بازگشت دوباره دیپلمات ها از وین

با وجود پیش‌بینی‌ها درباره دستیابی ایران و کشورهای ۱+۴ به توافقی مورد تایید آمریکا در وین، این توافق بازهم به دست نیامد و دیپلماتها دوباره دست خالی به پایتخت‌هایشان بازگشتند.

بازگشت دوباره دیپلمات ها از وین

از دو هفته قبل سیگنال هایی مثبت درباره توافق رد و بدل می‌شد که مهمترین آنها، معافیت مبادلات هسته‌ای ایران از تحریم بود.

با این حال در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد درباره حضور هیئت های اسرائیلی در وین. لابی‌گرانی که حتی با روسها درباره ایران مذاکره کردند.

حضور این لابیست‌ها در محل کفتگوهای هسته‌ای بی سابقه نیست. در دوره گفتگوهای برجامی در سال ۹۴ نیز به طور مداوم موضوع جاسوسی و نفوذ اسرائیلی‌ها مطرح می‌شد.

اما جدای از سنگ‌اندازی صهیونیست‌ها، بحران اوکراین نیز اراده طرف غربی در توافق با تهران را سست کرد. غربی‌ها احساس کردند برای جلوگیری از تنش در اروپا، نباید فعلا وارد فاز اختلاف با روسیه شوند و به همین دلیل بحث درباره توافق وین را از اولویت خارج کردند.

در همین حال لابی تندرو در کنگره آمریکا، در نامه‌ای که نام ۲۰۰ سناتور جمهوریخواه پای آن بود، به رد برجام پرداختند که نوعی تهدید بایدن در رسیدن به توافق با تهران بود‌.

همه این شرایط در کنار ایستادگی تیم ایرانی در مذاکرات، بار دیگر گفتگوهای وین را سخت و پیچیده کرد. آنقدر پیچیده که فعلا چشم‌اندازی برای رسیدن به توافق نهایی به چشم نمی‌خورد.

در این میان، افزایش قیمت نفت و مذاکره با عراق و کره جنوبی برای آزادسازی پولهای بلوکه شده ایران، فشار بازار ارز را برای توافق سریع کاهش داده، اما بعید نیست در صورتی که دو طرف از توافق ناامید شوند، اثرات ناامیدی خیلی زود خود بر اقتصاد کشور تحمیل شود.

در این صورت، دو راهبرد پیش‌روی تهران قرار خواهد داشت. اول، کوتاه آمدن بر روی برخی پیش‌شرط‌ ها ازجمله سانتریفیوژهای پیشرفته و یا تضمین دولت آمریکا برای حفظ برجام و دوم، خروج از برجام و شتاب دادن به غنی‌سازی تا سطح ۹۹درصدی.

غرب که از عواقب سناریوی دوم آگاه است، امید دارد با فشار دیپلماتیک و جنگ رسانه‌ای، ایران را به سمت سناریوی نخست سوق دهد اما بنظر می‌رسد حاصل این فشارها، چیزی به جز سناریوی دوم نخواهد بود.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • طوفان شن
    3

    حالا دوباره کی میرن که برگردند تا دوباره بتونن که برن وبرگردن؟؟؟

    نظرات شما -
    • ایرانی آباد و آزاد
      4

      اینها با این نمایش های طولانی و فرسایشی مردم خود و دنیا را بازی می دهند و هیچ خیر و برکتی برای مردم به یادگار نمی گذارند!!
      برای احیای برجام باید دکتر و متخصص می فرستادن نه یه راننده آمبولانس !!!

    • ناشناس
      20

      تو را ایرانی أباد و آزاد نمی گویند که این پیام را گذاشته ای بلکه یک فردناآگاه یا مغرض یا وابسته یا دروغگو یا غیر ایرانی خائن یا همکار صدام معدوم می گویند در گروه مذاکره کننده بر خلاف دوره قبل افراد متخصص در زمینه های حقوق بین الملل ،سیاسی، اقتصادی، بانکی و...وجود داردواز روی تخصصشان مقابل امریکائیها ایستاده اندشغل راننده آمبولانس هم محترم است اگر تو درک داشته باشی

    • ایرانی آباد و آزاد
      2

      ناشناس
      عاقلان دانند....
      به رای ها نگاه کن و خجالت بکش ای کاسب تحریم ....
      مدرک داران دانشگاه امام صادق را با سواد و متخصص می دانی ؟؟؟

    • ناشناس
      2

      دوست دانا، اگه بقول شما آقایان متخصص و سیاستمدار و کاربلد بودند که مملکت مثل کشتی به گل نشسته نبود ک با یک توئبت ارزش پول ملی دستخوش تغییر بشه!

    • ناشناس
      2

      بله راننده آمبولانس هم شرافت داره ولی اگر درک و شعور داشته باشی جایگاهش در آنجا نیست و این مثل که جای مناقشه ندارد برای درک و فهم عموم گفته شده لست . اگر نظام و دولت بی سواد و منصوب قصد زنده کردن جسد برجام را دارند باید آدمهای کار بلد و اهل زبان و دیپلمات و اهل فن مذاکره می فرستاد که الفبای سیاست و دیپلماسی تعامل و مذاکره با دنیا را بلد باشند و سابقه درخشان داشته باشند نه ادمهای درپیت و فقط مدرک از یک دانشگاه گمنام در جهان.... و..... حرف و رنج زیاده از این منصوب های عیر متخصص و غیر مردمی ..

    • منتقد
      0

      هم اکثریت مردم با نظام جمهوری اسلامی قهر کرده اند، هم نظام جمهوری اسلامی به اکثریت مردم پشت کرده است.

      تداوم این وضعیت به ضرر هر دو طرف است و این جمهوری اسلامی است که باید ضمن برطرف کردن اشتباهات از آنها توبه کرده و از مردم عذرخواهی کند تا شاید بتواند رضایت اکثریت مردم را جلب کند./نجفی تهرانی

  • نیری
    1

    ملت دیگه از دست این موش گربه بازیها خسته شدن این خبر باعث افزایش نرخ دلار توسط کفتارها وسخت تر شدن اوضاع برای ملت میشه خدا لنت کنه مسببین این اوضاع چه داخلی چه خارجی

  • ولى
    1

    توافق نمى شود ،چون ما نمى خواهيم اگر توافق شود ديگر مردم را چگونه سرگرم كنند وكليه مشكلات را گردن تحريم بيندارند خصوصا عدم صحيح مديريت هاى كلان واختلاس ها را

  • سام اردبیل
    4

    خدا را شکر مذاکرات وین ،برجام، ،امورات یمن ، سوریه ،عراق ،...هیچکدام برای من اهمیت ندارد.من دوست دارم دین جدا از سیاست باشد.

  • فرهادیان
    2

    جالبه که سید محرومان پایین امدن قیمت ارز را چون واکسیناسیون کرونا به حساب موفقیت های خود می گذارد نه مذاکرات برجام ، اما یک بار از خود سوال نکرد که چرا وقتی هئیت برجامی به وین می روند دلار نزولی می شود و وقتی بی نتیجه بر می گردند دلار صعودی وبه جای اول و
    وحتی بالاتر برمی گردد !؟ خود فریبی تا کی ؟؟؟

  • رضا
    5

    با سلام خدمت ادمینها
    یک کارشناس جواب بده.؟ برق هسته ایمون که از راکتور بوشهر بدست میاد با کیلواتی بالای بیست پنج هزار تومن، چه صرفه اقتصادی داره.؟
    کلا تو کدوم پروژه پزشکی یا برقیمون، احتیاج به بالای ۲۰٪ عنی سازی داریم.؟
    اصلا رفتیم بالا ۹۰٪ میخواین مثل کره شمالی بشین، دنیا رومون بسته میشه، هوا میخواد تاریک بشه کسی جرات بیرون رفتن نداشته باشه، چون کسیو بیرون مردم ببینن، میکشنش تو خونه و میخورننش، عین واقعیت امروز کره شمالیه.
    اصلا اینا هیچی
    کافیه فقط دلالای کشور که از مسولان رده بالا هستن، کافیه بفمهن داستان وین به بنبست خورد و بسته شد، اولین اتفاق، جشن میگیرن و دلار بالای پنجاه تومن، نون بربریم دیگه پولمون نمیرسه بخریم بخوریم.
    بابا مردم از نداری دارن دزدی میکنن، به در اهنی خونه ها، دریچه چاهکا، پلهای عابر پیاده، تیر چراع برقها هم دیگه رحم نمیکنن، چه برسه اون روز، که هیچکی حتی جرات نکنه یک هزار تومنی تو جیبش بزاره.
    اون روز فاتح ایران خونده میشه.
    تا کی باید این مردم بی گناه از ندانم کاری بعضی سیاستمدارانی که سواد ندارن و فقط فکر رانتشونن بخورن.
    .
    یک سوال تخصصی، اینایی که تو وزارت خارجه کار میکنن، کدوم دانشگاه درس خوندن که سواد انگلیسی ندارن.؟. تا اونجا همه دانشحوهای کشور میدونن، از ترم سه جهار به بعدشون، تمام کتاباشون انگلیسیه و باید ترجمه کنن و بخونن.!.
    .
    چهل نفر ادم رفتن وین، یک نفر انگلیسی بلد نبود تو وین، بعد مملکت دست ایناست تو وین.!.
    عجب اعتمادی.!.

  • ایرانی
    5

    هیچ توافقی رسمی صورت نخواهد گرفت فقط یک سری امتیازهای محدود به ایران داده خواهد شد وبدون هیچ توافقی کاغذی . دلیلش واضح است نه دولت بایدن توان توافق با ایران را دارد نه ایران دوباره توی چاه می افتد. برجام مرد وبه زباله دان تاریخ پیوست دوکشور دراساس منطق می‌خواهند کنار بیایند ولی فشار تندروهای آمریکاو لابی اسرائیل نخواهد گذاشت. پس بهتر است ایران کم کم باسیاست به ظاهر نزدیکی به شرق وخنثی سازی تحریم‌ها به باور آمریکا بفهماند که دیگر آنچه که درتوان تحریم بوده درحال تمام شدن است ودیگر دوران پیک تحریم گذشته وسیر نزولی تاثیراتش را به سرعت سپری می‌کندواین یعنی تحریم که تنها حربه فعلی غرب است از لحاظ میدانی برای مذاکره قدرت چانه زنی اش را ازدست میدهد. وعملا ایران به برجام محتاج نخواهد بود.

  • آرش علوی
    6

    برجام نباید احیا بشه. به هزار و یک دلیل.

  • ناشناس
    1

    چون همه میدونند آخر این سناریو چیه تا میتونن به تاخبرش میاندازند چون دردناکه ولی به هرحال پیمانه زمان لایتنهی نیست....

  • فرزند پاک ایران
    3

    پس ، الفاتحه و خداحافظ بهبودی اوضاع اقتصادی،سیاسی و فرهنگی کشور
    خدا عاقبتمونو بخیر کنه خداوکیلی این آخوندا با همین بهانه که آمریکا و سرائیل چنین و چنان کردند دهان ملت بدبخت را آسفالت خواهند کرد

  • ناشناس
    9

    آمریکا مانندلات محله به دنبال تحمیل شرائط خودش هست و این مانع عدم توافق هست

  • 6

    آنهائی که فکر می کنند با کوتاه آمدن ایران از منافع ملت و کشور ،آمریکا تحریم ها را بر می دارد این وضعیت در دوره روحانی انجام شد بهتر که نشد بدتر شد ودلار سر به فلک گذاشت بهر حال باید دنبال تامین منافع بود

  • رزمنده 8 سال دفاع مقدس
    3

    خدا را شکر میکنم و هزاران بار شکر ... ما به بدبختی و بیچارگی عادت کرده ایم ... برجام را بی خیال شوید ....... ما باید فقط مقاومت کنیم تا زنده هستیم و هزارسال بعد پیروز می شویم .

  • ایرانی
    1

    حیف شده چقدر از پول بیت المال هزینه هتل و رفت آمد این 40 نفر شده است و آخر هم بی نتیجه .

  • ناشناس
    1

    هواپیمای مفت هتل و خورد وخوراک حق
    ماموریت گرین کارت برای هزار فک و فامیل هرچی بیشتر
    کشش بدن دلار بیشتری گیرشون میاد

  • فواد ری
    0

    اگر این رفت و امدها برای هیچکس خیر وبرکتی نداره برای این گروه ۴۰ نفره که هرهفته بار و بندیل می بندند و به اروپا می روند و بر می گردند کاملا نان و اب دارد ۱_ حق ماموریت ان هم با دلار سبزه ۲_ بردن مفت و مجانی خانواده به سفر اروپا ۳ _ اموزش مجانی زبان انگلیسی ۴ _ گذران ایام در اروپا بدون یک ریال هزینه و... پس بی جهت نیست که در گذشته تیم جلیلی وباقری ۱۲ سال مذاکرات را کش دادند ، منتظر همان رویه ونتایج خسارت بارش که هفت قطع نامه شورای امنیت بود باشید . به امید پیروزی مستضعفین بر مستکبرین عالم وخواندن نماز جماعت در کاخ سفید . البته این ارزو است و ارزو هم بر جوانان عیب نیست .

  • بایندری
    2

    به ان کامنت گذار بی نام وفیک : امریکا در زمان روحانی برجام را پذیرفت وتحریم ها هم لغو شد وقیمت همه کالا ها از طلا و ارز وماشین وخانه واقعا پایین امد ، قیمت یک سانتافه صفر کیلومتر ۷۰ میلیون شد ، کشورهای مختلف برای عقد قرار داد اقتصادی با ایران صف کشیده بودندو... اما چون این موفقیت بر باب میل ومذاق و پیش بینی تمامیت خواهان نبود شروع به لگد پرانی به ان کردند وبا ذکر این که همه کشورها می توانند برای تجارت به ایران بیایند بجز امریکا ، عملا امریکا را تشویق به ناسازگاری با برجام وسپس خروج از برجام نمودند !؟ حرف امریکایی ها هم این بود که برجام را انها به سرانجام رساندند واروپا و چین و روسیه از بهره اش متنعم شدند در نتیجه استدلال کردند که دیگی که برای ما نجوشد همان به که هر گز نجوشد ومنطق درستی هم بود اگر اهل انصاف و مروت باشیم که نیستیم !؟

  • یک اینده نگر و ژئو استراتژیست
    8

    ملت ایران دیگه فولاد شده در برابر تحریم دشمنان احمق و کوردل خودشو با استحکام تا حصول تولید برق هسته ای و تولید اب شیرین هسته ای برای رفع خشکسالی پیش خواهد رفت...ایران هسته ای قدرتمند دیگر غیر قابل انکار و پیشگیری ست.

  • دن کیشوت
    2

    بیشرف ها پول پارو می کنند، حق مأموریت و حق مأموریت خارج از کشور و حق مذاکره و حق کوفت و زهر مار و....، حقوق های نجومی به دلار از جیب مردم، بدون هیچ دستاوردی

  • ناشناس
    2

    اگر ایران تضمین بدهد که منطقه اتش افروزی نخواهد کرد و کمک به لبنان و سوریه نکند تمام تحریمها برداشته خواهد شد

  • ناشناس
    0

    زندگی ما را در بورس و تحصیل و کشاورزی و اشتغال نابود کردید خدا نابودتان کند

  • ناشناس
    0

    به جای این ۴۰ ، ۵۰ نفر ۲ ،۳ نفر اصلی بروند . هی برای اجازه بیان برن که نشد مذاکره

  • ناشناس
    0

    چین روسیه ظاهرا موافق برجامند ولی دردقیقه آخر توافق همیشه باطن کثیفشان را با مخالفت های نیمه آشکار نشان میدهند

  • ناشناس
    2

    ایرانی غیر آزاد !!!اولا جنابعالی کاسب تحریم هستی که با منفی بافیت به دنبال تامین منافع کشور نیستی وبدت نمی آید مذاکره طول بکشدوتوسط این گروه به نتیجه نرسد ثانیا مذاکره کنندگان از تحصیلکرده های دانشگاه های مختلف هستند ولی مانند اربابان آمریکائی از دانشگاه امام صادق هراس زیادی داری ثالثا دوره قبل به زعم خودشان تحصیل کرده دانشگاه خارج کشور که معلوم است جنابعالی معیار دانش داشتن را تحصیل در این دانشگاه ها می دانی حتی اگر مدرک هم خریده باشند و زبان انگلیسی بلد بودندولی دیدیم چه کلاهی در تنظیم متن توافق به سر آتها رفت که کلمه تعلیق را نغهمیده بودندیا فریب تضمین کری را خوردند پس ملاک این نیست رابعا افراد نحصیلکرده ای مثلا از دانشگاه آزاد داریم که از بسیاری از افراد تحصیلکرده در دانشگاه درجه یک کشور سواد و مهارتشان بهتر است بنابراین اگر عینک تعصب وبدبینی را برداری وجدانت راحت تر است وزندگیت با شادی می گذرد

  • 1

    رای زیاد در این جا ملاک نیست بلکه منطق در کامنتها ملاک است زیرا ممکن است چند نفری باهم در پشت پرده به یک نظر رای دهند و تعداد افزایش پیدا کند

  • 0

    تجمع آلبانیائی ها وکارگزاران فضای مجازی طرف مقابل ،در زیر این موضوع و تخریب روند مذاکره وتوهین به مذاکره کنندگان و ایجاد فضای فشار به هیئت مذاکره کننده برای قبول شرائط طرف مقابل ،این حقیقت را روشن می کند که کاسبان واقعی تحریم خود اینهاهستند

  • ناشناس
    1

    این خبر صدرصد کذب بوده وکار دلالهای دلار

  • عباس
    2

    خبر نا امید کننده میباشد ــپس این دفعه مثل هشت سال دفاع مقدس می جنگیم وچیزی از کشور چه به صورت رسمی وچه بصورت قاچاق حتی معادن صادر نکنیم.وبا اسراییل هم کاری نداریم و مردانه با چند تا از موشکها دخلش می اوریم که پا تو کفش دیگری نکند حالا باید مرد میدانها بیایند وسط و خارج نشین ها که بچه هاشان درخارج هستند نگاه کنند دیگه برجام متن الکی می باشد وقتش رسیده که کسانی چشم به خارج دوخته اند بی خیال شوند و مردم بیش از این ازار نرسانند...یا باید ترسید یا باید جنگید بدتر از جنگ ایران وعراق مگر داشتیم حالادیگه از نظر نظامی از قبل بهتریم هیهات من الذله همین جاست

  • ناشناس
    0

    احتمالا آمده اند سکه ها را بفروشند تا ضرر نکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها