ستاری بیان کرد:

برخورد قانونی با دانش بنیان شدن به شرط سکه!

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: متاسفانه مواردی داشتیم که بعضا شرکتی برای دانش‌بنیان شدن، می‌خواست با ارائه سه یا چهار سکه دانش‌بنیانی خود را بگیرد که برخورد کردیم.

برخورد قانونی با دانش بنیان شدن به شرط سکه!

سورنا ستاری در نشست روسای پارک‌های علم و فناوری که امروز در وزارت علوم برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نقش پارک‌ها پررنگ‌تر شده است و به نظرم ما باید اکوسیستمی برای دانش بنیانی در کشور درست کنیم. دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد و کارآفرینی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر اجزاء چرخ دنده زیست بوم علم و فناوری کشور هستند و در این زیست بوم، پارک‌های علم و فناوری جزئی از آن هستند و باید تعیین شود که نقش پارک‌های علم و فناوری به‌ویژه پارک‌های استانی چیست؟

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به روسای پارک‌های علم و فناوری گفت: شما یا می‌توانید صرفاً یک پارکبان باشید و خود را محصور در در و دیوارهای خود بدانید و یا اینکه در استان خود تحول آفرینی کنید؛ اگر پارک‌ها بتوانند در استان خود تحول آفرینی کنند، قطعاً خود پارک نیز متحول خواهد شد.

ستاری با اشاره به اینکه ما به عنوان کارمندان دولت نمی‌توانیم افراد کارآفرین را تشخیص دهیم و در واقع قابلیت تشخیص کارآفرین نداریم، گفت: در این زمینه این بخش‌های خصوصی هستند که از جیب خود پول خرج می‌کنند و می‌توانند کارآفرین را شناسایی و هدایت کنند.

وی ادامه داد: اوایل کار در معاونت علمی به یاد دارم، ما به هر مخترعی پول می‌دادیم، او با آن پول پراید می‌خرید و کمتر کسی به فکر سرمایه گذاری بود. ما در واقع با حضور و مشارکت بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی بخش خصوصی قادر هستیم افراد کارآفرین را شناسایی کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خطاب به روسا گفت: امسال سال خاصی است و شما باید رابطه گرمی با استاندار استان خود داشته باشید و باید به گونه‌ای تعامل برقرار شود که بحث فناوری مساله اول استاندار بشود. امسال حضرت آقا تاکید خاصی بر حوزه کشاورزی دارند و اولین برنامه‌ای که در دولت مصوب کردیم و همین روزها هم ابلاغ می‌شود، برنامه بخش کشاورزی است که با سازمان‌های دیگر هم نهایی کرده‌ایم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان به پارک‌های علم و فناوری پیشنهاد کرد که هیچ گونه مجوزی به شرکت‌ها ندهند و در ادامه گفت: در حال حاضر مجوزهای زیادی برای شرکت‌ها صادر می‌شود که این امر علاوه بر اینکه یک سلیقه شخصی برای ارائه مجوز اعمال می‌شود بلکه منجر به سرکوب فعالیت شرکت‌ها می‌شود و ما در معاونت علمی تنها برای شرکت‌های دانش بنیان مجوز صادر می‌کنیم و حتی برای راه اندازی کارخانه‌های نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها از سوی این معاونت مجوزی صادر نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری به طرح‌هایی مانند احمدی روشن باید توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: ما بر اساس این پروژه اعلام کردیم که پروژه‌هایی که در نوع یک اجرایی می‌شود، ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود و آورده ۳۰ درصدی ما تنها در راستای کاهش ریسک بخش خصوصی خواهد بود و در واقع این یک مدل برای توسعه فناوری است که می‌تواند در پارک‌ها اجرایی شود.

وی مهمترین چالش در حوزه دانش بنیان را موضوعات فرهنگی دانست و گفت: مشکل فرهنگی در این حوزه ناشی از بیسوادی است. به طور مثال هزینه‌های زیادی برای دفع زباله‌ها داشتیم و تجهیزات گران قیمتی تهیه کردیم در حالی که علم و دانش چاره کار است؛ مشکلات این حوزه مربوط به اکوسیستم است و تنها با خرید تجهیزات مرتفع نمی‌شود. می‌توان با حضور شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر اشتغال آفرینی این چالش را با روش‌های فناورانه رفع کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه امسال در قالب تبصره ۱۸ ما بسیاری از اختیارات را به پارک‌ها داده‌ایم، بیان کرد: پارک‌ها باید در حوزه ارزیابی توجه بیشتری داشته باشند، چرا که بعضاً می‌بینیم درخواست اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی برای یک شرکت در حوزه نساجی شده که این شرکت دانش‌بنیان نبوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مطرح شده برای اعطای مجوز دانش بنیانی شرکت‌ها از سوی پارک‌ها گفت: ما درخواست می‌کنیم که شرکت‌ها در سامانه ما ثبت نام کنند و ما در ارزیابی‌ها این شرکت‌ها را هدایت خواهیم کرد.

وی با در پایان گفت: متاسفانه مواردی داشتیم که بعضاً شرکتی برای دانش بنیان شدن، می‌خواست با اعطای سه تا چهار سکه دانش بنیانی خود را بگیرد در حالی که بنده بدترین برخوردها را داشتم و حتی تا ۱۵-۱۰ سال زندان هم کار را پیگیری کرده‌ام. ما نباید اعتبار دانش بنیانی را زیر سوال ببریم و همه باید بدانند این حوزه شوخی بردار نیست.

سورنا ستاری در ادامه به خبرنگاران گفت: فشار اصلی در رابطه با توسعه پارک‌های علم و فناوری بر دوش وزارت علوم است؛ البته سازمان‌های دیگر پارک دارند و یا در حال حاضر شروع به تاسیس پارک کرده‌اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: پارک‌ها یکی از اجزای مهم اکوسیستم نوآوری کشور در کنار دانشگاه‌ها مراکز نوآوری مراکز رشد بانک‌ها و … هستند و مراکز نوآوری، مراکز رشد، سرمایه‌گذاری خطرپذیر و غیر خطرپذیر همه کنار هم کار می‌کنند تا شرکت‌های دانش بنیان متولد شوند و بخش مهمی از اقتصاد را به خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: باید بین همه سازمان‌ها از جمله وزارت علوم، وزارت کشاورزی و وزارت اقتصاد یک همدلی خوبی ایجاد شود تا شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد آنها باشیم. به هر حال فکر می‌کنم این نشست‌ها نتایج خوبی داشته باشد و با مصوباتی که دولت به زودی در سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد.

 

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها