مروری بر تفاوت روش مقابله بایدن و ترامپ با ایران/ چرا ایران از آمریکا نمی ترسد؟

ترامپ سعی داشت از سیاست فشار حداکثری استفاده کند اما بایدن به دنبال احیای سیاست کلاسیک «چماق و هویج» است و می خواهد از این طریق ایران را تسلیم کند.

مروری بر تفاوت روش مقابله بایدن و ترامپ با ایران/ چرا ایران از آمریکا نمی ترسد؟

حسین نیازبخش- دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده در اظهارات اخیرش به سیاست خارجی جو بایدن تاخته و آن را بسیار ضعیف دانسته است. ترامپ در اظهارات خود تاکید کرده که به لطف بایدن، حالا ایران دیگر ترسی از آمریکا ندارد. ترامپ همچنین، با تاکید بر اینکه در خطرناک‌ ترین دوره در تاریخ آمریکا قرار داریم خاطرنشان کرد که او نیز قصد داشت از افغانستان خارج شود، اما نحوه خروج بایدن از این کشور، آمریکا را تحقیر کرد.

اظهارات ترامپ در حالی است که بسیاری از رسانه ها در زمان حضور او در کاخ سفید مدعی بودند، سیاست خارجی او بدترین سیاست خارجه در بین دولت های آمریکا است. وبگاه د هیل در تحلیلی که در مرداد ماه سال 1398 نوشت، مدعی شد سیاست ترامپ در قبال کشورهای مختلف به شدت اشتباه بوده است. در مورد ایران، د هیل مدعی شده بود که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ جواب نداده و ایران دیگر ترسی از آمریکا ندارد و با قدرت در حال پیشبرد سیاست های خود است (اینجا بخوانید).

در واقع، د هیل دقیقا همان نقدی را به ترامپ داشته که خود او اکنون به بایدن دارد. آنچه د هیل پیش بینی می‌کرد دقیقا در زمان ترامپ کاشته شد و در زمان بایدن میوه داد. د هیل در تحلیل خود مدعی بود ریشه این مشکل در رفتارهای دولت ترامپ است و این رفتارها آثار خود را مدتی بعد نشان می دهند.

در حقیقت، رسانه های دموکرات آمریکایی مدعی بودند رفتار دولت ترامپ باعث می شود به اصطلاح «ترس» ایران از آمریکا کم شود و با قدرت به اقدامات دفاعی، موشکی و هسته ای خود ادامه دهد. اتفاقی که حالا به اذعان خود ترامپ به وقوع پیوسته است.

دو سیاست خارجی، دو استراتژی در مقابل ایران

در واقع، مشکل اصلی تفاوت بنیادین سیاست خارجی دونالد ترامپ و دموکرات هاست. حتما شما هم داستان مجرمی که توسط یک خلیفه باهوش به حرف آمد و به دزدی خود اعتراف کرد، شنیده اید. این سارق که به جرم خود اعتراف نمی کرد ابتدا به زندان فرستاده شد. به دستور خلیفه به او غذا و آب دادند و تخت گرم و نرمی برای او آماده کردند؛ زندانی بعد از خوردن غذا و آب به تخت رفت و به خواب فرو رفت اما مدت کوتاهی بیش خواب نبود که ناگهان نگهبان با صدای شیپور او را از خواب بلند کرد و به محضر خلیفه برد. خلیفه از او خواست که به جرم خودش اعتراف کند اما سارق اعتراف نکرد و مجددا به زندان و تختش فرستاده شد. متهم مجددا به خواب فرو رفت اما مدت کوتاهی از خوابش نگذشته بود که مجددا سرباز خلیفه با شیپور بالای سرش آمد و او را به محضر خلیفه برد. این اتفاق چند ده بار اتفاق افتاد. سرانجام زندانی خسته و ملول شد و به گناه خود اعتراف کرد.

این دقیقا همان سیاستی است که دموکرات ها برای شکست مخالفانشان پیش می گیرند. «سیاست چماق و هویج»، سیاست مخصوص ایالات متحده در دوران دموکرات هاست. هر چند برخی سیاستمداران جمهوری خواه همچون ریگان نیز در این سیاست خبره بودند اما بیشتر ناظران سیاسی برآنند که بیل کلینتون و باراک اوباما استاد این سیاست بوده اند. اعمال فشار و تحریم برای یک دوره زمانی مشخص و سپس باز کردن درهای مذاکره و برداشتن نسبی تحریم ها سیاستی است که باعث می شود رقیب با یک دوره «فشار و امید» روبه رو شده و بر اثر تکرار این سیاست همانند زندانی داستان فوق الذکر از درون بشکند.

در مقابل، سیاست دونالد ترامپ کاملا خلاف این جریان بود. او معتقد بود باید به جای «فشار و نرمش» از «فشار حداکثری» استفاده کرده و همانند هیتلر که در عملیات نظامی اش در جنگ جهانی دوم با بیشترین حملات در همان روزهای نخست جنگ سعی داشت، ارتش دشمن را فلج کند، تلاش می کرد دشمن را با سخت ترین فشارها، تهدیدها و تحریم ها به تسلیم وا دارد.

این سیاست البته نتوانست به موفقیت برسد و همانطور که د هیل در گزارش خود تاکید کرد، باعث کاهش ترس مخالف بزرگ ترامپ یعنی جمهوری اسلامی ایران شد و بالعکس باعث شد ایران قدرت بیشتری پیدا کند و حداقل نگرانی سالهای قبل را نسبت به تحریم ها نداشته باشد. با این قدرت، ایران به میز مذاکره با دولت بایدن رفت و حالا بدون نگرانی از تحریم ها برای آمریکا شرط می گذارد.

سیاست اشتباه ترامپ در مقابل ایران در دوران پایانی ریاست جمهوری او خود را نشان داد و رئیس جمهور مو نارنجی آمریکا تلاش کرد به سیاست خارجی کلاسیک آمریکایی بازگردد. او در سال 1398 و زمانی که متوجه شد، سیاست فشار حداکثری اش نمی تواند ایران را تسلیم کند، تصمیم گرفت از سیاست «فشار و ترغیب» یا همان «چماق و هویج» استفاده کند و به همین دلیل، حداقل طی سه برنامه سعی کرد این سیاست را به کار بگیرد (اینجا بخوانید). اما همانطور که تاریخ نشان داد، این سیاست به خصوص بعد از خروج غیرقانونی از برجام و بازگشت تحریم ها عملا غیر ممکن بود و به ثمر نرسید.

بازگشت چماق و هویج؟

از این رو می توان نتیجه گرفت که سیاست خارجه دونالد ترامپ و جو بایدن کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و بایدن سعی دارد از طریق بازگشت سیاست چماق و هویج، سیاست دوره ترامپ را کنار زده و مجددا با کشورهایی همچون ایران که مخالف جدی آمریکا هستند، همان کاری را کند که ریگان سعی کرد با شوروی کند. با این حال، مشخص است که سیاست دوران ترامپ، باعث شده ایران به اصطلاح آبدیده شود و همانطور که خود ترامپ مدعی شده، ترسش از آمریکا بریزد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • ناشناس
    7

    ما هشت سال با عراق جنگیدیم و آن همه مصیبت سر ایران بزرگ آمد
    آمریکا طی دو هفته ناک اوتش کرد
    تصور اینکه ایران میتواند با آمریکا مقابله کند کاملا اشتباهه
    مثل مسابقه ی پراید و یک ماشین امریکاییه
    توهم این موضوع بسیار اشتباهه

    نظرات شما -
    • 6

      دوست عزیز تو در توهم هستی!!!کارشناسان آمریکائی از تو خیلی بهتر می فهمند!!!در آن زمان که ایران امکانات نظامی اش زیاد نبود با این وجود در هشت سال دفاع مقدس با کمبود امکانات در برابر صدام پیروز شد آمریکائیها جرأت مقابله مستقیم با ایران را نداشتند!!و در همان زمان لشکر فلک زده رجوی را فرستادند که رزمندگان ایرانی آنها را به جهمنم فرستادند !!الان که ایران مقتدر و عزتمند است و توانمند از حیث ایمان و سلاح های پیشرفته نظامی هیچگاه جرأت مقابله با ایران را ندارند و بارها این موضوع ثابت شده است !!!

  • ناشناس
    3

    چون جهت نابودی ایران کاملا با هم هماهنگ هستند .

  • ناشناس
    4

    علت نترسیدن این است که مسولان ما پشیزی ارزش برای مردم و اقتصاد کشور و مشکلات ناشی از آن قایل نیستند و از تحریم ها سود کلان به جیب می‌زنند .

  • جهنم عظمآآآآآ
    4

    چون چیزی دیگه برای از دست دادنم نداریم در این اقتصاد نابود شدخه خرابه . جهنم ایران از زندگی در افغانستان با تورم 11 درصد بدتر شده

  • ناشناس
    10

    ایران دلخوش به حمایت های پوتین (لعنت اله علیه) دلخوش کرده و اعتماد به سقف کاذب داره . وگرنه منطق حکم میکنه از از آتش برداری وگرنه میسوزی

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      6

      پشمک عبری عربی یا وطن فروش
      مقاله واقعی و تحلیل مستند را نخواندی⁉️
      خواندی ، میدونم ، اما شما وطن فروشان وظیفه مزدوری غرب را دازید 🪓🔥

    • 9

      البته آن حسن روحانی بود که به کدخدا وعمو سام و غرب دلخوش کرده بود و سرکار گذاشتندش و از برجام هیچ نصیبش شد ولی اکنون ایران سیاستهای مستقل خودش را بر اساس حفظ منافع پیش می برد و دلخوش به هیچ قدرت ندارد

  • ناشناس
    9

    دونالد ترامپ در برابر سیاستهای ایران مرد عمل بود ولی جو بایدن اهل تدبیر و مدارا! ترامپ در قضیه خروج از برجام و اعمال تحریمهای شدید یکجانبه علیه ایران و ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس و محافظین ایشان ثابت کرد که مرد عمل بوده است. ترامپ لات خیابانی است و بایدن دیپلمات کهنه کار سیاست.

  • سیاوش سلطان
    1

    محقق و تحلیل گر این مقاله شایسته تقدیر است
    دلیل ادعا ...
    واقعیت را با ذکر منبع بررسی و راهبرد هر دو حزب حاکم آمریکا را علیه کشورهای مستقل و هدف از فشار حداکثری و هویچ و چماق را ساده و قابل فهم تحلیل نموده است🌹🙏👍

  • سالاری
    1

    سلام خداقوت هنوز داریم روی خوراک داخلی کار می کنیم < ترامپ تحریم و نهادن سپاه در لیست تروریست و کارهایی از این قبیل کرد منظور شکست حکومت ایران بود ؟ قبلاً کره شمالی با نیم قرن تحریم جهانی و صدام تا لحظه مرگ تحریم نفت در برابر غذا و دارو بود حتی عراق دو سال هست تحریم برداشتند یعنی حدود دو دهه تحریم نتیجه ترامپ برای شکست ایران کشور را تحریم نکرد بلکه با تحریم حساب و کتاب دار از تحریم بالا تر از اهدافش گرفت مثلاً در سال اوّل تحریم بانک و صندوق جهانی اعلام کرد در شگفت هستیم چرا این تحریم باعث افت شاخص اقتصاد و تورم بسیار شدیدی در ایران شد و اعلام کرد ایران زیر ساخت های خود را به قلوو و دروغ اعلام کرده و بسیار ضعیف تر از چیزی بودکه کارشناسان خبره ما نسبت به داد های اعلامی ایران دیده شد / بایدن هم روشی دیگر چون تجربه نشان داده شده برای دولتمردان امریکا فرهنگ و تمدن ایران بسیار بالاتر از لیبی عراق ...هست و ایرانیان اصلاحات اصولی را قبول دارند ولی موانع چون تندروها در پیش دارند و حکومت ایران بسیار بهتر از حکومت های دارای مشکل با امریکاست صدام قبل کره شمالی فعلی لذا هیچ کشوری از کشور دیگر نمی ترسد ولی حاضر نیست ملت اقتصاد و پایگاه اجتماعی خود را در بین کشورش از دست بدهد و تحریم را تلخ ترین غذاب اقتصاد کشورشان می دانند صدام عراق قبلی و اوکراین فعلی ترسی نداشتند و ندارند حال آیا ما درست برخورد کردیم ؟صددرصد نه چون گروهی افراطی جلوی کارها و اصلاحات اصولی دولت و نظام را می گیرند همانانی که پیامبر اکرم : افت کشور اسلامی می داند هم قلم هم ثروت و هم قدرت دارند و یک شبه باعث ؟؟؟؟ در کشور می شوند چه باید کرد متخصصان بسیاری داریم هم راه می دانند و هم درمان مثال ژاپن بعد از جنگ جهانی می شود گفت طبق تاریخ نوسیان کاملاً ویران شده بود حتی قیمت برنج 1500 برابر رشد کرده بود: ژاپن ضمن شروع به خودسازی و نوسازی کشور با تصویب و اجرایی کردن قانون اساسی . قانون اساسی خود به صلح‌دوستی و مجاهدت در راه حفظ و استقرار صلحی پایدار و جهانی تأکید ورزیدند، وکاملاً عمل کردن حتی ارتش حذف کردن تا به کمک ملت ژاپن بروند و اتحاد همبستگی را به اوج رساندن میهن پرستی را بالا بردن و فقط با وارد کردن تکنولوژی از غرب ، کار ، کار ، کار کردن کشور شد سومین اقتصاد بزرگ جهان بعد از امریکا و چین هستند قوی ترین ارتش دارند سالی نزدیک ده میلیارد دلار بودجه برای رشد ارتش دارند حال ما چه کردیم دائم به بدنه دولت حقوق بگیران بدون کار اضافه کردیم به بیت المال حقوق بگیران نجومی بدون کار وصل کردیم عدالت و پایگاه اجتماعی را تضعیف کردیم درمان را همگان دانند اول قانع کردن تندروها بدلیل شکست در این نیم قرن قانع شدن چه خوب نشدن کنار بگذاریم دوم کوچک کردن حقوق بگیران بیت المال سوم این دو شرط با شرط دیپلماسی قانون اساسی ژاپن همراه شود یعنی خود به صلح‌دوستی و مجاهدت در راه حفظ و استقرار صلحی پایدار و جهانی تأکید ورزیدم ملت را دوست بداریم و پایگاه از دست رفت نظام در اجتماع را باز سازی کنیم مثلاً 2 سال سربازی خود یک ادامه تصمیم 120 سال قبل است شرایط رضا خان با شرایط فعلی مملکت فرق دارد نیاز نیست سربازی دو سال حتی بیشتر باشد تلف کردن عمر است یکسال کافی است چون نه تخصص یاد می گیرند نه حرفه و نه برخورد درست با اجتماع و برای ورزیده شدن و تربیت برای دفاع از کشور یک سال سرباز نظامیگری کند کافی است بیش از یک سال فرسایشی می شود // دولت بقدر کافی دست در جیب مبارک ملت کرده بجای این کار با برگزاری جلسات بسیار با تندروهایی چون شریعتمداری کیهان از این گروه بخواهند اجازه بدهند کشور را یک دهه به روش نیمه ژاپنی اداره کنیم /

  • آریو
    4

    خوشحالی مسولین عنقلابی از رفتن ترامپ واومدن بایدن نشون دهنده این هس ک متد ترامپ شدیدا جوابگو وکارا بوده وروش،بایدن روش مورد علاقه ج اسلامیه

  • دح
    5

    اگه عقل داشته باشین الان دشمنی ایران با آمریکا مثل کارخونه اسکناسه براشون ولی دوستی باایران منفعتی نداره هر زمان نیاز به تنبیه ایران باشه یک کشور ثالثی رو به جون ایران میندازه وسلاح میفروشه عجله نکنین

  • ناشناس
    6

    ایران همیشه یک سیاست کلی را با تدبیر به پیش برده است و آن هم هراس نداشتن و فریب نخوردن از سیاستهای هجومی یا چماق و هویج آمریکائی بوده است اگر چه در این مسیر سینوسی حرکت کرده دولت روحانی با مماشات زیاد برجام بی تضمین را امضا کرد و تنها فائده اش هیچ بود به قول سیف رئیس اسبق بانک مرکزی بلکه فشارها و تحریم ها بیشتر شد

  • 8

    ایران در زمان ترامپ وحشی از سرو صداهای دیوانه وارش هراس نداشت اگرچه ضربه خورد ولی ضربه های سنگین به این دیوانه وارد کرد و اگنون بایدن که غربگداها دلخوش بازگشت به برجام از طرفش بودند با سیاست کهنه وپوسیده چماق و هویج قصد خام کردن ایران را در مذاکرات دارد ولی این دولت مانند دولت روحانی فریب دموکراتهای زنگ زده را نمی خورد

  • 1

    سگ زرد برادر شغاله ترامپ و بایدن سروته یه کرباسند!!ایران باید با تدبیر منافع خودش را تامین کند

  • ناشناس
    5

    چون که مردم تاوان بازی شما را میدهند،چون از جان و مال مردم سو استفاده میکنید

  • 8 نکته
    1

    شرایط کشور طی چند دهه اخیر- بخصوص سالهای تحریم ظالمانه استکبار جهانی- به نفع اقشار ثروتمند و ابرسرمایه دارها بوده در کشور:
    1- در شرایطی دولتها، تمام سعی شان کردن نرخ ارز ثبات داشته باشد- به طوریکه متوسط نرخ دلار حدود 25 ه.ت بود در سال اخیر، قیمتها گاهی 5 تا ده برابر شد! مثلا قیمت خانه کوچک حاشیه شهر در این دوسال حتی دو برابر نشد، اما خانه های نقاط به اصطلاح بالاشهری تا چند برابر افزایش پیدا کرد (یعنی حتی صاحبخانه پایین شهری باز هم فقیرتر شد، خانه 100 م.تومانی اش شد 200 م.ت، اما مخارجش 500% تا بیش از 1000% افزایش پیدا کرد و درامد و حقوقش ناچیز افزایش و حتی بیکار شد)! همچناکه میزان بهره ثروتمند از یارانه ها بیشتر فقرا است! فقرا حتی توان خرید پراید هم ندارند، مثلا قرعه کشی خودرو هم به سود ثروتمندان است! قیمت سمند و دنا، از قیمت خانه حاشیه شهر بیشتر است، برخی از کارمندان ترجیح میدهند در خانه اجاراه ای در نقاط متوسط به بالا باشند و در عوض خودرو که یک کالای مصرفی است بخرند برای حفظ سرمایه و حتی سود! یعنی منطق اقتصاد در این کشور وارنه شده شده، خانه و ملک از قدیم از مهمترین و بهترین موارد برای حفظ ارزش دارایی بوده، جایش داده به خرید موبایل و خودرو!
    2- به بهانه خروج ارز انواع ممنوعیت گذاشتند، به اصطلاح تولیدکنندگان- از خودورساز تا کالاهای اساسی- در نتیجه انحصار و اجحاف به مردم و رشد فساد اقتصادی تا نفوذ هر چه بیشتر مافیای بیرحم ضد بشری در نهادها و خیانت بسیاری از کارکنان حاکمیتی شد. در حالیکه سالهاست روشهای تهاتر واردات در عوض صادرات و یا استفاده از ارز منشاء خارجی داده شده است(که نوعی بازگذشت سرمایه های فراری داده از کشور است).
    3- هدف تحریم ظالمانه - فله ای بود- از اهداف اصلی اش کاهش دسترسی به منابع برای حاکمیت بوده، و اما اهدف دیگرش اینکه فشار بر گرده اکثریت فقیر گیردتوسط دشمن تحریمچی و همدستان مافیایی داخلی گاه به طرز عجیبی هماهنگی دارند در اجرای ضد انسانی شان!، در حداقل هدف تضعیف مشروعیت و محبوبینت نظام با ایجاد نارضایتی و حداکثر هدف، ایجاد شورش و براندازی بود- بدیهی بود.
    4- بدیهی است فشار اقتصادی و گشترش فقر (کاهش قدرت خرید و افزایش بیکاری) برنامه های گسترده تبلیغاتی علیه عقاید اسلامی و دینی و معنوی و گسترش دنیاپرستی به معنای به دست پول از طریق و جتی به قیمت حرام و نابودی زندگی بقیه و بیرحمی به فقرا!، کاهش اخلاقیات و ترویج زامبی وار شدن بیشتر مردم بوده، به طوریکه اکنون وارد مرحله ای شده، بین خانواده و دوستان و آشنایان بخاطر اختلافت سیاسی و عقدتی، جدایی و تفرقه و قطع روابط عاطفی و گشترش تنهایی و افسردگی و اعتیاد از شدت ناامیدی و استصیال به عدم آینده خوب داشتن!
    5- در حالی اجانب از راه رسانه ای، با نشان دادن باغ پرزرق و برق از کشورهایشان- از آزادیهای مدنی و سبک زندگی دلخواه (از پوشش و آزادی بیان و و دموکراسی) و آسانی و سریع رسیدن به رویای خوشبختی- هر چه بیشتر افراد سرمایه گذار و مهمتر سرمایه های انسانی توانمند فکری هوشمند و کاربردی و کارآفرین حقیقی (=فرار مغرها)، در داخل با ترویج مدرکگرایی (بیخودی وشرط استخدام بالا بردند بطوریکه برای ااستخدام نظافتچی و آبدارچی هم شرط دیپلم، یا برای باجه داری بانک شرط لیسانس! عامدا مدرک تشویق کردند مدرک دانشگاهی بگیرند به ایمد اینکه استخدام در مراکز دولتی بشوند و مجوز تاسیس شرکت و واحد صنفی! اصل نقشه از عوامل ذی نفع در توسعه مراکز عموما بی خاصیت خصوصی و کنکور....در ترویج مدرکگرایی ) و به تبع مدرکفروشی (مشخصا از طریق مراکز خصوصی آموزشی)- با ترکیب پاتری بازی- نهادهای کشور را مملو از افراد کمسواد و بیسواد تخصصی و مهارتی کردند، این افراد ضعیف که پارتی و خریدن مدرک وارد نهادهای حاکمیتی شدند، به شدت مستعد فساد و ناکارمدی سیستمی و خیانت هستند و تاکنون ضربات غیر قابل جبرانی به منابع ملی و بیت المال و فرصتهای ترقی و تعالی مادی و معنوی کشور زده و میزنند! مسئولان تصمیم گیر و نظارتچی چکار میکنند؟ عمدتا انفعال و نظاره گر! بهانه دوسال کرونا مزید بر علت شد، مراکز آموزشی خصوصی به منجلاب فساد مدرکفروشی کرده و حتی در نحوه آزمونها تغییر ندادن، صفر تا صد به مدیران وشرکای مراکز خصوصی گذاشتند تا با یکسری ظاهر سازی، مدرک در رای پول بدهند به افرادی که حداقل لیاقت آموزش و مهارت ندارند، اینها به پراتی وارد نهادهای حاکمیتی میشوند از کشوری تا لشکری!
    6- سران تصمیم گیرنده عمدتا سال خورده و مسئولان رده میانی (شاید اغلبشان افراد سالم دلسوز باشند)، یا درک و توان کافی از شرایط و راهکار حل مسائل ندارند یا اگر بخواهند با کارشکنی رده های فاسد پایینی، حتی فریب خوردن و ملاحظه کاری، اجازه اصلاحات داده نمیشود که مثلا ریشه مافیا، فساد اقتصادی و ناکارامدی و بهره وری پایین گرفته شود.
    7- اینکه 20 سال به بهانه هسته ای کشور در دام تحریم بیفتد، نتیجه موارد گفته شده است، اینکه منافع ملی پایه ایدئلوژی حاکمیت باشد، بجز موارد اساسی، ایدئولوژی و سیاست های کلی و جزئی باید دائم بروررسانی و تغییر کند، اما مشاهده میکینم چند افراد ثروتمند با حقوق و درامد مکفی در نهادها، یا اسیر جمود ایدئلوژیک هستند (نمونه اش، عدم انعطاف بر سر مسائل سیاسی و معطل کردن و تاخیر احیای برجام، به بهانه خون شهداء و شعارهای انقلابی! واقعا شهداء شهید شدند تا مردم تحت تحریم ظالمانه استکبار بمانند به بهانه انتقام از خونشان؟ بزرگرتین انتقام خون شهداء، رفع تحریم و رفاه مردم وبرچیدن فقر است، به گفته اخدایث اسلامی، فقر عامل بی ایمانی است، آیا کشور بیشتز مردم را در تحریم و فقر و بیعدالتی نگاه داشتن راه اسلام و شهدایش است؟) و یا حفظ ظاهر انقلابی و مذهبی، خود از عوامل مشکلات گفته شده هستند
    8- بارها منتقدان گفته اند مسئله آزادی واردات- اثر خنثی کننده بر پارامتر منفی روانی و انتظارت تورمی دارد ، اگر کنترل شده و با عوارض منطفقی منصفانه که حس رقابت پذی به تولید داخل بدهد و انحصار بشکند تا تولیدکنندگان دنیاپرست احساس حاشیه امن برای در احجاف به مصرف کنند نکنند با گرانفروشی و کاهش کیفیت و کالاهای مهم مورد نیاز مردم از خودرو و موبایل و لپتاپ تا دارو و غذا و البسه و پوشاک (از اهداف دشمن برهم زدن امنیت غذایی است، یعنی زدن بنیان اعتماد عمومی به حاکمیت و گسترش فقر و نارضایتی، اکنون هم بهانه های مختلف قصد گران کردن نان دارند! نابخردی رئوس حاکمیت آیا هست؟ نمیدانند میشود نان ارزان با یارانه مردم داد و هم جلوی قاچاق گرفت، اما نفوذیهای ضد ایرانی و لیبرالهای شکم شیر راه حل گرانی پیشنهاد میکنند!، بدون تاثیرات روانی و حباب کاذب، به قیمت نزدیک قیمت جهانی کالاها بدست مصرف کننده برسد. با وجودی رئیس جمهور، دستور آزادی واردات خودرو داد و طبق قانون میتواند و باید دائم اعلام کند قانون مضر ممنوعیت واردات خودرو تمدید نمیشود و از اول خرداد، واردات خودرو با ضوابط قبل آزاد است، سکوت عجیبی است، انگار همدستی در رده میانی حاکمیتی است تا عطش روانی برای خرید خودرو و در نتیجه گرانی نامعقولش بوجود بیاد! در حالی تمامی این سالها ممنوعیت خودرو دروغ بود، چون خودرو به صورت کیت و قطعات اغلب کم کیفیت وارد و به اسم تولید داخل چند برابر قیمت نمونه خارجی فروش میرود، حقیقت اینست خودرو و امثال این نوع کالاها، شامل دهها هزار قطعه است، جدا از بحث کمبود توان فناوری، با تیراژ پایین چند هزاری اساسا مقرون به صرفه نیست 100% خودرو تولید شود و این شامل حتی کشورهای پیشرفته صنعتی میشود. این وسط مافیا و تولیدکننده احجافگر و دلال و دشمن اجنبی سود مبرد و نه عامه مردم که اغلبشان فقیر هستند! در حالی بارها گفتند برای واردات کالاهای ارزان و دست دوم (با کارد یک تا 5 سال)، آزادی واردات بدهند با عواض کم مثلا10% تا مردم فقیر نیازشان تامین کند و نه اینکه حسرت دیدن مانور پولدارها به بینند و احساس تبعیض و بیعدالتی و فقر، آنها از نظام زده و حتی موجب تضعیف و یا رویگردانی از اعتقادات الهی و اخلاقی شود و مستعد خلاف و حرامخوری و ظلم به یکدیگر!
    این حقایق منتشر کنید و به سمع و نظر سران کشور برسانید ای مردم و اصحاب رسانه و هرکسی دسترسی به آنها دارد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      داداش جون انشا نوشتی آفرین بر تو مطالبت را مختصر بنویس همه حوصله خواندن داشته باشند!!

  • ناشناس
    1

    چرا هذیان می نویسی بجای تمرکز بر نیت ها و انگیزه های فلان رئیس جمهور یا حزب در آمریکا بر اصل صیانت از منافع و امنیت ملی و جمعی کشور متمرکز شوید. آیا سر باز زدن از مذاکرات مستقیم و توافق جامع به زعم نتایج بیش از چهار دهه مذاکرات موردی و تاکتیکی ایران و آمریکا از جمله توافق برجام و اصرار و سماجت حاکمیت بر پیشبرد سیاست تنش و تقابل بیهوده و پر هزینه با این کشور در خدمت منافع و امنیت ملی و جمعی کشور بوده است؟

  • ناشناس
    0

    نمونه واضح در تفاوت قیمت خانه آپارتمانی ۵۰ مترب در حاشیه ۲۰۰ م.ت با بالا شهر خانه ۵۰ متری شده یک میلیارد!، در یکیرشهرهای بزرگ، چرا؟
    شهرداری هر ساله معابر بالاشهری حتی سالم هست مجدد تعویض میکند، نظافت مرتب است، اما در حاشیه شهر خدمات کم و با تاخیر است، طی فقط سه اخیر قیمت خانه بالاشهری پنج تا ده برابر شده!چرا؟ چون عملکرد نهادها اینگونه است بالاشهری بالاترین امکانات دریافت میکنذ، عوارض عایدی و افزایش قیمت ناچیز میدهد، اگر حاکمیت میخواست و بخواهد این اختلاف را گرفتن مالیات بر بالاشهری بگیرد، آن وقت رشد قیمت مهار میشود، در خودروی لوکس همین بود، مقدار ناچیز وضع کردند در حد شوخی بوده، ثروتمندان بیشترین سود از تورم بردند و کمترین بهای مالیاتی و عوارض، فقرا فقیرتر شدند اما هزینه تورم بیشتر تحمل کردند، شعار دادن عدالت و رفع تبعیض میدهند، اما در عمل ثروتمندان از مواهب این کشور بیشتر استفاده میکنند و به ثروتمند شدنشان مالیات و عوارض کمتری میدهند/ اینجا نتیجه نفوذ اشراف در بدنه حاکمیت است، مافیا یعنی این

  • ناشناس
    0

    چون ابر قدرت آمریکا مثل ابر قدرت دوست ما بی رحم و بی شخصیت نیست وگرنه اوضاع فرق میکرد

  • محسن
    0

    اینقدر امریکا امریکا نکنید انگشت کوچیکه امریکا هم نیستید

  • 0

    مثل سک از آمریکا میترسند لاف الکی نزنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها