مقایسه‌ قدرت نظامی بلاروس و اوکراین/ کی‌یف قادر است سه روزه متحد اصلی پوتین را شکست دهد؟

اگر یک جنگ تمام عیار بین اوکراین و بلاروس رخ دهد، بلاروس هیچ شانسی نخواهد داشت و اگر حمایت روسیه نباشد به راحتی از کی‌یف شکست می خورد.

مقایسه‌ قدرت نظامی بلاروس و اوکراین/ کی‌یف قادر است سه روزه متحد اصلی پوتین را شکست دهد؟

به گزارش خبر فوری، جنگ اوکراین و روسیه بسیاری از کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است. غرب و به خصوص کشورهای نزدیک به اوکراین یعنی لهستان، سوئد و فنلاند از یک طرف و بلاروس و کشورهای قفقاز از طرف دیگر از دو جبهه درگیر یعنی روسیه و اوکراین حمایت می کنند.

 در میان موافقان روسیه، بلاروس جایگاه ویژه ای دارد. این کشور کوچک که تحت زعامت «الکساندر لوکاشنکو» قرار دارد، متحد پوتین است و مرز خود را به روی نیروهای روس بازگذاشته است.

در این چند هفته، اوکراین بارها به بلاروس هشدار داده که در درگیری های این کشور با روسیه  دخالت نکند. مقامات اوکراین، بلاروس و ارتش این کشور را متهم کرده اند که به روسیه نیروی کمکی داده و بخشی از سربازان خود را هم به مرزهای اوکراین فرستاده است. بلاروس البته اقدام خود را توجیه کرده و گفته است، اوکراین قبل از جنگ قصد داشته به بلاروس حمله کند و از این رو، بلاروس به همراه روسیه پیش دستی کرده و به این کشور حمله کرده است.

شواهد گویای این است که روابط بین بلاروس و اوکراین به شدت وخیم است و حتی بعد از پایان جنگ با روسیه نیز بعید است روابط دو طرف بهبود یابد. نکته مهم در این میان این است که بلاروس بدون حمایت روسیه هیچ شانسی برای پیروزی در مقابل اوکراین ندارد و اصولا این کشور برای کسب قدرت بیشتر خود را به روسیه که ارتش دوم دنیا است چسبانده و در واقع، طفیلی آن شده است. برای اثبات این مدعا کافی است قدرت نظامی اوکراین با بلاروس را مقایسه کنیم. 

مقایسه قدرت نظامی بلاروس و اوکراین

جمعیت بلاروس قابل مقایسه با اوکراین نیست. اوکراین بیش از 43 میلیون جمعیت دارد؛ در مقابل، بلاروس حدود 9.5 میلیون جمعیت دارد. اوکراین بیش از 22 میلیون جوان آماده رزم دارد اما بلاروس  حدود 5 میلیون نیروی قابل رزم دارد. در مقابل، اوکراین حدود 50 هزار نیروی شبه نظامی دارد اما بلاروس بیش از 100 هزار نیروی شبه نظامی دارد.

در زمینه نیروی هوایی، دست برتر را اوکراین دارد. ارتش اوکراین 318 هواپیما دارد اما بلاروس 201 هواپیما در اختیار دارد. اوکراین 69 جنگنده دارد و بلاروس 38 جنگنده دارد. همچنین، ارتش اوکراین حدود 112 هلی کوپتر جنگی دارد اما بلاروس 62 هلی کوپتر در اختیار دارد.

در زمینه نیروی زمینی، قدرت ارتش اوکراین بیشتر است. اوکراین 2.596 و بلاروس 601 تانک در اختیار دارند. تعداد خودروهای زرهی اوکراین نیز بیشتر از بلاروس است. بلاروس 1.510 خودرو زرهی دارد اما ارتش اوکراین 12.303 خودرو زرهی دارد. همچنین، تعداد توپخانه خودکششی اوکراین بیشتر از بلاروس است. بلاروس 482 توپخانه خودکششی دارد و اوکراین 1.067 توپخانه خودکششی دارد. همچنین، بلاروس 228 و اوکراین 2.040 توپخانه در اختیار دارند. تعداد راکت اندازهای بلاروس هم به مراتب کمتر از اوکراین است. بلاروس 238 و اوکراین 490 راکت انداز دارند.

اما نیروی دریایی؛ در این زمینه مقایسه دو کشور بیهوده است. اگرچه اوکراین نیروی دریایی دارد و 38 ناو جنگی هم در اختیار دارد اما بلاروس اصلا نیروی دریایی ندارد و در نتیجه ناو، ناوچه، زیردریایی و سایر تجهیزات دریایی را هم ندارد.

این شواهد به خوبی مدعای نخست ما را اثبات می کند؛ در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار بین اوکراین و بلاروس، بلاروس هیچ شانسی نخواهد داشت و اگر حمایت روسیه نباشد به راحتی از کی‌یف شکست می خورد؛ شاید به همین دلیل لوکاشنکو تصمیم گرفته برای بقای قدرتش در مقابل همسایگان به روسیه نزدیک شود و به پوتین در اشغال اوکراین کمک کند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • شهروند
    18

    نهایت نامردی است ، روسیه که مثلا دومین ارتش دنیااست ، با کمک بلاروس و مزدوران سوریه ای و . . . به یه کشور مستقل حمله کرده و از هیچ جنایتی کوتاهی نمی کنه .
    درود بر غیرت و شرف مردم اوکراین که در مقابل متجاوزان مقاومت می کنند .

    نظرات شما -
    • رضا
      15

      چون از روسیه بدت میاد دلیل خوب بودن اوکراین نیست!
      از هر طرف کشته شود به نفع اسلام هست.

    • ناشناس
      1

      به زضا: چرا کشته شدن انسان ها به نفع اسلام است؟ اگر آنها بد هستند که نیستند چرا خدا آنها را آفریده است؟ پاسخ 1400 ساله ندهید که خدا آنها را آفریده تا هدایت شوند و به کمال برسند

  • علی
    11

    نامردی نبود ارتش اول دنیا به افغانستانی که حتی هیچ هواپیمایی نداشت.هیچ توپخانه ای نداشت هیچ تانکی نداشت هیچ هلی کوپتری نداشت هیچ ارتشی نداشت و فقط مردم عادی و عروسی ها رو بمب باران می کرد. حداقل آزاده باش.ضنماً شرف و غیرت اوکراینیها در حال فرار از کشورشون هستند

    نظرات شما -
    • جعفر صادق
      8

      اگر اوکراینی ها فرار میکنن پس روسیه با این همه هارت و پورت با کی داره میجنگه؟! سربازاشون سردرگمن چون هدفشون از حمله براشون روشن نیست. روسیه از درون فرو میپاشه چون حمایت مردمی نداره.

    • 9

      چه ربطی داره ؟ چون آمریکا با تروریست ها جنگ کرده ، ارباب شما به اوکراین حمله کنه

      بچه برو درس ات رو بخون ، بسیج ‌کار و زندگی نمیشه برات

    • 6

      امریکا به اهدافش در افعانستان رسید و تروریست ها را نابود کرد. وضع امروز افغانستان ها به این دلیل است که نمی شود آزادی را به مردمی که بردگی را دوست دارند هدیه کرد.

  • مجید
    4

    این منطقه اوکراین یکی از ضعیفترین مناطق جدا شده از شوروی سابق است حتی نمی تواند امنیت داخلی خود را حفظ کند چه برسد به حمله به دیگران در جریان اشغال عراق و افغانستان به همراه نانو وارد این دو کشور شد تعریف می کنند عراقی ها و افغانها با بقیه می جنگیدند اما کافی بود دنبال تانک‌های اوکراین بدوی تا از ترس فرار کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      آره ترسو هستند ، ۱۷ روزه پوتین و ارتش او را اسکل کرده اند . امثال تو نان پاچه خواری میخورید . روسیه متجاوزه و پوتین در باتلاق اوکراین نابود میشه به لطف خدا و آرزوی ۸۰ میلیون ایرانی

  • ناشناس
    6

    اینایی که اونجوری واسه اوکراین خودشونو جر دادند میزنند یه لحظه فکر کنند اگه مثلا امریکا در زمان ترامپ به ایران حمله میکرد واکنش مردم مظلوم اوکراین در محکومیت اون جنگ چی بود اثلا کسی تو اوکراین به جاییش بود بد بختای کاسه لیس.

    نظرات شما -
    • 5

      نیاز به واکنش مردم اوکراین نیست. بخش بزرگی از مردم خودمان که از حاکمیت بسیار ناراحتند در کنار ارتش امریکا با حاکمیت می جنگیدند و یا بی خیال جنگ میشدند! دقیقا مانند مردم عراق در زمان حمله امریکا به آن کشور.

  • اتوبوسران
    1

    انسانیت قاطی سلائق سیاسی نکنین جون انسانها مهم فرقی نمیکنه؟ یمنی سوری افغانستانی یاعراقی یااوکراین الان مسلمانان که اینقدر بدردشون خوردیم واسمون پیداکردن همین عراق شده مقر تروریستهای اسرائیل نبودیم دست دماغش بودالان

  • ناشناس
    0

    قدرت پوشالی کمونیستها در اوکراین با خاک یکسان شد مردم رشادت وشجاعت کردند و غول تسلیحاتی پوتین را را تا آستانه شکست و زوال به پیش بردند

  • اربیل
    1

    گور پدر آمریکا و انگلیس و روسیه و بلاروس و اوکراین جنگای اونا به ما ربطی نداره ولی این منطقه و مسلمانانش خیلی به ما ربط داره
    هرکی به مردم مسلمان تو هر جای دنیا حمله کنه ما جلوش می ایستیم همین اوکراین پدرسوخته تو حمله آمریکا به عراق 5000 نیرو فرستاد پس گور باباش هرکسی چشم به خاورمیانه داشته باشه ما اذیتش میکنیم بله تا وقتی آمریکا گورشو گم نکرده از خاورمیانه ما هم ضد آمریکا عمل میکنیم الانم به هیچ عنوان پشت اوکراین حرام لقمه رو نخواهیم گرفت دندش نرم میخواست خودشو از مستکبر دنیا جدا کنه هی ناتو ناتو نکنه

  • حسین
    2

    الان قدرت نظامی بلاروس بیشتر است اوکراین هشتاد درصد نیرو های نظامی و فاشیست آن یا کشته و زخمی اسیر شدند و یا داوطلبانه ورود به روسیه را پذیرفتند همچنین هشتاد درصد سلاح های خود را از دست داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها