ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران

ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی طی هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی مرکزیتی واحد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران در حال پیگیری است.

ایران هراسی در افغانستان و افغان هراسی در ایران

روز سه‌شنبه حرم مطهر رضوی شاهد اقدامی تروریستی علیه سه تن از طلاب جهادی شهر مشهد بود که متاسفانه منجر به شهادت یکی از آنها شد.

عامل این اقدام جنایت‌کارانه که بلافاصله بازداشت شده، تابعیت غیر ایرانی داشته و دارای تفکرات تکفیری است. هر چند هنوز مستنداتی در خصوص اینکه این اقدام با برنامه‌ریزی قبلی و هدایت مستقیم معاندین انجام شده باشد بدست نیامده اما بررسی کنش‌هایی از این دست نشان می‌دهد که این افراد عمدتا متاثر از القائات و تبلیغات هدف‌مند، مخرب و کینه‌توزانه سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دست به جنایت‌هایی از این دست می‌زنند.

 ارزیابی جریان‌سازی‌های خبری در بستر فضای مجازی طی هفته‌های اخیر بیان‌گر این واقعیت است که اقداماتی برنامه‌ریزی شده از سوی مرکزیتی واحد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی در خصوص مخاطرات اخلاقی، امنیتی، اقتصادی و سیاسی حضور مهاجرین افغانستانی در ایران به صورت کاملا حساب شده در حال پیگیری است.

انتشار کلیپ‌ها و اخبار ساختگی و بعضا قدیمی از هجوم مهاجرین افغانستانی به سمت ایران، انتشار اخبار کذب پیرامون دستگیری گروه‌هایی از اتباع افغانستانی که در حال برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات تروریستی در شهرهای مختلف ایران بودند و ایجاد شایعات در مورد اقدام به قتل و تجاوز و غارت از سوی اتباع این کشور در مناطق مختلف ایران طی هفته‌های اخیر با حجم بسیار زیادی در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.

در این میان جهت دادن به قتل دو طلبه اهل سنت در شهر گنبد در قالب اختلافات میان شیعه و سنی و پس از آن اقدام جنایت‌کارانه عنصر تکفیری علیه سه طلبه در حرم رضوی و بزرگ‌نمایی ابعاد این اقدامات، همگی بخش‌هایی از پازلی است که با هدف ایجاد بدبینی و کینه میان شهروندان ایران و افغانستان نسبت به یکدیگر طراحی شده و در حال اجراست.

موضوع جالب توجه در این خصوص؛ هم‌زمانی انتشار گسترده اخبار کذب و شایعات بی‌اساس در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب افغانستان در خصوص رفتار نامناسب ایران با مهاجرین افغانستانی با هدف تحریک احساسات اتباع این کشور علیه ایران است که جهت‌گیری آن کاملا منطبق بر اقداماتی است که با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان در حال پیگیری است.

 هم‌زمان با خروج خفت‌بار نیروهای آمریکایی و انگلیسی از افغانستان بسیاری از کارشناسان مسائل امنیتی پیش‌بینی می‌کردند که این کشورها پس از خارج کردن نیروهای خود به طور قطع با فعال‌سازی سرویس‌های اطلاعاتی-امنیتی خود تلاش خواهند کرد تا ظرفیت‌های ایجاد بحران به ویژه میان ایران و افغانستان را شکل داده و از آن برای تثبیت بی‌ثباتی در منطقه بهره ببرند.

ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در طول سالیان متمادی یکی از تاثیرگذارترین ابزارهای مورد بهره‌برداری سرویس‌های اطلاعاتی غربی برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورها و یا میان کشورها بوده و هنوز هم از ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد بحران برخوردار است.

اقداماتی که در هفته‌های اخیر با بهره‌گیری از روش‌های عملیات روانی در بستر شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد نزاع میان مردم دو کشور ایران و افغانستان در حال پیگیری است ادامه فعالیت‌های پردامنه‌ای است که هم‌زمان با خروج نیروهای ناتو و آمریکا برای درگیر کردن ایران در‌ بحران سیاسی و امنیتی افغانستان دنبال شد.

سیاست مدبرانه جمهوری اسلامی ایران در مدیریت حفظ روابط دوستانه میان دو ملت و کنش هوشمندانه در قبال واقعیت‌های سیاسی و امنیتی پس از خروج غیر مسئولانه آمریکا و ناتو از افغانستان، امکان هرگونه فتنه‌انگیزی در روابط میان دو کشور را از بین برد و دشمنان را در تحقق اهدافشان ناکام گذاشت.

 هوشیاری دو ملت‌ و تلاش‌های گسترده دیپلماتیک و میدان‌داری ایران برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان افغانستان برای کمک به صلح و ثبات در این کشور موجب افزایش تعاملات سازنده میان دو طرف و رفع بسیاری از سوء تفاهم‌ها شد.

در این روند با افزایش درک متقابل میان طرفین نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر، گام‌های مثبت و قابل توجهی در زمینه رفع مشکلات مرزی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی برداشته شد و فضای اعتماد متقابل میان دو کشور در مسیر تقویت مستمر قرار گرفت.

 جمهوری اسلامی ایران در طول چهل و چند سال گذشته همواره در کنار ملت مظلوم و ستم‌دیده افغانستان بوده و بدون دریافت هیچ‌گونه کمک بین‌المللی، برادرانه میزبان این عزیزان بوده است.

اگرچه پیوندهای مستحکم میان دو ملت با چند اقدام مخرب از سوی عناصر بازی‌خورده دشمن گسسته نخواهد شد لیکن تشدید فضاهایی که در چند هفته قبل در ایران و افعانستان شاهد آن بودیم و مرتبط شدن آن با عملیات‌های تروریستی ضرورت توجه و هوشیاری بیشتر نسبت به برنامه‌های خطرناک دشمن برای ایجاد بدبینی و کینه و اختلاف میان دو ملت را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

بر این اساس لازم است مسئولین و رسانه‌های دو کشور ضمن شناخت دقیق فرآیندهای جنگ ادراکی پیچیده‌ای که علیه دو کشور آغاز شده و تبیین نقاط پنهان آن برای افکار عمومی، مراقبت لازم را برای حراست از مناسبات مبتنی بر گستره تمدنی و برآمده از هزاران سال تاریخ و فرهنگ مشترک را در دستور کار خود قرار دهند.

منبع: نورنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • ناشناس
    1

    آنقدری که اهل سنت سلفی با شیعیان دشمنی یا زاویه دارند پیروان دین یهود و مسیحیان با مسلمانان از لحاظ عقیدتی مشکل ندارند. سکنی و اشتغال دادن بلندمدت به مهاجرین و پناهجویان غیرقانونی افغان در ایران خطای استراتژیک و راهبردی حکومت ایران است که باید هر چه زودتر به طرق مقتضی به این وضع خاتمه داده شود.

    نظرات شما -
    • .
      11

      بر شیطان، اولی، دومی و سومی لعنت

  • فاطمه
    4

    من نمیدونم حدود ۶ میلیون افغانی تو کشور ما چه میکنه؟ چقدر جرم و جنایت میکنن.خودمون کم داریم ،اینام اضافه شدند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خوشگذرانی می کنند! کارفرمایان ایرانی شغل و محل سکنی مجانی به کارگران غیرمجاز افغانی داده اند و اینها را پررو و گستاخ کرده اند! تمامی کارگران غیرمجاز افغانی، مشاغل ساختمانی و شغل نگهبانی و سرایداری ویلاها و مجتمع های آپارتمانی و مشاغل خدماتی و نظافتی شهرها را اشغال کرده اند! اگر کارگران غیرمجاز افغانی از ایران اخراج شوند چیزی در حدود ۵ تا ۸ میلیون شغل برای کارگران ساختمانی و خدماتی ایرانی ایجاد می شود.

    • سجاد
      2

      متاسفم برای نگارنده افغانی پرست ومزدور این متن

  • ناشناس
    0

    مدیر مسؤول محترم پایگاه خبری خبر فوری لطفاً در خصوص اینکه آیا کاربران موافق خروج فوری اتباع غیرقانونی افغان از ایران با توجّه به پایان یافتن جنگ داخلی در افغانستان هستند یا خیر نظرسنجی برگزار نمائید. با سپاس

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      احسنت و آفرین به شما

    • 2

      ۲۵سال پیش که افغانها درگیر جنگ داخلی بودند .
      وخودشون بدبخت بودن.
      چند تاشون که تو محل کار ما بودند میگفتن ما هر روز شده خراسان رو از شما میگیریم.
      یک روز یک افغانی به من گفت ایران مال افغانستان بوده!با تعجب پرسیدم. چی؟
      گفت ایران مال افغانستان بوده.گفتم نادون ایران یه کشور چند هزار ساله بوده و افغانستان تا همین دوره قاجار مال ایران.بوده‌که انگلیس از ایران جداش کرده.گفت نه . محمود و اشرف افغان شاه ایران بودند.منظورش حمله افغانها در زمان شاه سلطان حسین بود.
      دوستی گفت الان تو مکاتب و مدرسه های اینا دارن تومغز بچه‌ها فرو میکنن که ایران مال ما بوده.
      باید ترسید از این طرز فکر

  • ناشناس
    5

    عزیزان خواهشا کمتر از اتباع افغانی حمایت کنید این افغانها باعث و بانی بدبختی جوانهای ما هستند سر هر کوچه و خیابان که قدم می گذاری با قشونی از افغانها مواجه هستی اینها سودی برای مملکت ما ندارند جز دردسر و بدبختی آنها آبها و منابع ما ایرانی‌ها را استفاده می کنند و باعث زیان برای مملکت عزیزمان ایران هستند بیایید از همه ی هموطنان بخواهیم از بکارگیری افغانها پرهیز کنند چه بسا گرگ را در خانه راه دادن عاقبت خوشی ندارد وقتی وحشی میشوند همه را خواهند درید خواهشا مسئولین محترم هم نگذارند افغانها در ایران بمانند مسئولین محترم خواهشا پشتیبان ایرانیها باشید ممنون

  • ناشناس
    1

    به چشم خودم عید کنار دریاچه چیتگر هزاران مهاجر افغان را دیدیم .

  • ناشناس
    0

    چرا مسئولین خودشان را به خواب زدن عاقا بیدار شین یه چرخی تو خیابان های تهران بزنید وببینید که ایران شده افغانستان عاقا ما توخیابانهای تهران احساس غریبی میکنیم چون اگه صد نفر می بینی هشتادنفر افغانی هستن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا

  • میشوبالا
    0

    خطر اصلی فقر مردم است نه جنبید می جنبانند

  • ناشناس
    0

    متن شبیهه بیانیه بود تا گزارش خبری

  • مش جمعه
    4

    من ازین حادثه سه برداشت دارم ۱: افغان هراسی ۲: ایران هراسی ۳: آخوندهراسی.

    نظرات شما -
    • تیمور
      2

      و انگلیس و منافق ،موج سواری

  • ناشناس
    1

    خبر فوری آقا جان ، ایران هیچ مکانیزم خاصی برای مهاجرت اتباع افغان نداره . همه افغان‌ها دهه ها به ایران به شکل غیر قانونی وارد میشدن و هنوز هم میشن . این قتل های اخیر زنگ اخطاری بود که ببینید اینها یک بمب پنهان هستن . لطفا اینها را از مرز با خوبی و خوشی به ترکیه و آسیای مرکزی و کشورهای عربی هدایت کنید ، میخواهید ایران مثل سوریه بشه این افغان‌ها را نگه دارید پس

  • آرَش
    1

    افغانیا میگن خراسان و مشهد جزیی از افغانستان بوده ، افغانهای زیادی سر ساختمانهای کارگری هستند ،،که مواد مخدر میفروشندبه کارگرهای بدبخت ایرانی مسئولین چرا کاری نمیکنند، مسئولین ما خودی خوار کن وغریبه هار کن شده اند.

  • جلیل
    0

    تو رو بخدا قسم مسولین این افغانی رو بیرون کنید بخدا معضل ودرد سر میشه واسه بچهای ما اینها همه فردا واسه هممون دردسر میشن خواهش وتمنا میکنم بیرون کنید اینها رو

  • ناشناس
    0

    وقتی حکومت از طالبان حمایت میکنه نتیجه اش همین میشه دیگه.کدوم کشوری تو دنیا به این اندازه مهاجر داره؟! آلمان که یک کشور با جمعیت پیری هستش ورود مهاجرین را بسیار محدود کرده .اونوقت کارگر و بنا های ما بیکارن .اگه ایرانی بودین به ایران و ایرانی فکر میکردین!

  • ایران
    0

    ۹۹ درصد افغانها کارگر هستند اینها چه سرمایه و علمی وارد کشور ما کردن ؟؟ مگه ما جمعیت جوان نداریم که بجای اونها کار کنند؟؟ این اقوام کرد مظلوم که کولبری میکنن یعنی لیاقتشو ندارن بجای افغانها کار بهتری انجام بدن ؟ ۵ میلیون افغانی که چند میلیون شغل رو به تصرف خود درآوردن !الان تمام بناها بلا استثنا افغانی هستن ! بناهای ایرانی همه بیکارشدن.تا کی میخوایید خودتون به خواب بزنید ؟

  • کریم
    1

    ۷ درصد جمعیت ایران شدن افغانی !!!! این یعنی فاجعه .الان که دیگه جنگ نیست تو کشورشون .اخراجشون کنید بسه دیگه .در بعضی از روستاها تو باید بگردی ایرانی پیدا کنی انگار اومدی افغانستان .دو میلیون افغان فقط تو استان تهران والبرز هستن این فاجعه است .نیاز به توطئه امریکا نیست !

  • ناشناس
    3

    این افغانیها بی عار چی میخوان دو دستی کشور خودشون رو تحویل طالبان دادن و الان بهانه دارن که هر کجا دوست دارن برن و کجا بهتر از ایران هر جا میریم پر افغانی شده خسته شدیم دیگه خودمون بدبختی کم داشتیم این افغانیها هم بهش اضافه شدن اینها برق میخوان آب میخوان شغل میخوان تحصیل میخوان خودمون زیر ساختهای درست حسابی نداریم باید به اینها هم سرویس بدیم برید از ایران برید به کشور خودتون ما ایرانیها از شما افغانیها خوشمون نمیاد و مسوولین بی خاصیت راه رو برای افغانیها باز گذاشتن مایه ی تاسفه

  • مجید
    2

    مسولین دنبال چی هستن
    البنه اگه مسولین دو تابیعتی نباشن
    البته اگه مسولین ما تابعیت عرب نداشته باشن رگ غیرتی داشته باشن یه تکونی به خودش بدن تصمیمی برای افغانی ها بگیرن وگرنه افغانی تصمیمی برای ما وخانواده مسولین میگیرن

  • ایران
    2

    برید بمیرید مسئولان حکومتی
    ی مشت افغان اومدن تو مملکت و هر روز هم تعدادشون زیاد میشه و مرزهارو براشون باز کردید که کار به جایی برسه که تو شهرایی مث کرج و تهران اخطار بدن و بگن احتیاط کنید و تو مکان های خلوت رفت و امد نداشته باشین و هر جا افغانی دیدید اون محلو ترک کنید که ممکنه بلایی سرتون بیاره
    اینقدر دم از امنیت و قدرت اول منطقه بودن نزنید جای این حرفای مفت کشور رو از وجود اینا پاک کنید

  • حمید
    1

    ورود مهاجرین افغان کشور را به چالش گسترده میکشد

  • ناشناس
    1

    ما اب نداریم گرانی بیداد گی کنه بعد کلی افغان راحت از مرز وارد ایران میشه چه وضعی هست؟

  • علی
    0

    هرچه داریم بدبختی میکشیم از این افغان هاس من یه کارگر ساختمانی هستم ک دیگه هرجا برم کار دست افغانهاس مارواز کارمون انداختن بیرون جای ما افغانی اوردن الان بیکارهستم و شرمنده خانواده

  • کوروش کبیر
    0

    من خودم شاهد این موضوع هستم که افغان ها دست به جرم و جنایت های زیادی زده اند. مشکلات زیادی با هجوم این قوم برای ایران پدید خواهد آمد. لطفا مسوولان جلوی این مهاجرین را بگیرند و حداقل غیر قانونی ها را اخراج کنند. ذره ای اگر به ایران و ایرانی اهمیت می‌دهید فکری بکنید.

  • ناشناس
    0

    داعش در حال رشداست انگلیس امکانات در اختیار داعش قرار می‌دهد واختلاف بین اقوام مختلف می اندازد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها