وزیر امور خارجه لهستان:

لهستان پذیرای بیش از ۳ میلیون پناهنده اوکراینی است

وزیر امور خارجه لهستان گفت: این کشور هم اکنون پذیرای بیش از سه میلیون نفر از پناهندگان اوکراینی است که در حقیقت از رفتار ایرانیان با پناهندگان لهستانی درجنگ جهانی دوم تقلید کرده‌ایم.

لهستان پذیرای بیش از ۳ میلیون پناهنده اوکراینی است

 زبیگنیو رائو بعد از ظهر دوشنبه در آئین افتتاح نمایشگاه عکس کودک لهستانی با عنوان (به سوی امید) در حوزه هنری اصفهان، اظهار داشت: اصفهان به عنوان شهر کودکان لهستان شهرت یافته است زیرا ۸۰ سال پیش پذیرای بیش از ۲۵۰۰ کودک لهستانی در جنگ جهانی دوم شد.

وی ادامه داد: اکثر آن کودکان آواره، یتیم بودند اما در اصفهان پس از مدت‌ها توانستند به مدرسه بروند و با بچه‌های هم سن خود بازی کنند.

وزیر امور خارجه لهستان خاطرنشان کرد: بسیاری از پناهندگان لهستانی پس از اتمام جنگ در ۱۹۴۶ میلادی، اصفهان و ایران را ترک کردند و درحالی که می‌توانستند به وطن خود باز گردند به دلیل حاکمیت کمونیست‌های دست نشانده در لهستان و شوروی، سربازان ژنرال آن درس را به عنوان دشمن می‌شناختند از این رو شماری در انگلیس، استرالیا و مکزیک و اقامت کردند اما گروهی نیز بودند که آنقدر در ایران احساس خوبی داشتند که تصمیم داشتند در این کشور زندگی کنند.

رائو با بیان اینکه روز گذشته با فرزندان و نوادگان پناهندگان لهستانی در ایران دیدار کردم، ابراز داشت: امروز چه برداشتی از آن روزگار داریم؟ آیا می‌توان از تجربه آنچه که ۸۰ سال پیش بر مردم لهستان گذشت و امروز در جنگ روسیه و اوکراین تکرار می‌شود، درس گرفت؟ امروز که سراسر جهان با همبستگی از اوکراینی دستگیری می‌کند، ما به بیش از سه میلیون پناهنده اوکراینی در کشورمان کمک می‌کنیم و در واقع امروز از رفتار شما ایرانیان در جنگ جهانی دوم تقلید می‌کنیم.

وزیر امور خارجه لهستان گفت: ما امروز همه ما وقتی به آوارگان جنگی کمک می‌کنیم، چه اوکراینی‌ها در لهستان و چه افعانستانی‌ها در ایران در حقیقت همه ما در یک جامعه اخلاقی مشترکی قرار داریم که آن توانایی تمیز دادن بین ظالم و مظلوم، مهاجم و مدافع و نیازمندان و انسان‌های توانمند است.

رائو با اشاره به کلیپی که در این آئین از پناهندگان لهستانی پخش شد، اشاره کرد و خطاب به لهستانی‌های حاضر در مراسم گفت: یک وزیر امور خارجه لهستان که در سال ۲۰۲۲ میلادی در پیشگاه مردم ایران ایستاده چه فکری می‌تواند بکند؟ باید یک بار دیگر درباره سخنانی که یکی از بانوان لهستانی در این فیلم گفته که از جهنم فرار کرده و به بهشت رسیده، فکر کرد و باید برای همه آوارگان آرزو کنم که به بهشتی برسند که برای پدران و نیاکان شما در ایران و اصفهان ایجاد کردند و این برای ما بزرگترین درس و الهام اخلاقی است.

تجربه مشترک دوستی اصفهان و لهستان می‌تواند تجربه قابل انتشار برای همه دنیا باشد

در این مراسم علی قاسم زاده ضمن خیر مقدم به وزیر خارجه لهستان و هیئت همراه، اظهار داشت: حضور شما در این فصل زیبا و ماه اردیبهشت که بهشت اصفهان نامیده می‌شود برای ما غنیمت است.

وی افزود: ارتباط ایران و لهستان و به ویژه اصفهان- لهستان به ۵۰۰ سال پیش بازمی گردد؛ هر چند در این سال‌ها فراز و نشیب‌هایی بین ایران و لهستان وجود داشته اما مردمان این دو کشور ذهنیت خوبی از یکدیگر دارند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: مرور خاطرات تلخ و شیرین این پیام را نوید می‌دهد که می‌توانیم در آینده دوستان خوبی برای یکدیگر باشیم.

قاسم زاده ادامه داد: آنچه در فرهنگ ایرانی و دینی خود آموخته‌ایم این است که بر غم کسی نیافزاییم و باعث رنج و درد دیگران نباشیم و هر کجا می‌توانیم از غم دیگران بکاهیم.

وی با بیان اینکه مردم اصفهان مهمان نواز هستند، ابراز داشت: همیشه اصفهان پناهگاه کسانی بوده که مورد ظلم و تعدی قرار می‌گرفتند و همواره هر کسی به شهر ما قدم گذاشته مورد استقبال و مهمان نوازی مردم بوده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که بچه‌های لهستانی ۸۰ سال پیش به اصفهان آمدند بهترین‌ها را برای استقبال از آنان مهیا کردیم و این افتخار را داشتیم که به مدت پنج سال پذیرای حدود ۲۵۰۰ کودک لهستانی باشیم و همیشه بر این خدمت خواهیم بالید.

قاسم زاده ادامه داد: آرزوی ما به عنوان ملتی که جنگ را تجربه کرده، امیدواریم هیج کجای دنیا درگیر جنگ نباشد، هرچند اجتناب ناپذیر است اما تلاش خواهیم کرد که برای صلح و دوستی بکوشیم.

وی تصریح کرد: اگر جهان ناخواسته درگیر اتفاقات ناگوار شد، تلاش خواهیم کرد که خوبی را گسترش دهیم و تجربه دوستی مشترک ما و لهستان می‌تواند تجربه قابل انتشار برای همه دنیا باشد.

نمایشگاه عکس کودک لهستانی با عنوان (به سوی امید) در مسیر سفر به اصفهان به همت سفارت لهستان و شهرداری اصفهان برگزار شده است. این نمایشگاه به مدت یک هفته همزمان با هفته فرهنگی اصفهان و بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود جنگ‌زدگان لهستان به ایران در حوزه هنری برپاست.

وزیر امور خارجه لهستان و هیئت همراه پیش از ظهر امروز به منظور بازدید افتتاح این نمایشگاه وارد شهر تاریخی اصفهان شد و مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت و با آنان دیدار و گفتگو کرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه لهستان عصر دیروز یکشنبه نیز با حضور در نهاد ریاست جمهوری با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری دیدار و گفتگو کرد.

وی در طول اقامت خود در کشورمان همچنین علاوه بر دیدار با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با برخی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران نیز ملاقات کرد.

در دیدار وزیران امور خارجه ۲ کشور، طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

شرکت در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد ورود آوارگان لهستانی به ایران از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه لهستان در خلال سفر به تهران بود.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها