یک کارشناس مسایل آمریکا تشریح کرد

چرایی طرح "چشم پوشی ایران از انتقام خون سردار سلیمانی" در فضای تبلیغاتی مذاکرات وین

یک کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به طرح "چشم پوشی ایران از انتقام خون سردار سلیمانی" در رابطه با مذاکرات وین در ازای خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، گفت: با شناختی که از آمریکایی‌ها دارم، بعید است به طور رسمی درخواست داده باشند که ایران از انتقام خون سردار سلیمانی دست بردارد.

چرایی طرح "چشم پوشی ایران از انتقام خون سردار سلیمانی" در فضای تبلیغاتی مذاکرات وین

امیرعلی ابوالفتح‌ با تاکید بر این که "نمی دانم آمریکایی‌ها رسما درخواست داده‌اند که در ازای خارج کردن نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی، ایران از انتقام خون سردار سلیمانی دست بردارد یا نه! گفت: این موضوع بیشتر در فضای رسانه‌ای شنیده و دیده می‌شود.

وی ادامه داد: از نظر ما سردار شهید سلیمانی فردی با ارزش و قهرمان ملی است و انتقام خون وی حق ماست، اما از نظر آمریکایی‌ها "سپاه" یعنی برد موشکی و فعالیت منطقه‌ای‌اش. تصور من این است که برای خارج کردن سپاه از لیست گروه‌های تروریستی ما به ازایی را طلب می‌کنند که محدود کننده برد موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای و حمایتش از نیروهای مقاومت در سطح منطقه باشد، نه اینکه صرفا دنبال این باشد که ایران انتقام جویی می‌کند یا نه!

این کارشناس مسایل آمریکا با اشاره به اظهارات خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در روز دوشنبه در پاسخ به این مساله گفت: آقای خطیب زاده موضوع اصولی سیاست خارجی ایران را گفتند که ایران در پی انتقام جویی است، مقامات ایران بارها این مساله را گفتند اما پیوند زدن آن به بحث خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا موضوعی است که درباره آن تردید دارم. بهتر است افرادی مثل آقای باقری که در مذاکرات هستند درباره این موضوع توضیح دهند.

وی گفت: به طور کلی معتقدم اینکه این مساله در فضای رسانه ای در جریان است و مطرح می شود، یک تکنیک مذاکراتی برای رسیدن به هدف از سوی آمریکایی‌هاست. آنها سعی دارند فضای موجود را به نفع خود گل‌آلود کنند و عمدا آن را به فضای رسانه‌هایشان درز می‌دهند. الان هم ایران و هم آمریکا سعی دارند دیگری را مسئول توقف و یا شکست احتمالی مذاکرات معرفی کنند، چون توافق در دسترس نیست، برای همین هر کدام بهانه‌های خاص خودشان را می آورند. آمریکا یک بار می گوید، روس ها مانع مذاکرات هستند، بعد می گوید موضوع سپاه مانع است، بعد سردار سلیمانی و بعد همین طور این داستان ادامه دارد. در هر حال جنگ افکار عمومی و روایت‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: برای آمریکا در بحث سپاه، موضوع آینده خاورمیانه مطرح است، نه خارج کردن نام برایان هوک و پمپئو و ترامپ از لیست انتقامش. این‌ها به طور عمد سعی دارند با این بحث مردم را مقابل دولت قرار دهند.

وی در ادامه در پاسخ به این که فکر می کنید مذاکرات وین تا چه زمانی در تعلیق یا توقف باقی بماند؟ با بیان اینکه امیدوارم پیش‌بینی‌ام غلط باشد، اما معتقدم بیشتر از چند هفته شرایط فعلی و توقف در کار ادامه خواهد داشت افزود: اختلاف‌های عمده‌ای میان ایران و آمریکاست که اگر آنها حل شوند هم‌چنان مشکلات بزرگ‌تری پیش روست. به طور مثال اینکه توافق به کنگره ارجاع شود یا نه! دموکرات‌های با نفوذی در کنگره هستند که می‌گویند باید هر گونه توافقی با ایران ارجاع شود و این یعنی از بین رفتن توافق به طور کامل. از این رو بعید می‌دانم مشکلات پیش روی مذاکرات وین به این زودی‌ها حل شود تا شاهد بازگشت هیات‌ها به وین باشیم.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: ایران نمی‌خواهد توافق به کنگره برود. این موضوع اساسی ایران از ابتدا تا کنون بوده است. به هر حال باراک اوباما با درایت، سیاه‌بازی یا با هر اهرمی اجازه نداد توافق به سد کنگره برخورد کند اما الان حامیان ارجاع موضوع به کنگره خیلی زیاد هستند. جمهوری‌خواهان که حتما این نظر را دارند که توافق به کنگره برود و از سویی دموکرات‌ها هم می‌دانند اگر توافق به تایید کنگره نرسد،‌ جمهوری خواهان بازی در می‌آورند.

وی در پاسخ به اینکه از نظر شما الان مشکل مذاکرات که با وقفه مواجه شده چیست؟ گفت: آمریکا از ایران می‌خواهد برجام ۲۰۱۵ را اجرا کند اما خودش می خواهد برجام را با شرایط ۲۰۲۲ اجرا کند، یعنی ایران برگردد به ۷ می ۲۰۱۸ و آژانس بیاید و همه اقدامات ایران را بررسی کند و گزارش دهد اما خودش نمی‌خواهد به پیش از ۸ می ۲۰۱۸ برگردد. در حالی که اگر قرار باشد به توافق ۲۰۱۵ همه برگردند، سپاه پاسداران ایران نباید تحریم شود.

ابوالفتح در پاسخ به این‌که آمریکا می تواند بخش هایی از سپاه که فعالیت اقتصادی دارد و تعاملات بانکی و مالی شان را استثنا کند تا این مشکل به گونه ای رفع شود؟ اظهار کرد: این مساله به تصمیم آمریکایی‌ها بستگی دارد. اما فکر می کنم آنها نمی‌خواهند برای عبور از این مشکل اقدامی انجام دهند. دوشنبه شب ند پرایس اعلام کرد که اگر ایران می خواهد تحریم غیربرجامی برداشته شود، نگرانی غیربرجامی ما را پاسخ دهد.

گفتنیست، در یکی دو هفته اخیر خط رسانه‌ای از سوی رسانه‌های غربی و آمریکایی دنبال می شود مبنی بر اینکه آمریکا در ازای خارج کردن نام سپاه پاسدارن از لیست گروه‌های تروریستی خواستار آن شده است که ایران در بیانیه‌ای اعلام کند از انتقام خون سردار سلیمانی و مصونیت افراد دخیل در تصمیم برای ترور سردار سلیمانی دست برمی دارد. این موضوع که به نظر می آید بیش‌تر جوسازی رسانه ای و دست پخت هم‌پیمانان آمریکا در منطقه باشد تا کنون از سوی مقامات رسمی آمریکا و ایران و نیز مقامات اروپایی حاضر در مذاکرات وین تایید نشده است. با این حال در فضای رسانه های دست به دست می چرخد.

در همین رابطه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه به نوعی به ابهامات و تردیدها پاسخ داد و گفت که اقدام صورت گرفته (ترور سردار سلیمانی) توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه از سوی ایران بی کیفر نخواهد ماند.

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه آیا درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی و در مصونیت قرار گرفتن افرادی چون پمپئو و ترامپ در مذاکرات وین مطرح شده است و آیا ایران از این موضوع چشم می‌پوشد، گفت:‌ اصلی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    بلاخره برا ارزشیها باید یه مستمسکی بسازند دیگه .

  • هام
    0

    هارت وپورت

  • ناشناس
    0

    سلیمانی از خدا آرزوی شهادت کرده بود و خدا به آرزویش رساند آمریکا فقط یک وسیله بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها