تحقق صلح در خاورمیانه به حل مسئله فلسطین بستگی دارد

29 آوریل روز جهانی قدس است و طبق عادت هر ساله تظاهرات در سراسر ایران برای حمایت از مردم فلسطین برگزار شد، هزاران ایرانی در خیابان‌های تهران شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند. مقامات ارشد ایران نیز با شرکت در راهپیمایی از «سکوت» جامعه جهانی در قبال حل مسئله فلسطین انتقاد کردند.

تحقق صلح در خاورمیانه به حل مسئله فلسطین بستگی دارد

در بیش از دو ماه گذشته، توجه جامعه بین‌الملل بر درگیری روسیه و اوکراین متمرکز بوده و به همین دلیل موضوع فلسطین آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. وضعیت فلسطین و اسرائیل اخیرا شاهد دور جدیدی از تنش‌ها بوده است؛ اخیرا فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل در مسجد الاقصی در شهر قدیم بیت المقدس با یکدیگر درگیر شدند که بر اثر آن بیش از 170 نفر زخمی و بیش از 400 فلسطینی دستگیر شدند. تنش بین فلسطین و اسرائیل بار دیگر به جهانیان یادآوری می‌کند که مسئله فلسطین نباید به حاشیه کشیده شود، چه رسد به فراموشی.

مسئله فلسطین بیش از نیم قرن است که بدون راه حل عادلانه به تعویق افتاده است. دولت ترامپ، اجماع بین‌المللی که در خصوص «طرح دو کشور» وجود داشت را کنار گذاشت و تلاش کرد به‌اصطلاح «معامله قرن» را جایگزین آن کند که موضوع فلسطین و اسرائیل را به انحراف کشاند و منجر به تعمیق درگیری فلسطین و اسرائیل شد. دولت بایدن پس از روی کار آمدن اعلام کرد که به «طرح دو کشور» باز خواهد گشت، اما طرف فلسطینی معتقد است که آمریکا فقط حرف زده و خبری از اقدامی عملی نیست و به همین دلیل ناامیدی و خشم فلسطینیان همچنان در حال افزایش است.

چین همواره از احیای مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل بر اساس «طرح دو کشور» پشتیبانی می‌کند و از همه تلاش‌ها برای تنش‌زدایی اوضاع  فلسطین و اسرائیل و تحقق همزیستی دو طرف در صلح و صفا حمایت می‌کند. تاریخ و واقعیت بارها ثابت کرده است که «طرح دو کشور» راه حلی واقع بینانه برای مسئله فلسطین است و هرگونه راه حل جانبدارانه از یک طرف یا گزینه‌ای انحصاری کارساز نخواهد بود. گفتگوهای صلح مبتنی بر «طرح دو کشور» تنها راه عملی است.

از زمان تشدید اخیر درگیری میان اسرائیل و فلسطین، چین در اسرع وقت اظهار نظر کرده  و نگرانی عمیق خود در خصوص تشدید خشونت‌های اخیر اسرائیل و فلسطین به ویژه تشدید تنش‌ها در بیت المقدس را ابراز کرده است. چین ضمن تاکید بر مخالفت با هرگونه اقدام یکجانبه ابراز امیدواری کرد که طرف‌های مربوطه بویژه اسرائیل باید خویشتن داری کرده و از خارج شدن اوضاع از کنترل، جلوگیری کنند.  

مسئله فلسطین موضوع اصلی خاورمیانه است و اگر این مسئله حل نشود، تحقق صلح در خاورمیانه  بعید است و عدالت بین المللی اصلا قابل طرح نیست. در مورد فلسطین، آنچه وجود ندارد، طرح بزرگ و عادلانه نیست، بلکه شجاعت عمل است. جامعه بین‌الملل، به‌ویژه قدرت‌های بزرگ، باید با نقاط کور موضوع فلسطین روبرو شوند، برای ازسرگیری زودهنگام مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل تلاش کنند و انگیزه و امید را به روند صلح تزریق  نمایند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها