درباره اسلحه‌ای که شرکت آمریکایی برای کودکان ساخته؛ فاجعه‌ای بزرگتر در راه است

مدت‌هاست تعداد حیرت‌انگیز و وحشتناک تیراندازی‌ها در آمریکا باعث نگرانی شده است. اما در این میان، یک شرکت آمریکایی به نام «WEE1 Tactical» به آن دامن زده و حتی یک مدل تفنگ نیمه اتوماتیک مخصوص کاربران کودک خردسال را را روانه بازار کرده است.

درباره اسلحه‌ای که شرکت آمریکایی برای کودکان ساخته؛ فاجعه‌ای بزرگتر در راه است

شرکت فوق می گوید این مدل تفنگ به نام «JR-15» از لحاظ ظاهر، احساس و کاربرد با تفنگ بزرگسالان فرقی ندارد.

WEE1 Tactical می گوید که JR-15 مانند یک تفنگ بزرگسالان به نظر می‌رسد، احساس می‌شود و عمل می‌کند.

این مدل برمبنای تفنگ نیمه اتوماتیک AR-15 طراحی شده است. AR-15 همان مدلی است که در تیراندازی مدرسه ابتدایی «سندی هوک» در سال 2012 در ایالت کانتیکت استفاده شده و 20 کودک و 6 بزرگ سال کشته شدند. همچنین در تیراندازی کنسرت لاس وگاس در نوادا در سال 2017 که در آن دست کم 50 نفر کشته شدند، نیز از همین مدل اسلحه استفاده شد.

با افزایش و تشدید خشونت ناشی از اسحله در آمریکا، کودکان نیز بیشتر و بیشتر قربانی این نوع خشونت می شوند. بر اساس آمار وب سایت «آرشیو خشونت با تفنگ» (gun violence archive)، در سال 2019، 991 نفر زیر 17 سال در آمریکا بر اثر خشونت با اسلحه جان خود را از دست دادند. این تعداد در سال 2020 به 1375 افزایش یافت.

در پس این پدیده به طور طبیعی فرهنگ آزادی حمل سلاح آمریکا نهفته است. فروش اسلحه در ایالات متحده در سال 2020 به بالاترین حد خود و به 23 میلیون قبضه رسید.

طی سال‌ها، فراخوان‌هایی برای محدود کردن اسلحه در ایالات متحده همیشه مطرح شده اما ممانعت گروه‌های ذینفع و نبود حمایت گروهی باعث توقف پیشبرد تدابیر کنترل سلاح شده است.

به هر حال، اگر آن را نتیجه نوعی بازی سیاسی بدانیم، درک آن نیز اصلا امر سختی نیست. اما عرضه اسلحه به کودکان واقعا امری خارج از تصور اکثر ماست. لذا این نگرانی نیز ایجاد می شود که آیا کودکانی که با تفنگ نیمه اتوماتیک JR-15 بزرگ می‌شوند، خاک فرهنگ اسلحه آمریکا در آینده را حاصلخیزتر خواهند کرد یا خیر؟

در واقع سیاستمداران آمریکایی به جای آنکه راهی برای کاهش خشونت‌های ناشی از سلاح بیابند با اجازه برای تولید تفنگ نیمه اتوماتیک فوق راه وقوع فاجعه‌های بزرگتر در آینده‌ای نه چندان دور برای نسل بعدی آمریکایی‌ها همواره کرده‌اند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها