پیروزی مکرون در انتخابات و خوف و رجای آینده فرانسه؛

بانوی مرموز فرانسه؛ زنی که می تواند ناپلئون، هیتلر یا موسولینی شود/ چگونه مهد دموکراسی به سمت فاشیسم پیش می رود؟

راست افراطی در فرانسه محبوب تر از گذشته شده و مارین لوپن می تواند در صورت تداوم اوضاع اقتصادی و سیاسی فرانسه به همین منوال، رئیس جمهور بعدی این کشور شود.

بانوی مرموز فرانسه؛ زنی که می تواند ناپلئون، هیتلر یا موسولینی شود/ چگونه مهد دموکراسی به سمت فاشیسم پیش می رود؟

به گزارش خبر فوری، انتخابات فرانسه برگزار شد و اگرچه با پیروزی امانوئل مکرون، بسیاری از ناظرانی که خطر فاشیسم را احساس کرده بودند، نفس راحتی کشیدند اما با وجود این، درصد بالای آرای مارین لوپن نشان داد که راست افراطی بیش از پیش به الیزه نزدیک شده است.

مارین لوپن که به نوعی نماد راست افراطی فرانسه به حساب می آید، توانست بیش از 40 درصد رای به دست آورد. این در حالی است که در (دور دوم) انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 او کمی بیش از 30 درصد رای آورده بود. بنابراین راست افراطی محبوب‌تر از گذشته شده و مارین لوپن می تواند در صورت تداوم اوضاع به همین منوال، رئیس جمهور بعدی فرانسه شود.

ورود فردی همانند مارین لوپن به کاخ الیزه هم برای دموکراسی فرانسه و هم برای اتحادیه اروپا و هم برای دنیا می تواند ضررهای زیادی داشته باشد. در این گزارش سعی داریم مروری کوتاه بر زندگی او داشته و سپس مهم ترین باورهای سیاسی اش را مرور کنیم تا متوجه علت ترس و نگرانی تحلیلگران از این بانوی راست افراطی بشویم.

زندگی نامه سیاسی نماد راست افراطی فرانسه

لوپن

مارین لوپن کوچکترین فرزند ژان ماری لوپن، بنیانگذار حزب راست افراطی «جبهه ملی» است. لوپن اگرچه به اندازه پدرش افراطی نیست اما راه او را تا حدی ادامه داده و توانسته به ریاست جبهه ملی برسد. او یکی از مهمترین سیاستمداران فرانسه است و از سال 2004 تا 2017 عضو پارلمان اروپا بود و هم‌اکنون  نیز نماینده مجمع ملی فرانسه است.

مارین لوپن در آوریل سال 2012 از سوی جبهه ملی فرانسه نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و توانست با کسب حدود 6 میلیون و 500 هزار رأی (معادل 17.90 درصد) رای در رتبه سوم قرار گیرد که در تاریخ مبارزات سیاسی جبهه ملی فرانسه تا آن تاریخ بی ‌نظیر بود.

بعد از آن لوپن، دو بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. او در انتخابات ریاست جمهوری 2017 با کسب 21.3 درصد آرا در دور اول در جایگاه نخست قرار گرفت. در دور دوم اما با کسب 33.9 درصد آرا رقابت را به امانوئل مکرون واگذار کرد.

بعد از آن، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 نیز شرکت کرد که در دور نخست بعد از ماکرون، دوم شد و در دور دوم اگرچه توانست بیش از 40 درصد رای بیاورد اما رقابت را به رئیس جمهور فرانسه باخت و موجبات دو دوره ای شدن دولت امانوئل ماکرون را فراهم کرد.

مارین لوپن در انتخابات پارلمانی فرانسه  همانند انتخابات ریاست جمهوری ناکام نبوده است. او موفق شد برای نخستین بار به مجمع ملی فرانسه راه یابد و هم اکنون عضو این مجمع است. با این حال، در انتخابات پارلمانی 2012 شکست خورد و نتوانست به مجلس راه یابد.

مهم ترین نظرات و باورهای سیاسی مارین لوپن

لوپن 3

از نظر بسیاری از تحلیلگران، مارین لوپن در مقایسه با فردی مثل اریک زمور و یا حتی پدرش، ژان ماری لوپن به مراتب معتدل‌تر و معقول‌تر است. او تا حدی مخالف گرایش های تند است و برخی از اعضای فاشیست را از حزبش بیرون انداخته است. لوپن همچنین، سقط جنین مشروط را پذیرفته و مجازات اعدام را منوط به شروطی از چارچوب اعتقادی و مرام سیاسی خودش حذف کرده است.

با این حال، نه زمور و نه ژان ماری لوپن، به اندازه مارین لوپن به کاخ الیزه نزدیک نشده اند. از این رو، خطر مارین لوپن برای بسیاری به مراتب بیشتر از زمور  و لوپن پدر است. بد نیست به چند باور سیاسی مارین لوپن که در کمپین های انتخاباتی اش به آنها اشاره کرده، مروری داشته باشیم:

ملی گرایی و سوسیالیسم؛ ترکیبی که فاشیسم را به دنیا می آورد

خاستگاه فکری ژان لوپن (پدر مارین)، سنت راست گرایی افراطی فرانسه بود که سبقه ای به مراتب طولانی‌تر از نازیسم و فاشیسم دارد. وی در عرصه اجتماعی، عقاید محافظه کارانه و یهودستیزانه داشت و در عرصه سیاسی نیز یک پوپولیست ضد دولت بود. مارین لوپن تا حدی همین مسیر را ادامه داده است. او هم ملی‌گرا ( ضد اروپاگرایی- مخالف مهاجرت) و هم به طور تلویحی سوسیالیست (موافق ایجاد تعرفه های تجاری، ارائه یارانه برای صنایع، بالا بردن رقم سن قانونی و کاهش سن بازنشستگی به 60 سال) است. اگرچه نباید از خاطر برد که به لحاظ اجتماعی نیز می شود مواضع لوپن را به لیبرالیسم نزدیک دید، چراکه وی از آزادی سقط جنین و حقوق نسبی همجنسگرایان حمایت می کند.

بر اساس گزارش دیپلماسی ایرانی، در یک نگاه دیدگاه های سیاسی لوپن را می شود ملغمه ای از افکار نامتجانس خواند که صرفا برای کسب مخاطب گردهم جمع شده اند. لوپن به خوبی توانسته از نارضایتی طبقه متوسط فرانسه و در خواست آنها برای تغییر در شرایط موجود بهره برداری کند، اما ترکیب سوسیالیسم و ملی گرایی سابقه تیره ای دارد و «فاشیسم» را در ذهن تداعی می کند.

اسلام ستیزی؛ آرمان مارین لوپن

مارین لوپن به شدت اسلام ستیز است. او در آخرین مناظره تلویزیونی با امانوئل مکرون تاکید کرد که به سر کردن حجاب همانند نزدن ماسک در شرایط کرونایی است و باید با هر دو به یک اندازه مبارزه کرد. او همچنین مخالف مهاجرت مسلمانان به فرانسه بوده و بعد از حملات داعش در اروپا انتقادات زیادی به این مهاجرت‌ها کرد.

با این حال، لوپن معمولا سعی می کند برای جذب رای هم که شده صراحتا در مورد مذهب و دین سخن نگوید. این وظیفه معمولا بر عهده «ماریون مارشال لوپن»، خواهر زاده مارین و از اعضای ارشد حزب جبهه ملی گذاشته شده است. او تاکنون بانی چند نشست ضد اسلامی در فرانسه شده و تلاش زیادی کرده که مانع از پذیرش مسلمانان در جامعه فرانسه شود.

مخالفت با مهاجرت؛ فرانسه را از حالت چند فرهنگی خارج کنید!

شاید مهمترین دغدغه و آرمان مارین لوپن جلوگیری از مهاجرت به فرانسه باشد. او جامعه چند فرهنگی فرانسه را آسیب زا می داند و معتقد است فرانسه باید به شهروندان به دنیا آمده در فرانسه تعلق داشته باشد.

مارین لوپن پیمان مهاجرتی اروپا را طرحی سازمان ‌یافته برای «نابود و غوطه ‌ور کردن کشورهای اروپایی» از طریق پذیرش جمعیتی مهاجر دانسته که به اعتقاد او دیگر هرگز قاره را ترک نخواهند کرد و اروپا را به سوی خودکشی سوق می‌ دهند.

مارین لوپن همچنین در اظهار نظری که مدتی پیش ارائه داد، گفته بود فرزندان مهاجران حق تحصیل در فرانسه را ندارند.

مخالفت با اتحادیه اروپا/ اول فرانسه!

شعار مارین لوپن همانند ترامپ است. او تاکید دارد که «اولین اولویت فرانسه است». به جز این، یکی از علت های مخالفت لوپن با اتحادیه اروپا، آمریکا گرایی آن است. لوپن در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی در این رابطه گفت: «اتحادیه اروپا کنترل سیاست خارجی خود را به نفع آمریکا از دست داده‌است و در پی آن مرتکب اشتباهات بزرگی در عرصه بین‌المللی شده‌است.» وی در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی، دیپلماسی اتحادیه اروپا را "فاجعه‌بار" توصیف کرد به‌صورتی که هیچ صدا و استدلال مستقلی در آن شنیده نمی‌شود.

مارین لوپن معتقد است فرانسه باید ارتش داخلی قدرتمند داشته باشد و همان راهی را برود که انگلستان بعد از تصویب «برگزیت» طی کرد.

پیش به سوی بناپارتیسم

این عقاید باعث شده بسیاری او را به «بناپارتیسم» متهم کنند. بناپارتیسم عقیده ‌ای برای اداره حکومت منسوب به ناپلئون سوم است. این نوع حکومت‌ها علی‌رغم آنکه مظهری از اراده کارخانه‌داران و سرمایه‌داران است، اما به لحاظ اجتماعی بر نیروی طبقاتی دهقانان و لمپن‌ها تکیه دارد. پوپولیست بودن و جمع کردن عقاید مختلف برای جذب رای مردم عامی طبقات پایین و متوسط باعث شده بسیاری بانوی اول راست افراطی فرانسه را به «بناپارتیسم» متهم کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • محمداسدی خان
    3

    گیس آزاد ارپایی برو هر دام برمرغ دیگر بنه سیمرغهای ایران قاصدکهایمان هستند

  • ناشناس
    0

    حرف هاتون شبیه دیوارکشی بین زن و مرد ها در ایران،کلیشه های مناظرات بین کاندیدا های ایرانه

  • ناشناس
    1

    همین بانو مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده ولی نشد

  • حاجی محمد راد
    1

    فرانسه کشوری با حکومتی فاشیستی و نژاد پرست و غارتگر و سرکوبگر کشورهای درحال توسعه و عقب نگه داشته شده و ضعیف و در عین حال خیلی شیک و زیبا و با نمای دوست داشتنی و شمایل حسن نیت و نهایت انسان دوستی و خلاصه نماد واقعی منافقانه، دست خونین و آهنین با روکش مخملی زیبا،🤔

  • محمد
    1

    این خانم هم امریکا تراشیده برای مقابله با اسلام مکرون کم بود به سبزه هم اراسته شد

  • اسماء
    1

    کشوری که 15%مسلمان دارد، از همان کشورهایی که استعمارشان کردید(شمال آفریقا وآفریقا)، حالا نباید به کشورتان بیایند وحتی درمکان های دولتی و مدرسه وحتی کناردریاو... باحجاب باشند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها