بیانیه ستاد حقوق بشر در خصوص اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان سعودی

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان سعودی را محکوم کرد و خواستار تحقیق و بررسی ابعاد مختلف این جنایت شد.

بیانیه ستاد حقوق بشر در خصوص اعدام ۸۱ نفر توسط عربستان سعودی

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای، اعدام ۸۱ نفر را توسط عربستان سعودی به شدت محکوم کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«باسمه تعالی

گذشت بیش از ۷ سال از آغاز تجاوزگری ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن و ثبت رکوردهایی چون تلفات انسانی مستقیم و غیر مستقیم بیش از ۳۷۰ هزار غیرنظامی، تخریب گسترده زیرساخت ها و مراکز ارتباطی، درمانی و بهداشتی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، یمن را به آزمایشگاهی برای راستی آزمایی ادعاهای پر طمطراق حقوق بشری مدعیان تبدیل کرد. سکوت و انفعال معنادار مدعیان دروغین حقوق بشر و بعضاً اقدامات غیر موثر و صرفاً با هدف رفع تکلیف، یمن را به قتلگاه انسان و انسانیت تبدیل کرد.

در چنین صحنه عاری از هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخگویی در قبال جنایات ارتکابی، عربستان سعودی بار دیگر به نقض گسترده حقوق بشر و سوء استفاده از قدرت در قلمرو تحت حاکمیت خود مبادرت ورزید. اعدام دسته جمعی ۸۱ نفر با ترکیب ۸ شهروند یمنی و ۴۰ شهروند از اهالی شهر القطیف، اتهامات وارده به آنها را با تردید جدی روبرو ساخته و آن را به تسویه حسابی سیاسی و عقیدتی بدل کرده که وصف اعدام خودسرانه بر آن بار خواهد شد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن رد این اقدام غیر انسانی، توجه تمامی کشورها و مقامات بین المللی و منطقه ای حقوق بشری را به این قتل گسترده جلب می نماید.

از دولت های عضو شورای حقوق بشر انتظار می رود تا به دور از هرگونه سیاست زدگی و برخورد ابزاری و دوگانه، درخصوص ابعاد مختلف این قتل گسترده تحقیق و بررسی نمایند. از گزارشگران ویژه شورای حقوق بشر به ویژه گزارشگر ویژه اعدام های فراقضایی، خودسرانه یا فوری انتظار می رود تا فوراً نسبت به تحقیقی جامع درخصوص این اتفاق مبادرت ورزند. از تمامی سازوکارهای بین المللی حقوق بشری و کشورها انتظار می رود تا با توسل به ابزارها و ظرفیت های موجود، از عدم تکرار این قبیل نقض های گسترده و سیستماتیک حقوق اساسی بشر اطمینان حاصل نمایند.

در این راستا، ستاد حقوق بشر تاسف عمیق خود را از سکوت و بی عملی کشورها و سازمان های بین المللی مدعی حقوق بشر در قبال اینگونه اقدامات، ابراز می دارد و این سکوت را نشانه‌ای از دورویی آنها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت های مستقل می داند.»

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • التماس تفکر
    0

    گردن زدن افراد با شمشیر در قرن ۲۲ انسان یاد جاهلیت متوحش قبل از اسلام میندازد. اینها خوی توحش خود علی رغم پیشرفت مادی وتکنولوژی جهان در ژن خود منتقل کرده اند.وقتی دموکراسی و آزادی بیان وحق اعتراض نظر مخالف نباشدمیشود دیکتاتوری که با گردن زدن واعدام میخوان چند صباحی بیشتر به حکومت استبدادی خود ادامه دهند همانند تمام دیکتاتور های تاریخ .افسوس که به فرموده قرآن از پیشینیان خویش عبرت نمیگیرند.

  • خدا
    14

    مسائل داخلی دیگر کشورها به شما چه ارتباطی دارد

    نظرات شما -
    • M
      9

      واقعا؟؟؟پس چرا خودتون رو برای اوکراین جر میدید؟

    • Amir
      4

      پس چرا همین ها به بهانه حقوق بشر کشور مارو تحریم کردن. مگه مسائل داخلی ما به کسی مربوط میشه؟؟

    • ناشناس
      0

      Mخان از صدا و سیمای ام القرا اینهمه تبعیض و نامردی بعیده وگرنه بجز تو کسی خودش را جر نداده

    • به ناشناس ۲۳:۱۴
      5

      چوب که برداری گربه دزده حساب کار دستش میاد.معلوم خودت حسابی برای اوکراین پاره پوره کردی.خخخ

  • مظلوم
    5

    شما گرانی وبیکاری مملکت خودتن حل کنید عربستان سعودی چه ربطي بما داره مردم زیر بار گرانی کمر خم کردند مگر شماخبر نداری

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      کشور ما که بدتراز عربستان است ظلم ستم دروغ حیله دروغ دروغ غارت دوزدی وووووووو

  • بینام
    5

    بیانیه سازمان حقوق بشر خیلی غلط کرد این سازمان وقتی ایران ۱۷۶ تا نخبه رو تو هوا زد کدوم گوری بود؟ وقتی زندانی سنی اعدام می کنید مگه عربستان دخالت می کنه؟ به شما چه ربطی داره

    نظرات شما -
    • M
      6

      اولا اینکه هواپیمای اوکراینی صرفا یه حادثه و خطای فردی بوده نه اینکه شمشیر دست بگیری و در یک روز گردن ۸۱ نفر بزنی.
      درثانی برای ایران سنی و شیعه مطرح نبوده چه بسا اعدام سنی ها یک هزارم شیعیان نیست.درحالی که وحوش سعودی به شیعیان رحم نمیکنن.
      ثالثا بحث اینه که اگر امورات کشورهای دیگه به ما ربطی نداره پس امورات هیچ کشوری به ما ربط نداره.نه اینکه برای اوکراین خودمون رو بکشیم بعد برای یه عده بدبخت بگیم به ما چه ربطی داره!!!!!!

    • .
      7

      وقتی آمریکا ۲۹۶ مسافر ایرانی رو زد شما کدوم گوری بودی؟آها ببخشید یادم نبود اونا چشم آبی هستن و مجاز به انجام دادن هر غلطی

    • ناشناس
      0

      M خای ، الان همه فهمیدن که سقوط هواپیمای اکراینی هم چندان خطای فردی نبوده

  • منصور
    2

    به شهادت میشود گفت یکی از بهترین حاکم کنونی خاورمیانه ملک سلمان ولیعهد عربستان میباشد اصلاحات که دردوره کنونی ایشان صورت میگره شباهت زیادی به شاه ایرانه که نگون بختانه نافرجام ماند

    نظرات شما -
    • به منصور
      2

      اعلی حضرتا.خخخخخخ

  • 3

    کجایند مدعیان حقوق بشر که برای چشم‌آبی‌های اوکراین سینه چاک می‌کنند ولی در برابر شمشیر شجره خبیثه آل سعود که با قتل‌عام کودکان یمنی و گردن زدن افراد کم سن و سال در عربستان که اتهام آنها قطعی نشده ماهیت جنایتکار خود را برای جهانیان برملا ساختند، فریاد برآورند؟! لعنت خدا، رسول و انبیاء و فرشتگان و همه خلایق بر این خاندان نحس. طاهری * حوزه‌ها و دانشگاههای کشور در مورد اعدام 81 نفر از مردم مظلوم و مسلمان عربستان به دست آل سعود جنایتکار نباید ساکت بنشینند.

  • 1

    جهان اسلام نباید در برابر خیانت اردوغان که رئیس رژیم غاصب و جعلی را که دستش تا مرفق به خون ملت فلسطین آلوده است برادر خطاب می‌کند، ساکت بماند.
    آقای اردوغان! خوش خدمتی به جریان سلطه به ویژه رژیم سفاک و کودک‌کش اسرائیل، نه به صلاح شما و نه به صلاح ترکیه است. از سرنوشت امثال صدام و قذافی، حسنی مبارک و... عبرت بگیرید که وقتی خدمتشان به پایان رسید آمریکا مثل دستمال کاغذی مستعمل آنها را به زباله‌دان انداخت.

  • 1

    دولت قبل گره‌های زیادی از اقتصاد کشور را باز کرد! این که تورم را به 50 درصد رساند یعنی گره‌های زیادی را باز نمود! این که قیمت مسکن را 70 برابر کرد و پراید 17 میلیونی را به 120 میلیون رساند یعنی باز کردن گره از مردم! چوب حراج به ارز 4200 تومانی یعنی حل مشکل اقتصادی کشور! دلار 3500 تومانی را به حدود 30 هزار رساندن یعنی بیش از 750 درصد افزایش یعنی باز کردن گره‌ها! عده‌ای چشم خود را بسته و سخن‌پراکنی می‌کنند؟ حداقل چشمتان را باز کنید که ببینید مردم چه طور به شما دارند نگاه می‌کنند!

  • 1

    اشتباه راهبردی سیاستمداران اوکراینی این بوده که به جای اعتمادسازی در رابطه با همسایه خود یعنی روسیه برعکس مسیر عداوت با این کشور و دعوت از ناتو را دنبال کرده‌اند. بنابراین در جنگ اوکراین دولتمردان اوکراینی بیش از هر فرد دیگر باید مورد ملامت واقع بشوند.

  • 4

    از سبزپوشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مقر جاسوسی رژیم جعلی صهیونیستی و آمریکا را در اربیل کردستان عراق در هم کوبیدند تقدیر و تشکر می‌کنیم. خداوند به همه این پاسداران سرفراز جزای خیر دهد که دل ملت موحد و جبهه مقاومت را شاد نمودند و لرزه بر خانه‌های عنکبوتی آنها انداختند.

  • محمد
    3

    ننگ بر سازمانهای به اصطلاح حقوق بشر با این سکوت مرگبار و مرگ بر آل سعود که تاریخ بشریت را خجالت زده کرد

  • عادل
    0

    خودتون گرفتین این زوم بدبخت رو با اتهام واهی اعدام کردید حالا شدید مدافع حقوق بشر

    نظرات شما -
    • 0

      زَم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها