اندونزی و سنگاپور مجموعه‌ای از توافقنامه‌های دفاعی را امضا کردند

اندونزی و سنگاپور امروز (سه‌شنبه) مجموعه‌ای از توافقنامه‌های دفاعی و دیپلماتیک کلیدی را امضا کردند که به نظر می‌رسد این اتفاق "نقطه عطفی" در روابط این همسایگان آسیای جنوب شرقی است.

اندونزی و سنگاپور مجموعه‌ای از توافقنامه‌های دفاعی را امضا کردند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، توافقنامه‌ای درخصوص همکاری دفاعی همراه با معاهدات جداگانه در مورد استرداد و حقوق حریم هوایی با حضور «جوکو ویدودو»، رئیس جمهوری اندونزی و «لی هسین لونگ»، نخست وزیر سنگاپور امضا شد.

نخست وزیر سنگاپور در یک کنفرانس خبری مشترک با ویدودو اظهار کرد: این توافقنامه‌ها برای چندین دهه در دستورکار دوجانبه ما بوده است؛ ما در گذشته با هم بر روی این توافقنامه‌ها کار و درخصوص آن‌ها چندین بار گفت‌وگو کرده‌ایم.

یک توافقنامه مشابه در ابتدا توسط این دو کشور در ماه آوریل ۲۰۰۷ امضا شد اما پس از مخالفت پارلمان اندونزی به تصویب نرسید. با توافقنامه‌های جدید نامبرده شده که درخواست‌های جاکارتا را برآورده می‌کند، انتظار می‌رود که قانونگذاران اندونزی معاهده‌های جدید را تصویب خواهند کرد.

اگر این معاهدات توسط قانونگذاران هر دو کشور به تصویب برسد، معاهده استرداد این قابلیت را به جاکارتا خواهد داد تا تجار عالی رتبه اندونزی را که متهم به اختلاس میلیاردها دلار پس از بحران اقتصادی ۱۹۹۷ -۱۹۹۸ هستند و به این کشور همسایه (سنگاپور) فرار کردند، تحت تعقیب قانونی قرار دهد.

رئیس جمهوری اندونزی گفت: امید است در آینده همکاری‌ها در زمینه اجرای قانون، ایمنی هوانوردی و دفاع و امنیت هر دو کشور براساس منافع متقابل تقویت شود.

در میان "تنش‌های به وجود آمده از قدرت رو به رشد چین" در منطقه، توافقنامه همکاری دفاعی، توانایی سنگاپور را برای انجام رزمایشات نظامی و دریایی به طور قابل توجهی تقویت می‌کند.

نخست وزیر سنگاپور این توافقنامه‌ها را "کلیدی برای پیشبرد روابط دوجانبه" معرفی کرد.

 لی هسین لونگ افزود: توافقنامه استرداد، همکاری را در مقابله با جرایم افزایش می‌دهد و علامت مثبت و روشنی به سرمایه‌گذارن می‌دهد، در حالی که توافقنامه دفاعی همکاری بین نیروهای مسلح ما را تقویت می‌کند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها