انتقال داعشی‌ها به موصل؛ معامله‌ای به کام طرف‌های متنفذ

یک منبع آگاه امنیتی عراق تلاش برخی طرف‌های صاحب نفوذ در دولت مرکزی برای انتقال خانواده‌های داعشی از اردوگاه الهول سوریه به موصل را یک معامله پرسود برای آنها دانست.

انتقال داعشی‌ها به موصل؛ معامله‌ای به کام طرف‌های متنفذ

یک منبع آگاه امنیتی عالی رتبه در استان الانبار امروز (سه‌شنبه، ۱ فوریه)، فاش کرد که روند انتقال خانواده‌های داعش از اردوگاه الهول در سوریه به اردوگاه الجدعه در موصل یک «معامله تجاری پرسود» است که  صرف نظر از پیامدهای آن، از سوی برخی سازمان‌های دولتی اتخاذ شده است.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «روند انتقال خانواده‌های داعش از اردوگاه الهول به اردوگاه الجدعه در موصل که با مسئولیت برخی از طرف‌های متنفذ در دولت مرکزی و با حمایت کشورهای خارجی صورت می‌گیرد، چیزی جز یک معامله تجاری نیست. برای هر داعشی در داخل  این اردوگاه مبلغ ۱۵ دلار هزینه می‌شود و این پول بدون توجه به نتایج و خطرات این معامله، به آن طرف‌ها می رسد».

به گفته این منبع، شمار خانواده‌های تروریستی داعش در الهول سوریه به ۷۰ هزار نفر می‌رسد که در نتیجه این روند، سود مادی زیادی نصیب این طرف‌ها خواهد شد.

وی که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد: کشورهای حامی انتقال خانواده‌های داعش از اردوگاه الهول به اردوگاه الجدعه، اردن و قطر با حمایت آمریکا هستند. تا جایی که هر یک از مقامات و شیوخ قبایلی شرکت‌کننده در کنفرانس اخیر اردن برای بازگرداندن خانواده‌های تروریستی داعش مبالغی را دریافت کردند».

اردوگاه الهول، در ۱۵ کیلومتری مرزهای مشترک سوریه و عراق واقع شده و  بزرگترین اردوگاه عناصر داعش در عراق و سوریه محسوب می‌شود که تحت کنترل  نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) وابسته به آمریکا، قرار دارد.

در درگیری‌های نیروهای کرد وابسته به آمریکا برای بازپس‌گیری آخرین منطقه تحت کنترل داعش، هزاران نفر از اعضای داعش از صحنه این درگیری فرار کردند عناصر دستگیر شده داعش به مراکز بازداشت انتقال یافتند اما خانواده‌های آنها به الهول منتقل شدند.

بسیاری از ناظران، پتانسیل موجود در این اردوگاه را برای احیای مجدد داعش مناسب توصیف می‌کنند. در اردوگاه الهول، نزدیک به ۷۰ هزار نفر زندگی می‌کنند که اغلب آنها کودک و زن هستند گفته می‌شود که نزدیک نیمی از آنها عراقی هستند. اداره این اردوگاه، طی گزارشی که اوایل مهرماه گذشته منتشر شد، تایید کرد که در این اردوگاه نزدیک به ۴۰ هزار زن و کودک داعشی از ۵۳ کشور جهان به سر می‌برند. کشورهای اروپایی با بازگشت این اتباع خود به دلیل خطراتی که برای امنیت این کشورها دارند، مخالفت می‌کنند.

اخیرا گزارش‌هایی در خصوص انتقال ده‌ها خانواده داعشی از اردوگاه الهول به اردوگاه الجدعه در نینوی به صورت مخفیانه منتشر شده و گفته می شود که این اقدام که با حمایت ایالات متحده با هماهنگی دولت مرکزی صورت گرفته، بدون اعلام رسانه‌ای اجرای شده است.

یک مقام مسئول بلندپایه محلی در استان الانبار نیز پیشتر از انتقال ۹۶ خانواده تروریست‌های داعش از الهول به اردوگاه الجدعه در استان نینوی خبر داده بود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها