«سلاح‌های ارواح» که بایدن قصد مبارزه با آن را دارد چیست؟

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه مقررات مربوط به سلاح‌های معروف به «سلاح‌های ارواح» را تشدید کرد، به این امید که جریان سلاح‌های غیرقانونی را که به افزایش خشونت در این کشور انجامیده، متوقف کند.

«سلاح‌های ارواح» که بایدن قصد مبارزه با آن را دارد چیست؟

بایدن اقدامات جدیدی را با هدف تشدید مقررات مربوط به این سلاح‌ها اعلام کرد، سلاح‌هایی که می‌توان آنها را با استفاده از ویدیوهای اینترنتی و صرف چند صد دلار در خانه ساخت.

سلاح «ارواح» چیست؟

اکثر اسلحه‌های فروخته شده در ایالات متحده توسط تولیدکنندگان دارای مجوز ساخت یا از خارج به کشور وارد می‌شوند.

این دو نوع سلاح توسط فروشندگان مجاز توزیع می‌شوند و باید دارای شماره سریال باشند که عموماً روی سلاح حک شده است. به لطف این شماره سریال، مجریان قانون می‌توانند هر سلاحی را که در عملی مجرمانه به کار گرفته شده، ردیابی کنند.

اسلحه‌های کیت که به «سلاح ۸۰ درصد» نیز معروف هستند، به صورت کیت نیمه مونتاژ شده فروخته می‌شوند و بقیه مونتاژ آن به دست خریدار انجام می‌شود. آنها شماره سریال ندارند و از آنجایی که در طول فرآیند فروش به عنوان سلاح در نظر گرفته نمی‌شوند، برای حمل‌شان به مجوز یا ارائه گواهی عدم سوء پیشینه جنایی یا سلامت روانی خریدار نیاز نیست.

این سلاح‌ها که به راحتی و به صورت آنلاین قابل سفارش و دستیابی هستند، خیلی زود به یک راه حل ایده‌آل برای افرادی تبدیل شدند که به دلایل پیشینه کیفری یا محدودیت سنی برای خرید سلاح منع قانونی دارند.

آیا بدست آوردن سلاح ارواح سخت است؟

پژوهش‌های انجام شده به دست «اوری‌تاون»، سازمان مردم‌نهاد آمریکایی برای امنیت تسلیحاتی که در زمینه بهبود قوانین سلاح گرم فعالیت دارد، نشان می‌دهد که کیت ساخت تفنگ ای‌آر-۱۵، یکی از محبوب‌ترین اسلحه‌ها در ایالات متحده که اغلب در مرگبارترین تیراندازی‌ها کاربرد داشته، با هزینه‌ای کمتر از ۴۰۰ دلار قابل تهیه است.

این مطالعه نشان می‌دهد که مونتاژ این اسلحه که به صورت آنلاین تبلیغ می‌شود، بسیار آسان است. در تبلیغ آن گفته می‌شود: «مونتاژ (...) خیلی طول نمی‌کشد و شما می‌توانید بعد از یکی دو ساعت آن را در میدان تیر امتحان کنید.»

ویدیوهای آموزشی این سلاح صدها هزار بازدیدکننده دارد و به راحتی در یوتیوب یافت می‌شود.

چه تعداد در گردش هستند؟

به دلیل نبود شماره سریال و نیز نبود قوانین و مقررات در این زمینه، هیچ آماری از تعداد این سلاح‌ها در آمریکا وجود ندارد. اما پلیس آمریکا از افزایش شدید موارد توقیف «سلاح‌های ارواح» خبر می‌دهد.

کریس پیچر، معاون فرمانده پلیس لس آنجلس گفت که او تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۸۰۰ کیت اسلحه را مصادره کرده است و به گفته آژانس فدرال مسئول سلاح‌های گرم در آمریکا، دو سوم این سلاح‌ها در کالیفرنیا کشف و ضبط شده است.

آدام اسکاگز، مدیر مرکز حقوقی گیفوردز می‌گوید این ایالت در جنوب غربی ایالات متحده «به نوعی کانون» این پدیده است. این سازمان مردم‌نهاد نامش را از گبی گیفوردز، یکی از نمایندگان محلی گرفته که در سال ۲۰۱۱ پس از برخورد گلوله تفنگ به سرش به شدت مجروح شد، اما بالاخره از آن حمله جان سالم به در برد.

مقامات پلیس در سراسر کشور می‌گویند که موارد ذکر نام سلاح‌های ارواح در گزارش‌های پلیس بین در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

مسئولان چه می کنند؟

چندین شهر از جمله سانفرانسیسکو، سن دیگو و لس آنجلس قوانینی را برای محدود کردن یا ممنوع کردن فروش این سلاح‌ها به صورت کیت تصویب کرده‌اند.

کاخ سفید نیز از طریق یک فرمان اجرایی که روز دوشنبه توسط جو بایدن صادر شد، از این پس قرار است این گونه تسلیحات را مشمول قوانین سلاح‌های گرم کند که از قبل مونتاژ شده و برای خرید در دسترس هستند.

فروشندگان این کیت‌ها از این پس ملزم به بررسی پیشینه خریداران بالقوه و همچنین درج شماره سریال بر روی قطعات این سلاح گرم خواهند بود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    نوش دارو (تخصیص ارز ترجیحی) پس از مرگ سهراب (افزایش جهشی نرخ دارو) چه افاقه ای می کند؟!

  • ناشناس
    0

    پیش اومده دیگه چند نفر هم رو کشتن. یه صنعت رو که نمی شه تعطیل کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها