میز ۵ متری پوتین؛ ابزار قدرت‌نمایی یا اقدام احتیاطی برای کووید-۱۹؟

در هفته‌های اخیر ملاقات‌های دو نفره ویلادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با سران شماری از کشورها از جمله ایران و فرانسه در محافل عمومی و خبری بحث‌برانگیز شده است.

میز ۵ متری پوتین؛ ابزار قدرت‌نمایی یا اقدام احتیاطی برای کووید-۱۹؟

یک میز عظیم به طول ۵ متر که میان پوتین و روسای جمهوری این کشورها فاصله انداخته بود، باعث گمانه‌زنی‌هایی درباره اهداف احتمالی استفاده از آن شده است. منتقدان می‌گویند رئیس‌ جمهوری روسیه از این میز برای قدرت‌نمایی و نشان دادن موضع بالای خود استفاده می‌کند. در مقابل عده دیگر استدلال می‌کنند که این بخشی از رویه جاری کرملین بوده و به دلیل اقدامات حفاظتی برای کووید-۱۹ وضع شده است. اما هدف واقعی استفاده از آن چیست؟

دکوراسیون‌های خاص در دفاتر مقامات جهان

برای کسانی که در قدرت هستند، دکوراسیون و مبلمان دفتر می‌تواند ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن و به رخ کشیدن قدرت و یا حتی ارعاب باشد. در فیلم‌ها یا سریال‌ها نیز چنین چیزی دیده می‌شود برای مثال صندلی آهنین تشکیل شده از شمشیرها در سریال «بازی تاج و تخت» یا آکواریوم کوسه افراد شرور در سری فیلم‌های جیمز باند.

 
در دفتر پوتین در کرملین که ویژه دیدارهای دو نفره با مقامات خارجی است، یک میز بیضی غول‌پیکر تقریبا به طول ۵ متر وجود دارد که توسط سه ستون بزرگ نگه داشته شده است. تنها یک دسته گل در وسط این میز قرار دارد.

پوتین اما در داشتن چنین دکوراسیونی که بیشتر به نمایش می‌ماند، در میان رهبران جهان تنها نیست. کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی، قفسه‌های کتاب عظیمی پشت سرش دارد که می‌‌تواند به لحاظ تعداد و حجم با یک کتابخانه کوچک رقابت کند.

معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی نیز جلسات خود با مقامات دیگر کشورها را در چادری بزرگ و رنگارنگ برگزار می‌کرد و هر کجا می‌رفت از رم تا نیویورک آن را با خود می‌برد. نزدیکانش می‌گفتند این نشانه پایبندی او به اصالت فرهنگی‌اش است، با این حال منتقدان آن را ترفندی برای جلب توجه می‌دانستند.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی نیز دفتری چشم‌نواز با میزی بسیار بزرگ داشت. شایعات می‌گفتند محمد عصرها زیر این میز چرت می‌زند.

آیا پوتین قصدی پنهان از این نمایش دارد؟

امانوئل ماکرون زمانی به دیدار پوتین رفت که پیش از سفر وعده گفتگوی «سخت و جدی» با رئیس‌ جمهوری روسیه را داده بود و گفته بود که به دنبال «راه‌ حل تاریخی» برای تهدید جنگ قریب‌ الوقوع با اوکراین است.

با این حال، پس از پنج ساعت گفتگو بر سر میز سفید، ماکرون نتوانست هیچ امتیازی دست‌کم به صورت عمومی و علنی از پوتین بگیرد. به همین دلیل گمانه‌زنی‌ها افزایش یافته است که می‌گویند این میز یک نمایش قدرت برای تسلیم کردن ماکرون بوده است، شاید حتی بیان تصویری و ملموس از یک پس زدن و حتی بی‌تفاوتی و انزجار.

پارانویا و وحشت پوتین از کووید-۱۹؟

هرچند منتقدان از اهداف سیاسی احتمالی پشت پرده سخن می‌گویند، با این حال این امکان نیز وجود دارد که فاصله‌گذاری زیاد با مهمانان به دلیل ترس پوتین از ابتلا به کووید-۱۹ باشد.

مشهور است که رئیس‌ جمهوری ۶۹ ساله روسیه نسبت به ابتلا به کرونا پارانوئید است و وحشت دارد. از همین رو تا حد زیادی در سراسر دوران همه‌گیری در پیله انزوا پناه گرفته و اقداماتی بسیار فراتر از همتایان جهانی خود انجام داده است.

کاخ ریاست‌جمهوری قانونی وضع کرده که به موجب آن تمام کسانی که با پوتین ملاقات می‌کنند باید به مدت دو هفته قرنطینه باشند. این در حالی است که گفته می‌شود پوتین دو دوز واکسن و دوز تقویتی را دریافت کرده است.

گفته می‌شود وقتی قرار بود پوتین در افتتاح یک مرکز هنری بزرگ در مسکو حضور داشته باشد و از یک ساختمان آن بازدیدی کوتاه بکند، کارگردان و سرمایه‌گذار اصلی به مدت دو هفته قرنطینه شدند. در واقع به نظر می‌رسد ترس پوتین از کووید-۱۹ واقعیت دارد، اما موضوع نحوه دیدارها به این سادگی نیست.

وقتی مقررات سفت و سخت استثناءبردار می‌شوند

چندین نفر وجود دارند که پوتین بدون ترس و علیرغم نگرانی‌هایش برای کووید به آن‌ها نزدیک شده است. در راس این لیست، شی جین پینگ رئیس‌ جمهوری چین قرار دارد.

آسوشیتدپرس

در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن در اوایل ماه جاری، پوتین و شی‌جین پینگ در فاصله‌ای نزدیک از یکدیگر مقابل دوربین‌ها ایستادند؛ نمادی از اتحاد قدرتمند آن‌‌ها در زمانه تنش‌های فزاینده با غرب.

آلبرتو فرناندز، رئیس‌ جمهوری آرژانتین، از دیگر مقاماتی که پوتین آن‌ها را مستثنی کرده است. خبرگزاری رسمی روسیه از آرژانتین به عنوان «یکی از متحدان اصلی روسیه در آمریکای جنوبی» نام برده است.

تنها دو هفته پس از آن‌که میزبان کرملین ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ایران را پشت همان میز معروف پذیرفت و از هرگونه تماس نزدیک با او خودداری کرد، در دیدار با آلبرتو فرناندز، رییس‌ جمهوری آرژانتین که قرنطینه نیز نشده بود، پوتین نه تنها دست داد و او را بغل کرد بلکه در صندلی کنار او نشست.

AP Photo

در نتیجه می‌توان گفت پروتکل‌های سلامتی رئیس‌ جمهوری روسیه هرچند نسبت به دیگر مقامات کشورها تقویت شده است و او مراعات همه‌گیری را می‌کند، با این حال فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از میز ۵ متری ممکن است بستگی به این نیز داشته باشد که طرف مقابل چه کسی است و چه پیامی قرار است مخابره شود.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    یعنی تو اونور میز من اینور امتیاز بده از امتیاز من روس عوضی خبری نیست

  • لزگی اذری
    1

    درست تیتر خبری یورو نیوز رو زده خبر فوری ، زمانی که آقای رئیسی رفتن روسیه هیاهو راه انداختن که ال شد وبل شد تحقیر شدیم آقای رئیس‌جمهور در تمام سفرهای استانی در بین مردم هستند واز واکسن‌های ایرانی استفاده کردن وشرایط قرنطینه رو نپذیرفتن پوتین هم در مقابل ریسک خطر نکرده حالا این به نفع دو طرف هست همین طور که آقای پوتین به سلامتی خودش اهمیت میده سلامتی آقای رئیس‌جمهور محترم ما هم برامون مهمه ،حالا یه عده دارن میسوزن ونونشون رو از این قبیل خبرها میخورن به ما ربطی نداره بسوزن همین طور که یه عده تو خبرگزاریهای خارجی دارن میسوزن

  • ناشناس
    0

    حساب سیاسی پوتین کاملا درست و بجاست,چون خودشناسی دارد و می داند بعضی ها مانند خودش نا صادق هستند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها