بررسی احتمالات مربوط به نتیجه جنگ جدید؛

نقطه عطف تازه تاریخ؛ تفاوت‌های دنیای قبل و بعد درگیری روسیه و اوکراین/ جنگ جهانی سوم به وقوع می پیوندد؟

بحران اوکراین به هر مسیری که برود فرقی در اصل قضیه نمی کند؛ قطعا این حادثه تحولی عمیق در آینده روابط بین الملل ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل می توان دنیا را به قبل از جنگ اوکراین و بعد از آن تقسیم کرد.

نقطه عطف تازه تاریخ؛ تفاوت‌های دنیای قبل و بعد درگیری روسیه و اوکراین/ جنگ جهانی سوم به وقوع می پیوندد؟

به گزارش خبر فوری، سرانجام ترس و نگرانی چندماهه ناظران بین المللی به تحقق پیوست و جنگ اوکراین آغاز شد. ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) اعلام کرد که روسیه دونتسک و لوهانسک  را به عنوان جمهوری‌های مستقل اوکراین به رسمیت می ‌شناسد. پوتین در نطقی تند به اوکراین، ناتو و غرب حمله کرد و بعد از اعلام حمایت از جدایی طلبان شرق اوکراین، نیروهای خود را نیز به دو منطقه اصلی این منطقه فرستاد تا مانع از حمله ارتش اوکراین به دونتسک و لوهانسک شود.

همزمان با اقدام سریع روسیه، غرب نیز به تکاپو افتاد. وزیر خارجه آمریکا سریعا اعلام کرد: به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط روسیه نیازمند واکنشی سریع و محکم است و ما گام های مناسب در هماهنگی با شرکایمان بر خواهیم داشت. همزمان، صدراعظم آلمان  و رییس جمهور فرانسه نیز اعلام کردند که اقدام پوتین «بدون پاسخ نخواهد ماند».

همچنین، بوریس جانسون، جوزف بورل و تنی چند از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز حمایت خود را از اوکراین اعلام کرده و اقدام روسیه را محکوم کردند.

مروری بر احتمالات؛ نتیجه جنگ اوکراین چه می شود؟

با اقدام ولادیمیر پوتین مبنی بر ورود نیروهای روسیه به خاک اوکراین چند اتفاق ممکن است رخ دهد. بد نیست در این وضعیت، به برخی از محتمل ترین سناریوهای پیش روی اوکراین و روسیه اشاره داشته باشیم:

الف. وقوع جنگ جهانی سوم

اگر روسیه با ارتش اوکراین درگیر شود و غرب و آمریکا نیز مستقیما از ارتش اوکراین دفاع کنند، وقوع جنگ جهانی حتمی است. اگرچه این احتمال کمی بدبینانه است اما نباید فراموش کرد که قبلا رخ داده است. آنچه در سال 1939 در لهستان رخ داد نیز دقیقا همین بود. هیتلر به دانزیگ لهستان (به این بهانه که قبلا بخشی از خاک آلمان بوده) حمله کرد و غرب نیز که متحد سرسخت لهستان بود از این کشور دفاع کرد؛ نتیجه‌ این اتفاق جنگ خونین دوم جهانی بود. شبیه این اتفاقی در دونتسک نیز در حال وقوع است و ممکن است به جنگ سوم جهانی تبدیل شود.

ب. وقوع جنگ سرد دوم

با وجود احتمال بدبینانه بالا نباید فراموش کرد که ولادیمیر پوتین تفاوت های بنیادینی با هیتلر و حزب نازی دارد. بعید است او جنگ را آنقدر ادامه دهد که منجر به یک نبرد تمام عیار شود. به نظر می رسد که او در تلاش است که مناطق شرق اوکراین را از طریق استقلال طلبان، از این کشور جدا کند و غرب نیز پشت پرده از دولت اوکراین حمایت نماید تا مانع از این اتفاق شود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید گفت که رقابت روسیه و آمریکا بعد از مدتها وارد فاز جدیدی می شود و بدین ترتیب می توان آغاز دوباره جنگ سرد دوم را پس از سه دهه توقف اعلام کرد.

ج. فروپاشی اتحادیه اروپا

اگر روسیه بتواند در این رقابت و درگیری بر غرب و آمریکا پیروز شود و دولت جو بایدن نیز اقدامی برای توقف جاه طلبی های پوتین نکند، به احتمال بسیار زیاد قدرت روسیه در نظر اروپایی ها که به صورت تاریخی از قدرت اسلاوها در هراسند بیشتر شده و از اقتدار آمریکا در نظر آنها کاسته شود. این اتفاق باعث می شود که از قدرت اتحادیه اروپا که به آمریکا وصل است و از آن تغذیه می کند نیز بسیار کم شود و حتی منجر به نابودی آن در طولانی مدت گردد.

د. قدرت گیری راست های افراطی

اگر روسیه این رقابت را پیروز شود و اتحادیه اروپا نیز قدرت خود را از دست بدهد، همزمان راست های افراطی نیز به اسم مقابله با تهدید روسیه، ناکارآمدی اتحادیه اروپا، لزوم تقویت ارتش ملی و ملی گرایی و... قدرت می گیرند و ممکن است همانطور که خطر کمونیسم در ابتدای قرن 20 باعث پیدایش فاشیسم و نازیسم در ایتالیا و آلمان شد، خطر توسعه پوتینیسم منجر به احیاء اندیشه های نئو نازی و نئو فاشیسم در کشورهای اروپایی گردد.

ه. عقب نشینی روسیه و برتری قدرت غرب

یک حالت دیگر این است که آمریکا در رقابت با روسیه پیروز شود و به هر نحوی پوتین را مجبور به عقب نشینی از اوکراین کند. این اتفاق باعث افزایش توان و اقتدار آمریکا شده و همزمان ناتو و اتحادیه اروپا را نیز تقویت می کند. همچنین، این اتفاق باعث می شود پوتین برای مدتی هم که شده دست از توسعه طلبی بردارد و آمریکا و غرب با تمام قوا با دشمن بزرگ دیگرشان یعنی چین سرشاخ شوند.  

 به هر روی، بحران اوکراین به هر مسیری که برود فرقی در اصل قضیه نمی کند؛ قطعا این حادثه تحولی عمیق در آینده روابط بین الملل ایجاد خواهد کرد و به همین دلیل می توان دنیا را به قبل از جنگ اوکراین و بعد از آن تقسیم نمود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • علی
    16

    دوستان خود را برای جنگ اتمی و نابودی بشر آماده کنید لطفا وصیت نامه هم ننویسید چون قرار نیست بعد از انسانی وجود داشته باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      * این جنگ دامنه دار نیست تنها پرسروصداست ؛ هدف روسیه امتیازگیری از غرب وفشار براوکراین است و رقابت روسیه و آمریکا برسر دستیابی به منابع سرزمین غنی از ثروت آلاسکاست که در مناقشات اوکراین نیز بروز وظهور پیدا کرده است این موضوع هیچگاه به جنگی فراگیر تبدیل نخواهد شد و مانند بسیاری از مسائل دیگر با گذشت زمانی کوتاه حل وفصل خواهد شد.

  • ایرانی
    0

    شما سناریو سوم که همان هدف غرب بخصوص آمریکاست را ذکر نکردید. هدف اصلی آمریکا قطع صادرات گاز از روسیه به اروپاست تا علاوه برتضعیف اقتصاد روسیه بازار گاز مایع خود را به اروپا تحمیل کند. ولی شش برابر بودن قیمت گاز مایع آمریکامی‌بایست توجیه اقتصادی داشته باشد که اروپا بخصوص آلمان را متقاعد کند که از خیر گاز ارزان روسیه بگذرد. پس بهترین راه ایجاد جنگ در اکراین به دلیل عبور خط گاز از آن و وادار کردن اتحادیه اروپا وجامعه بین‌الملل به تحریم روسیه ودرنتیجه عدم امکان صدور گاز از روسیه است. حال این احتمال پیش می آید که با شروع جنگ، اکراین فدای غرب شود از طرفی غرب با حمایت‌های محدود جنگی از اکراین وعدم درگیری مستقیم با روسیه سعی می‌کند با شعله ور کردن جنگ زیرساخت‌های اکراین را در معرض نابودی قراردهد ووقتی کار به جای باریک کشید وبه اهداف خود یعنی آسیب جدی و ناامنی در خط لوله عبوری از اکراین وتحریم روسیه رسید وبازار گاز اروپا را محاصره کرد آنوقت پشت اکراین را خالی وبه راحتی به روسیه واگذار می‌کند. به عبارتی از لحاظ نظامی روسیه برنده جنگ ولی بازنده تجارت گاز خواهد بود.وسالها طول خواهد کشید که بتواند دوباره بازار گازاروپا را تصاحب کند. لذا این جنگ صرفا یک جنگ کارتلهای گازی آمریکاست. درست همانکاری که ترامپ برای خروج از برجام واعمال تحریم همزمان ایران وونزویلا کرد تا بازارنفت این دوکشور را تصاحب کند.

  • رضا
    3

    زیاد جدی نگیرید جنگ جهانی در راه نیست
    انرژی اروپا را آمریکا تامین خواهد کرد و اروپا و بخصوص آلمان از انرژی روسیه دور و به آمریکا وابسته می شود یعنی یک جنگ زرگری برای منافع اقتصادی آمریکا به راه افتاده است.

  • زمان
    0

    فعلا كرونا از همه برتر است!!!!

  • ناشناس
    0

    تحلیلی بچه گانه بود

  • شرمنده ملت
    5

    توبه اوکراین حمله کن منم به ایران! باشه اوکی معامله انجام شد

  • سعید1400
    1

    اکراین با طناب پوسیده امریکا و ناتو به چاه افتاد. الان ناتو و امریکا چرا از اکراین حمایت نظامی نمیکنن تا مناطق جدا شده از اکراین رو بهش برگردونن؟

  • راوی
    5

    پوتین در چاه افتاده است.

  • حسین
    3

    قدرت داشتن برای چنین روزهایی فراتر از تمامی اولویتهاست داشتن بمب هسته ای و قدرت ساخت تجهیزات نظامی بخصوص هواپیمای جنگنده وزیر دریایی فوق سنگین با پیشران هسته ای اوجب واجبات است باید ایران هم در آینده تمامی عهد نامه های ننگین را به چالش بکشد و هیچوقت از سوریه و عراق و یمن خارج نشود ودسترسی به دریای سیاه در اولویت قراردهد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها