7 ویژگی که ارتش را محبوب مردم کرده است

سلامت اقتصادی، نظم، قدمت، ملی بودن، اقتدار دفاعی و ... از جمله مهم ترین علل محبوبیت ارتش ایران نزد مردم این کشور بوده است.

7 ویژگی که ارتش را محبوب مردم کرده است

به گزارش خبر فوری، 29 فروردین روز ارتش است. این روز به فرمان امام خمینی (ره) و برای حمایت از ارتش انقلابی و جلوگیری از تلاش‌ ها برای انحلال این رکن مهم نظامی به این نام برگزیده شد.

بدون شک، ارتش قدیمی ترین رکن نظامی ایران است که در حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی کشور حضور داشته است. این نهاد محبوب بسیاری از شهروندان است چرا که بسیاری از ایرانیان معتقدند ارتش توانسته در همه این سالها جلوی هجوم دشمنان مختلف را بگیرد و اجازه ندهد که ایران توسط اشغالگران اشغال شود.

به همین مناسبت مروری بر 7 ویژگی خاص و منحصر به فرد ارتش ایران داریم. 7 ویژگی که به گمان ما باعث ثبات و محبوبیت ارتش نزد ایرانیان شده است:

الف. نظم و انضباط مثال زدنی

یارتش 2

بدون شک، نظم و انضباط ارتش آن هم در کشوری که اصولا با نظم و انضباط میانه ای ندارد و آنطور که مرحوم رضا قلی گفته، ساختار ایلیاتی آن مانع از ایجاد ساختار منظم و قانونمند می شود، مانند الماسی گرانبها است. ارتش همیشه مثال و نمونه نظم و انضباط بوده است. ساختار ارتش به گونه ای است که نمی تواند نظم نداشته باشد. این نظم که از نظر افلاطون راز تربیت، عدالت و در نهایت جامعه پویا و سعادتمند است، از زمان هخامنشیان تا زمان کنونی در دل ارتش وجود داشته است. بسیاری از دولتمردان ایرانی به دنبال این بودند که این نظم و انضباط را که به مثابه گنج گمشده در ایران است، به ساختار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور وارد کنند.

ب. پیشرو در زمینه آموزش

ارتش از ابتدا در زمینه آموزش پیشگام بوده است. در زمانی که ایران در فلاکت و بدبختی دست و پا می زد و در یک شهر 100 هزار نفری، یک شخص باسواد، یک آهنگر زبده، یک مترجم خبره، یک تیرانداز ماهر و ... یافت نمی شد، ارتش ایران محلی بود برای آموزش آهنگری، ترجمه، سواد خواندن و نوشتن، تیراندازی و  ... . هم اکنون، ارتش محل آموزش بسیاری از شهروندان است. بسیاری از جوانان با امید بسیار وارد دانشگاه می شوند تا بتوانند مهارتی آموخته، وارد بازار کار شوند اما زهی خیال باطل. دانشگاه عریض و طویل در طول 4 سال هیچ آموزش و مهارتی به جوان یاد نمی دهد و او را همانطور که وارد دانشگاه شده بود به خارج راهنمایی می کند. در خدمت سربازی است که جوان با مهارت های مختلف آشنا می شود و حتی می تواند چنان در یک فن یا مهارت یا هنر و دانش ماهر شود که بعد از اتمام سربازی اش، آن را به عنوان شغل و پیشه خود برگزیند.

ج. اقتدار دفاعی بی نظیر

این تصور که ارتش در زمان فعلی، تجهیزات دفاعی مناسب و به روزی ندارد کاملا غلط است. ارتش در بسیاری از شاخص های نظامی و تسلیحاتی هنوز حرف اول را می زند. هواپیماهای جنگی در انحصار ارتش است. ناوها و ناوچه های اصلی نیروی دریایی به ارتش تعلق دارند و اصولا حراست از دریا و آسمان ایران بر عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران است. به جز این، انواع اژدرها، زیردریایی ها، موشک های دریایی، تیربارها، موشک اندازها، خمپاره ها، موشک های ضد زره، خودروهای زرهی، تانک ها، موشک های کروز، سامانه های پدافندی، سامانه های رادار گریز، هواپیماهای بدون سرنشین و ... در اختیار ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

د. نهادی به قدمت تاریخ ایران

یارتش 4

ارتش قدیمی ترین نهاد باقیمانده از ایران عصر هخامنشی است. این نهاد از ابتدای تاریخ شکل گیری ایران آریایی در کنار مردم ایران بوده و دفاع از ناموس و مرزهای کشور را بر عهده داشته است. البته در بسیاری از دوران ها ارتش ایران دائمی نبوده و در دوران صلح منحل می شده (همانند ابتدای قاجار یا ابتدای صفویه) اما همان ارتش هم در زمان جنگ مجددا شکل گرفته و برای دفاع از ایران وارد جبهه ها می شده است. ارتش ایران در طول این سالها حماسه های مختلفی خلق کرده است. از جنگ حران و شکست روم و لشکریان کراسوس گرفته تا نبردهای ساسانی با روم شرقی، نبرد چالدران و گمبرون در عصر صفوی، جنگ کرنال در دوره نادرشاه، جنگ بصره در دوره کریم خان و جنگ تحمیلی در دوران دفاع مقدس همه و همه جلوه گاه حماسه و غیرت ارتشی های جان بر کف بوده اند.

ه. ارتش؛ محبوب مردم ایران

ارتش همیشه محبوب مردم بوده است. جالب اینکه حتی در زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 و زمانی که عده ای معتقد بودند ارتش بازوی سرکوب شاه است و باید منحل شود، باز بسیاری از انقلابیون و توده معترض در لوله تفنگ های ارتشی ها گل می گذاشتند و با شعار «ارتش برادر ما است» و «برادر ارتشی، حمایت ... حمایت» دوستی و محبت خود را به ارتش نشان می دادند. بعد از پیروزی انقلاب هم، همانطور که گفته شد، بسیاری از احزاب چپ و تندرو تلاش کردند که ارتش را منحل کنند اما مردم و امام خمینی (ره) با این امر مخالفت کردند و ارتش را نماد ایران دانستند و نه رژیم شاهنشاهی.

ن. سلامت اقتصادی ارتش

ارتش یکی از سلامت ترین ارکان دولتی است. این نهاد معمولا در پرونده های فساد رو شده در قوه قضاییه هیچ جایی ندارد. علت اصلی این امر نه بودجه کم ارتش بلکه نظم و انضباط در سیستم بوروکراتیک این نهاد است. نظم ارتش باعث شده هر نوع عملیات اقتصادی و تزریق پولی در این نهاد شفاف بوده و در جایی ثبت شود؛ از این رو، فسادپذیری ارگان های مربوط به ارتش به حداقل رسیده و می رسد. این در حالی است که پروژه ساخت و خرید سلاح در ارتش، مراکز مختلف اداری و تجاری و .. در ارتش وجود دارد و مسلما پول قابل توجهی در این نهاد در رفت و آمد است، اما شفافیت ارتش و نظم اقتصادی باعث شده فساد در این نهاد به حداقل برسد.

ی. ارتش؛ نماد ملی گرایی

ارتش به راستی نماد ایران و ملیت ایرانی است. این ارتش هرگز شرقی و غربی نبوده است. ارتش ایران هیچگاه علیه پادشاهان و سردرمداران کودتا نکرده است. تنها کودتای مربوط به ارتش به سال 1332 باز می گردد. تحقیقات مشخص کرده علت ورود بخشی از ارتش به این کودتا نیز تبعیت از شاه بوده و آنها هیچ ارتباطی با بیگانگان نداشتند. در زمان انقلاب اسلامی، ارتش به بدنه مردم پیوست و شعار «نه شرقی  و نه غربی» را سرلوحه کار خود قرار داد. همچنین، ارتش ایران هرگز و در هیچ دوره زمانی، «قوم گرا» نبوده است. فارس، ترک، لر، عرب، کرد، بلوچ، ترکمن و ... در تمام ادوار در ارتش ایران حضور داشته و در یک دوره خاص اکثریت آن را تشکیل می دادند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • آرشان
    4

    فرماندهان ارتش حق و حقوق کارکنان خود را نمیدهند پس از ۳۰ سال خدمت با درجه سرهنگی نیروی هوایی حقوق ما زیر ۱۰ میلیون است . و هنوز از پاداش پایان خدمت خبری نیست.

    نظرات شما -
    • محسن
      1

      موافقم

  • علی
    0

    ارتش ارتش محبوب قلبهای ماست

  • سکینه روشناس
    0

    جانم فدای ارتشیانی که خالص بودن و هستن صیاد شیرازی ها و امثال ان اما با این ادبیات حرف زدن یعنی بقیه نیروها کارایشان برای ایران چنگی به دل نمیزند در صورتی که زمانی که سه نیرو بسیج سپاه و ارتش وقتی با هم و یکپارچه هستند و زیر پرچم ایران واحد میشن کسی جرات چپ نگاه کردن به ایران رو نداره خاک پای هر سه نیروی مخلص هستم

  • محید
    2

    قابل توجه سپاه

  • ایزانلو
    1

    همه سربازان ایران فرزندان وطن هستند ارتشی و سپاهی و بسیجی همگان پیشرو در تامین امنیت مردم هستند .
    وحدت ملی را با کم بینی و کم خردی به باد فنا ندهید.

  • چیتگر
    1

    سلامت اقتصادی ارتش فقط همین

  • ناشناس
    0

    مردم کشی هم نکرده .

  • ناشناس
    0

    عدم دخالت در امور سیاسی، عدم مقابله با اعتراض های مسالمت آمیز مردمی، عدم زیاده خواهی از بودجه بیت المال، عدم تشکیل نهاد اطلاعاتی بر علیه مردم. به عبارت دیگر دلایل محبوبیت ارتش بیش از اینکه ایجابی باشد، سلبی بوده و با توجه به کارهایی است که نکرده است نه کارهایی که کرده.

  • حسن
    1

    برای اولین بار یه مطلب درست و حسابی دیدم
    خوشششششششششششششششم اومد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها