خطیب‌زاده: گفت‌وگوهای ایران و عربستان جدی و رو به جلو بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در بغداد بین ایران و عربستان جدی، مثبت و رو به جلو بوده و درباره دور بعدی گفت‌وگوها نیز توافق حاصل شده است.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا پیشاپیش روز قدس را گرامی داشت و بر مسؤولیت کشورهای اسلامی در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: امیدوارم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس با حضور تمامی ملت بزرگ ایران و ملل آزاده و ملت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی همچون هر سال و باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

خطیب‌زاده به سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس نیز اشاره کرد.

* موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته

وی درباره تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه بیان کرد: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند. موضوع مقوم سازمان همکاری اسلامی و همه کشورهای آزاده‌ای است که در مقابل نژادپرستی ایستاده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: متاسفانه سنتی برای این رژیم غاصب شده که هرگاه روابط خود را با برخی از سران و حاکمان کشورهایی که اشتباه محاسباتی دارند آشکارسازی می‌کند به خشونت و جنایت آشکارتری دست می‌زند و این رژیم را جری‌تر می‌کند. ایران بنابر نقش در سازمان همکاری اسلامی و نقش در جبهه مستضعفان عالم همواره تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد و این موضوع در دستورکار باقی بماند.

وی افزود: خوشبختم اعلام کنم همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع،کماکان موضوع اول جهان اسلام است و به رغم همه خیانت‌ها امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

* مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند 

خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و ناآشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزها مستقر کرده تا به امروز با خویشتنداری برخورد کرده است. البته این موضوع و تکرار آن جای نگرانی دارد. مرزداران غیور ما مسؤولیت و وظیفه دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و در عین حال آمادگی داشتیم و داریم تعلیمات لازم را به مرزبانان افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و.. بدهیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این موضوعات جای نگرانی بسیار جدی دارد. این را از طرق مختلف به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم و امیدواریم این خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

* دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان رو به جلو و مثبت بود

خطیب‌زاده درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار و گفت‌وگوها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از قبل پیش بینی شده بود در این گفت‌وگوها مورد بررسی قرار گرفت. گفت‌وگوها جدی بود و اگر گفت‌وگوها به سطح سیاسی درجه یک ارتقا پیدا کند می‌توان انتظار داشت که به سرعت شاهد پیشرفت‌های جدی در حوزه‌های مختلف مورد گفت‌وگو در چارچوب این مذاکرات باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره احتمال دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان هم یادآور شد: هنوز در آن نقطه قرار نداریم.

* هنوز تصمیمی درباره زمان و مکان دیدار باقری و مورا گرفته نشده

وی درباره مذاکرات وین و گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و بورل هم خاطرنشان کرد: در مذاکرات آن‌چه مربوط به ایران، اتحادیه اروپا و روسیه و چین هست تمام شده و به همین خاطر مذاکره کننده (مورا) آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده را از طریق خودش پیش می‌برد. البته بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هر چه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود. هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار (باقری و مورا) در کجا و در چه سطحی انجام شود، گرفته نشده است. آنچه مهم است این است که این گفت‌وگوها بعد از تنفس اخیر از طریق هماهنگ کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

* مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادعای بغداد الیوم مبنی بر این‌که یک هیأت ایرانی به سرپرستی دانایی فر سفیر اسبق ایران در عراق به بغداد و گفت‌وگو با عراقی‌ها و همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اعزام هیأتی از ایران به اقلیم کردستان عراق بیان کرد: گفت‌وگوهای ما با دوستانمان در عراق در سطوح مختلف رسمی و غیررسمی ادامه داشته و دارد. البته در خصوص نوع خبری که اشاره کردید اظهارنظر نمی‌کنم  چون مجاری رسمی و سفر فؤاد حسین و گفت‌وگوها توسط سفارتخانه‌ها و مجاری رسمی انجام می‌شود.

وی همچنین بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای موضوعی است که ما با دوستان‌مان در عراق همواره پیگیری کردیم.

* استقرار یک دیپلمات جدید در سفارت افغانستان در تهران

به گزارش فارس، خطیب‌زاده همچنین درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشورها صورت می‌گیرد. موضوعی است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان در تهران با آمار چند ده هزار مراجعه کننده در ماه روبرو است و براساس اعلام سفارتخانه افغانستان حتی به صد هزار نیز اشاره کردند و این یعنی تعداد زیادی کارمند در بخش کنسولی نیاز دارد و باید مساعدت کنیم کارهای این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان نخوابد.

* نزدیک به ۴۰ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و این‌که مطالبی را به صورت کتبی به عربستان داده‌ایم و منتظر پاسخ عربستان هستیم و این‌که آیا عربستان به این مطالب پاسخ داده است، هم خاطرنشان کرد: ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفت‌وگوهایی انجام دادیم. ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود، سال گذشته به خاطر کرونا داخلی برگزار می‌شود و گفت‌وگوها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و جزییات را از سازمان حج بپرسید و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

* حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر سفرا گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال طی شدن است.

* حق آبه هیرمند

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق‌ آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران به عنوان یک حاکمیت معقول و ثبات آفرین در منطقه تلاش می‌کند تمامی موضوعات و نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین و گفت‌وگو و راه‌های دیپلماتیک حل کند و با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان نیز این موضوع بارها طرح شده است. کمیساران عالی آب با هم دیدارهایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است. امیدواریم در ادامه مسیری که می‌بینیم به یک اقدام قطعی سازنده بینجامد.

* ما می‌خواهیم به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد

سخنگوی وزارت خارجه درباره هتک حرمت قرآن کریم در سوئد نیز بیان کرد: اقداماتی که در برخی کشورهای اسکاندیناوی مشاهده شد منزجر کننده بود و وزارت خارجه موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است. هم با وزارت خارجه‌های سوئد و ... اعلام برائت کرده‌اند ولی ما می‌خواهیم به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: مرزداران غیور ما کار خود را به دقت انجام می‌دهند و جمهوری اسلامی ایران وظایف کشورها را یادآوری کرده و خودش مسئولانه در این حوزه عمل کرده است و درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم گیری شود ولی کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: ما نه تنها در این موضوعات بلکه در موضوعات مهم بین‌المللی شاهد کمپ خودی و غیرخودی هستیم. نباید اجازه دهیم کسی برای ما اولویت‌هایمان را تعیین کند. اولویت ما در جهان اسلام فلسطین و پایان اشغالگری است. همانطور که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به سرنوشتی دچار شد که مجبور شد از آپارتاید فاصله بگیرد رژیم آپارتاید صهیونیستی باید رفراندوم را با صدای همه مردم اصیل فلسطین بپذیرد و تا آن روز زمان زیادی باقی نمانده است.

* مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان برای تامین امنیت همه اقوام

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انفجارهای زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند و اینکه به نظر می‌آید طالبان از تامین امنیت در افغانستان ناتوان است، نیز بیان کرد: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است و مسؤولیت ایران نسبت به تمامی اقوام و گروه‌ها یادآوری شده است. ما در افغانستان اقلیتی نداریم اقوامی داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. یادآوری کنم مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را برای تامین امنیت همه اقوام در افغانستان. این هیأت هنوز نتوانسته امنیت را در برخی مناطق برقرار کند.

*  این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی.ان.ان درباره غنی سازی در نطنز و این‌که ایران از ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش می‌رود؟ اظهار داشت: ایران عضو ان.پی.تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را طابق النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیازهای صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیازهای صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص حملات سایبری نیز خاطرنشان کرد: بعضی روزها تا چند هزار حمله سایبری به تارنماها و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد. مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را همواره در دستورکار قرار داده و آنچه دیشب اتفاق افتاده چیزی جدا از این چندین هزار تا نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو نیز اظهار داشت: پروژه‌های مشترک زیادی بین ایران و آذربایجان طی ۱۰ ماه اخیر تعریف شده و دعوت در سطح روسای دو کشور به صورت متقابل انجام شده و ایران میزبان نشست مشترکی بین ایران و ترکیه و آذربایجان باید باشد که در حال برنامه ریزی است. امیدواریم اجرایی شدن پروژه‌ها و نتیجه آن را برای هر دو کشور شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات اخیر در یمن نیز اظهار داشت: ایران از تداوم آتش بس در یمن استقبال کرده و می‌کند به عنوان یک طرف سازنده تلاش می‌کند این آتش بس به رفع محاصره بینجامد. بین ما و کشورهای منطقه و بین ما و سازمان‌های بین‌المللی و بین امیرعبداللهیان و گوترش در دیدار در مونیخ این موضوع طرح شده است. تمرکزی که گوترش کرده باعث تقدیر است. 

وی در راستای تحقق دیپلماسی قضایی نیز بیان کرد: غریب آبادی هفته گذشته با امیرعبداللهیان در وزارت خارجه گفت‌وگوهایی داشت و قرار شد در حوزه حقوق شهروندی و معاضدت‌های قضایی همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشیم. حمایت از موضوعات ایرانیان در خارج از کشور قوه قضاییه نهایت همکاری را با ما داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و اظهارات بلینکن گفت: دو موضوع را باید از هم تفکیک کرد موضوعات بشردوستانه که ایران همواره آمادگی داشته این موضوعات را حل و فصل کرده و جلو ببرد. موضوعی که باید از این جدا کرد رفتارهای سیاست زده آمریکاست.

* سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم

وی درباره اظهارات مقامات ایران مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و حضور دیپلماتی از طالبان در محل سفارت افغانستان در تهران و این‌که آیا این به معنای همراه کردن راه برای طالبان نیست نیز بیان کرد: ما سفارت را به هیچ دولتی که به رسمیت نشناختیم تحویل نمی‌دهیم و این تصمیم ایران است. آنچه امروز سؤال می‌کنید این است که رفت و آمدهای دیپلمات‌های افغانستان به سفارتخانه هایشان از جمله ایران انجام می‌شود جواب من این است هیچ مقرراتی ناظر بر این است که مانع رفت و آمد دیپلمات ها شود. مسیر شناسایی مسیر دیگری است که باید مراحل خود را طی کند.

* تاریخ سفر اردوغان هنوز قطعی و نهایی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران بیان کرد: تاریخ هنوز قطعی و نهایی نیست برای سفر اردوغان و مقدماتی دارد و جلساتی باید تنظیم شود که تاریخ سفر قطعی شود.

* توافق اولیه درباره آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره اظهارات امیرعبداللهیان مبنی بر توافق اولیه در خصوص  آزادسازی مطالبات مالی ایران نزد یکی از بانک‌های خارجی خاطرنشان کرد: توافقی که آقای امیرعبداللهیان گفتند در تهران انجام شده و در یکی دو هفته گذشته ادامه پیگیری بندهای توافقات بوده است. اجازه دهید اگر جزییاتی باشد بانک مرکزی اعلام کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم. این سیاست یک پایه دیگر هم دارد و یک سیاست جامعی است هم رد جنگ و هم توجه جدی به ریشه‌های این جنگ که دهه‌هاست توسط ناتو صورت گرفته است. ایران هیچ وقت اجازه نداده از خاکش علیه هیچ یک از کشورهای دیگر سوءاستفاده شود و در خصوص موضوعات دیگر نیز همین است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: دولت بایدن با رژیمی که از روز اول تلاش کرده همه فرصت‌های دیپلماسی را از بین ببرد گفت‌وگوهای را صورت داده است و جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار نیست که چنین گفت‌وگوها را بین آمریکا و رژیم اشغالگر قدس شاهد بوده است. مسیر صلح آمیز هسته ای خود را به دور از هرگونه شانتاژ ادامه می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی بیان کرد: فروکاستن آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده به یک موضوع تنها و تنها خواست آمریکا و اسرائیل است. موضوعات ما نه قابل فروکاستن و نه ساده سازی.  باید پایه‌های فشار حداکثری که ترامپ عامدانه گذاشته از بین برود. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: بین ما و روسیه در خصوص سوریه مراودات جدی وجود دارد. 

* وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

وی درباره تاریخ بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده، ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند. وین معطل پاسخ‌های آمریکاست.این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

وی درباره چشم انداز از سرگیری روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: گفت‌وگوها رو به جلو بوده و گفت‌وگوهای شش ماه معطل مانده بود. توافق شده دور بعدی انجام شود و تاریخ تقریبی بین دو طرف صورت گرفته ولی هنوز قطعی نشده است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی گرفتار
    0

    آقای عرب و خانم ایران مذاکرات از جلو دارن

  • آمریکا جنایتکار در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن جز خرابی دستاوردی ندارد
    3

    آمریکا جنایتکار در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن جز خرابی دستاوردی ندارد

    نظرات شما -
    • 0

      زر مجانی

  • ناشناس
    0

    نمیدونم همه چیز روبه جلوست چرا مردم ومملکت روبه عقب میرن .خوبه یه مدت عقب عقب راه بریم .

  • ناشناس
    2

    در پاسخ به سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان
    دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود.
    دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها