سوئد برای عضویت در ناتو، از آمریکا "تضمین امنیتی" گرفته است

وزیر امور خارجه سوئد گفت که کشورش از طرف ایالات متحده تضمین‌هایی گرفته که در دوره‌ ارائه درخواست بالقوه برای پیوستن به ناتو و بررسی آن به دست ۳۰ کشور عضو این ائتلاف، مورد حمایت قرار گیرد

سوئد برای عضویت در ناتو، از آمریکا "تضمین امنیتی" گرفته است

به نقل از خبرگزاری رویترز، سوئد و فنلاند در همسایگی آن، در جریان جنگ سرد از ناتو دور ماندند اما الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه و حمله آن به اوکراین موجب شد تا این کشورها دوباره سیاست‌های امنیتی خودشان را مورد بررسی قرار دهند و این بار عضویت در ناتو به شدت محتمل است.

این دو کشور نگرانند که حین فرایند بررسی درخواست‌شان که ممکن است یک سال به طول انجامد تا تمام اعضای ناتو آن را تایید کنند، "آسیب‌پذیر" شوند. پیشتر روسیه به این کشورها نسبت به تبعات عضویت در این ائتلاف نظامی هشدار داده بود.

آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد چهارشنبه در واشنگتن پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: طبیعتا قصد ندارم درباره جزئیات آن صحبت کنم اما من اکنون عمیقا احساس اطمینان می‌کنم که ما تضمین آمریکا را داریم. با این حال، این‌ها تضمین‌های امنیتی قاطع، مثل آنهایی که شما در صورت عضویت کامل در ناتو دریافت می‌کنید، نخواهد بود.

وزیر امور خارجه سوئد از بیان اینکه چه نوع تضمینی از بلینکن گرفته است، خودداری کرد.

او گفت: منظور آنها این است که برای روسیه روشن می‌شود که اگر آنها هر نوع فعالیت منفی را علیه سوئد رهبری کنند –همانطور که تهدید کرده‌اند– این چیزی نخواهد بود که ایالات متحده اجازه آن را بدهد و بگذارد بدون پاسخ بماند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا که پس از این نشست منتشر شد، آمده است که بلینکن بر تعهد واشنگتن به سیاست استقبال از اعضای جدید در ناتو تاکید کرده، اما هیچ اشاره‌ای به تضمین‌های امنیتی نشده است.

آن لینده که بعد از واشنگتن عازم کانادا می‌شود تا درباره مسائل امنیتی رایزنی داشته باشد، گفت ایالات متحده قویا از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو که "می‌تواند ثبات در مناطق بالتیک و شمالگان را افزایش دهد" حمایت می‌کند.

انتظار می‌رود سوئد و فنلاند همین ماه درباره عضویت در ناتو تصمیم بگیرند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها