نه حق سرک کشیدن داریم،نه حق افشاگری/ باید پنهانی تذکر می دادیم

روشن است که اصل ماجرا همانطور که فرزند رئیس مجلس نوشت، خطا بوده و قابل دفاع نیست اما حتما از این خطا بزرگ‌تر رخ داده است که به سختی نیز قابل جبران است و این‌همه ناشی از نقص‌های جدی در مبانی معرفتی مطالبه‌گری و اخلاق عدالتخواهی است.

نه حق سرک کشیدن داریم،نه حق افشاگری/ باید پنهانی تذکر می دادیم

به تعبیر رهبری باید برای مطالبه‌گری پای مجلس اهل علم و اخلاق نشست تا گرفتار خطای مخرج مشترک نشویم.

اول از همه اینکه با کدام حجت؟

آیا ما حجت شرعی و قانونی برای سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم داریم؟ می‌گویند مسئول با آدم عادی فرق دارد. بله فرق دارد. اما این تفاوت حجتی برای سرک کشیدن ماست؟ با کدام منطق؟ کدام مستند دینی و قانونی؟ چه‌کسی گفته اگر کسی مسئول بود ما حق داریم در زندگی شخصی‌اش سرک بکشیم؟

مسئول وظیفه دارد ساده زیست باشد و هزار ملاحظه دیگر. خب؟ آیا حجتی است که در پنهانی‌ترین وجه زندگی مسئول سرک بکشیم؟ اگر باب شود سنگ روی سنگ بند می‌شود؟ مگر مسئولان ما معصومند؟ حالا چون مسئول شدند باید خطاهای‌شان را همه ببینند؟ آن‌هم نه خطای مسئول بلکه خانواده‌اش.

بله. حکومت باید نظارت کند؛ اما حکومت. آن‌هم به قاعده شفافیت در اموال و دارایی. آن‌هم نه با جارو جنجال. آن‌هم نه سرک کشیدن و شنود گذاشتن و بپا گذاشتن.

اما فارغ از حجت شرعی، چرا سرک کشیدن خطاست؟

۱- یکم. چه‌کسی گفته خطا در خفا را ما حق داریم علنی کنیم؟ روشن است که این دو تفاوت دارند. کسی که در خفا خطایی کرده با کسی که بی‌محابا در علن خطا می‌کند یکی‌است؟ آیا ما حق داریم خطای پنهان فرد را علنی نهی از منکر کنیم؟ چرا خطای فرد را اجتماعی کردیم؟ با کدام حجت شرعی؟ این معصیت بزرگ اول.

۲- دوم. آیا ما از جزئیات مطلع بودیم؟ این دست مسائل جزئیات فراوان دارد که ما نسبت بدان بی‌اطلاعیم. اطلاع از جزئیات یک ماجرا برای اینکه ما حکم دهیم بسیار مهم است. به همین دلیل که چون امکان اطلاع از جزئیات وجود ندارد، می‌گویند نباید در مسائل شخصی افراد قضاوت کرد. این معصیت دوم.

۳- سوم. چه‌کسی گفته ما حق داریم آبرو ببریم؟ بردن آبرو خودش یک حکم قضایی است. یعنی با فرض اینکه خطایی اثبات شود اینکه آبروی فرد برده شود خودش حکم مجتهد و قاضی می‌خواهد. رهبری حتی بعداز حکم قضایی نیز با ریختن آبرو مخالف است. با این توضیح ما با کدام حجت مثل آب خوردن آبرو می‌بریم؟

آنهم آبرویی که گفته می‌شود حریم خانه خداست و از آن دسته گناهانی است که به سادگی بخشیده نمی‌شود و در همین دنیا چوب خوردن دارد.

اما ماجرا از این نیز عمیق‌تر است

چرا این خبر آنقدر پیچید؟ چرا #مخرج_مشترک با ضدانقلاب شکل داد؟ اساسا چرا هیجان ساخت؟ واقعا خرید چند قلم از سیسمونی ولو خطا آنقدر باید جاروجنجال بسازد؟ خیر. ماجرا چیز دیگری است.

ماجرا این است که این خبر قرار است یک بازی دیگری را کامل کند. چی؟ ریاکاری پدر. تزویر رئیس مجلس. اثبات اتهامات گذشته که هرکدام جداگانه در دادگاه همه‌شان رد شده است. پس قرار است خطایی از فرزند به پدر تعمیم یابد و آن‌هم از خطای پدر به شخصیت و هویت و گذشته‌اش توسعه پیدا کند. این هیجان سیاه برای این است که از سیسمونی فرزند به نفاق پدر برسند.

حالا چرا برای ضدانقلاب مهم است؟ چون فراتر از یک فرد باید از رئیس مجلس به حکومت برسند و خطای در پستوی فرزند مسئول را به یک حکومت تعمیم دهند.

حالا روشن شد چرا مخرج مشترک سیسمونی گیت با ضدانقلاب شکل می‌گیرد؟

اما در چنین مواردی که مربوط به حوزه خصوصی مسئول است، چه باید کرد؟

اولا اصل سرک کشیدن خطاست.

دوم با فرض اینکه به هردلیلی مطلع شویم باید ناصحانه و دلسوزانه خود فرد را در جریان قرار دهیم و اعتراض کنیم. امر به معروف الزاما افشاگری نیست.

و سوم اینکه اگر احساس کردیم فرد نسبت به ماجرا بی‌توجه است نهادهای نظارتی را مطلع کنیم.

و درنهایت به‌جای افشاگری تلاش کنیم نظارت‌های نهادی مثل اجرای شفافیت را در نظام قانون‌گذاری مستقر کنیم. از افشاگری رابین‌هودی باید به شفافیت قانونی رسید.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • علی
    1

    فقط حجت ماله کشی داریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      خجالت بکش

    • داروغه ناتینگهام
      0

      در پرونده املاک نجومی چه کسی بیشترین نقش و داشت؟ مه لقا خانم . در پرونده هلدینگ یاس به نقل از معاون اقتصادی سپاه چه کسی هشت هزار میلیارد تومان را در راه خدا انفاق کرد؟؟ مه لقا خانم.

  • ناشناس
    0

    عجب ماستمالیزاسیونی

  • ناشناس
    1

    بله وقتی منفعت خودتون باشد انواع واقسام اخلاقیات وایات واحادیث وفلان وفلان سرهم میکنید .اما وقتی طرف مقابل مردم بدبخت باشند از این رجزیات خبری نیست اشدا علی الملت میشید .یک بام ودو هوا .

  • دارا
    9

    ۳- سوم. چه‌کسی گفته ما حق داریم آبرو ببریم؟ بردن آبرو خودش یک حکم قضایی است. یعنی با فرض اینکه خطایی اثبات شود اینکه آبروی فرد برده شود خودش حکم مجتهد و قاضی می‌خواهد. رهبری حتی بعداز حکم قضایی نیز با ریختن آبرو مخالف است. با این توضیح ما با کدام حجت مثل آب خوردن آبرو می‌بریم؟
    ما حق نداریم آبرو ببریم دیگران حق دارند در مناظره ها آبرو ببرند دوست عزیز دنیا دار مکافاته آنروز که آبروی یک وزیر با همین ادبیات زیر سوال میرفت همین نظرو داشتی ؟ اگه آره حرفات درسته

    نظرات شما -
    • ایرانی بدبخت
      0

      اگه اینطور باشه هیچ دزدی هم نباید بگیریم چون آبروش میره. این مسئولین مملکت از کجا میارن میرن ترکیه سیسمونی بخرن، ارثیه پدرشون که نیست ازجیب مردمه

  • مش جمعه
    2

    سرک کشیدن به تزویر و دروغ و...خودی حق نیست.اما آبروی وزیری که نمایندگی فروش یک یا چند برند خارجی را قبل از وزارت داشت اشکالی ندارد.تا می توانید ماست مالی کنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      اگر منطق سرتان می شد که آن دخترش با واردات عمده جهت فروش را با خرید شخصی یکی نمی کردید
      حالا فعلا کاری هم به اینکه گفته می شود ارز 4200 گرفته و قاچاق هم بوده آن واردات عمده ندارم و فقط همان مسئله اصلی را برای خودتان هضم کنید اول هرچند شرف هم ندارید و دنبال چیزهای دیگری هستید

  • ناشناس
    1

    جالب است نویسنده بی انصاف این متن فراموش کرده مردم کف جامعه با سیسمونی خریدن خانواده رئیس مجلس از خارج مشکلی ندارند بلکه با ادعاهای انقلابی ایشان و توصیه مردم به خرید از داخل مشکل دارند. فلان خانم خودش از دیوار بالا سفارت بالا رفته و باعث شده شدیدترین تحریم های تاریخ بر یک ملتی تحمیل شود اما حالا خودش بچه هایش را به همون جا فرستاده تا درس بخوانند!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      معلوم هست خودت بی انصاف هستی
      مگر قالیباف آنها را فرستاده؟ شما این را ثابت کن وگرنه مدیون هستی
      در ضمن ابتکار همین گونه آیا ایشون فرزندش را تشویق کرد و فرستاده آنجا درس بخواند؟

    • ناشناس
      1

      به ناشناس .نه اوناباتشویق قالیباف وابتکار نرفتن ،باتشویق من رفتن!حرف مفت هم حدی داره

  • ناشناس
    1

    برادر خود رییس گفت فلان وزیر سیسمونی از ایتالیا خریده ویادتان رفته

  • دومان
    1

    تا ...همه جای مردم سرک میکشید نوبت به خودتون که میرسه بده ...یکی یکی تون و ....ظلم پایدار نیست و طوفان نزدیک

  • ناشناس
    8

    خوب بود .. لايك

  • بهرلم
    0

    بستگی دارد که طرف خود باشد و نه . که اگر مخالف منافع مفتخوران باشد حتی اسامی پدر بزرگ های اورا هم اعلام می کنید

  • ناشناس
    1

    وقتی کسی مسوول شد،تمام زندگی وی بایستی زیر زره بین باشد،اگر کسی نمی خواهد باید برود مثل مردم عادی زندگی کند و کسی هم کاری به کارش ندارد،وانگهی مردم از ریا و نفاق و دورویی متنفر هستند،مسوولان در منابر و تریبون ها یک چیزی را شعار خود کرده اند ولی در خفا و پشت پرده طوری دیگری عمل می کنند و زندگی می کنند،مردم را به لنگ و نون خشک و اشکنه خوری دعوت می کنند ولی خودشان در کاخ زندگی می کنند ان هم از نوع طاغوتی و لاکچری،اینها برای مردم درد هستند آقای محترم چرا صغرا کبرا می کنی(به عربی صغری کبری)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آفرین به نویسنده این متن

  • فرداد
    1

    چنان هم اخلاقی نوشته که همه معلمان اخلاق به گریه افتادند ؟ همشهری ؟ روزی نامه ای که موسسش قالیباف بوده ؟ در هر صفحه از این روزی نامه که در این چند ساله مشاهده کنید همه اش تهمت است وافترا و لاپوشانی خلاف های یک جناح ؟ پس چرا از این توصیه های اخلاقی برای سرک کشیدن در زندگی خاتمی و روحانی و اردشیر لاریجانی و نجفی ودیگر ان نمی کنید ؟ اتفاقا وظیفه شرعی وعام همه ملت است که مسئولی که بر خلاف شعارهایش حرکت کند را رسوای عالم کنند ، مگر قالیباف نمی گفت ۴ درصدی ها و۹۶ درصدی ها ؟ خب ۹۶ درصدی ها به سختی می توانند بلیط مترو و اتوبوس تهیه کنند ؟ خانواده قالیباف چطور بلیط ۹ میلیونی سفر به انتالیا واستانبول تهیه می کنند ؟ عمو رشد فکری ملت بالاتر از این است که توصیه های رندانه ومنافقانه تو وامثال تو در انها تاثیری داشته باشد .

  • زمان
    0

    مخرج مشترك يني جه مگر ميشه مخرج ها مشترك بشه اون وقت بايد دهان ها هم مشترك ميشه!!!!

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      ولش کن.میخواسته یگه منم سواددارم

  • فاضل
    1

    و سوم اینکه اگر احساس کردیم فرد نسبت به ماجرا بی‌توجه است نهادهای نظارتی را مطلع کنیم.
    بقول شاعر که میگه ای نهاد نظارتی عزیز که جانم فدای تو

  • ناشناس
    1

    به قول حسین خطاب به کوفیان در روز عاشورا: وقتی شکم از حرام پر باشد...واقعن اینجا مصداق داره...

  • رحمانیان
    0

    جناب مهدیان اگر دفاع نمی کردی جای تعجب داشت ، از کی تا حالا معلم اخلاق شده ای ؟ بهتر نبود این توصیه ها را به ان اقای هم جناحی ات می کردی که چند روز پیش با صراحت اقرار کرد اکانت جعلی بنام دیگران واصلاح طلبان می ساخته ودر اینترنت منتشر می کرده است وبه این طریق ابروی بی گناهانی را می برده است .

  • ایمان
    0

    شکم هایتان از حرام پر شده که صدای ناله های بیوه زن را در مملکت نمی شنوید...از خدا بترسید ای رافضی ها

  • ناشناس
    0

    طبق فرمایش قرائتی که با ادله و استناد به نهج البلاغه گفته شده حضرت علی به مالک گفتن رسوا کنید تخلف و اختلاس و خطای مسئولان را.مگه کشورما دم از شیعه علی نمی زنه مگه همینا پشت دین هزار کار نکردن .اینم مصداق.پس رسواشان کنید

  • بنده خدا
    0

    خیلی تاثیر گزار بود ارشاد شدیم

  • ۰
    0

    متوجه باشید ، مردم مظلوم ایران به درجه ای از آگاهی رسیده اند که با این خزعبلات، قید افشاگری علیه حاکمان ظالم را بزنند تا شما با خیال راحت به اختلاسها ، ریاکاری ها ، ظلم ها و بی عدالتی ها و بی دینی تان بپردازید.

  • ناشناس
    0

    آره شما راست میگین امر به معروف باید در خفا باشه نه اینکه پلیس گشت ارشاد دختر مردم را بغل و به زور سوار ماشین کند اون موقع چرا از این اراجیف ننوشتین.
    آره شما راست میگین همین آقای قالیباف در مناظره تلویزیونی گفتن وزیر آموزش و پرورش سیسمونی بچشو چرا باید از خارج بیاره. عزیزم دنیا دارمکافاته

  • ناشناس
    0

    عجب نویسنده پرووی هستی چرا سال 96 که همین نیم بند سردار به وزیر می گفت از ایتالیا لباس خرید می کنی خفه خون گرفتی حرف نزدی

  • سعید
    1

    فقط شما حق دارین تو زندگی مردم سرک بکشین

  • رضا
    0

    شما که اسکله ولنگرگاه شخصی ومخفی که
    داشتید خب می رفتید دوبی خرید.هواپیمای
    اختصاصی هم که دارید اهان ترسیدیدکه
    یهو اشتباهی بزنندوشهیدراه سیسمونی
    بشید.تازه جهت خریدملک توترکیه رفتید وبه
    سیسمونی درزکرد.اگه دوبی خریدملک می کردید زودلومی رفت.اخه قوانین اونها شفافه.

  • ناشناس
    0

    اصل رو ول کرده و ب جنبه های فرعی قضییه ک هیچ تاثیر در ماهییت مسئله نداره، چسبیده! امثال ایشون اگر این زیاده خواهی بعنوان مثال، داماد آقای روحانی بود باز هم ب همین شکل تجزیه و تحلیل میکردند؟

  • احمد
    0

    پس چطور قانون گذار و حکومت حق سرک کشیدن به زندگی مردم رو تا خصوصی ترین جزئیاتشون داره؟ اما مردم همین حق رو در مورد مقامات ارشد حکومتی ندارن؟ اینکه طرف با یه تریلی بار توی فرودگاه گیر افتاده، مسئله خصوصیه؟ فرودگاه اتاق خوابه که خصوصی باشه؟ همه جای دنیا شفافیت مالی مسولان اجرائی شده، اما اینجا قانون گذار جلوی اجرایی شدنش رو گرفته، حالا مردم هم حق ندارن شفاف سازی کنن. با همین فرمون تا چند سال دیگه کل مفاهیم اسلام عوض میشه. احتمالا 2 سال دیگه سازمان امر به منکر و نهی از معروف راه اندازی بشه.
    یه دفه میگفتی مردم فقط شریف و غیور در انتخابات و روزهایی که نیازتون داریم، در خارج از روزهای مورد نیاز، خفه خون بگیرید و بتمرگید سر جاتون.

  • حامد
    0

    ۱- قرآن کریم می‌فرماید لم تقولون ما لا یفعلون
    ۲- مگه تولید داخلی تو خیابون بهار چه ایرادی داره
    والا رفتن به هر جای دنیا و برای هر کسی ایرادی نداره

  • ناشناس
    0

    آخه این چه حرفیه شما تو جزییات زندگی مردم سرک میکشید زن حق نداره دوچرخه سوار بشه این سرک کشیدن نیست اون وقت ی مسول باید اینطوری زندگی کنه و کسی سرک نکشه تو زندگیش ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    زمانیکه تمام مردم ایران بتوانند برای فرزندانشان از ترکیه سیسمونی بخرند و بتوانند فرزندانشان را برای تحصیل به آمریکا بفرستند آقایون انقلابی برخوردار از سفره ی انقلاب نیز میتوانند از این دست کارها کنند و به هیچ کس هم ربطی نخواهد داشت عجب سفره ای بود سفره ی انقلاب که کسانی که لقمه ی سیر نمی توانستند بخورند چه بریز بپاشهایی میکنند

  • سعیدمهور
    0

    مردک مردم نان ندارند بخورند اونوقت تو میگی سرک کشیدن پول همین چند قلم سیسمونی ببین حقوق چندین کارگر در ماه است الذینه ولذینه روز به روز بدتر از اینه واقعا شرمنده شهدا هستیم

  • ناشناس
    0

    این بزرگواران بیش از چهل سال است مردم را با ترساندن از دشمن و مخرج مشترک داشتن با ان از مطالبه حقوق خود مانع می شوند.یعنی اگر ان دشمن و مشترک بودن قهری برخی مزخرفاتش با حرف حق مردم ایران نبود ,اینها چه حجتی برای خفه کردن مردم دست و پا می کردند؟نتیجه این مقدمه چنین می شود که امریکا خدمتگزار این اراذل مسلط و اینها هم تامین کننده دلایل ان ادمخوار ان جهانی برای تنبیه ملت ایران هستند یعنی دو تیغه یک قیچی برای به اضمحلال کشیدن این ملت بینوا!

  • ناشناس
    0

    لپ مطلب مردم خفه شن.... وسلام... ما ارباب شماییم به تور استعاره اینو می گن

  • ناشناس
    0

    بسمه تعالی.ما زمانی با دشمن مخرج مشترک پیدا نمیکنیم،که همه ملت از بالا و پایین یکسان باشيم و جهت همه ما الهی و مثبت باشد،تا خروجی واحد و مثبتی داشته باشیم.فعلا که این ملت بیچاره پایین قرار گرفته اند و همه فشارها بر سر آنها و در حال خورد شدن هستند و آنهاییکه صورت ظاهر را حفظ نمیکنند هر کاری دلشان میخواهد میکنند.ابزارهای قدرت و قانون ونظارت و...هم دست خودشان است.این پایین ملت چه چیزی در اختیار دارند، از چه کسانی توقع کمک داشته باشند.

  • ناشناس
    0

    امیر مومنان ع دستور داد حاکمانش اگر فساد کردند سریعا عزل شوند و آبرویشان را میبرد، ولی در حکومت فعلی، با مدیران و وزرا و روسا که مملو در تخلفات سهوی هستند، برخوردهای آنی صورت نمیگیرد و آبرویشان ریخته نمیشود، بلکه بعضا به مقامات بالاتر منصوب میشوند. تفاوت حکومت فعلی با حکومت عدل الهی از همینجا شروع میشود.

  • پزشک سهمیه ای
    0

    چطور اجناس خارجی واسه ما ممنوعه واسه شما ازاد.حرف زدنمون هم میشه سرک کشبدن و میشیم منافق.امریکا واسه ما بد است و واسه انگل زاده هاتون خوبه

  • لزگی اذری
    0

    چطور شما به حجاب و روزه که امری شخصی است سرک میکشید ولی ما به دلارای شما سرک نکشیم

  • ناشناس
    0

    اقای قالیباف با کدام مجوز دوسال پیش پشت تریبون مناظره از وزیر اموزش روحانی آبرو برد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها