بن زائد، پدر معنوی بن سلمان به قدرت رسید/ جنایت کار جنگی یا ترقی خواه؛رهبر جدید امارات را بشناسید/ رابطه ایران با همسایه وخیم می شود؟

بسیاری بن زائد را یکی از چهره های مهم خاورمیانه و ائتلاف عربی می دانند. او که سعی کرده از خودش چهره ای ترقی خواه به نمایش بگذارد، الگو و پیشوای معنوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

بن زائد، پدر معنوی بن سلمان به قدرت رسید/ جنایت کار جنگی یا ترقی خواه؛رهبر جدید امارات را بشناسید/  رابطه ایران با همسایه وخیم می شود؟

به گزارش خبر فوری، با مرگ خلیفه بن زاید آل نهیان برادر کوچکش محمد بن زائد به مقام رهبری و ریاست امارات متحده عربی رسید. محمد بن زائد که پیش از این ولیعهد امارت ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات بود، حالا به سومین رئیس امارات تبدیل می شود.

بسیاری بن زائد را یکی از چهره های مهم خاورمیانه و ائتلاف عربی می دانند. او که سعی کرده از خودش چهره ای ترقی خواه به نمایش بگذارد، الگو و پیشوای معنوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است و با وخامت وضع جسمی ملک سلمان و احتمالا آغاز سلطنت بن سلمان، احتمالا چهره خاورمیانه با این دو رهبر جدید تغییر زیادی خواهد کرد.

بد نیست در این گزارش مروری بر ویژگی های ضلع نخست ائتلاف عربی خاورمیانه یعنی محمد بن زائد داشته باشیم:

الف. دوستان قدیمی؛ شرکای جدید

 همانطور که گفته شد بن زائد نفوذ بسیاری روی بن سلمان دارد. این دو، اگرچه در برخی موارد به اختلافات جدی خورده اند اما در کل، رابطه خوبی با هم دارند. از این رو، به قدرت رسیدن بن زائد احتمالا باعث نزدیکی بیشتر عربستان و امارات متحده عربی خواهد شد و باز به احتمال بیشتر، کفه ترازوی قدرت امارات در این رابطه جدید بیشتر از قبل خواهد شد چرا که نفوذ محمد بن زائد روی مقامات عربستانی به مراتب بیشتر از خلیفه بن زائد است.

ب. بزرگترین چهره اقتصادی امارات

محمد بن زائد توانسته از خود چهره یک رهبر ترقی خواه را به نمایش بگذارد. طرح های عمرانی او در زمینه توسعه نفت و گاز امارات، درآمد زیادی را برای این کشور عربی به بار آورده است. بن زائد همچنین، رئیس شرکت توسعه مبادله است که از زمان تأسیس آن در سال 2002 تا کنون، مهم‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری برای حکومت ابوظبی بوده‌است. علاوه بر این، او رئیس شورای توسعه اقتصادی ابوظبی (ADCED) نیز است، که مهم‌ترین مؤسسه برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور است. در کل، می توان محمد بن زائد را یکی از اهرم های اصلی پیشرفت اقتصادی امارات متحده عربی در این سال ها بدانیم.

ج. افکار بن زائد؛ مخالفت شدید با جریان مقاومت و اخوانی ها

بن زائد در فاز فکری – سیاسی تفاوت هایی با برادرش خلیفه دارد. او مخالف شدید جنبش اخوان المسلمین است. این دشمنی به نوشته نیویورک تایمز بیشتر جنبه شخصی دارد. در کودکی، پدرش، زاید بن سلطان، یکی از اعضای اخوان به اسم عزالدین ابراهیم را به عنوان مربی خصوصی او استخدام کرده بود و او سعی کرده بود افکار اخوانی را در سر محمد خردسال فروکند؛ این اقدام نتیجه عکس داد و او به دشمن جدی اخوان المسلمین تبدیل شد. مخالفت شدید او با اخوان المسلمین احتمالا منجر به اختلاف بیشتر امارات با ترکیه و قطر که گرایش های نو اخوانی دارند، بشود. همچنین، بن زائد یکی از مخالفان جدی نفوذ ایران در منطقه است و بسیاری او را یکی از علت های اصلی شعله ور شدن جنگ یمن می دانند. از این رو، با آغاز ریاست او احتمالا رابطه ایران و امارات همچنان افت و خیز داشته باشد.

د. بن زائد؛ کسی که عاشق اسحله است

بن زائد را یکی از چهره های نظامی امارات هم می دانند. او در آکادمی آموزش نظامی سلطنتی سندهرست یک دوره مقدماتی زرهی، یک دوره مقدماتی پرواز و یک دوره چتربازی را پشت سر گذاشت و آموزش‌هایی را در زمینه هواپیماها و بالگردهای جنگی از جمله اسکادران غزال نیز دریافت کرده‌است. بن زائد در این زمینه همانند محمد بن سلمان است؛ او عاشق اسلحه است. در این سالها که خلیفه بن زائد به علت سکته مغزی نمی توانست حکومت را اداره کند و بن زائد عملا حاکم امارات بود، میزان خرید سلاح امارات از آمریکا و کشورهای غربی چند برابر شده است. احتمالا با آغاز ریاست بن زائد، میزان خرید سلاح از آمریکا و کشورهای غربی بیشتر هم بشود و بر  پایگاه های نظامی آمریکایی در امارات افزده گردد.

ه. چهره‌ای که متهم به جنایت جنگی است

بن زائد نیز همانند بن سلمان چهره موجهی در بین فعالان حقوق بشر ندارد. جنایات اماراتی ها به خصوص در جنگ یمن بر همگان افشا شده و از نظر بسیاری از رسانه ها، بن زائد یک جنایت کار جنگی است. در سال 2018 و در جریان سفر بن زائد به فرانسه یک گروه حقوق بشری فرانسوی از او به خاطر اقداماتش در جنگ یمن شکایت کرد. این گروه او را به جنایت جنگی، همدستی در شکنجه و رفتار غیرانسانی متهم کرد. این شکایت علیه او به گزارش کارشناسان سازمان ملل استناد می‌ کند که می ‌گویند حملات ائتلاف ممکن است جنایات جنگی باشد و شکنجه در دو مرکز تحت کنترل نیروهای اماراتی انجام شده‌است.

ی. پیشقراول مدرنیزاسیون امارات

بسیاری بن زائد را پدر «مدرنیزاسیون» امارات می دانند. او نیز راه برادر و پدرش را با سرعت بیشتری ادامه داده و تلاش کرده ساختار سنتی و قبلیه ای کشورش را مدرن کند. بن سلمان در این زمینه نیز درس های بسیاری از بن زائد گرفته است. رئیس جدید امارات متحده عربی  در طول ولایت عهدی اش هتل ها، موزه ها و مراکز فرهنگی متنوعی ساخته است. او یکی از کسانی است که سعی کرده وضعیت خانوادگی عرب ها و به خصوص رابطه زن و مرد را در امارات تغییر دهد و بافت سنتی کشور را به هم بریزد. بن زائد همچنین، تلاش کرده با احداث دانشگاه های مختلف غربی در داخل امارات در زمینه فرهنگی نیز تغییراتی در این کشور بیابانی اما نفت خیز به وجود آورد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ناشناس
    7

    ما خوبیم ما بفکر ملتمان هستیم اونا بد و ظالمند!!!

    نظرات شما -
    • بابک
      8

      صدای طبل از دور خوش است.
      باید یه جایی درآمد دربیاری و همونجا خرج کنی تا متوجه بشی یه من ماست چقدر کره داره.

  • علی
    8

    بدبخت ملت ایران با این مسولین. ببینید طی ۴۰ سال امارات چی شده و ایران چی؟ همه شدیم ۷۰ میلیون صدقه بگیر دولت و زیر خط فقر شرمتان باد.شرف دارید منعکس کنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      خودمان خواستیم.
      خودکرده را پشیمانی نیست

  • یک نفر
    7

    پدر معنوی؟؟!! شاید هم مادی...

  • م ح
    6

    صدرحمت به انهاکه رفاه ملتشون به کجارسیده ازسران مملکت ماخیلی بهترند

  • محمد رضا
    10

    پنجاه سال پیش دست بوس ایران بودند حالا .....

  • استاد ایرانی
    38

    اسحله که در اخطیار بن زاید خبلی خترناک است غیر از اسحله ایشان صواد خواندن و نوشطن نطاره

    نظرات شما -
    • ایرانی
      1

      نگران نباش مید پیش رئیسی شیش کلاسه باسواد میشه چقدر میگیری بابت گذاشتن این پستها

    • به استاد ایرانی
      1

      اختیار. خیلی.خطرناک. سواد .نوشتن نداره از روی اینها هرکدام ۱۰۰ مرتبه بنویس بعد اظهار نظر کن راجع به مرحوم بن زاید رییس جمهور امارات توهم مثل رئیس جمهور خودمون شش کلاسه ای

  • ناشناس
    6

    انشاالله که موفق میشه و شده،چون فقط به فکر خوشبختی و سعادت مردم خودش است مثل حاکمان بی کفایت و بی سواد ایران نیست.

  • ناشناس
    6

    مهمترین مسئله این است که دزد و اختلاس گر و رانت خوار و هزار مفسده دیگر نیستند و به فکر کشور خودشان هستند ، پول کشورشان را خرج هر کس و ناکسی نمی کنند بعد تو خود کشور اصلی جیره بندی درست کنند !

  • رودابه
    2

    درخت دوستی بنشان که بار بی شمار آرد ،درخت دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد.

  • سعیدی
    4

    پدر این فرد بیش از ده سال قبل سکته کرد وخانه نشین شدو همه امور امارات از ده سال قبل تا کنون در دست وی بوده است پس هیچ تغییری در سیاست های وی ایجاد نخواهد شد این که نوشته اید چه شود وچه خواهد شد همه اش کشک است .

    نظرات شما -
    • K
      0

      پدرش نبود برادر بزرگش بود برادر ناتنی

    • ناشناس
      0

      پدرش نه برادرش

  • ناشناس
    5

    سایت وزین خبر فوری با تشکر ازاین مطالب بنوعی دو طرف را راضی نگه داشتید هم مردمی که به چشم تحولات بنیادی و پیشرفت های عملی شیخ محمد را می بینند و هم طرف دیگر که نگرش فکری دیگری دارند بهر صورت ایشان همانطوری که مرقوم فرمودید از طلایه داران و پیش قراولان مدرنیزاسیون نه تنها کشور امارات بلکه منطقه است البته بعد از شاه سابق که مجال ادامه پیدا نکرد؟ ایشان همینکه از مخالفین جریان الحادی کمونیستی اخوان المسلمین بوده و هست قابل ستایش است ایشان همینکه پدر معنوی بن سلمان میباشد نشاندهنده اینست که سیاست را میفهمد وبدون هزینه نفوذ رهبری در کشورهای دیگر دارد ایشان مترقی ترین طرح های نفتی و گازی منطقه را در کشورش پیاده کرد . در کشور امارات هیچکس به ایشان توهین نمیکند همه مردم دیوانه وار عاشق ایشان هستند چرا که فقط با درایت و تیز هوشی و سیاست های درست و در کنار قدرتهای بزرگ مترقی جهان کشورش را قطب تجارت جهانی و بخصوص منطقه ای کرده ودر راستای خواست مردم کشورش سیاست هایش را پی میگیرد حالا اگر می امد میرفت در کنار کشورهای قدرتمند شرق مطمئنا به این پیشرفت ها و ثبات پایدار نمیرسید چون تفکر و عقیده و مرام و سیاست انان ترقی کشور ها نیست بلکه به زیر سلطه کشیدن کشور ها ست و مسئولین کشور ها را مشغول دشمن فرضی میکنند و در صحنه های بین المللی در ظاهر دوست ولی در باطن دشمن واقعی هستند و تنها بفکر حفظ منافع کشورشان هستند بنابر این باید دور از حب و بغضهای حاشیه ای از ایشان بعنوان رهبری موفق برای کشورش یاد کرد

  • ناشناس
    13

    اصولا امرات با آن نام عذبی که یدک می کشد محتوای حقیقی عربی ندارد کشوری بدون آن هویت ادعایی عربی که نرکیبی است از هندیها وفیلیپینی ها وشرق وغرب آسیا و...همین خاندان زاید هم زاید وزیادی هستند برای این سرزمین.

    نظرات شما -
    • وطن پرست
      2

      با سلام و درود خدمت دست اندرکاران سایت وزین خبر فوری،با سپاس از دوست ناشناسمان که مطلب بسیار پر مغزی را نگاشته و حق مطلب را ادا کرده است.واقعا همانطور که ایشان فرمودند باید به این مردی که به قولی مردمش را از بیابان برهوت به فضا رهنمون شد را پاس داشت و هم از خدماتش درس عبرت گرفت.حتی اگر از باب مذهبی هم به ایشان بنگریم،طبق فرمایش بزرگان دین استفاده از تجربه دیگران در زمینه مثبت کاری عقلانی،شرعی است،لذا تعصبات کور را دور بریزیم و پیشرفت کشورمان را بخواهیم،البته فراموش نکنیم که همین کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس نیم قرن پیش با حسرت به ایران و ایرانی که در جاده تمدن و پیشرفت بود می نگریستند ولی افسوس.......

    • K
      3

      نظر ندی نمیگن لالی

  • ناشناس
    2

    دوستان عزیز این شیری که در نقشه جغرافیا میبینید ایرانه که هیچی ازش نمونده

  • آریایی
    3

    شما خوبید و دیگران کافر !

  • کیانوش
    2

    شما به عکر خطرات این طرف نباشید به فکر ترقی وپیشرفتی باشید که ایشون کردن

  • اببف
    5

    حسودی هم حدی داره امارات پیشرفته ترین کشور اسلامی با حاکمانی عادل وباسواد وکاردان وایران عقب افتاده ترین کشور با تورم سیصد درصدی روغن وملت گداشته وحاکمیت که به فکر دیگرانه تا ملت ایران

  • ناشناس
    3

    درود یر بن زاید که بفکر مردم کشور ش هست

  • کرمانشاهی
    24

    عربستان گاو شیرده آمریکاست این هم خوک گوشت رسان آمریکاست مردک قاتل خون هزاران زن و بچه را در یمن بر زمین ریخته و مطمئنا تاوان تمام پلشتی‌هایش را پس خواهد داد لعنت بر مزدوران اسرائیل و آمریکا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      توی نادان که هوادار روسیه کمونیست کافری.واین نادانان داخلی تو را از خط اصلی خارج وتو را به دوستداران و هواداران روسیه سوق داده اند واین را بدان که فریبت داده اند و هنوز نمی دانی.به راه بیاید

  • ناشناس
    3

    دمش گرم برای مردمش رفاه آورده پول کشورشو خرج یه مشت مفت خور خارجی نمیکنه

  • سارکوزی
    15

    انشالله دنباله روهای بن زائدوبن سلمان غرب پرست والبته خیک پرست که چشمان کورشان را بازنمیکنندوخود تحقیرند باآل سعودو.......محشوربگرداند آمین یا رب العالمین

  • سعید
    3

    ای کاش یه جو از غیرت و وطن دوستی سران امارات تو وجود سران مملکت ما بود ...

  • علی
    2

    اگه اونها هم هر هفته به نصف دنیا مرگ می‌فرستادن و کشورهای دیگه رو تهدید به نابودی میکردن...الان مثل مملکت ما زیر جراحی فلاکت بودن

  • ناشناس
    16

    باید مقاومت را درمنطقه افزایش داد تا دمار از روزگار شیطان ابن زیاد وسلمان اره موتوری را مثل اسراییل درفهرست تروریست وادم کشان قرا ر بگیرند تنها راهش هم و مسلح کردن وبسیج کردندمقاومت داخلی امارات متحده است برای نابودی این دوشیطان زایده اسراییلی

  • ناشناس
    5

    ما می‌توانستیم از امارات صد پله جلوتر باشیم اما خود نخواستیم و کفران نعمت کردیم تا خدا حاکمانی ستمگر بر ما حاکم کرد که قدر عافیت بدانیم

  • ناشناس
    0

    ماهم 45هزارتومان یا رو چک را

  • 0

    45هزاریارانه میگیریم ازرفاه خالی خالی نیتریم

  • ناشناس
    2

    ای کاش مسولان ایران هم درموردمردم وکشوراینطورفکرمیکردندوانجام میدادندولی متاسفانه راه فقررابه مردم نشان میدهند

  • ناشناس
    2

    درود بر شیخ بزرگ شیخ محمد بن زائد.. پاینده و مستدام باد

  • ناشناس
    0

    بن زاید و بن سلمان هرچه کردند به نفع کشورشان بود . شما جهت کردید .

  • ناشناس
    2

    امارات یا عربستان هر چه باشند وضع زندگی مردمشان بسیار بهتر از ما هست مگر چند سال قرار زندگی کنیم که ۱۰۰ سال اول مقاومت کنیم شاید ۱۰۰ سال دوم اب قدرت منطقه باشیم این نون اب برای مردم می شود انها نوکر غرب هستند شما پادشاه منطقه یا بدبختهای منطقه

  • ناشناس
    1

    بن زاید تحول و پیشرفت زیادی در امارات ایجاد کرده و واقعا امارات را پیشرفته به روز وزیبا همراه با رفاه کامل مردمش ساخته وباید به مدیریت وتوانمندیهایش آفرین گفت گرچه از طرف مسوولین ما اورا بی عرضه خطاب می کنند ولی نتایج کارش بسیار چشمگیر است

  • سروش
    2

    در جواب آقای کرمانشاهی.به قول تو عربستان گاو شیر ده آمریکا و امارات هم ..مردمشون سیر هستن اما بد نیست مردم ایران رو هم ببینی که به فلاکت افتادن یکم عقل داشتی این حرفا رو نمیزدی

  • عادل
    2

    درود و رحمت برحاکمانی که به فکر رفاه و پیشرفت کشور و مردم خود هستند مثل امیر کاربلد و دنیا دیده امارات. و....

  • Alexander Wang
    2

    درود بر کشوری که مردم خودش در اولویت هستن نه سوریه و لبنان و فلسطین

  • مرگ بر انگلیس.روسیه.امریکا.
    0

    خدایش از حاکمان ما داناتر و به فکر مردمانشان هستند.کافیست نگاهی در چهل سال گذشته به تمام کشورهای اطراف خودمان بیندازیم و با خودمان مقایسه کنیم.همه چیز دستمون میاد.حداقل اجازه نمیدهند مردمانشان سر در سطل زباله کنند

  • علیرضا
    0

    شما هر چقدر هم سعی کنید ایشان رو بد جلوه بدین مهم نیست ..مهم این هست که رفاه واسایش و قدرت سیاسی و اقتصادی برای مردم کشورش بوجود اورد ....خدا رحمتش کنه ..مهم این هست که کشورش رو به یکی از بهترین ها در دنیا تبدیل کرد ..
    حرف های شما از روی بغض وکینه نسبت به ایشان هست ..حتی مردم ایران هم از رهبری وحکمرانی ایشان تعریف وتمجید میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها