اتحادیه‌اروپا: باید مذاکره و بازدارندگی در مقابل روسیه را همزمان به پیش ببریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه گفت که این اتحادیه باید گفت‌وگو و بازدارندگی در مقابل روسیه را به طور همزمان به پیش ببرد.

اتحادیه‌اروپا: باید مذاکره و بازدارندگی در مقابل روسیه را همزمان به پیش ببریم

«جوزپ بورل» در ادامه گفت: «گفت‌وگو با روسیه ضروری است اما گریزی از قاطعیت و بازدارندگی از طریق حمایت قاطعانه از حق حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور وجود ندارد».

بورل هشدار داد: «هرگونه تجاوز علیه اوکراین با تبعات و هزینه‌ بسیار بالایی برای روسیه همراه خواهد بود».

وی ادامه داد: «رویکردمان را از نزدیک با شرکای خود در ناتو هماهگ می‌کنیم. امنیت در اروپا بدون امنیت در اوکراین امکان پذیر نیست».

بورل گفت: «پیشنهادها درباره ساز و کار اداره بحران در چارچوب شورای روسیه-ناتو  می‌تواند مفید باشد.

امروز نیز «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داد که خطر بروز درگیری میان ناتو و روسیه همچنان امکان پذیر بوده اما همچنان راه حل سیاسی درباره اختلافات میان دو طرف وجود دارد.

وی که با روزنامه «فایننشال تایمز» مصاحبه می‌کرد، گفت: «ایجاد راه حل سیاسی و در نظر گرفتن نگرانی‌های روسیه امکان پذیر است اما خطر بروز درگیری با مسکو همچنان ادامه دارد».

وزارت خارجه روسیه اواسط ماه دسامبر ۲۰۲۱ (ماه گذشته میلادی) به دنبال تشدید تنش‌ها میان مسکو و کشورهای غربی بر سر موضوعاتی از قبیل اوکراین، دو پیش‌نویس درباره ضمانت‌های امنیتی بین روسیه، ایالات متحده و ناتو ارائه کرد.

در این پیش‌نویس‌ها، روسیه به آمریکا پیشنهاد داد که متعهد شود در جمهوری‌های سابق شوروی که عضو ناتو نیستند، پایگاه‌های نظامی ایجاد نکند و از گسترش این اتحاد به شرق خودداری کند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها