراین است هم اکنون ناتو و تجهیزات پیشرفته آمریکا و غرب وارد کارزار رو درویی با روسیه بر آمده اند روسیه چاره ای جز عقب نشینی از جنگ ندارد اگر هر زودتر اقدام نماید به نفع کشور روسیه است شاید یک روش دیگر که محتمل است روسیه از ان استفاده نماید که نهایتا منجر به جنگ سرد خواهد شد وان ضرب شستی است که در زمان خروشچف در جنگ کوبا خلیج خوکها نشان داد چون الان ناتو وارد درگیری با روسها شده راه حل اول برای روسیه عقب نشینی و ترک مخاصمه با ناتو است اگر با بیماری پوتین که رفته حادتر خواهد شد این عقب نشینی صورت بگیرد پوتین از تجزیه کشور جلوگیری خواهد نمود

  • ایران
    0

    عاشقان پوتین در ایران باید نگران خود باشند. شدید و در فکر جلب نظر مردم

  • ناشناس
    0

    شاه هر چی بود مثل صدام و پوتین نسل کشی راه ننداخت .. منصف باشیم حتی اگه کسیو دوست نداریم ..منصفانه نیست اسم شاهو کنار اون دوتا میارید

  • ایران اسلامی
    1

    جنگ روسیه و اکراین را آمریکا بوجود آورده نه روسیه . آنهایی که ضد روسیه نوشتند و اکراین را مظلوم نشان دادند آدمهای فریب خورده ی غرب هستند آیا نمی دانید آمریکا شیطان بزرگ هست حتی منبع ایجاد کرونا را هم می توان به آمریکا نسبت داد پیدا شدن آزمایشگاههای بیولوژیکی آمریکا در اکراین نیز دلیلی بر این مدعاست علت این جنگ گسترش ناتو به شرق و تضعیف کشورهای مقاومت است آمریکا خواست این جنگ بوجود آید و خواستار طولانی شدن جنگ است و برایش مهم نیست مردم دنیا بر اثر این جنگ دچار قحطی شوند بدانید هرجا فتنه ای است دست آمریکای جنایتکار تو کار است فکر نکنیذ اکراین مظلوم است اکراین برخلاف توافقات ناتو را به بیخ گوش روسیه رسانده نوکر آمریکا شده ظلم وکشتار مناطق روس تبار اکراین را مرتکب شده اما واقعا مظلوم کیست و دیکتاتور و ظالم کیست مظلوم فلسطین و یمن و عراق و لبنان و سوریه و افغانستان و ایران است و ظالم آمریکا و اسراعیل و آل سعود وغرب است اگر این حرفها را نمی توانید درک کنید یا درباره سیاست حرف نزنید یا بروید تیمازستان .

  • ناشناس
    0

    لعنت و نفرین بر پوتین و نوکران و طرفداران او
    چقدر زن و بچه کشته شد . . .
    آیا فقط زن و بچه اعراب محق هستند ؟
    لعنت بر کسانیکه انسانیت را در قالب سیاست های کثیف می بینند و ادعای معنویت هم دارند .

  • مهران
    0

    سلام.کثیف تر از صهیونیست که این همه بچه و زن و مرد را داخل خونه هاشون به خاک و خون کشیده و اون آمریکایی که از بالا تا پایین همه شون بچه های آبیلیسک هستند و زنا زاده،توی این کره خاکی که نیست ،توی کهکشان آندرو مدا هم پیدا نمیکنی،این واقعیت مشخص و مبرهن روزگاره. و هر کسی که دوزار سواد تحصیلی و دوزار سواد رسانه ای داشته باشه اینو می‌فهمه. دو دسته نمی‌تونن بفهمند اونایی که دین ندارند،و اونایی که آزاده نیستند،توی پرانتز مرد نیستند. که البته اونا را هم زمانه به زودی بهشون میفهمونه.با اینکه روسیه آش دهن سوزی نیست و کم به خود ما ظلم نکرد ولی در این مورد جنگ با اوکراین هم از منافع امنیت ملی خودش دفاع کرد و هم برای ما سپری شد جلوی این طمع‌کاری غربی های عوضی و آمریکا..

  • چگوآرا
    1

    این پوتین هرچه هست،دنبال منافع کشور و مردمش هست...
    الان باصادرات نفت به چین، خودش را جایگزین نفت ایران کرد...
    بایدن یه پیره مردی هست که جلوی گاز معده خودشا هم نمیتونه بگیره...

  • ناشناس
    0

    مرگ دیکتاتورها خوشایند وامیدوار کننده است

  • میشوبالا
    0

    کسانی که از پوتین دفاع میکنند مزدوران حلقه بگوش این جنایتکار است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها