تنفس در مذاکرات وین و سفر معنادار امیرعبداللهیان به مسکو

سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو با توجه به شرایط جدیدی که روسیه در ان قرار گرفته،بطور قطع بستری است برای گفتگوهای جدی، صریح و رو به جلو میان دو کشوری است که نشان داده اند، می توانند همکاری های بسیار نزدیک، تعیین کننده و موفق در موضوعات با پیچیدگیهای بسیار زیاد داشته باشند.

تنفس در مذاکرات وین و سفر معنادار امیرعبداللهیان به مسکو

حسین امیرعبداللهیان، روز دوشنبه ۲۳ اسفندماه برای دیددر و گفتگو با مقامات فدراسیون روسیه عازم مسکو شد.

این سفر در میانه شرایط پیچیده حاکم بر مذاکرات وین و همچنین اوج گیری بحران اوکراین که تقابل کم سابقه غرب و روسیه را بدنبال داشته از جنبه های مختلف می تواند حائز اهمیت باشد.

روسیه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا باید به صورت کتبی به این کشور تعهد بدهد که تحریم های اعمال شده بر علیه مسکو پس از بحران اوکراین مانعی بر سر راه همکاری های اقتصادی و هسته ای این کشور با ایران که بخشی از ان نیز در برجام قید شده ایجاد نخواهد کرد.

این درخواست روسیه موجب شد که رسانه ها و برخی مقامات غربی به حمله شدید به مسکو، این کشور را به سنگ اندازی در مسیر نهایی شدن مذاکرات وین و دستیابی به توافق متهم کنند.

برخی منتقدین و مخالفین همکاری ایران با روسیه در داخل کشور نیز ضمن همراهی با موج غربی ایجاد شده، مسکو را متهم به گروگان گرفتن منافع ایران برای تامین مطالبات خود نمودند.

این فضا تا جایی پیش رفت که حتی موضع بی طرفی فعال جمهوری اسلامی ایران که مبنای آن از یک سو مخالفت با جنگ و از سوی دیگر محکومیت اقدامات تحریک امیز امریکا و غرب در اوکراین بود به کوتاه آمدن کشورمان در برابر شرط گذاری روسیه تعبیر شد و مورد حمله رسانه های غربی و همفکران انها در داخل قرار گرفت 

 در چنین شرایطی روز گذشته روزنامه وال استریت ژورنال  به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که واشنگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده که این درخواست را پس بگیرد.

این روزنامه از قول مقام آمریکایی که نام وی را اعلام نکرده اعلام نمود که اگر کرملین از خواسته خود برای مستثنی شدن تحریمها برای اجرای برجام کوتاه نیاید، آمریکا در پی توافقی خواهد رفت که روسیه را از برجام مستثنی کند.

روسیه نیز در برابر اظهارات مقامات غربی که این کشور را به کارشکنی در مذاکرات وین متهم کرده اند ضمن ضمن رد ادعاهای مطرح شده بر لزوم نفع همه طرفها از توافق حاصل از مذاکرات وین تاکید کرده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: روسیه با این حقیقت پیش می‌رود که «مسیر احیای مؤثر اجرای برجام در سایه احیای توازن بین عناصر هسته‌ای و اقتصادی "توافق" است به طوریکه در راستای منافع تمامی طرف‌ها باشد»

مسکو با اشاره به موضوعات حل نشده میان ایران و آمریکا که در حال حاضر مانع اصلی شکل گیری توافق است خاطر نشان کرده: متن توافق هنوز در مورد مسائل باقی مانده بین ایالات متحده و ایران در حال تنظیم است و شماری از مذاکره‌کنندگان تصمیمات سیاسی درباره تأیید متن نهایی توافق گرفته‌اند و مذاکرات وین طبق روال ادامه خواهد داشت.

در چنین شرایطی و با توجه به تهدید امریکا در خصوص کنار گذاشتن روسیه از برجام و اتخاذ مسیرهای دیگر برای دستیابی به توافق، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در صفحه اختصاصی خود در توییتر نوشت: "همه ارکان کشور فارغ از فضا سازیهای هدفمند داخلی و خارجی صرفا برای حفظ و ارتقاء منافع ملی تلاش می کنند. تا زمان تامین مطالبات قانونی و منطقی خود و دستیابی به توافق قوی در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند."

اظهار نظر صریح شمخانی نشان می دهد که ایران در چارچوب منافع ملی خود قصد دارد در مذاکرات با ترکیب فعلی باقی بماند ودر تعامل با طرفهای حاضر در مذاکرات به توافق قوی برسد.

تحقق این راهبرد دارای الزاماتی است که از ان جمله تداوم مبادله نوشتارهای غیر رسمی با هیئت امریکایی حاضر در مذاکرات و رایزنی در سطوح بالاتر با مقامات روسیه برای تمرکز بر اشتراکاتی است که بتواند زمینه ساز شکل گیری توافق قوی در وین باشد.

سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو با توجه به شرایط جدیدی که روسیه در ان قرار گرفته،بطور قطع بستری است برای گفتگوهای جدی، صریح و رو به جلو میان دو کشوری که طی سالهای اخیر نشان داده اند که علی رغم اختلاف نظرهایی که در برخی موضوعات منطقه ای و بین المللی دارند،می توانند همکاری های بسیار نزدیک، تعیین کننده و موفق  در موضوعات با پیچیدگیهای بسیار زیاد داشته باشند.

روسیه در جریان مذاکرات وین نقشی سازنده و تسهیل گر برای عبور طرفها از موضوعات پرچالش داشته و در این مسیر همکاری و رایزنی موثری نیز با هیئت مذاکره کننده ایرانی معمول نموده است.

اکنون مذاکرات وین بدلیل تعلل واشنگتن در اتخاذ تصمیمات سیاسی ضروری به آهستگی پیش می رود و تاثیر واقعی عوامل دیگر در شتاب گرفتن مذاکرات تقریبا صفر است

سفر حسین امیر عبداللهیان به مسکو و رایزنی مقامات دو کشور می تواند شرایطی را فراهم کند که ضمن خنثی شدن فرافکنی و عملیات روانی امریکا در مقصر معرفی کردن طرفهای دیگر در ایجاد شرایط موجود، زمینه لازم برای انجام وظایف و تکالیف آمریکا در فرایند مذاکرات وین مهیا شود.

منبع: نورنیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • ناشناس
    6

    رفته از اربابش مشورت واجازه بگیرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      دقیقا

    • سیما نادری مدیر بلداجی
      0

      اونهایی که تصور میکنن مسولین خود فروخته در جریان برجام منافع ملی ایران را در اولویت قرار میدن سخت در اشتباهن چراکه اینها بین مردم ایران و فلسطین همیشه فلسطین اولوین بوده وخواهد بود دروافع منافع مردم ایران سپر فلسطینی ها شده وگرنه که این همه تحریم و.. نداشتیم. در جریان برجام هم اولویت پوتینه!!! چرا؟؟؟؟ چون اونها میتونن بقای این افراد را تضمین کنن ولی مردم ایران هرگز اینها را نمیخان و نخواهن خواست. 43 ساله که منافع مردم ایران در الویت نیست و نخواهد بود.

  • ناشناس
    2

    جناب آقای دکتر سید امیر عبداللهیان، از رئیس اعظم و ولی نعمت خود جناب آقای دکتر سید پوتین صاحب الامر کسب اجازه و دریافت دستورات لازم به دیار خود ،روسیه رهسپار شدند. ما هیچ ما نگاه

  • عوام
    1

    خیلی بدبختیم که باید روسیه اجازه بده تا زمان ظریف حداقل زیر پلید روسیه نبودیم البته به خاطر همین روسیه با نوکران داخلیش نذاشت برجام به سرنجام برسه

  • یزدان
    1

    لعنت به روسیه وغرب وآمریکا وچین وسران ما که نمیتونن به خودشون وکشورشون وفادار باشند

    نظرات شما -
    • محمد.،،
      1

      مشکل اینجاست که از۴۳سال پیش تاکنون منافع ایران وایرانی برای اینجماعت اهمیت نداشته ونداردهدفشان نابودی وتاراج ایران وملت بوده وهست که اگرغیرازاین بود وضع کشورسرشارازمنابع خدادادی اینگونه اسفبارنبودومردم درگرداب مصیبت وبدبختی نبودند

  • ناشناس
    1

    لعنت بر کمونیست و کمونیست دوست

  • منصور
    2

    بخشی ازاین صاحب منسبهای کلیدی ای کشور بدون اذن اربابشون پوتین آب نمیخورند دراین چهل سال با دشمنی با امریکا این مزدوران مکتب ک.گ.ب شوروی ،حسین بازجو وغیرو برضد منافع ملی این کشوعمل کردند وبه قهقرا بردند

  • ناشناس
    0

    برای یکبارهم شده تصمیم بدون واسطه ودرجهت منافع ملی بگیرید.

  • شهرام.ر
    2

    الان بهترین وقت برای استفاده کامل از این درگیری بین شرق و غرب است هرچند ، اگه ابرقدرت‌های شرق و غرب به کشورهای دیگه امتیاز میدادن، دیگه ابرقدرت نمی موندن.

  • ناشناس
    0

    ارباب پوتین اجازه هست ما آب بخوریم ؟

  • ناشناس
    0

    ارباب خودش به تله افتاده ، التماس نکن

  • سعید1400
    2

    ایران در زمینه های مختلف از جمله صنایع دفاعی و هسته ای به روسیه وابستگی داره و لذا نمی تونه از رابطه با روسیه خودداری کنه.

  • سعید1400
    2

    ایران در زمینه های مختلف از جمله صنایع دفاعی و هسته ای به روسیه وابستگی داره و لذا نمی تونه از رابطه با روسیه خودداری کنه.

  • ناشناس
    3

    بگید رفته به دست و پای پوتین بیافته.....

  • قلابی و فیک
    0

    کسانیکه با شعار استقلال و آزادی سوار بر قدرت شدند ، امروز سرسپرده شرق و گدای غرب شده اند و ملتی که بدون آزادی حیران و درمانده این وسط داره مقاومت!!!!!؟ می کنه .
    خلایق هرچه لایق ، من لیاقت ندارم .

  • بیی
    0

    رفته کفش های پوتین را لیس بزنه

  • ناشناس
    0

    ارباب پوتین سلامت باشند

  • ناشناس
    0

    احیای توافق برجام در این شرایط یعنی دور زدن تحریم های روسیه از طریق ایران و وابستگی هر چه بیشتر ایران به روسیه. برای پایان دادن به بیش از چهار دهه سیاست تنش و تقابل بیهوده و پر هزینه فروپاشی توافق برجام و شکست مذاکرات وین در نتیجه مهیا کردن شرایط برای مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا به منظور یک توافق جامع و قابل تضمین ضروری و اجتناب ناپذیر است.

  • ناشناس
    0

    دستور فرمودید موشک هارا شلیک کردیم. دستور بعدی جیست ؟ امر بفرمایید .

  • ناشناس
    0

    رفته ازکدخداپوتین کسب تکلیف کنه

  • ناشناس
    0

    حاجی فیروز چی میخوند ارباب خودم س...

  • ایران
    0

    شاه در ۱۳۴۲ بعد از اعتراض روحانیت به اصلاحات ارضی ،آنها را ارتجاع سیاه و عامل شوروی نامید. امروز پرده ها افتاده مردم متحیرانه می بینند حاکمیت ما از روس ها دستور می گیرد...


  • عادل از قطب شمال
    0

    رفته ببینه امام پوتین چه دستوراتی میده

  • عال
    0

    سید پوتین تورا خدا احازه بده بگو که ما اگر توافق کردیم ما رانتنیه نمیکنی

  • ناشناس
    0

    رفته بند پوتین ببنده

  • ل
    0

    اخه مگه میشه روسیه ازاین همه منابع ایران که چهل ساله برده خورده رایگان بگذره توافق با امریکاه سرکاری خود حضرات ایات نمی خوان توافق بشه چون سپرده وسرمایه کشور را به روسیه بردنه برای روزه مبادا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها