طالبان: داعش خطری برای افغانستان نیست

سرپرست وزارت دفاع طالبان اعلام کرد: داعش، تهدیدی برای افغانستان نیست.

طالبان: داعش خطری برای افغانستان نیست

ملا «یعقوب مجاهد» در گفتگو با شبکه تلویزیونی دولتی (طالبان) برخی گزارش‌ها مبنی بر وجود پناهگاه‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد کرد و گفت: به تمام کشور‌های همسایه و جهان اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد داعش، تهدیدی برای افغانستان نیست. طالبان هم اکنون تشکیل نیروی صد و ده هزار نفری را در دست اجرا دارد و تاکنون حدود هشتاد هزارنفر برای عضویت در ارتش طالبان نام نویسی کرده اند.
قبل از این نیز «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفته بود، داعش امنیت افغانستان را نمی‌تواند تهدید کند، زیرا این گروه، در میان مردم این کشور جایگاهی ندارد. مسئولان طالبان همواره تاکید کرده اند؛ افراد طالبان در حال شکست دادن داعش هستند و این گروه به زودی کاملا نابود خواهد شد.
اظهارت ملایعقوب در مورد داعش در افغانستان در حالی است که معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم چند روز قبل درباره احیای داعش در افغانستان هشدار داد. معاون دبیرکل سازمان ملل گفته بود؛ درست است که داعش در سطح فرماندهی خود خساراتی را متحمل شده است، اما پس از تسلط طالبان بر افغانستان در این کشور تقویت شده است و باید در تلاش‌های بین‌المللی ما برای مبارزه با تروریسم اجماع وجود داشته باشد.
سازمان ملل متحد گفته است قبلا شمار افراد داعش در افغانستان حدود دو هزار و دویست نفر بود، اما با آزاد شدن زندانیان داعش، شمار آن‌ها در این کشور به حدود چهار هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر مقامات کشور‌های آسیای مرکزی ازجمله تاجیکستان نیز بار‌ها به تحرکات داعش و سایر گروه‌های تروریستی در استان‌های شمالی افغانستان هشدار داده اند.
در پی هشدار‌ها به تحرکات گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در افغانستان، قاری «فصیح الدین فطرت» رئیس ستاد ارتش طالبان در پیامی اعلام کرد: ده هزار نظامی طالبان با تجهیزات نظامی و سلاح‌های پیشرفته در استان‌های شمالی افغانستان مستقر می‌شوند. این نیرو‌ها در برابر هرگونه اقدام مسلحانه اقدام و عاملان آن را خواهند کشت وی همچنین گفت: به زودی هواپیما‌های جنگی نیز آماده می‌شود و از نیرو‌های طالبان در شمال افغانستان پشتیبانی خواهند کرد.
استان بلخ با کشور ازبکستان و استان‌های قندوز، تخار و بدخشان با تاجیکستان هم مرز هستند.
در پی روی کارآمدن طالبان در افغانستان، داعش دست به چندین حمله خونین تروریستی زد که مهمترین آن‌ها حملات انتحاری به تجمع شهروندان افغان در فرودگاه بین المللی کابل، حمله بر مسجد شیعیان در خان آباد قندوز و حمله دیگر بر مسجد شیعیان در قندهار بود. در حمله تروریستی داعش به نمازگزاران اهل تشیع در مسجد خان آباد قندوز که مهرماه امسال به وقوع پیوست حدود صد نفر شهید و صد و پنجاه نفر دیگر زخمی شدند، همچنین در حمله مشابه داعش به نمازگزاران شیعه در مسجد قندهار نیز حدود پنجاه نفر شهید و هفتاد نفر دیگر زخمی شدند. تجمع مردم در فرودگاه بین المللی کابل در شهریور ماه نیز هدف حمله داعش قرارگرفت که در این حمله نیز حدود دویست نفر جان خود را از دست دادند، سیزده نفر از کشته شدگان این حمله، نظامیان آمریکایی بودند.
همچنین آبان ماه امسال نیز چند دستگاه خودروی «ون» مسافربری در غرب شهر کابل که بیشتر شیعیان زندگی می‌کنند هدف انفجار بمب‌های مغناطیسی قرارگرفت که براثر آن نیز چندین غیرنظامی به شهادت رسیدند و مسئولیت همه این انفجار‌ها را داعش برعهده گرفت. اما طالبان نیز در پنج ماه اخیر دست به عملیات‌های متعددی برای سرکوب داعش زدند، به گفته مسئولان طالبان، در عملیات‌های انجام شده بیش از ششصد داعشی در مناطق مختلف افغانستان بازداشت و حدود چهل نفر از آن‌ها به هلاکت رسیدند. این عملیات‌ها بیشتر در شهر‌های کابل، قندهار و جلال آباد افغانستان انجام شد، همچنین طالبان از انهدام ده‌ها لانه داعش در مناطق مختلف افغانستان ازجمله در کابل خبرداده اند.
از سوی دیگر در ماه‌های اخیر صد‌ها داعشی در استان ننگرهار که مرکز اصلی تحرکات داعش به شمار می‌رود با گذاشتن سلاح خود به طالبان تسلیم شده اند، رئیس طالبان نیز دستور داده است اعضای داعش که به طالبان تسلیم می‌شوند شامل عفو عمومی طالبان هستند. یکی از اقدامات دیگر طالبان در برابر داعش، شناسایی عناصر نفوذی این گروه در میان طالبان بود، کمیسیون پاکسازی صفوف طالبان گفته است عناصری از داعش که در میان طالبان نفوذ کرده باشند، شناسایی و اخراج می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    چون سگ زرد برادر شغاله

  • ناشناس
    0

    غارنشین ها،وحشیاین،اینا،که،آدم ننیشن،یک،مشت،حیوان،شبیه، آدم،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها